Kosten acceptgiro
Beste mensen,
Ik weet dat het onderwerp al vaker ter sprake gekomen is, maar toch... Even wat mailverkeer met Vitens ter info:
Mijn bericht van vorige week:
Beste mensen,
Naar aanleiding van de ontvangen periodeafrekening d.d. 4 augustus 2010, factuurnummer xxxxx, deel ik u mede, dat ik het bedrag heb overgemaakt MINUS de hierop vermelde kosten betalingsverwerking, zijnde 6 euro + 19% = 7 euro 14 cent. Er is dus een bedrag van 82 euro 36 cent overgemaakt.
Ik verzoek u hiervan goede nota te nemen!
De reden: reeds hierover gevoerde correspondentie (zie mails) en de sinds die tijd gedane rechterlijke uitspraken.
Uit uw mail: Daarnaast streeft Vitens ernaar haar klanten in de toekomst een tweede alternatief in de vorm van online facturen aan te kunnen bieden.
Daar zou ik dan maar eens gauw mee gaan beginnen.
Uw reclameslogan:
duik in de website van Vitens en regel al uw waterzaken voortaan online!
zou een goede zijn als je inderdáád al je zaken - dus óók de betalingen!! - online zou kunnen regelen.
Zie gerechtelijke uitspraak:
Het is wettelijk niet meer toegestaan om bij een bepaalde betalingswijze (bijvoorbeeld een acceptgiro), de kosten door te berekenen naar de klant, tenzij aan de klant tenminste 2 of meer gratis betalingsmogelijkheden worden aangeboden, waarvan de klant geen gebruik wenst te maken.
Zie ook: http://jure.nl/BJ4855
Citaat uit de uitspraak:
.......Maar ook al zouden deze voorwaarden wel een grondslag bieden voor het in rekening brengen van dergelijke kosten, dan nog zou de kantonrechter deze als onredelijk bezwarend buiten toepassing laten. Het is immers onredelijk bezwarend te achten om consumenten op straffe van een kostenopslag feitelijk te dwingen tot het afgeven van een machtiging tot automatische afschrijving.
......."
Zie bv. ook:
Consuwijzer:
http://www.consuwijzer.nl/Consumentennieuws/Nieuwsarchief/2009/September_2009/Rechter_doet_uitspraak_over_kosten_betalen_acceptgiro
Ik neem dan ook aan dat u deze kosten voor betalingsverwerking niet meer op mijn nota's zult vermelden.
Uw bericht tegemoet ziende, met vriendelijke groet,
xxxxxx
Het ontvangen antwoord:
Geachte heer xxxxxxxx,
Hartelijk dank voor uw e-mail van 05 augustus jl.
Hetgeen waar u naar verwijst in uw e-mail betreft de uitspraak van een kantonrechter in Haarlem waarbij is gesteld dat kosten voor acceptgiro's niet in rekening mag worden gebracht. Dit betreft echter uitspraak in één specifieke zaak en geen wetgeving. Z olang deze jurisprudentie niet in wetgeving is vastgelegd mag Vitens kosten voor acceptgiro's in rekening brengen. Wij verzoeken u dan ook vriendelijk om de kosten voor acceptgiro zo spoedig mogelijk te voldoen om extra kosten te voorkomen.
Heeft u vragen? Kijk dan op www.vitens.nl of bel onze afdeling Klantenservice 0900 0650 (lokaal tarief).
Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar.
Met vriendelijke groet,
Vitens Klantenservice
Duik in de website van Vitens en regel uw waterzaken voortaan online!
Wat moet je hier nu mee?
Moet elke consument die het niet met de incassokosten eens is apart een rechtszaak aanspannen met verwijzing naar de aanwezige jurisprudentie, of heeft Vitens gelijk en is dit nog geen wetgeving?
Is dit niet iets voor een consumentenorganisatie om 'centraal' te regelen?
Met vr.gr.
Aanvullende info: eerdere mails:
Van:xxxxx[mailto:xxxx@xxx.nl]
Verzonden: zondag 21 december 2008 14:17
Aan: Klantenservice
Onderwerp: kosten betalingsverkeer
L.S.,
Kortgeleden ontving ik uw schrijven betreffende bovenvermeld onderwerp.
Hierin wordt mij 'verzocht' om een machtigingskaart voor automatische incasso af te geven.
Dit ben ik dus NIET van plan.
Toesturen van een acceptgiro zou 1,50 (excl..BTW) per keer extra gaan kosten.
Welnu, om het toesturen van een acceptgiro heb ik nooit gevraagd!
Betaal altijd via internetbankieren.
Het is een beetje onzinnig dat u van uw klanten een extra bedrag vraagt óm te kunnen betalen!
Stuur maar gewoon een rekening voor geleverde diensten en die betaal ik dan.
Als u liever heeft dat klanten per automatische incasso betalen omdat dit VOOR U goedkoper is, dan zou u hier bijvoorbeeld een betalingskorting tegenover kunnen stellen en dus géén 'boete' voor betalen per acceptgiro!
Is er een mogelijkheid voor het toesturen van een rekening per mail? En dan betaling via de website? Lijkt me het eenvoudigst.
Uw bericht tegemoet ziende, met vriendelijke groet, xxxx
Antwoord:
From: Klantenservice
To: xxxxxxxx
Sent: Monday, December 29, 2008 4:01 PM
Subject: RE: kosten betalingsverkeer
Geachte heer xxxxx,
Naar aanleiding van uw e-mail van 21 december jl., delen wij u het volgende mee.
Wij begrijpen uw reactie. Het versturen en verwerken van voorschotnota's brengt kosten met zich mee. Vitens heeft er voor gekozen om deze kosten door te berekenen aan de klanten die niet via automatische incasso de nota voldoen. Indien u betaalt per telebankieren brengen wij de kosten ook in rekening, omdat wij de termijnnota versturen.
Vitens heeft zich uiteraard ook over de Europese regelgeving gebogen. Volgens Europese regelgeving dient een bedrijf, naast facturatie middels acceptgirofacturen, één alternatieve betaalwijze aan te bieden. Vitens heeft ervoor gekozen dit alternatief in de vorm van automatisch incasso aan te bieden. Daarnaast streeft Vitens ernaar haar klanten in de toekomst een tweede alternatief in de vorm van online facturen aan te kunnen bieden.
Heeft u vragen? Kijk dan op www.vitens.nl of bel onze afdeling Klantenservice via het nummer 0900 0650 (lokaal tarief). Wij zijn op werkdagen van 08.00 tot 17.00 uur bereikbaar.
Met vriendelijke groet,
Vitens Klantenservice
Duik in de website van Vitens en regel uw waterzaken voortaan online!
Het is schandalig dat je moet betalen om te betalen, maar zolang er nog geen wetgeving hierover is heb je geen keus.
Ik laat ook niks automatisch afschrijven, dus ook ik betaal meestal extra.
Uizonderingen: tegenwoordig laat ik wel mn tel rekening auto afschrijven, omdat zij meer dan 3 euro per keer in rekening brachten. Dat ging me een beetje te ver.
Mijn waterbedrijf verplicht je bij maandbetaling tot automatische incasso.
Wil je geen ai, dan moet je voor 3 maanden tegelijk betalen.
Of zij ook kosten rekenen voor acceptbetaling; geen idee.
Van mij mogen ze ook alleen een online rekening sturen, want ik betaal toch via internetbankieren. Die papieren dingen zijn totaal overbodig.
Wordt tijd dat er eens een wetsverandering komt.
Totdat het zover is zou mijn advies zijn, betaal die kosten alsnog, anders wordt het alleen maar meer.
edrick3
Advies: dien bij de Geschillencommissie Energie en Water in Den Haag een klacht in.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Ik zou aan Vitens voor willen stellen om meteen een zaak te beginnen. Niet betalen dus. Het geschil voor de Kantonrechter Haarlem (nou ja, eigenlijk Zaandam maar goed) ging over een inwoner van Purmerend en de Stadsverwarming aldaar. Een vrijwel vergelijkbare situatie dus.
En ja, helaas is het nog geen wet geworden, alleen maar jurisprudentie. Komt er wel op neer dat een andere kantonrechter zich over het algemeen wel houdt aan deze uitspraak.
@read,
Denk dat ik dat maar eens doe. Denk niet dat het veel zal helpen, maar ja .... niet geschoten is altijd mis.
@marcel75,
Dat overweeg ik inderdaad, maar zie een beetje tegen alle rompslomp op. Weet ook niet of de kosten tegen de baten opwegen. Je kunt dan wel principieel zijn, maar ....
Vandaar ook -mede- de vraag of dit niet iets is om door (een) consumentenorganisatie(s) te laten aankaarten.
Hoe verandert jurisprudentie in wetgeving?
Veel (dezelfde) uitspraken van verschillende kantonrechters?
Moet dit via Europese regelgeving?
Dan is er nog een lange weg te gaan lijkt me en lachen al die grote maatschappijen stilletjes in hun vuistje.
Ook met UPC speelde dit, maar deze hebben dit aangepast: sturen een nota per mail en die kun je via internet accorderen en wordt dan afgeschreven.
Prima oplossing. Kan Vitens wat van leren!
Met vr.gr.
Edrick,
Voordat jurisprudentie verandert in wetgeving ben je wel even bezig. Dat duurt een hele tijd. Eerst moet een hele tijd vaste rechtspraak ontwikkeld zijn. Vervolgens moet het ministerie met een voorstel komen en dat moet dan nog eens door 1e en 2e kamer. Daar ben je wel even mee bezig. Jurisprudentie is overigens vaak ook `gewoon` uitleg en praktische invulling van bestaande regelgeving. Van groots belang dus om de wet uit te kunnen leggen.
Ik zou mooi blijven weigeren te betalen. Uiteindelijk moet Vitens dan wel een zaak starten. Op het moment dat zij ook veroordeelt worden zou het wijs van Vitens zijn om hun beleid aan te passen. Anders blijven ze nog wel een tijdje procederen. Bedenk wel: zij willen jouw geld. Op het moment dat zij het hebben, moet jij het maar zien terug te krijgen. Als ze je geld willen, komen ze het vanzelf wel halen.
@marcel75,
Zit net te lezen: 'Eiser in een civiele kantongerechtsprocedure" van advocare.
Volgens u kan ik eigenlijk beter wachten totdat ik gedaagde ben?
@ Edrick:
Het lijkt me een aardig staaltje van machtsmisbruik. Waar kun je anders terecht voor je drinkwater buiten flessenwater? Een andere aanbieder is er niet. En douchen met flessen schiet ook niet op, afgezien nog van de kosten.
Wel heb ik m'n drinkwatergebruik zo'n 16 jaar geleden teruggebracht van 150 m³ naar 30 à 40 m³ per jaar door zoveel mogelijk regenwater te gebruiken. Dit jaar is het eerste in ruim 10 jaar dat ik bij gebrek aan regenwater over moest naar drinkwater om te wassen en (WC) te spoelen. De hele voorraad (1,6 m³) op.
Aan vaste drinkwaterlasten betaal ik meer dan aan drinkwatergebruik. Éénmaal per jaar reken ik met Vitens af via acceptgiro, bij m'n beste weten zonder extra kosten. Dat komt nu dus nog.
Hardware ERror MAN.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Drift trike
Geachte heer/mevrouw,
Mijn zoon wil van zijn spaargeld een drift trike kopen, alleen ben ik niet bekend met de wetgeving omtrend deze elektrische voertuigen.
Ook het zoeken op de pagina van de rijksoverheid en RDW heeft mij niet verder geholpen. Waar kan ik teruglezen welke voertuigen toegestaan zijn op de weg of stoep? Op de pagina van de rijksoverheid staat wel een overzicht van
...
Lees meer
Hoe is de ervaring met Knauf Supafill
Wij hebben onze spouw laten isoleren met Knauf Supafill, op de website van het bedrijf dat het aanbracht staat dat het geen vocht opneemt, echter kregen wij last van schimmel op het binnenblad. Dat kan echter niet als het geen vocht opneemt Lees meer
Fixit faster
Wie ook een rekening gehad bij fixit faster
ik heb gezocht naar een gebruiksaanwijzing
niet de juiste gevonden nu wel rekening van 30€
moet betalen zeggen ze
maar ik ben echt niet van plan
ik heb nergens gelezen dat 30€ kost voel me genept
wie je ook ervaring met dit nep bedrijf
wie ook niet betaald
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer