ma
door maststraat Mar 8, 2010 om 21:28
Huishouden & energie

Lekkage dubbel glas

Heb dubbel glas van 1998 met vocht tussen de binnen/buitenkant. Heb ontdekt dat in deze periode er verkeerde/slechte grondstoffen zijn gebruikt door de fabrikanten, sommige fabrikanten zijn zelfs aan het procederen tegen deze leveranciers. De garantie op dubbel glas is 10 jaar, dus voor mij geen garantie. Kan ik toch nog bij iemand reclameren omdat het volgens mij om een fabricage fout gaat. Wie heeft dezelfde problemen?

34041 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 00:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

GARANTIE.

In het algemeen geeft een fabrikant tien jaar garantie op isolerend dubbelglas en HR++ beglazing. Deze garantie geldt uitsluitend voor het volledig dicht zijn van de eenheid. Dit betekent dat het doorzicht niet wordt verminderd door inwendige aanslag, condensatie, stof of aantasting van de coating tussen de glasbladen. Aan deze garantie is een aantal voorwaarden verbonden. Naast de voorwaarden met betrekking tot de plaatsing en de samenstelling van de beglazing, wordt ook de verplichting van goed onderhoud door de eigenaar genoemd.

Wanneer zich een defect voordoet binnen de garantieperiode, zal gekeken moeten worden waardoor het defect is ontstaan.

Dit kan zijn door :

- een productiefout

- een plaatsingsfout

- onvoldoende onderhoud

- kozijnen die niet voldoen aan de normen.

Zoals ik lees valt uw glas dus buiten de garantieperiode, helaas.

Wat ik me wel afvraag is of het u niet binnen die 10 jaar opgevallen was?

Groetjes Elena

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

maststraat

Pas als je gladhard kunt bewijzen dat er sprake is van een fabrikage fout, kun je dit aankaarten bij de verkoper. Als je dat niet kunt bewijzen, dan kun je toch aankloppen bij de verkoper. Die zal waarschijlijk uitgaan van een economische levensduur van 15 jaar, zodat jij 2/3deel van de vervangingskosten dient te betalen.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ooit ook een oude ruit gehad die lek was.
Als het 1 ruit betreft kan het ook door stormschade komen, in dat geval dekt de glas verzekering.

ve
door verwijderd - Mar 9, 2010 om 16:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Helaas zijn er pas 3 a 4 maanden problemen, dus na de 10 jaar garantie. Nu bij meerdere ramen condens. Het is vrijwel onmogelijk om te bewijzen dat het gaat om een produktiefout omdat er zeer veel onderhoudsregels zijn (die volgens mij heel veel mensen niet kennen) b.v. elk jaar de afdichting controleren, geen stickers op de ramen plakken, gordijnen helemaal dicht of helemaal open, een rolluik helemaal open of helemaal dicht, geen voorwerpen b.v. een verwarmingsradiator voor een raam zetten enz. enz. Wie kent al deze voorschriften? Ook een leuk trucje om onder de garantie uit te komen: " er zijn in uw buurt hei werkzaamheden geweest " daar kan dubbel glas niet tegen. Het is voor mij duidelijk dat, zelfs al zat ik binnen de 10 jaar, ik zelf nieuwe ramen moet betalen.

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

geen stickers op de ramen plakken, gordijnen helemaal dicht of helemaal open, een rolluik helemaal open of helemaal dicht, geen voorwerpen b.v. een verwarmingsradiator voor een raam zetten enz. enz. Wie kent al deze voorschriften?

Deze regels slaan alleen op het voorkomen van Thermische breuk, niet op de kans dat uw raam lek/blind slaat. Thermische bruek valt zoals elke breuk onder uw glasverzekering !

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 00:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als deze ruiten de bekende productiefout hebben dan is dat vrij gemakkelijk aan te tonen, n.l. door het materiaal van de afdichting te inspecteren/onderzoeken. Als mocht blijken dat het inderdaad een productiefout betreft, weet ik niet hoe zich dat verhoudt met die 10 jaar garantie, dat mag een ander beantwoorden die het wel weet.

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 09:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Maststraat, het bericht van U zijde is een beetje onduidelijk een beetje toelichting zal het en beetje duidelijker maken, is dit glas in houten kozijnen geplaatst in 1998??, is dit door de leverancier geplaatst, of door derden. Ik werk al jaren bij een bedrijf die glas plaatst in elke vorm en alle soorten kozijnen, dit probleem kan ontstaan door verkeerde plaatsing in houten kozijnen, waardoor de voorplaat in de zomermaanden door de hitte kan verzakken, dan laat de buitenplaat los van het frame als de voorplaat niet goed ondersteund is, daarom worden bij houten kozijnen altijd tapse plaatjes gebruikt om de schuinte van de afwatering op te vangen, zodat de voor/achterplaat volledig gesteund worden op door deze drager, U kunt altijd de onderste glaslat verwijderen om te zien of er een plaatje onderligt die van voren dikker is dan achter,is dit niet het geval dan kunt U het bedrijf aansprakelijk stellen die het geplaats heeft, het glas kan ook te vers geplaatst zijn zodat de voorplaat verzakt, mijn loopbaan in deze sector loopt van voor 1998 en plaatsen ongeveer driehonderduizend m3 per jaar en bent het nog niet tegen gekomen dat al je glas gaat lekken, en al die verhaaltjes van Thermische breuk ontstaat alleen , als dubbelglas staat opgeslagen in lagen waar de zon op staat, deze breuk onstaat altijd van hoek naar hoek, en heeft niets te maken met, gordijnen, rolluiken, stickers, fabeltjesland.Zal je op reactie's zetten, ben benieuwd, en sluit je aan bij de fabikanten

ve
door verwijderd - May 15, 2010 om 09:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor je reactie. Ramen zijn in 1998 bij de bouw van het huis geplaatst door NBU nederlandse bouwunie. Het is hardhout. Niet alle ramen lekken trouwens, en er zit ook geen structuur in, voorkant enkele en achterkant enkele.
Ik wil in mijn buurt inventariseren wie er nog meer problemen mee hebben, dan sta je sterker richting NBU.

ve
door verwijderd - May 21, 2010 om 01:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Maststraat voor een te late reactie van mijn zijde door ziekte, ga door met de gegevens wat je van mij hebt gekregen, succes.

ve
door verwijderd - May 21, 2010 om 01:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry Masstraat ben nog iets vergeten om te melden, en dat is deze, is de ruimte tussen het glas en de kozijnen groot genoeg, minimaal vijf millimeter rondom om het verschil tussen het uitzetten van het kozijn en het glas op te vangen, glas zet uit en het kozijn zet uit met vochtigheid in de lucht of warmte.

ve
door verwijderd - May 21, 2010 om 12:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na 10 jaar geen garantie meer punt.
de garantie geldt alleen voor het dubbel glas ( niet zo duur meer), maar niet voor het plaatsen..........( duurste)

ve
door verwijderd - May 21, 2010 om 17:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ervaringsdeskundige ( vanuit de tijd dat dubbelglas/isolatieglas uitsluitend bekend stond onder de naam van de eerste leverancier Thermopane( van Glaverbel, ca 1965 ), heb ik in bovenstaande reacties weer een hoop halve waarheden gelezen. Wie Hen2 werkelijk is vraag ik me af , met een plaatsingsvolume van driehonderd duizend cub. meter glas, ( zal wel vierkante meter bedoelen) en bovendien zullen er een paar nulletjes teveel in zitten. ( of bedoeld Hen2 de productiecapaciteit van een bepaalde leverancier of zo) ? Met een gemiddeld aantal werkuren van ca 1400 per jaar plaatst een glaszetter maximaal 10.000 m2 per jaar ( en dan alleen in een productiehal met continubedrijf, niet in een standaard situatie. Met betrekking tot de garantie en condensvorming het volgende: de eerste ruiten dubbelglas waren gesoldeerd, deze zijn dan ook aan een hard metaalachtige klank te herkennen als er op getikt wordt met een hard voorwerp. Gezien het feit dat er door de zeer starre verbinding tussen binnen en buitenruit grote spanningen op de soldeernaden kwamen ( bijvoorbeeld door het door zonlicht opwarmen van beide ruiten, waarbij alleen de buitenruit afkoelde door wind of lagere buitentemperatuur en er door uitzetting van de binnenruit maatverschillen optraden) trad er lekkage op, en hierdoor uiteraard stof en condensvorming. In een later stadium heeft men het solderen vervangen door een afstandhouder met hierin een droogmiddel, en een gekitte randverbinding. De eerste generaties kit verbindingen ( er waren z.g. hot-melt verbindingen, maar ook verbindingen op basis van butyleenkit) waren niet 100 % UV bestendig, konden uitharden en waren daardoor gevoelig voor bewegingen in de ruiteenheden. Tegenwoordig zijn er diverse andere kitsoorten ( siliconenkit, of polymeerkit en nog een aantal nieuwe ontwikkelingen) die deze problemen niet of veel minder hebben. De opmerking van Hen2 over de onderhoudsvoorschriften is gedeeltelijk juist. Indedrdaad hebben de opgesomde zaken meestal betrekking op ruitbreuk ( thermische breuk) maar het is onzin te vertellen dat deze breuk alleen ontstaat bij meerdere ruiten in het zonlicht achter elkaar, dat de ruit van hoek naar hoek loopt e.d. rond 1985 ben ik als expert bij een reclamatie geweest en trof daar het volgende aan: de ruit was feitelijk een ruit met dubbele spouw ( 3 ruiten,) waarbij de middelste ruit een glas in koper verdeling had. Na een koude winternacht met een flinke bries en een hoog staande cv unit aan de binnenzijde was de buitenste ruit kapot gesprongen in 25 kleine vakjes, precies ter plaatse van de verdeling van het glas-in-koper. De ruit was verder wel in z'n sponning blijven zitten en viel uiteindelijk uit elkaar toen deze verwijderd werd.
Met betrekking tot het verhaal van heien in de omgeving: dit kan inderdaad een oorzaak zijn. Als de kit rand van de ruiten verhard (de randverbinding van het dubbel glas) bestaat het risico zodra deze ruit verplaatst wordt, of beweegt (op een plek waar voelbaar hei-werkzaamheden worden uitgevoerd) , dat de verbinding defect raakt. Daarom is het ook niet zinvol een oude ruit ergens te hergebruiken. Ook kan door de loop van de jaren de onderdorpel van een kozijn kantelen. Dit zien we vaak bij z.g. bloemenramen, ramen die 8-11 cm voor de gevel uitsteken. Deze zijn gemaakt op enkel glas; als dan het meer dan dubbele gewicht van dubbel glas op de dorpel komt te staan kan deze gaan kantelen. Gevolg hiervan is dan dat de buitenruit niet meer ondersteund wordt, deze gaat schuiven langs de randverbinding of zorgt voor kanteling van de afstandhouder die dan vervolgens de ruiten van elkaar af drukt. In alle gevallen is er dan lekkage.
Met de huidige glasprijzen is vervanging meestal de beste oplossing. Nog één opmerking in het kader van de opmerking van read ( levensduur glas.) Bij de verkoop van de eerste isolerende glasruiten was er een verwachte levensduur van 5-10 jaar, later bijgesteld naar 10-20 jaar. Dubbel glas is echter een product dat steeds verder wordt ontwikkeld. Er zijn momenteel al ruiten dubbelglas met een minimale, maar luchtledige spouw die een grote isolatiewaarde hebben. ( ruiten worden middels miniscule glaspuntjes van elkaar gehouden, anders zouden ze imploderen) . Bij dit soort zaken is het echter zo dat sommige problemen pas na jaren zichtbaar worden. De te verwachten levensduur is dan ook nog niet echt vast te stellen. Immers, de ruiten zijn niet gebroken, ze tochten niet en u kunt nog naar buiten kijken. Verder heeft u gedurende de tien jaar al geprofiteerd van dubbel glas en hiermee een aardige hoop eniergie bespaard. Deze argumenten zullen verkopers en ook een consumentenrechter mee laten wegen, dus of reclameren veel uithaalt???
Laatste advies: zoals ook anderen al aangaven: laat ook goed uitzoeken of er nog andere oorzaken kunnen zijn ( zelf woon ik in een gebied waar grondverzakking heel normaal is- en inm Groningen bij de gasverlden weten ze er ook over mee te praten!

ve
door verwijderd - May 21, 2010 om 19:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedankt voor jullie "mee denken " , ik begin steeds meer te begrijpen van "dubbel glas " en van de lekkage en denk inderdaad dat ik de lekkende ramen maar laat vervangen. Nogmaals bedankt voor alle reacties.

ve
door verwijderd - May 22, 2010 om 00:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

jammer dat het met meer ramen het geval is , ik zou anders zeggen , steen erdoor gooien en dan de glasverzekering bellen.
maar met meerdere ramen valt dat wel erg op.

ve
door verwijderd - May 22, 2010 om 01:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Interland een schrijffoutje kan de beste overkomen, en ik ben niet perfect zoals jij wel een laate reactie van de vakman die altijd op het laatste reageert, wat jij hier in een A-viertje moet berichten heb ik geprobeerd het in het kort te houden naar Maststraat toe, hier ging het niet om, het ging om lekkage van enkele ruiten in 1998 en niet van 1965 en het hele verhaal wat jouw goed uitkomt je hebt over dat de levensduur nu ligt op tien tot twintig jaar, Maststraat dan moeten de ruiten nog goed zijn, de mijne zijn in negentien vijfenzeventig geplaats, dat kan toch niet vijfentwintig jaar zonder problemen,ik woon ook in het Noorden gelukkig niet in Gruningen waar ze mooi kunnen lullen maar weinig voor elkaar krieg, je moet het in het contest houden, Interland hou het simpel naar Maststraat toe ze kan je hulp gebruiken maar niet in deze taal, het is goed, of fout, zij zit met de schade

ve
door verwijderd - May 22, 2010 om 02:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi maststraat,

Je vroeg om mensen die hetzefde hebben ervaren. Nou volgens mij heb je iemand. Ik heb via een lokaal bouwbedrijf ook een enkele 14 meter lange muur met 7 ramen en 2 deuren dubbelsteens incluis dubbelglas laten verbouwen ook met 10 jaar garantie in 1997. Op 1 deur na zijn inmiddels alle geplaatste dubbele beglazingen vervangen wegens lekkage. De meeste keurig binnen de 10 jaar dus garantie vervangen en zonder kosten behalve opnieuw schilderen. Echter toen de 10 jaar voorbij waren ging dat niet meer zo eenvoudig. Dat kwam doordat het lokale bouwbedrijf ook geen aansprakelijk meer wenste te dragen. Ze verwezen me naar de producent te Heerenveen. Uiteindelijk gaven die toe dat het een productiefout was. Maar 10 jaar garantie is 10 jaar garantie dus jammer maar helaas. Heb toen met heel veel moeite het bouwbedrijf bewogen toch maar te betalen met succes.

Het is nu 2010 en die ene deur is nog steeds niet lek. Zou ondanks ook de daar aanwezige productiefout niet meer durven klagen zonder advocaat Spong.

ve
door verwijderd - May 26, 2010 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Maststraat.
In de jaren 1996 t/m 2000 zijn er veel fouten gemaakt bij de fabrikage van dubbel glas. Dit is mij meegedeeld door de glasleverancier van mijn huis uit 1997. Geplaatst en gratis vervangen. Net binnen de tien jaar +/- 30 % lek. Geen lek meer nadien.
Dit verhaal is bevestigd door een in 1996 gerenoveerd 'boshuis'. Daar heb ik al 7 ( +/- 16%) ruiten moeten vervangen. Die had ik zelf geplaatst. Formaat , 1 m2.
De oorzaak is lekkage in de "rubber" omleisting van het dubbel glas. Door vocht en zon (damp) gaat het aluminium tussen beide ruiten oxideren. Met als gevolg lekke ruiten. Hoe nu TE HANDELEN. Zie dit verhaal als getuige. Een goede ruit gaat vele malen langer mee dan tien jaar. Zie eerdere teksten. U zoekt al meedestanders. Leg een gezamelijke claim neer over fout geleverd glas. Maak een deal over een bijbetaling met HR++ glas te leveren.Succes. H.

ve
door verwijderd - Jun 3, 2013 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Condensys hersteld lek en blind geslagen isolatieglas.

[edit redactie]