gu
door guurtruida Oct 24, 2011 om 15:41
Vrije tijd & tuin

Horeca wijn prijzen

Waarom betalen wij Nederlanders zulke ongekende hoge prijzen voor een glas wijn? Vaak is de wijn onder de maat en wordt het vaak geschonken in portglazen!. In Oostenrijk en Duitsland moet de horeca verplicht een 1/8 of 1/4 schenken, staat op de glazen aangegeven en daar betaal je ook naar. Hier in Nederland doen ze maar wat in sommige horecagelegenheden en o.a. terrasjes en we accepteren het ook allemaal maar. Gemiddeld rond de 4 Euro en meer is tegenwoordig normaal. Deze prijzen worden overal gehanteerd niet alleen in Amsterdam centrum. Ik en anderen voelen ons steeds meer genept. Omgerekend (ik weet dat mag niet meer), betaal je tegen de 8 gulden voor een glaasje!! Het lijkt me een goed onderwerp om eens te onderzoeken waar die prijzen op gebaseerd zijn. Prijs en kwaliteit staat zeker voor wijn die geschonken wordt, niet in verhouding in de Nederlandse Horeca. Uitgezonderd de dure restaurants, dat weet je als je daar wijn bestelt en dat zijn meestal de zakenlui die een etentje met wijn kunnen declareren of kunnen aftrekken van de belasting, die moeten indruk op de cliënt maken. Horeca kan wel klagen maar met dit prijsbeleid helpen ze de klandizie in deze tijd zelf om zeep.

29748 15 Rapporteer

gr
door grootvader_1 - Oct 24, 2011 om 17:19
153 Antwoorden / 44 Vragen

Bovendien kan de horeca bocht schenken (chateau migraine) want de gemiddelde Nederlander durft niet te klagen waar het wijn betreft.
En uiteraard zoekt die horeca middelen om zo hoog mogelijke winst te maken.
Zo was (en waarschijnlijk is) het zo (geweest) dat men in de kelder een koolzuurfles had staan waarmee men bubblewater kon maken van gewoon kraanwater en dit als Spa-rood verkocht.

Inderdaad.
Als (ex) taxichauffeur heb ik het niet zo op de horeca die mensen zo volgieten met drank en dan de straat opgooien en denken dat die taxichauffeur het wel verder uitzoekt.

De Vrije Vogel

rapil
door rapil - Oct 24, 2011 om 17:26
433 Antwoorden / 0 Vragen

Prijzen vergelijken in 2011 met de gulden vind ik zielig.

birdies
door birdies - Oct 24, 2011 om 17:27
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Het lijkt me een goed onderwerp om eens te onderzoeken waar die prijzen op gebaseerd zijn.........

Die zijn gebaseerd op winst maken. Tijdje terug zag ik een website waar flessen wijn verkocht worden, met daar achter de gemiddelde horecaprijzen. Horeca Nederland was daar niet blij mee, dus of de site nog in de lucht is, geen idee. Weet ook even niet meer welke site het was.

In ieder geval kon je daar een fles wijn van bijv. 20,- euro kopen, waarvoor je in de horeca 100,- euro moest neer leggen. En op die 20,- euro zit dan ook nog winst. Dus reken maar uit, wat de horeca er op legt.

Het consumptiegebruik is vlg mij wel terug gelopen, i.p.v. 4 glaasjes wijn nemen veel mensen nu nog maar 2 glaasjes wijn. Dit compenseert de horeca dan weer natuurlijk door de prijs op te schroeven.

birdies
door birdies - Oct 24, 2011 om 17:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=rapil schreef op maandag 24 okt 2011, 17:12]Prijzen vergelijken in 2011 met de gulden vind ik zielig.

Topicstarter vergelijkt niet, maar rekent om.

ridder_1
door ridder_1 - Oct 24, 2011 om 18:20
376 Antwoorden / 8 Vragen

Dit komt omdat u als klant niet precies de waarde van wijn kan bepalen. Dit geeft de horeca ruimte om meer aan uw maaltijd te verdienen omdat je allemaal wel op een maaltijd (vlees / vis ) en een dessert (toetje) een eenvoudig rekensommetje kan maken wat dit alles wel echt kost. Wijn is schandalig in prijs maar kijk eens wat voor een eenvoudig nagerecht ( bv. (fabrieks)ijs wordt gerekend. De horeca moet eens bij zichzelf ten rade gaan, waarom in de meeste landen buiten de deur eten wel betaalbaar is. Kom bv. regelmatig in Amerika waar een hoofdgerecht (bij de betere restaurants) slechts tussen de 11 en 16 Dollar kost. De restaurants zitten daar in de weekenden vol met opa,s oma,s, kinderen en kleinkinderen die gezamenlijk de maaltijd buiten de deur eten. Kom daar hier eens om; hetzelfde gerecht kost hier rond de 26 - 32 euro en iedereen probeert zo lang mogelijk met zijn ene drankje te doen. Een fles tafelwater voor 4,50 euro, foei !!

Zelfstandige horecamensen hou op met klagen en zogenaamd hard werken voor weinig, de jonge serveersters en keukenhulpen verdienen ook niet meer dan het min. jeugdloon, Begin eens met een cursus klantvriendelijkheid (kijk eens oprecht blij uw gasten aan als ze binnenkomen!!) en geeft het gevoel dat je echt welkom bent dan verdient u op termijn meer dan een uitgemergelde MAKRO-wijn voor 40 euro uitschenken.

edrick3
door edrick3 - Oct 24, 2011 om 18:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo guurtruida,

Ben het helemaal met je eens.
Uitspraak van een 'uitbater': "ze eten me arm, maar drinken me rijk".
De gehanteerde prijzen vind ik ook aan de hoge klant, vergeleken met de prijs van een 'normale' fles wijn in de winkel.
Het zal niet de eerste keer zijn dat ze gewoon uit de fles huiswijn van een grootgrutter inschenken.
Dan heb ik het natuurlijk niet over de gerenommeerde restaurants; dat is een ander verhaal.
En ja, ook ik heb de (blijkbaar nare) gewoonte om nog in guldens om te rekenen en dan schrik je nog meer.
Maar wie weet wat er gaat gebeuren met/na de eurocrisis. ;-)

Met vr.gr.

rj
door rjw - Oct 24, 2011 om 19:49
3256 Antwoorden / 5 Vragen

De (grote) prijsverschillen in de horeca t.o.v. andere landen wordt voor een groot deel ook veroorzaakt door gedrag van de consument. In andere landen is het veel normaler om regelmatig buiten de deur te gaan eten, en dan vaak ook eenvoudig. Dan krijg je vanzelf een aantrekkelijker geprijst aanbod. Als horeca-ondernemer kan je dat echter niet zomaar kopieeren naar de Nederlandse markt. Als je in Nederland Duitse prijzen gaat hanteren, is het niet zo dat "wij Nederlanders" net zo vaak uit eten gaan als de Duitsers. Dat heeft tijd nodig en zo'n cultuuromslag moet dan worden gefinancieerd door de horeca. En zo veel geld verdienen ze nu ook weer niet.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 24, 2011 om 21:49
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De horeca moet ook overleven meestal loopt er bediening rond die ook betaalt moeten worden incl energie en noem maar op. Zij maken die prijzen niet zomaar uit hun vuistje er moet echt geld verdiend om het bedrijf te kunnen handhaven.Als u daar niet mee eens bent dan is het goedkoper om dus niet naar deze horica instelling te gaan maar zelf een fles wijn kopen naar u eigen smaak en daar thuis van genieten.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2011 om 22:06
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Guurtruda, dit is zo leuk, deze vraag. Ik ben al sinds 2007 (door omstandigheden) niet meer uit eten geweest en gisteren ging ik met zoon en schoondochter uit eten in Den Haag. Zij zou de BOB zijn, dus zoon nam een baco en zij rode wijn. Ik drink geen alcohol maar was stomverbaasd toen haar een glas werd geschonken. Alsof het cognac was er zat gewoon een flinke slok in. Ik keek zoon aan, hij mij en riep toen de dame terug en zei dat hij een glas wijn voor zijn vrouw had besteld, geen cognac. Okay, ze maakte het wat voller. Later, op weg naar huis vroeg ik toch wat zo'n glaasje wijn nu kostte. Nou, €9,50. Meer dan schandalig, niet te filmen dat dit zomaar kan.

ltmvz
door ltmvz - Oct 24, 2011 om 22:11
949 Antwoorden / 18 Vragen

Het zelfde verhaal geldt voor thee in de horeca. Daar krijg je ook tranen in de ogen van als je er alleen maar aan denkt. (Niet doen dus.) Wat een trieste bedoening!

zwemmer
door zwemmer - Oct 24, 2011 om 23:24
2638 Antwoorden / 35 Vragen

In Nederland is mogelijk het drankje niet echt een uiting van culinair genot. Meer een gewoonte van een wat minder warme cultuur waardoor er makkelijk wat slordig en onbetrokken mee omgegaan wordt.

de eelco
door de eelco - Oct 25, 2011 om 10:53
607 Antwoorden / 92 Vragen

rapil...je zegd prijzen vergelijken in 2011 vind ik zielig..toen de euro werd ingevoerd is ""ons''herhaaldelijk verteld door de heren van het binnenhof dat niets duurder zal woorden en we zullen er allemaal beter van worden..gulden/euro 2.20 tegen 1..dus mijn mening is als er mensen zijn die nog omreken dan geef ik ze helemaal gelijk.een kopje koffie 2 euroeen klein glas bier 2.50euro...

edrick3
door edrick3 - Oct 25, 2011 om 11:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Van die prijzen ziet het me hier groen voor de ogen! ;-)

tenormin
door tenormin - Oct 25, 2011 om 12:45
16823 Antwoorden / 108 Vragen

de eelco, maar de euro staat al een tijd niet meer op 2.20; dat is "down under" gegaan.

birdies
door birdies - Oct 25, 2011 om 12:50
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 25 okt 2011, 11:35]
Van die prijzen ziet het me hier groen voor de ogen! ;-)

Altijd beter dan rood voor de ogen!:-)