mjvanderwerf
door mjvanderwerf Sep 14, 2011 om 18:26
Geldzaken & recht

Geld lenen kost geld + 0% rente

Hallo,
ik zie wel eens in een advertentie ;
a. 0% rente
en ook
b. Pas op ! Geld lenen kost geld !
Hoe is dat te rijmen ?
MJ.

7071 21 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo mjvanderwerf,

Dan zal het waarschijnlijk om een advertentie voor bv. de aanschaf/financiering van een auto gaan.
Om je te verleiden: koop nu, betaal de helft en de 2e helft over 1 of 2 jaar met 0% rente.
Dat wil dan zeggen dat de dealer dat gedeelte (de rente) voor z'n rekening neemt (krijg je dan minder op de inruilprijs ;-)).
Dat 'geld lenen kost geld' moet nu wettelijk bij een financieringsadvertentie vermeld worden.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 18:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@mjvanderwerf,

Sinds 1 april 2009 is die 'kreet'verplicht.

Nadere info vind je hier.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 19:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

0% rente betekent dat je de financiering op een andere manier betaald, bijvoorbeeld door een (onzichtbaar) hogere aanschafprijs. In het voorbeeld van de auto komt dit bv. neer op minder afdingen en/of minder gratis extraatjes.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 19:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ook vaak gebeurd is dat je enorm veel meer gaat betalen (boete) als je een betalingstermijn mist.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 19:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of je betaald eenmalig administratiekosten en geen rente zoals ze bv bij Primeline
doen ( uitgesteld betalen) dan heb je die rente feitelijk ook al ineens betaald...........

Al is het dan niet zo zichtbaar, maar die rente zit dan wel ergens verwerkt in de prijs.......
Voor niets gaat de zon op ;-)

Maar zoals al gezegd, die melding is voor dit soort dingen tegenwoordig verplicht.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 19:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

En gelijk ook de gratis aanmelding bij het BKR.

Hier nog meer info

Klik

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik mij niet vergis is aanmelding bij het BKR alleen van toepassing als de aankoopwaarde boven 1500 (of 2500) euro ligt.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@no source (e.a.),

Als u geld leent en het gaat om een bedrag vanaf ongeveer €500,-, dan moet de geldverstrekker die lening aanmelden bij het BKR.

Zie hier ter info.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 20:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op woensdag 14 sep 2011, 20:50: @no source (e.a.),

Als u geld leent en het gaat om een bedrag vanaf ongeveer €500,-, dan moet de geldverstrekker die lening aanmelden bij het BKR.

Zie hier ter info.

Met vr.gr.

Url werkt niet.
Ik weet uit eigen ervaring uit het verleden dat een Ikea Card (nooit doen) niet wordt aangemeld bij het BKR.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was niet volledig, met deze Ikea Card kon je tot 1500 euro aan aankopen doen.

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 20:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

@nosource,

Blijkbaar iets fout gegaan (heb het niet gecontroleerd).

Nogmaals: klik hier.

Nu wel gecontroleerd. ;-)

ve
door verwijderd - Sep 14, 2011 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

De enige reden is dat deze disclaimer verplicht is bij financieringen. Zelfs als je geen rente betaald, en het dus niet duurder is. Het is een beetje hetzelfde als de grap die mijn wiskundeleraar altijd maakte over de verzameling Rolls Royces die hij had: een lege verzameling.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2011 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op woensdag 14 sep 2011, 18:42: Hallo mjvanderwerf,

Dan zal het waarschijnlijk om een advertentie voor bv. de aanschaf/financiering van een auto gaan.
Om je te verleiden: koop nu, betaal de helft en de 2e helft over 1 of 2 jaar met 0% rente.
Dat wil dan zeggen dat de dealer dat gedeelte (de rente) voor z'n rekening neemt (krijg je dan minder op de inruilprijs ;-)).
Dat 'geld lenen kost geld' moet nu wettelijk bij een financieringsadvertentie vermeld worden.

Met vr.gr.

Nee hoor, die aktie's worden geregeld door de importeur en niet door de dealer.
De kosten zijn dus ook niet voor de dealer en maakt voor inruil niks uit.
Ik heb er 2 keer gebruik van gemaakt . 1 Keer met inruil en 1 keer zonder , pas nadat de deal was beklonken heb ik aangeven daar gebruik van te maken .
Als je er geen gebruik van maakt ben je een dief van je eigen portemonnee, je kan dan nog een paar jaar extra rente trekken .

ve
door verwijderd - Oct 16, 2011 om 12:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

@despuiter: ben ik niet met je eens. Ik heb eenmaal een auto aangeschaft met drie jaar uitgestelde betaling. Voordat de drie jaar afgelopen waren, wilde ik een hypotheek afsluiten vanwege de aanschaf van een woning. Met een BKR-notering had ik het krijgen van een hypotheek dus wel kunnen vergeten...

ve
door verwijderd - Oct 16, 2011 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

susannef schreef op zondag 16 okt 2011, 12:15: @despuiter: ben ik niet met je eens. Ik heb eenmaal een auto aangeschaft met drie jaar uitgestelde betaling. Voordat de drie jaar afgelopen waren, wilde ik een hypotheek afsluiten vanwege de aanschaf van een woning. Met een BKR-notering had ik het krijgen van een hypotheek dus wel kunnen vergeten...

Als je de auto op de pof koopt en het geld niet achter de hand hebt ja dan heb je een probleem.
Heb je het wel dan betaal je kostenloos alles in 1 keer want dat kan ,en is er niks aan de hand. Dan krijg je gewoon je hypotheek. Heb dit begin van het jaar nog gedaan.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2011 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

het betekend niks anders dan dat je 2 jaar uitgestelde betaling hebt tegen 0% rente.

na die 2 jaar moet je het hele resterende bedrag ineens op tafel leggen,nu hoopt de financieringmaatschappy dat je dit niet kunt maar hier hebben zij al wel een oplossing voor bedacht.

je kunt dan bij hen een persoonlijke lening of doorlopend krediet afsluiten tegen een hogere rente dan gebruikelijk, daarmee word de 0% rente actie mee bekostigt

ve
door verwijderd - Oct 16, 2011 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

despuiter schreef op zondag 16 okt 2011, 12:50:
susannef schreef op zondag 16 okt 2011, 12:15: @despuiter: ben ik niet met je eens. Ik heb eenmaal een auto aangeschaft met drie jaar uitgestelde betaling. Voordat de drie jaar afgelopen waren, wilde ik een hypotheek afsluiten vanwege de aanschaf van een woning. Met een BKR-notering had ik het krijgen van een hypotheek dus wel kunnen vergeten...

Als je de auto op de pof koopt en het geld niet achter de hand hebt ja dan heb je een probleem.
Heb je het wel dan betaal je kostenloos alles in 1 keer want dat kan ,en is er niks aan de hand. Dan krijg je gewoon je hypotheek. Heb dit begin van het jaar nog gedaan.

Als je al van plan bent om een huis te kopen is het niet verstandig om iets (bijv. een auto) met uitgestelde betaling te kopen. Mocht je het benodigde geld gewoon achter de hand hebben, dan is het altijd verstandiger om gewoon gelijk te betalen. De spaarrente die je tegenwoordig krijgt, weegt niet op tegen de problemen die je kan krijgen door in de haast een BKR-notering te moeten voorkomen dan wel weg te moeten vegen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2011 om 20:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

susannef schreef op zondag 16 okt 2011, 13:52:
despuiter schreef op zondag 16 okt 2011, 12:50:
susannef schreef op zondag 16 okt 2011, 12:15: @despuiter: ben ik niet met je eens. Ik heb eenmaal een auto aangeschaft met drie jaar uitgestelde betaling. Voordat de drie jaar afgelopen waren, wilde ik een hypotheek afsluiten vanwege de aanschaf van een woning. Met een BKR-notering had ik het krijgen van een hypotheek dus wel kunnen vergeten...

Als je de auto op de pof koopt en het geld niet achter de hand hebt ja dan heb je een probleem.
Heb je het wel dan betaal je kostenloos alles in 1 keer want dat kan ,en is er niks aan de hand. Dan krijg je gewoon je hypotheek. Heb dit begin van het jaar nog gedaan.

Als je al van plan bent om een huis te kopen is het niet verstandig om iets (bijv. een auto) met uitgestelde betaling te kopen. Mocht je het benodigde geld gewoon achter de hand hebben, dan is het altijd verstandiger om gewoon gelijk te betalen. De spaarrente die je tegenwoordig krijgt, weegt niet op tegen de problemen die je kan krijgen door in de haast een BKR-notering te moeten voorkomen dan wel weg te moeten vegen.

Wat een onzin, jij ziet problemen die er helemaal niet zijn.En of het wat op levert heeft natuurlijk met de prijs van de auto te maken.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2011 om 20:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

eenwarmbericht schreef op zondag 16 okt 2011, 20:06:
susannef schreef op zondag 16 okt 2011, 13:52:
despuiter schreef op zondag 16 okt 2011, 12:50:
susannef schreef op zondag 16 okt 2011, 12:15: @despuiter: ben ik niet met je eens. Ik heb eenmaal een auto aangeschaft met drie jaar uitgestelde betaling. Voordat de drie jaar afgelopen waren, wilde ik een hypotheek afsluiten vanwege de aanschaf van een woning. Met een BKR-notering had ik het krijgen van een hypotheek dus wel kunnen vergeten...

Als je de auto op de pof koopt en het geld niet achter de hand hebt ja dan heb je een probleem.
Heb je het wel dan betaal je kostenloos alles in 1 keer want dat kan ,en is er niks aan de hand. Dan krijg je gewoon je hypotheek. Heb dit begin van het jaar nog gedaan.

Als je al van plan bent om een huis te kopen is het niet verstandig om iets (bijv. een auto) met uitgestelde betaling te kopen. Mocht je het benodigde geld gewoon achter de hand hebben, dan is het altijd verstandiger om gewoon gelijk te betalen. De spaarrente die je tegenwoordig krijgt, weegt niet op tegen de problemen die je kan krijgen door in de haast een BKR-notering te moeten voorkomen dan wel weg te moeten vegen.

Wat een onzin, jij ziet problemen die er helemaal niet zijn.En of het wat op levert heeft natuurlijk met de prijs van de auto te maken.

Dat is niet waar.
Als je niet weet waar je over praat, reageer dan aub niet.
Toen ik een hypotheek wilde afsluiten, moest ik met de grootst mogelijke spoed mijn lening aflossen. Had ik op het moment van afsluiten van de hypotheek een BKR-notering gehad, dan had ik geen hypotheek gekregen.

ve
door verwijderd - Oct 16, 2011 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hij heeft wel gelijk. Als je je geldverstrekker kan laten zien dat het bedrag wat open staat betaald is is er niks aan de hand.Zo'n offerte is wel een poosje geldig dus die spoed snap ik niet. Het komt heus niet op een paar dagen aan, was dat bij jou wel zo dan zal dat andere oorzaken gehad hebben. Maar we dwalen behoorlijk af.

ve
door verwijderd - Nov 28, 2011 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

mjvanderwerf schreef op woensdag 14 sep 2011, 18:26: Hallo,
ik zie wel eens in een advertentie ;
a. 0% rente
en ook
b. Pas op ! Geld lenen kost geld !
Hoe is dat te rijmen ?
MJ.

ALs je een auto koopt met een lening met een rente van 0%, dan is dit een Lening. Dit is bijvoorbeeld bij Opel. 5 jaar rentevrij aflossen. De auto blijft niet verkoopbaar zolang je hem niet 100% hebt afgelost. Hierdoor kan je alleen bij die Opeldealer terecht om je auto te verkopen. Die verkoopprijs zal je niet bevallen.
Je dient minimaal 30% aan te betalen die je op het moment van verkoop bij de zelfde Opeldealer met zekerheid kwijt bent.

dus 0% is onvolledige informatie. Die info krijg je al heel snel als je de auto wilt kopen.

Dus daarom.