pr
door prowl Jul 11, 2012 om 20:14
Geldzaken & recht

Leasecontract cv ketel

3 maanden geleden heb wij een huis gekocht.
In dit huis hangt een CV ketel die door de vorige eigenaar via een lease contract is aangeschaft.
Bij de koop van het huis kregen wij te horen dat wij het ketelcontract moesten overnemen.

Nu 3 maanden laten blijkt dat het lease ketelcontract onder geen enkele voorwaarde van eigenaar kan wisselen (leaseverstrekker is hier heel erg strikt in).

Nu stelt de leasemaatschappij twee oplossingen voor:
-Het resterende bedrag afkopen
-Een betaalregeling treffen met de vorige bewoner(contract met hun afsluiten).

Beide mogelijkheden zijn niet conform de afspraken die tijdens de verkoop zijn gemaakt (simpelweg het contract overnemen). Wij willen liever geen financiële verplichtingen met de vorige eigenaar aangaan, dus blijft er volgens de lease verstrekker weinig opties over...

Het is ook mogelijk om via de oude bewoners het afkoopbedrag van de ketel te betalen zodat het leasecontract wordt beëindigt. Alleen blijkt dit bedrag vrijwel even hoog te zijn dan de destijds gemaakte materiaal/installatie kosten. Dit lijkt ons dus ook een zeer ongunstig voorstel.

Zijn wij nu verplicht een van deze opties te kiezen of hebben wij het recht om dit te weigeren?
Als ik het koopcontract van het thuis terugzie staat de volgende opmerking vermeld bij de ketel:
"CV ketel dient verplicht te worden overgenomen door koper"

Alleen staat er nergens vermeld dat dit via zo'n absurde constructie moet.

28988 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 11, 2012 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

U is ter goeder trouw.
U heeft een huis gekocht met overname lease contract en de bijbehorende service.

Nu blijkt dat het niet mogelijk is, U heeft geen voorwaarden gekregen dus de vorige eigenaar moet het nu afkopen.

Hou oud is deze ketel nu en hoe lang loopt het nog?
Meestal (Feenstra) is het 12 jaren en de afkoop onderling regelen is beter.
U hoeft niets te doen want de verkoper had het niet zo mogen verkopen.

U mist alleen het onderhoud dat U nu elders mag laten doen.
De vorige eigenaar blijft verplicht te betalen of af te kopen dus wacht even wat deze gaat doen.

Een vers lease contract kan tot boven de €3000,- komen maar dat is niet Uw probleem, U mag er vanuit gaan dat U voor het genoemde bedrag over te nemen is.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2012 om 21:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u kijkt bij de leasemaatschappij Energiewacht van Essent wordt vermeld dat de nieuwe bewoner het leasekontrakt kan overnemen.
Als u zegt dat het in het koopcontract van de woning specifiek wordt vermeld denk ik dat u de lasten van de woning (het gebruik van een geleaste ketel) zondermeer heeft overgenomen. Dit zal ook via de notaris zijn bekrachtigd dus dat het een kwestie betreft tussen de vorige eigenaar en de leasemaatschappij is m.i. niet waar. De vorige eigenaar zal zeggen dat hiermee met de hoogte van de aankoop van de woning is rekening gehouden Of de vorige eigenaar of de leasmij. zal uiteindelijk bij u aankloppen. Inderdaad is de economische verhuurperiode 12 jaar en koopt u aan het eind van deze termijn de ketel over voor een gering bedrag (veelal 100 Euro) dit gebeurt o.a. ook bij Tempus van Eneco. Zou deze weg zien te bewandelen. Een (juridisch) conflict met de eerder genoemde partijen lijkt mij duurder uitkomen.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2012 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het contract is 150 maanden en loopt vanaf 2007.
De ketel is dus 5 jaar oud en moet nog 10 jaar betaald worden.
Een leasecontract(dus geen huur) zorgt ervoor dat op het einde van de betalingstermijnen de ketel eigendom wordt van de contracteigenaar (de vorige huiseigenaar dus). Zoals ik al had vermeld wil de leasemaatschappij onder geen enkele voorwaarde het contract wijzigen.

De vorige eigenaar stelt voor het restbedrag (~2000) aan hem te betalen zodat hij het leasecontract kan afbreken en de ketel op onze naam kan schrijven.
Dit geeft mij toch een vreemd gevoel in de maag omdat de nieuwprijs van de installatie marginaal duurder is.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2012 om 21:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Interessant probleem.

"CV ketel dient verplicht te worden overgenomen door koper"

Ik begrijp wel waarom. Verkoper kan er niets meer mee, dus probeert hij op die manier jou er mee op te schepen in de hoop dat dat goed zou gaan. Helaas niet dus, want de leasemaatschappij ziet in jou geen partij en terecht.
Punt is, dat de verkoper geen eigenaar is van die ketel en volgens mij kan je nog steeds iets niet verkopen als het jouw eigendom niet is. Die opname is het koopcontract lijkt mij dus niet rechtsgeldig. Je hebt een stuk onroerend goed gekocht, maar die ketel is in dit geval roerend goed.

Ik zou geneigd zijn tegen die leasemaatschappij te zeggen, kom je ketel maar ophalen en regel het maar met de verkoper. Je zou wel gek zijn als jij er 200 euro voor betaald. Voor iets meer heb je een goede nieuwe.

Ik zou maar eens juridisch advies in gaan winnen. Ik denk dat jij een heel goede zaak hebt.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2012 om 22:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieber Prowl,

Inderdaad kunt u (voor een gemiddeld grote woning) voor ongeveer € 2.000,- een top klasse fonkelnagelnieuwe CV ketel laten installeren.

U kunt het dus gewoon hard spelen door de vorige eigenaar aan te zeggen dat u dat ook gaat laten doen door een ander installatiebedrijf en hem (de vorige eigenaar) en de leasemaatschappij niets betaalt, tenzij de vorige eigenaar het gevraagde bedrag verlaagt tot de werkelijke waarde van de huidige 5 jaar oude ketel. Bij weigering van de vorige eigenaar kan de leasemaatschappij de oude ketel bij u komen ophalen en dan moeten zij het onderling maar uitzoeken. 15 jaar is overigens ook ongeveer de levensduur van een CV ketel. De waarde van de huidige ketel zal 60% - 70% van de nieuwprijs zijn.

U kunt dit probleem ook beschouwen als een "verborgen gebrek" waarvoor de herstelkosten kunnen worden verhaald op de vorige eigenaar. Die was immers op de hoogte van de voorwaarden van de leasemaatschappij en die had hij u bij de koop van het huis moeten laten weten, zodat u er bij uw bod rekening mee had kunnen houden.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ve
door verwijderd - Jul 11, 2012 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga morgen nog even contact opnemen met onze adviseur/makelaar om het koopcontract nog eenmaal na te kijken op de kleine letters.
Hopelijk kan ik daarna met wat meer zekerheid handelen.
Ondertussen zijn alle tips en vergelijkbare ervaringen welkom.

ve
door verwijderd - Jul 11, 2012 om 22:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

prowl woensdag 11 jul 2012, 21:28

Het contract is 150 maanden en loopt vanaf 2007.
De ketel is dus 5 jaar oud en moet nog 10 jaar betaald worden.

------------------------------------------

150 maanden is 12 en een half jaar

ve
door verwijderd - Jul 12, 2012 om 00:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij bij Winterman aan.

Kijk inderdaad in het koopcontract van het huis of daar de ketel en de overname van het ketellease contract met name wordt genoemd. Ik vermoed van niet.

De ketel is en blijft tot einde contract eigendom van degene die hem geleased heeft aan de oude eigenaar van de woning.

Door deze ketel, zonder toestemming van de feitelijke eigenaar aan u te verkopen maakt hij zich ook schuldig aan een strafbaar feit (verduistering).

De leasemaatschappij kan niet worden verplicht met u een contract aan te gaan.