re
door remi16 Sep 15, 2010 om 14:59
Elektronica & tv

Knoopcel batterij

Ik heb via internet een Camelion CR1620 batterij besteld voor de afstandsbediening van mijn auto.
Na ontvangst deze batterij geplaatst maar werkt niet, dus de oude Varta knoopcel batterij CR1620 maar weer terug geplaatst,en de internet winkel een mail gestuurd met mijn verhaal.

Hierop hebben ze een nieuwe batterij gestuurd, maar ook die werkt niet.
Ik snap er niks meer van, waarom werkt de oude Varta wel en de Camelion knoopcel niet.

Kan het zijn dat er een houdsbaarheid datum op zit dat ik telkens een lang op de plank gelegen batterij ontvang of is er hier wat anders aan de hand.

Hoor graag jullie reactie…..

Remi

18979 41 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 15:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

waren de nieuwe batterijen nog verpakt? Zo ja, dan zou er op de verpakking moeten staan b.v.: Best Before > maand/ jaar. Dus gebruiken voor een bepaalde maand in het jaar ..... Op de knoopcelbatterij zelf staat dat meestal niet.
Is er iemand in je omgeving met een doormeetapparaatje? Je kunt dan meten
of de nieuwe batterij vol is. Je kunt ook even bij Blokker gaan kijken, want die verkopen meestal ook van deze soort CR-batterijen van het merk Panasonic.
Prijs ca. 3,99 euro. Ik koop ze zelf altijd daar. Aan de voorkant van de blisterverpakking staat de datum tot wanneer je ze kan gebruiken. Neem anders even kontakt op met www.Dil.nl in Rotterdam. Deze elektronikazaak wil ook nog wel
eens niet gangbare soorten verkopen.
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 15:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

aanvulling op mijn vorige antwoord.
Heb je de batterij er op de juiste manier ingedaan? + & -pool!!

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Batterijen heb ik goed om gedaan,anders werkt de oude ook niet denk ik.

Heb wel een multimeter in huis,maar heb te weinig electronica kennis in huis om te weten op welke stand deze moet staan om te meten.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo remi16,

'Meten is weten' zeggen ze wel eens. Vergelijk dus de spanning van de oude batterij met die van de nieuwe (zou iets van 3 Volt moeten zijn). Heb je geen multimeter, dan zou ik er maar eens één aanschaffen, want zo'n apparaatje is in huis eigenlijk onmisbaar.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet niet wat voor een multimeter je hebt, maar het volgende is normaal gesproken van toepassing: Draai de schakelaar naar V= (gelijkstroom) laagste waarde 200m, sluit de rode meetleiding op V(Ohm)mA, het tussen haakjes Ohm is het Ohm-tekentje wat ik niet kan typen, sluit de zwarte leiding aan op COM. De rode leiding/pennetje of knijpertje op de plus en de zwarte op de min. De meter moet dan aangeven wat er in de batterij aanwezig is aan voltage.
gaarne nog even je terugmelding,
m.vr.gr.

remi16 schreef op woensdag 15 sep 2010, 15:31: Batterijen heb ik goed om gedaan,anders werkt de oude ook niet denk ik.

Heb wel een multimeter in huis,maar heb te weinig electronica kennis in huis om te weten op welke stand deze moet staan om te meten.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kopen op internet van batterijtjes is dus link, ga is naar eenelektronicazaak en laat die batterijtjes testen eventueel zul je meteen een nieuwe kunnen kopen, je multi meter moet je schakelen naar =v op 20 in ieder geval hoger als 3 op de meter de testsnoeren in de middelste en de rechter, altans zo is het op mijn hape.

Sukses Nico

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de King craft KMMH-930 multimeter.

Heb hem zo aangesloten zoals je aangeeft.

Rechtsom heb ik een V met een gegolft streepje ik meet dan op 200 de waarde 6.1
Links om heb ik ook een V maar dan met een rechtstreepje en puntjes er onder dan meet ik op 200 3.2.

De oude batterij heb ik ook even gemeten en die geeft 5.8 en 2.9

Lijkt me dat de nieuwe batterij dus wel degelijk vol zit,maar waarom hij het dan niet doet is me volstrekt onduidelijk.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

je moet linksom naar het rechte streepje met puntjes eronder, dat is namelijk gelijkstroom zoals je batterij is! Kun je lezen wat er op de batterij voor voltage staat?, eventueel met vergrootglas! Aan de hand daarvan kun je nagaan wat het voltage moet zijn van de batterij. Bij sommige elektrische systemen kan het zijn dat bij een verminderde afgifte van stroom er niets meer gebeurt. Vergelijk het maar met de accu van de auto. Geeft de accu ca. 11 volt af, dan start de motor niet meer.
m.vr.gr. f.weele

remi16 schreef op woensdag 15 sep 2010, 17:29: Ik heb de King craft KMMH-930 multimeter.

Heb hem zo aangesloten zoals je aangeeft.

Rechtsom heb ik een V met een gegolft streepje ik meet dan op 200 de waarde 6.1
Links om heb ik ook een V maar dan met een rechtstreepje en puntjes er onder dan meet ik op 200 3.2.

De oude batterij heb ik ook even gemeten en die geeft 5.8 en 2.9

Lijkt me dat de nieuwe batterij dus wel degelijk vol zit,maar waarom hij het dan niet doet is me volstrekt onduidelijk.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

aanvulling: Ik heb de Top Craft -930 van de Aldi (oorspronkelijk van FERM), maar die is precies hetzelfde.
Dus linksom draaien op 200m en de snoeren aansluiten zoals voorgaand vermeld.
Is het voltage voldoende, dan zoals knoop4x9 meldde naar een elektronika-zaak gaan en vragen of ze jou verder kunnen helpen. Misschien is er iets defekt aan je afstandsbediening.
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

veel typenummers van knoopcel batterijen zijn heel goedkoop bij Action en Marskramer, vaak in een blister met 10 stuks.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

't Is voor een afstandbediening voor een auto?

dan is het toch logisch dat men daarvoor in eerste instantie naar de dealer gaat van dat merk?
In mijn geval, een Renault Traffic moest ik met behulp van een stukje zilverpapier het contact herstellen dat met alleen die nieuwe knoopcel niet tot stand kwam.
(uiteraard wel letten dat dit zilverpapier niet beide delen van die knoopcel raakt.)

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

ga naar brezan en voor 3.20 ex btw heeft u een nieuwe en ze plaatsen hem voor u.
wij hebben helaas ook met andere batterijen wel eens een probleem en dan moeten de contactjes iets verbogen worden want de diktes wijken wel eens af.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 18:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

@remi16:

Zoals al aangegeven, meten op de stand gelijkspanning en uit je eerdere reactie blijkt dat je 3.2V meet en dat lijkt mij prima. Het enige dat ik nog kan bedenken, is dat 'de maat' van de nieuwe batterij een heel klein beetje afwijkt en dat daardoor de batterij geen goed contact maakt in de sleutel.

Freya

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 18:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja daar zat ik zelf ook aan te denken heb helaas geen schuifmaat in huis,maar als ik oude en nieuwe naast elkaar leg op m'n bureau zie ik optisch geen verschil ook niet als ik ze op elkaar leg.

Ga toch maar eens op zoek naar een Varta die er nu ook in zit want die werkt dus wel.
Goedkoop lijkt hier toch duurkoop,al hoewel ik me wel heb laten vertellen dat Camelion een gerenomeerd duits merk is.
Zit ook niet los in een strip maar gewoon per stuk verpakt en is ook 3V om even f. weele zijn vraag te beantwoorden.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zitten trouwens wel krasjes op de batterij met het er in en eruit schuiven,dus maakt naar mijn idee dan wel contact

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pas wel op met kopen op het internet. er zijn ook neppers te koop.
Dan is het geen lithium cell maar een dubbele akaline batterij.
Wat ook mogelijk is, dat de maat van de batterij niet klopt.
Oplossing, Koop bij de winkel op de hoek...een Varta

CR1620 wil zeggen 16 = 16mm breed, 20 = 2,0mm dik

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 18:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem de batterij morgen wel even mee naar m'n werk bij de TD hebben ze vast wel een schuifmaat

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 20:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maarre... pas wel op met die schuifmaat. De diameter van de batterij kun je wel meten, maar als je de dikte probeert te meten, sluit je de batterij kort......

Freya

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 21:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Doe dan even aan een zijde een dun sukje papier ertussen, bv een vloeitje. Dan geen kortsluiting.

ve
door verwijderd - Sep 15, 2010 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Pardon foutje, sukje moet natuurlijk zijn stukje.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 06:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je advies.
Zo leer ik ook weer het een en ander............

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 06:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Remi:

Een lithiumcel kan rustig 5 jaar ongebruikt liggen zonder aan spanning in te boeten. Ik heb hier nog wel lithium cellen liggen die meer dan 20 jaar oud zijn en nog steeds 3,3 Volt hebben.

De maat is zoals Erik zegt: 16 mm rond en 2 mm dik. Zelf heb ik slechte ervaring met cellen van Blokker en Marskramer. Bij Het Onderdelenhuis of Handyman hebben ze cellen van het merk GP, (groen-gele blister) doch die van Renata (oranje-blauwe blister) zijn ook goed. Buiten kijf is Varta, doch duur.

Wanneer je meet moet je meetbereik op linksom 20 V= staan. Dus niet op het golfjesbereik en ook niet op linksom 200m V=! Op 200 m is het maximum meetbereik 200 milliVolt (= 0,2 Volt). De lithiumcel is nieuw 3300 milliVolt (= 3,3 Volt) en dat gaat ver over het meetbereik dat ingesteld staat. Dat geeft een foute of geen aanwijzing. Een foute instelling kan de meter kapot maken, tenzij je een dure "foolproof" meter hebt. Een slecht advies van F. Weele!

Pas Op!
In sommige goedkope meters (€5,- tot €15,-)met zo'n geel rond connectortje erop (van o.a. Aldi-Top Craft en Gamma Toledo), zit een 9 Volts blokbatterijtje. Wanneer dit batterijtje minder spanning geeft dan 8,5 Volt en dat kan bij geen gebruik al na een jaar zijn, doch wanneer je vergeet uit te schakelen na meting al met een dag, dan krijg je een geweldige meetfout! De meter geeft dan o.a. een te hoog voltage aan. Dat kan makkelijk 1 à 2 Volt teveel zijn bij lage spanningen!

Advies:
Wanneer je slechts 1 metertje hebt en een jaar of langer niet gebruikt, dan zekerheidshalve een nieuwe 9 Volts batterij plaatsen. Zo kun je de oude batterij meten en wanneer die 9 Volt of meer aanwijst (op het 20 V= bereik) kun je die terugplaatsen. Leg de nieuwe in de koelkast om te bewaren voor een volgende controle meting.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 10:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het "slechte" advies wat ik heb gegeven komt uit de bijgevoegde summiere gebruiksaanwijzing van dit apparaatje. Aangezien ik dit apparaatje zelf weinig gebruik moest ik dit opnieuw opzoeken. Daarbij komt ook nog dat als je visueel
gehandicapt bent een vergrootglas moet gebruiken om te lezen wat er staat. Zo klein zijn de lettertjes en cijfers namelijk. Heb ik toevallig soms ook nog een goed antwoord gegeven? Voortaan je commentaar op iemands advies graag iets anders formuleren. Fouten in deze zijn namelijk snel gemaakt.
m.vr.gr.

hrdwerrorman schreef op woensdag 15 sep 2010, 23:19: @ Remi:

Een lithiumcel kan rustig 5 jaar ongebruikt liggen zonder aan spanning in te boeten. Ik heb hier nog wel lithium cellen liggen die meer dan 20 jaar oud zijn en nog steeds 3,3 Volt hebben.

De maat is zoals Erik zegt: 16 mm rond en 2 mm dik. Zelf heb ik slechte ervaring met cellen van Blokker en Marskramer. Bij Het Onderdelenhuis of Handyman hebben ze cellen van het merk GP, (groen-gele blister) doch die van Renata (oranje-blauwe blister) zijn ook goed. Buiten kijf is Varta, doch duur.

Wanneer je meet moet je meetbereik op linksom 20 V= staan. Dus niet op het golfjesbereik en ook niet op linksom 200m V=! Op 200 m is het maximum meetbereik 200 milliVolt (= 0,2 Volt). De lithiumcel is nieuw 3300 milliVolt (= 3,3 Volt) en dat gaat ver over het meetbereik dat ingesteld staat. Dat geeft een foute of geen aanwijzing. Een foute instelling kan de meter kapot maken, tenzij je een dure "foolproof" meter hebt. Een slecht advies van F. Weele!

Pas Op!
In sommige goedkope meters (€5,- tot €15,-)met zo'n geel rond connectortje erop (van o.a. Aldi-Top Craft en Gamma Toledo), zit een 9 Volts blokbatterijtje. Wanneer dit batterijtje minder spanning geeft dan 8,5 Volt en dat kan bij geen gebruik al na een jaar zijn, doch wanneer je vergeet uit te schakelen na meting al met een dag, dan krijg je een geweldige meetfout! De meter geeft dan o.a. een te hoog voltage aan. Dat kan makkelijk 1 à 2 Volt teveel zijn bij lage spanningen!

Advies:
Wanneer je slechts 1 metertje hebt en een jaar of langer niet gebruikt, dan zekerheidshalve een nieuwe 9 Volts batterij plaatsen. Zo kun je de oude batterij meten en wanneer die 9 Volt of meer aanwijst (op het 20 V= bereik) kun je die terugplaatsen. Leg de nieuwe in de koelkast om te bewaren voor een volgende controle meting.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

batterijen alleen in een "luchtdichte" verpakking in de koelkast bewaren. In de koelkast is het namelijk vochtig. Daar kunnen batterijen niet tegen. Beter nog op een koele droge plaats in de kelder als je die hebt.
Voor gebruik eerst op kamertemperatuur laten komen.
m.vr.gr.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 16:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag de batterijen mee genomen naar m'n werk om ze daar eens met een schuifmaat te meten,want meten is weten werd al opgemerkt in de antwoorden.

Conclusie: beide merken zijn identiek.
Dus aan de maat ligt het dus niet.

Als ik de batterijen bekijk dan is de Varta glad aan de min kant en de Camelion wat geribbeld,dat is het enigste optische verschil.

Verder is mij dus nog steeds niet duidelijk waarom de Varta wel en de Camelion het niet doet.
Zal een nieuwe Varta Knoopcel halen en kijken wat er dan gebeurd.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 18:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Schoot me net nog en trucje te binnen dat ik vroeger wel eens gebruikte om een batterij te testen.
En dat is de draadje lampje test,die ik net even uitgevoerd heb.

Lampje gaat met de Varta batterij netjes branden,maar met de Camelion niet,mijn conclusie kan dan volgens mij alleen maar zijn dat de batterij leeg of zwak is.

Met de multimeter meet ik wel spanning zoals eerder aangegeven,wat dan weer vreemd is.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 18:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die nieuwe batterij heeft dus een vrij grote inwendige weerstand. Hierdoor zal de spanning snel dalen wanneer er een stroompje gaat lopen. In een apparaat dat praktisch géén stroom verbruikt zal die batterij het waarschijnlijk nog wel een tijdje vol kunnen houden, maar in zo'n afstandsbediening werkt het dus niet.
Voor het zendertje in de afstandsbediening is blijkbaar toch wel een flink stroompje nodig en dan zakt de spanning dus naar een veel te laag niveau.

Dus toch maar op zoek naar een Varta.....

Freya

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga zeker weer voor de Varta.
En m'n geld terug voor de Camelion knoopcel,gaat wel niet om de hoofdprijs maar wel om principe.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 18:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Remi:

Je hebt mogelijk een slechte cel gekocht. Doch de cel is uit de verpakking en zoals al opgemerkt kun je, o.a. bij de dikte meting met een schuifmaat, een cel snel stuk maken. Dus reken er niet op dat je je geld terugkrijgt.

Wat soms met knoopcellen gebeurt bij het inpakken in een blisterverpakking is dat de knoopcel verkeerd om in de verpakking wordt gedaan: De cel moet met de typenummerkant tegen het kartonnetje liggen.
Ligt de cel andersom zodat je op de cel het typenummer kunt lezen, dan ligt de min-kant tegen het karton en kan de cel langzaam leeglopen door de relatief geringe afstand van + tot het karton en de lage weerstand van karton bij vocht. Karton is hygroscopisch.

Met deze wetenschap zou je in de winkel even kunnen kijken hoe de Camelion cellen in de blister zitten.

Wanneer ik een knoopcel wil meten zonder de cel uit de verpakking te halen i.v.m. garantie dan steek ik een knopspeld door het plastic van de blister. Aan de karton (+)zijde zit al een gaatje. Daar kun je prima op meten en indien niet goed ook makkelijker terug doen.

H.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 19:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de knoopcel met een schuifmaat gemeten en hiertussen vloei van een rokende collega.

Ik heb al een batterij onder garantie gekregen maar ook deze werkt niet.
De batterij zit in een verpakking van 9 x 5,5 cm en de plus kant is door het plastic zichtbaar,dus uit jou verhaal begrijp ik dat deze dan verkeerd om ligt.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Remi:

Ja, ligt verkeerd om. Weten die goedkope knoopcellen inpakkers veel....Voor hen is het allemaal één pot nat, omdat ze niet hebben leren nadenken.
Bij goede merken, zoals al gegeven, zie je dat niet.

Iets dergelijks trof ik ook bij de montage van gasveren: Maakt toch niet uit hoe je die monteert, zei iemand die geacht werd zelf na te denken doch dit niet deed. Na een fax naar de fabrikant, op mijn advies want hij geloofde me niet dat het wél wat uitmaakte, zei hij dat ik dat gegeven maar in de ideeënbus moest doen. Het werd beloond met 75,-. Nadien heb ik nooit meer gehoord dat een technicus naar het ziekenhuis moest omdat ie de ijzeren kap van een geldautomaat, niet gestuit door 2 verkeerd gemonteerde gasveren, op z'n kop had gekregen.

H.

ve
door verwijderd - Sep 16, 2010 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

u meet onbelast alleen de klemspanning en dat is fout het gaat om de belaste spanning. dus er moet vermogen afgenomen worden.
als u belast meet dan meet u bijna niets meer.
je kan dus spanning hebben en geen vermogen

ve
door verwijderd - Sep 17, 2010 om 02:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ grindweg:

Ja, je hebt net als Freya gelijk met het meten onder belasting. De 3 Volt lithiumcel belasten met een led zonder serie weerstand of een fietsachterlichtlampje (6 Volt 0,05 Amp. en op dat moment de spanning meten geeft een prima praktische meetmethode om de kwaliteit van de cel vast te stellen. Dat kan ook via die speld.

H.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag Varta knoopcel gekocht en werkt prima.
Heb speciaal gelet op de verpakking en batterij lag met min kant naar voren (zie hrdwerrorman)

Goedkoop blijkt dus maar weer eens duurkoop.
Geld voor Camelion batterij retour gehad.

ve
door verwijderd - Sep 18, 2010 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat was dan een goede service, want meestal doen bedrijven niet aan retourneren van batterijen. Mooi in ieder geval dat het opgelost is.

Freya

ve
door verwijderd - Sep 19, 2010 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Remi:

Bedankt voor het terugmelden. Je hebt je les geleerd v.w.b. goedkoop ;-).
De rest van de Camelions zal ook wel verkeerd om in de verpakking hebben gezeten. Daarmee kon je gemakkelijk bewijzen dat het product niet goed verpakt is geweest en geld retour in dit geval normaal.

H.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2010 om 01:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit -off-topic- redactie] Al die batterijen zijn exact hetzelfde en zullen het dus gewoon doen. Daarbij is geen schuifmaat of multimeter of vloeitje oid nodig. Het lijkt wel op een promotievraag voor Varta. Het is totale onzin dat alleen een Varta knoopcel werkt en een enkel ander merk niet. Terwijl deze batterijen exact hetzelfde geproduceerd worden in dezelfde fabrieken met verschillende labelling. Daag Remi uit zijn autosleutel te laten vullen door mij met de goedkoopste batterij mogelijk.Weet 100% zeker dat die ook zijn werk doet.

Merk het wel vaker dat internetmedium misbruikt wordt door marketeers of scholen. Zal me niet verbazen dat Remi eigenlijk werkzaam is bij Varta en een leuk verhaal heeft opgehouden waardoor sommigen van ons wel 2 of 3 x nadenken als onze batterijen leeg zijn vooral duur Varta te kopen en het liefst nog bij de dealers waarmee ze contracten sluiten exclusief Varta te gebruiken.

[edit - off-topic- de redactie]

ve
door verwijderd - Sep 19, 2010 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een foutje in productie en + en - wisselen is overal mogelijk als je het handmatig zou doen, maar ik heb de moderne machines gezien dus geloof ik niet in dit soort fabels, wel in fouten tijdens productie maar niet +/- wisselen....

ve
door verwijderd - Sep 19, 2010 om 13:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ invalide:

Binnen dit topic heeft alleen F. Weele het over een + en - pool gehad. Doch niet over poolwisseling tijdens productie van de cellen.
Dus begrijp ik niet waar je reactie op slaat. Verklaar je nader...

H.

ve
door verwijderd - Sep 19, 2010 om 13:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit -off-topic- de redactie]

ve
door verwijderd - Sep 19, 2010 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

NBW

Als je zo flink bent om op afstand te gaan blazen,zet dan ook even je adres gegevens op dit forum,stuur ik je de Camelion batterijen op,kun je ze thuis op je gemak testen.