di
door dirk23 Jan 17, 2011 om 11:57
Computers & telefonie

Internetnetwerk via stopcontact

Dit soort draadloze oplossing wil ik al 2 jaar proberen maar ik begrijp dat mijn buren dan mee kunnen liften op mijn netwerk, is dit waar?
Ik zag laatst een medion bij Aldi maar ik durfde het nog niet aan zonder voldoende info.

Lukt deze oplossing ook met kabelinternet?

20058 19 Rapporteer

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 12:01
670 Antwoorden / 0 Vragen

Wie verteld u dat fabeltje.
Uw buren kunnen niet meeliften op uw netwerk.

Uw buren kunnen alleen meeliften indien u zelf in gebrek blijft uw netwerk goed te beveiligen.
Maar in het geval van deze pluggen gaat er geen draadloos signaal overheen dus is het ook niet te gebruiken door een ander.

Er zijn wel pluggen die ook draadloos werken en die zult u gewoon ook moeten beveiligen, de pluggen zijn dus veilig genoeg.

erik008
door erik008 - Jan 17, 2011 om 12:15
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Eigenlijk zijn die pluggen hetzelfde als draadloze systemen.
je gebruikt dan niet de lucht maar de kabel om het signaal van de van de zender te transporteren.
Dat is ook voor de beveiliging, die kan aan en uit.

Ik ken hier in de buurt ook mensen die het geprobeerd hebben met die stopcontact netwerk stekkers.
Het bleek instabiel, langzaam en hebben nu alsnog een kabeltje getrokken.

Als u ze koopt, laat dan na een tijdje eens weten of u tevreden was.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 12:28
670 Antwoorden / 0 Vragen

Die pluggen zijn niet hetzelfde als draadloze systemen want draadloos gaat via de lucht en de zgn netwerkpluggen gaan via je stroomsignaal verder.

Er zijn ook 2 soorten 1 is gewoon via het stroomnet en de 2e is stroomnet incl wireless.
De laatste groep kan je dus ook beveiligen en dat werkt 100%.

Het probleem bij mensen waar het niet werkt is 1 dat ze het via een verlengsnoer doen dus niet via een vast stopcontact wat wel moet en ook vaak goedkope prut gebruiken bv Sweex.

Als je goed spul gebruikt kan je een compleet huis doen als kabels geen mogelijkheid zijn.
Uiteraard moet je wel fatsoenlijke pluggen nemen en geen 85MB/s maar 200MB/s.

=erik008 schreef op maandag 17 jan 2011, 12:15: Eigenlijk zijn die pluggen hetzelfde als draadloze systemen.
je gebruikt dan niet de lucht maar de kabel om het signaal van de van de zender te transporteren.
Dat is ook voor de beveiliging, die kan aan en uit.

Ik ken hier in de buurt ook mensen die het geprobeerd hebben met die stopcontact netwerk stekkers.
Het bleek instabiel, langzaam en hebben nu alsnog een kabeltje getrokken.

Als u ze koopt, laat dan na een tijdje eens weten of u tevreden was.

di
door dirk23 - Jan 17, 2011 om 13:24
249 Antwoorden / 137 Vragen

ik was net bij aldi en het merk is niet medion, ik kon geen merknaam zien op de doos,in de vitrine. Het is wel een 200mb versie. Hij kost nu 50 euro, volgens mij nog een restpartij die in de aanbieding is.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 13:50
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dirk23 schreef op maandag 17 jan 2011, 13:24]ik was net bij aldi en het merk is niet medion, ik kon geen merknaam zien op de doos,in de vitrine. Het is wel een 200mb versie. Hij kost nu 50 euro, volgens mij nog een restpartij die in de aanbieding is.

Dat is wel heel goedkoop.
Te goedkoop.

Ik heb hier een setje die €170,- kost.
Dan heb ik het wel over een ZyXEL.

di
door dirk23 - Jan 17, 2011 om 17:37
249 Antwoorden / 137 Vragen

@ikbenik: leuk, een ervaringsdeskundige... Ja, die 50 euro is wel erg goedkoop dan. Dus de normale merken kosten rond de 200?

Zijn je ervaringen hiermee positief of zijn er dingen die niet zo handig/goed zijn/?
Zoals kabel tegenover adsl, is er een verschil?
Dit werkt toch niet via wifi/bluetooth-achtige techniek maar puur met draadjes? Of worden beide technieken gebruikt.

Je hoort heel weinig over deze oplossing , waarom is dat eigenlijk?

ps kan je draadloos netwerk aansluiten met kabelinternet?

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 18:00
670 Antwoorden / 0 Vragen

Kwaliteit zit idd rond de 200 euro maar voor huis tuin en keuken gebruik kunnen die van de aldi net zo goed.

De dingen zijn erg goed en werken ook goed.
kabel kan je niet vergelijken met adsl 2 verschillende producten.

De goedkopere werken gewoon simpel 1 kant gaat in het stopcontact en de utp kabel gaat in de adapter en in de router het 2e paar gaat in het stopcontact incl utp kabel en gaat naar je pc.

Met de duurdere kan je ook nog wireless gaan.

Draadloos internet kan met een router ertussen gewoon met kabelinternet, maar als je niet weet wat je doet huur iemand in die het wel kan.

=dirk23 schreef op maandag 17 jan 2011, 17:37: @ikbenik: leuk, een ervaringsdeskundige... Ja, die 50 euro is wel erg goedkoop dan. Dus de normale merken kosten rond de 200?

Zijn je ervaringen hiermee positief of zijn er dingen die niet zo handig/goed zijn/?
Zoals kabel tegenover adsl, is er een verschil?
Dit werkt toch niet via wifi/bluetooth-achtige techniek maar puur met draadjes? Of worden beide technieken gebruikt.

Je hoort heel weinig over deze oplossing , waarom is dat eigenlijk?

ps kan je draadloos netwerk aansluiten met kabelinternet?

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 18:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=dirk23 schreef op maandag 17 jan 2011, 17:37]@ikbenik: leuk, een ervaringsdeskundige... Ja, die 50 euro is wel erg goedkoop dan. Dus de normale merken kosten rond de 200?

Goede wel.

[quote=dirk23 schreef op maandag 17 jan 2011, 17:37]Zijn je ervaringen hiermee positief of zijn er dingen die niet zo handig/goed zijn/?
Zoals kabel tegenover adsl, is er een verschil?
Dit werkt toch niet via wifi/bluetooth-achtige techniek maar puur met draadjes? Of worden beide technieken gebruikt.
Bij powerlan wordt de techniek gebruikt dat het signaal op de 230V draden gezet wordt en ook weer er vanaf gehaald wordt.

Bij de duurdere merken worden de signalen 128 bit WPA-PSK versleuteld, net als bij de wifi verbinding.
De dure set die ik aangaf kun je ook meerdere adapters met elkaar laten communiceren.

De gebruikte techniek heeft wel een nadeel, en wel dat de netvervuilers (adapters, apparatuur, enz.) een hoop rotzooi op het lichtnet gooien, dat de werking van die powerlan verstoord wordt.

Zo ben ik met diezelfde techniek bezig geweest om op een boerderij twee computers die 60 meter uit elkaar stonden op die manier met elkaar te laten communiceren, omdat een kabel trekken niet mogelijk was en Wifi ook niet mogelijk was.
Helaas werkte de verbinding alleen als alle apparatuur, machines, enz. uitgeschakeld worden. Wat in de praktijk niet mogelijk is.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 19:05
670 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ikbenik

Dat moet je niet met zyxel gaan werken ik heb afstanden overbrugt van meer dan 125mtr met 200mb/s pluggen en in een storingsgevoelige omgeving en die werken al 5 jaar zonder probleem.

Draadloos kan storen maar als jij gewoon utp gebruikt icm powerplugs kan jij zelfs tot 300mtr aan toe maar ja je moet wel weten hoe het werkt.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 19:10
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 19:05]@ Ikbenik

Dat moet je niet met zyxel gaan werken ik heb afstanden overbrugt van meer dan 125mtr met 200mb/s pluggen en in een storingsgevoelige omgeving en die werken al 5 jaar zonder probleem.

Draadloos kan storen maar als jij gewoon utp gebruikt icm powerplugs kan jij zelfs tot 300mtr aan toe maar ja je moet wel weten hoe het werkt.

Het probleem was dat de frequentieregelaars in de melkrobots dermate vervuiling gaven, dat een fatsoenlijke verbinding niet mogelijk was.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 19:26
670 Antwoorden / 0 Vragen

Dan pak je hem gewoon over utp/powerplug dus niet draadloos.
Als die regelaars daar op storen dan kan ie zijn stroomaansluiting beter na laten kijken want neem aan dat die op een apart afgeschermde groep zitten.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 19:38
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 19:26]Dan pak je hem gewoon over utp/powerplug dus niet draadloos.

Ik zat ook op de utp/powerplug, omdat draadloos geen bereik had.
(jaja, ook geprobeerd)

[quote=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 19:26]
Als die regelaars daar op storen dan kan ie zijn stroomaansluiting beter na laten kijken want neem aan dat die op een apart afgeschermde groep zitten.

Ik heb die installatie ook nagekeken.

De situatie is:

Huis - stal 1 - stal 2

In huis staat computer 1 en in stal 2 computer 2.

In huis is de hoofdaansluiting, waarvan een kabel naar stal 1 gaat. Vanuit stal 1 gaat een aparte kabel naar stal 2.

Van huis tot stal 1 heb ik wel verbinding.
Van stal 1 naar stal 2 niet.

In stal 2 is de verbinding zeer slecht.
In stal 2 staan de melkrobots met de waterpomp, allemaal met frequentieregelaars.

Toen we de melkrobots hadden uitgeschakeld, had ik wel verbinding van stal 2 naar stal 1, maar niet van stal 2 naar huis.

Als ik het met wifi gedaan had, had ik zowiezo 2 repeaters nodig.

Nu moet ik wel vermelden dat het hierbij om een industriële situatie gaat, wat bij de meeste huishoudens niet het geval is.

Wat wel zo is, is dat steeds meer apparatuur netvervuiling geven, wat de werking negatief kan beïnvloeden.

Voor thuisgebruik zou het gebruik van de powerlan bijna geen problemen mogen geven.
Echter is voor een goede installatie wifi een veel goedkopere oplossing dan een powerlan.

In huizen met een gewapend betonnen plafond en waar niet in geboord mag worden, kan een powerlan een goede oplossing zijn.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 19:48
670 Antwoorden / 0 Vragen

Dus betekend het dat er dus 2 aparte stroomaansluitingen zijn en nee dan werkt het ook niet.

Je moet powerlan op 1 en dezelfde meterkast zetten het liefst nog op dezelfde aansluitgroep.
Dat laatste gaat bijna nooit, meestal is beneden en boven al een aparte groep maar dat geeft geen probleem maar een aparte meterkast dus wel die heeft nl ook geen stroom vanaf punt 1.

Dus stal 2 heeft schijnbaar zijn eigen stroomvoorziening los van stal 1.

Stal 1 heeft wel de aansluiting gekoppeld aan het huis schijnbaar en 2 niet.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 19:58
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=quantas schreef op maandag 17 jan 2011, 19:48]Dus betekend het dat er dus 2 aparte stroomaansluitingen zijn en nee dan werkt het ook niet.

Vanuit huis gaat er een kabel naar stal 1.
In de groepenkast van stal 1 is 1 groep (3 fases) geschakeld naar stal 2.

Dus vanuit huis gaat geen aparte kabel naar stal 2.

Vanuit stal 2 is alleen verbinding naar stal 1 mogelijk als alle verbruikers zijn uitgeschakeld.

Voor alle duidelijkheid:
ik heb dit allemaal gemeten en geprobeerd met de kappen van de verdeelkasten eraf en op die manier rechtstreeks van de contactrails met krokodillenklemmen en bananenstekkers/snoeren verbinding gemaakt met de powerlan adapters.

Ik wist door meten en proberen welke geleiders verbinding maakte en hoe de installatieplan in elkaar zat.

Stal 2 had geen aparte stroomaansluiting, maar zat (zoals ik al aangaf) op de verdeelkast van stal 1, en stal 1 zat via een kabel aan de hoofdverdeelkast in huis aangesloten.

De situatie was dat ik wel verbinding kon krijgen van huis naar stal 1, en van stal 1 naar stal 2 met uitgeschakelde verbruikers. Waarbij de powerlan in stal 1 op de dezelfde plaats was aangesloten.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 20:09
670 Antwoorden / 0 Vragen

Dus is er qua stroomaansluiting het e.e.a niet goed aangelegd.

Ik heb het zelf al 5 jaar draaien bij een boerderij en ook 1 bij een kwekerij vandaar mijn antwoord.

Alleen als er qua stroom al wat fout gaat werkt het niet daar zijn die powerplugs gevoelig voor.
Als ik het zo lees trekt stal 2 teveel power weg, en zou dus die melkmachines apart op een groep moeten zitten zonder powerlan.

wat je wel kan doen is vanaf hal 1 een stopcontact doorlussen naar 2 indien mogelijk en dan zul je zien dat het wel gaat.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 20:19
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ik vond ook dat de spanning in stal 2 wat lager was.

Ook heb ik het gevoel dat in stal 2 de diverse gebruikers met frequentieregelaars onvoldoende gefilderd worden, waardoor de verbruikers teveel troep op het net gooien, waardoor de powerlan gestoord worden.

Ook als ik in stal 2 op 2 willekeurige stopcontacten de powerlans aansloot, bijna geen verbinding, en met de uitgeschakelde robots wel goede verbinding.

Wat mij wel verbaasde is dat stal 2 op de verdeelkast was aangesloten van stal 1 en niet een aparte kabel naar de hoofdverdeelkast in huis was aangelegd en aangesloten.

Persoonlijk zou ik de verdeelkast van stal 2 rechtstreeks op de hoofdverdeelkast op een aparte groep hebben aangesloten.
Dan had ik op die groep een aparte stopcontact aangesloten met daarop die powerlan, en dan een utp kabel naar de computer in huis.

Op die manier heb ik ook getest. Een krokodillenklem op de kabel in de verdeel kast.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 20:27
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kom regelmatig dat soort dingen tegen en het leuke is dan het is door een erkend bedrijf aangelegd zegt men dan.

Of stopcontacten compleet niet geaard etc.

En zo kan je inderdaad je uren lam zoeken waarom het niet gaat.

ikbenik
door ikbenik - Jan 17, 2011 om 20:34
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Ik ben er ook mee gestopt.

quantas
door quantas - Jan 17, 2011 om 20:46
670 Antwoorden / 0 Vragen

Groot gelijk dat is dweilen met de kraan open.