roefroef
door roefroef Jun 25, 2009 om 21:59
Huishouden & energie

Hoe krijg ik mijn dakpannen schoon

we zijn onlangs verhuisd naar een huis met oude oranje dakpannen

die erg smerig zijn waaronder zwarte aanslag en mos.

hoe krijg ik die een beetje aantoonbaar zonder er nieuwe op te hoeven doen.

kan ik bv. met een hoge drukspuit er van de bovenkant af dan alles er afspuiten of is dit slecht voor het lattenwerk eronder.

of is er misschien speciaal spul voor zoiets?

alle tips zijn welkom.

59587 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 25, 2009 om 23:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat u oranje pannen noemt is naar ik aanneem oorspronkelijk een rode keramische pan al dan niet gesmoord of verglaasd. Op zich is er een voldoende overlap zowel bij de kop- als zijsluiting, maar pas met name bij de oude holle pan op dat u door de kracht van de h.d. spuit de pannen eraf blaast of water onder de pannen spuit. U kunt de pannen natuurlijk ook omhoog schuiven en het dak via de ontstane gaten begaan en handmatig reinigen.
Betonnen sneldekpannen zijn een stuk groter en groeien makkelijk aan als ze van een ouder type zijn (begin jaren 80). Dat is met een plamuurmes of stevige borstel te verwijderen.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2009 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

met een nagel-borsteltje?

ve
door verwijderd - Jun 26, 2009 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Roef, mijn buurman vond z'n dak ook smerig. Huurde een hoge drukspuit en hopla, enkele uren later was z'n dak schoon.
Toen kwam de eerste regenbui.......en toen bleek z'n dak te lekken.
De beschermlaag was van de pannen af en hij had enkel nog poreuse dakbedekking over.
Er zat voor hem niets anders op dan allemaal nieuwe pannen op z'n dak te leggen.
Misschien kun je je er het beste maar bij neerleggen of het zien als een minimaal daktuintje.....
Succes ermee !

ve
door verwijderd - Jun 26, 2009 om 15:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag roefroef,

Doe het niet zelf en schakel een professional in. Vraag tenminste drie offertes op en informeer naar de werkwijze. Teken die offertes niet direct, want offertes blijken vaak overeenkomsten te zijn waaraan je vastzit na ondertekening. Neem gewoon een aantal dagen de tijd om er over na te denken en beslis dan. Let wel: de goedkoopste is niet altijd de beste!!!

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2009 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn zoon heeft het bij de buurman gedaan met de hogedrukspuit, vanaf het hoogste punt van het dak naar beneden, stukje voor stukje, prachtig schoon en geen lekkages, is nu een jaar geleden nog steeds geen lekkage.

Probeer het anders eens met een paar dakpannen en dan kijken of ze gaan lekken, zoniet dan de hogedrukspuit anders andere maatregelen.

Veel succes

ve
door verwijderd - Jun 26, 2009 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat het géén geglazuurde pannen zijn. Schoonmaken kan dan het beste met de hogedrukspuit, als de pannen al nat zijn, bv na een regenbui.

Wees voorzichtig met op oudere pannen te lopen, ze breken wel vlugger.

Een beetje lekken is voor een keer geen probleem voor het lattenwerk. Misschien wel voor je plafond? Na het schoonmaken wachten tot ze goed droog zijn. Daarna 1, 2 of 3x met een lagedrukspuit inspuiten met bv Hamoline van Metzger, een gevelimpregneermiddel op waterbasis. Professioneel middel op waterbasis. Milieuvriendelijk, vuilafstotend, remt groei van mos en alg en geeft de pannen weer een fris uiterlijk. Ik heb dat 3 jr geleden zelf zo gedaan en nog steeds erg tevreden. Kost een paar tientjes.