Keukenblad IKEA
Graag wilde ik wat advies over het volgende:
In september 2011 is er bij IKEA een nieuw keukenblad gekocht.
Dit ging werd keurig geleverd niets aan de hand dus.
Maar nu zeg half tot 3 kwart jaar later, vergaat de kleur aan de rand van het blad.
Er onstaat nu een witte streep(geen krassen of scheuren).
Dit vonden wij wel erg snel ons vorige keukenblad deed dit na 10 jaar.
Hierover contact met IKEA gehad, en deze hebben een controleur van de keukenbladenfabrikant langs gestuurd.
En deze heeft aan IKEA gerapporteerd dat
deze slijtage doordat er met een keukenschort langs het blad gegaan wordt.
En dat er geen recht op een tegoedkoming of what so ever mogelijk is.
Nog bezwaar aangetekend bij IKEA, dat we het niet eens waren met de afhandelijng van de klacht maar dat mocht ook niet baten.
Zelf ben ik het hier niet mee eens, maar wat denken de mensen er hier over ?
En klopt het dat IKEA niet aangesloten is bij een geschillencommisie ?
Bij voorbaat dank.
Het lijkt me dat dit niet mag binnen een jaar. Dat je een schort draagt tijdens het koken valt naar mijn mening onder normaal gebruik. Zat er soms iets scherps op de schort dat dit zou kunnen veroorzaken? Dat zou de zaak kunnen veranderen, maar door stof mag het niet slijten.
Over de garantie zelf zegt IKEA: We bieden je een garantie van 25 jaar tegen defecten in materialen en afwerking op het FAKTUM keukensysteem en de VÄRDE vrijstaande keukenserie. De garantie omvat alle gebreken betreffende het materiaal en afwerking. Deze garantie geldt bij huishoudelijk gebruik van de keuken en valt onder de algemene voorwaarden die in de garantiebrochure vermeld worden.
IKEA maakt wel een uitzondering en dat is dat werkbladen dunner dan 3,8cm niet gedekt worden door de garantie bij het type FAKTUM. En LAGAN wordt helemaal niet gedekt door garantie.
Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft zou ik die inschakelen. Heeft u die niet dan zou ik uitleg eisen hoe het schuren van stof die schade aan het blad kan veroorzaken en waarom u niet in de winkel is vertelt dat bij deze keuken geen schort gedragen mag worden. Daarnaast klinkt het erg als een smoes. U heeft recht op een deugdelijk product en dat is dit niet, want u had deze schade aan het blad niet kunnen verwachten. Zeker niet binnen een jaar.
Garantie bepalingen IKEA
Ter toevoeging, u kunt natuurlijk ook op eigen kosten een contra-expertise doen aangezien de fabrikant van het blad wellicht niet een geheel onafhankelijk en objectief oordeel heeft geveild. U kunt dit voorstellen aan IKEA en afspreken dat de kosten worden betaald door degene aan wie de schade uiteindelijk wordt toegeschreven.
Een paar opmerkingen:
=ripcurl schreef op donderdag 10 mei 2012, 10:53: Het lijkt me dat dit niet mag binnen een jaar.
Het is niet verboden.
=ripcurl schreef op donderdag 10 mei 2012, 10:53:
Dat je een schort draagt tijdens het koken valt naar mijn mening onder normaal gebruik.
Is toch echt jouw mening.
=ripcurl schreef op donderdag 10 mei 2012, 10:53:
Over de garantie zelf zegt IKEA: We bieden je een garantie van 25 jaar tegen defecten in materialen en afwerking op het FAKTUM keukensysteem en de VÄRDE vrijstaande keukenserie. De garantie omvat alle gebreken betreffende het materiaal en afwerking. Deze garantie geldt bij huishoudelijk gebruik van de keuken en valt onder de algemene voorwaarden die in de garantiebrochure vermeld worden.
IKEA maakt wel een uitzondering en dat is dat werkbladen dunner dan 3,8cm niet gedekt worden door de garantie bij het type FAKTUM. En LAGAN wordt helemaal niet gedekt door garantie.
De fabrikant en verkopende partij bepalen zelf of zij garantie geven (is niet verplicht), bepalen ook welke garantie zij geven, tegen welke condities en welke rechten zij de koper toekennen.
=ripcurl schreef op donderdag 10 mei 2012, 10:53: U heeft recht op een deugdelijk product en dat is dit niet, want u had deze schade aan het blad niet kunnen verwachten. Zeker niet binnen een jaar.
Helaas heb je het mis.
Ten eerste kent de wetgeving geen recht op een deugdelijk product (zeker van consuwijzer gehaald?), en ten tweede is de verwachting gebaseerd op de uitspraken van fabrikant en winkelier en niets anders.
Het product dient aan de koopovereenkomst te voldoen (wettelijk bepaald) met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier (ook wettelijk bepaald).
@ikbenik
Wat is de strekking van u aanvulling?
Lijkt op : Je hebt geen voet om op te staan?
Een keukenblad mag na driekwart jaar, mag bij normaal gebruik gewoon vervagen ?
Dit is normaal omdat IKEA niet gespecifeceerd heeft dat deze niet vervaagt ?
Schort?
Ik draag Jeans en die metalen knoop is vele malen erger!
Ik vind dat de toplaag redelijk slijtvast dient te zijn.
Ook de merkloze bouwmarkt bladen zijn net als laminaat, een goedkope opdruk die door een blanke kleurloze laklaag beschermd dienen te worden.
Alleen als je iets teveel met een schuurspons zou schoonmaken zou een kleurloze plek mogen ontstaan maar van een stevig buikje toch niet.
Wel zal een massieve kleur laag langer mee gaan dan opdruk dus welke kleur je kiest kan ook bepalen hoelang het mee zal gaan.
Ik vermoed dat je een dunne opdruk op kunststof hebt gekocht en dat is vaak aan het uiteinde te zien.
Om welk keukenblad van Ikea gaat het?
Is het zo'n goedkope van € 5 per mtr of een op maat gemaakte van ± 279 p/mtr.
Maakt denk ik ook nog wel enigszins uit van wat men er van mag verwachten kwalitatief gezien. Het is wel ontzettend snel, maar wij hebben zelf een op maat gemaakt massief houten blad ad ± €1500 van Ikea en daarvoor tijdelijk die van €5 per mtr. ivm het wachten op het op maat gemaakte blad, en er zit (uiteraard) een wereld van verschil tussen beide bladen, dus vandaar de vraag om welk blad het gaat.
ook gehad met een vloer,even een paar fotootjes maken en het euvel laten zien bij ikea klantenservice.alles prima opgelost zonder enig probleem.
[quote=plumbum7 schreef op donderdag 10 mei 2012, 17:46]@ikbenik
Wat is de strekking van u aanvulling?
Dat de wetgeving anders is dan wat de consumentenorganisaties ons doen willen laten geloven.
Ook op de teksten van Consuwijzer kunnen geen rechten ontleent worden, omdat de teksten wettelijk niet juist zijn. Voor de juistheid van de teksten verwijst men naar de wetboeken zelf.
Daarnaast halen veel mensen de termen garantie en conformiteit door elkaar.
De term "wettelijke garantie" koppelen veel mensen aan de garantie, terwijl het daar niets mee te maken heeft, maar wel met de conformiteit.
Vandaar dat ik het nog een keer aanhaalde.
[quote=plumbum7 schreef op donderdag 10 mei 2012, 17:46]Lijkt op : Je hebt geen voet om op te staan?
Klopt.
Kijk vooral naar de uitspraken van de fabrikant en verkopende partij.
[quote=plumbum7 schreef op donderdag 10 mei 2012, 17:46]Een keukenblad mag na driekwart jaar, mag bij normaal gebruik gewoon vervagen ?
Dit is normaal omdat IKEA niet gespecifeceerd heeft dat deze niet vervaagt ?
Ligt eraan wat in de koopovereenkomst bepaald is en wat de fabrikant en verkopende partij voor uitspraken gedaan hebben. Dat is namelijk bepalend of iets wel of niet mag vervagen.
Dat een consumentenorganisatie X een andere mening heeft, doet er niet toe.
[quote=ikbenik schreef op vrijdag 11 mei 2012, 13:21][quote=plumbum7 schreef op donderdag 10 mei 2012, 17:46]@ikbenik
Misschien bent u er nog niet van op de hoogte maar de de Europese wetgeving die 1999 al is ingevoerd.
http://www.eccnl.eu/page/nl/themas/Kopen-in-de-EU#par3
Als er niet vermeld is dat er schade kan optreden door het gebruik van scherpe materialen dan is de verkopende partij verplicht om de schade te herstellen.
Nou ken ik de handleidingen van IKEA of wat er voor door moet gaan wel een beetje en dus zal het er niet in staan of ergens vermeld worden.
Ook is het onzin dat Consuwijzer maar een website is van een of andere stichting of wat dan ook.
Consuwijzer is een overheid instelling en de redenen dat er verwezen wordt naar de wetboeken is omdat de wet nog wel eens wilt wijzigen/aangepast wordt.
Maar wilt u echt weten wat uw rechten zijn dan kan u het beste bij het juridische loket terecht, hier zitten echte advocaten.
http://www.juridischloket.nl/vraagenantwoord/consument-geldzaken/Pages/default.aspx
Je tenen staan toch werkelijk krom bij het zinloze gezwam van IKBENIK.
Bij welk onderwerp dan ook, het lukt iedere keer om onzin te spuien.
Zelfs het dragen van een schort in de keuken vindt ons bijdehandje
niet normaal !
En van Europese garantiebepalingen begrijpt IKBENIK helemaal niets.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++===
=ikbenik schreef op donderdag 10 mei 2012, 11:46: Een paar opmerkingen:
=ripcurl schreef op donderdag 10 mei 2012, 10:53: Het lijkt me dat dit niet mag binnen een jaar.
Het is niet verboden.
=ripcurl schreef op donderdag 10 mei 2012, 10:53:
Dat je een schort draagt tijdens het koken valt naar mijn mening onder normaal gebruik.
Is toch echt jouw mening.
=ripcurl schreef op donderdag 10 mei 2012, 10:53:
Over de garantie zelf zegt IKEA: We bieden je een garantie van 25 jaar tegen defecten in materialen en afwerking op het FAKTUM keukensysteem en de VÄRDE vrijstaande keukenserie. De garantie omvat alle gebreken betreffende het materiaal en afwerking. Deze garantie geldt bij huishoudelijk gebruik van de keuken en valt onder de algemene voorwaarden die in de garantiebrochure vermeld worden.
IKEA maakt wel een uitzondering en dat is dat werkbladen dunner dan 3,8cm niet gedekt worden door de garantie bij het type FAKTUM. En LAGAN wordt helemaal niet gedekt door garantie.
De fabrikant en verkopende partij bepalen zelf of zij garantie geven (is niet verplicht), bepalen ook welke garantie zij geven, tegen welke condities en welke rechten zij de koper toekennen.
=ripcurl schreef op donderdag 10 mei 2012, 10:53: U heeft recht op een deugdelijk product en dat is dit niet, want u had deze schade aan het blad niet kunnen verwachten. Zeker niet binnen een jaar.
Helaas heb je het mis.
Ten eerste kent de wetgeving geen recht op een deugdelijk product (zeker van consuwijzer gehaald?), en ten tweede is de verwachting gebaseerd op de uitspraken van fabrikant en winkelier en niets anders.
Het product dient aan de koopovereenkomst te voldoen (wettelijk bepaald) met daarbij de uitspraken van fabrikant en winkelier (ook wettelijk bepaald).
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Drift trike
Geachte heer/mevrouw,
Mijn zoon wil van zijn spaargeld een drift trike kopen, alleen ben ik niet bekend met de wetgeving omtrend deze elektrische voertuigen.
Ook het zoeken op de pagina van de rijksoverheid en RDW heeft mij niet verder geholpen. Waar kan ik teruglezen welke voertuigen toegestaan zijn op de weg of stoep? Op de pagina van de rijksoverheid staat wel een overzicht van
...
Lees meer
Hoe is de ervaring met Knauf Supafill
Wij hebben onze spouw laten isoleren met Knauf Supafill, op de website van het bedrijf dat het aanbracht staat dat het geen vocht opneemt, echter kregen wij last van schimmel op het binnenblad. Dat kan echter niet als het geen vocht opneemt Lees meer
Fixit faster
Wie ook een rekening gehad bij fixit faster
ik heb gezocht naar een gebruiksaanwijzing
niet de juiste gevonden nu wel rekening van 30€
moet betalen zeggen ze
maar ik ben echt niet van plan
ik heb nergens gelezen dat 30€ kost voel me genept
wie je ook ervaring met dit nep bedrijf
wie ook niet betaald
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer