je
door jenssch Sep 26, 2007 om 17:02
Geldzaken & recht

Nep merkkleding strafbaar?

Ik heb een site gevonden op internet met goedkope merkkleding ik weet alleen niet of het echt is als ik dat koop ben ik dan strafbaar?

Gr. Jens

17400 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 26, 2007 om 17:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

In ieder geval is de aanbieder strafbaar. U m.i. niet direct maar u loopt wel risico als u grenzen overschrijdt en controle krijgt in sommige buitenlanden waar de regelgeving en controle nog sterker is dan hier. (Bij aankomst op bijv Schiphol met nepspullen geldt meestal dat je met niet meer dan drie onbelemmerd door mag.)

ve
door verwijderd - Sep 26, 2007 om 17:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gerrit. Geen verkeerde voorlichting geven. Als je bij aankomst op Schiphol betrapt wordt op het invoeren van nep merkartikelen worden alle nepartikelen in beslag genomen. Dus je mag er geen enkele van meenemen. Als het gaat om meerdere artikelen krijg je ook nog een proces verbaal aan je broek.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2007 om 17:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

jonjo@, niet waar, er was recent nog een uitgebreide publicatie over! (voor de goede orde, ik vind zelf dat men wel degelijk strenger mag zijn). Mijn info is wel degelijk juist en verifieerbaar.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2007 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar kan ik die info vinden?

ve
door verwijderd - Sep 26, 2007 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag jens,

Het als particulier kopen van bijvoorbeeld goedkope merkkleding is niet strafbaar ook al is het namaak. Het vervaardigen en verkopen daarentegen wel. Je moet dit NIET verwarren met het invoeren van namaakartikelen. Voor het invoeren van namaakartikelen kun je als particulier een boete krijgen.

Groeten, Read2.

ve
door verwijderd - Sep 26, 2007 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Gerrit heeft gelijk, 3 stuks mag. Zie: douane.nl

Groet, Henson

ve
door verwijderd - Sep 26, 2007 om 18:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nagemaakte merkartikelen-

Het is verboden om merkvervalste artikelen Nederland binnen te brengen. Dit zijn bijvoorbeeld nagemaakte merkschoenen, horloges, illegaal gekopieerde cd's, nagemaakt parfum en dergelijke. Deze goederen mogen dan ook niet in uw verhuisboedel zitten. Meer informatie hierover kunt krijgen bij Douane Noord/kantoor Groningen/team Intellectuele Eigendoms-Rechten (IER).     Nagemaakte merkartikelen

Beperkte/verboden goederen

Als u via internet goederen buiten Nederland bestelt en deze in Nederland laat afleveren, dan zal de Douane bij de invoer ook controleren op aspecten op het gebied van veiligheid, gezondheid, economie en milieu.

Op grond van deze bepalingen is onder meer de invoer van de hierna genoemde goederen in Nederland verboden of hebt u voor de invoer van deze goederen een vergunning nodig;

* Namaakgoederen

 Beperkte/verboden goederen

ve
door verwijderd - Sep 26, 2007 om 18:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Jens,

Het kan een site zijn die net zo werkt als een out let centrum. Dus echt spul maar enigzins gedateerd. Is niet erg als je het weet. Lijkt het 'te' goedkoop dan even opletten. Ik weet niet waar je woont maar bij een out let kan zien wat je koopt en het is gegarandeerd merkspul.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Sep 26, 2007 om 19:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus een neppertje meenemen van de vakantiebestemming is geen probleem, via internet gekocht -invoeren dus wel !

ve
door verwijderd - Sep 26, 2007 om 23:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

en.... goedkoop op internet kan het risico inhouden dat je wel betaalt maar niets ontvangt.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2007 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja maar zo meisje die ik ken die had daar wat besteld en kreeg het gewoon. de site is gewoon Nederland's. dus ik ben niet strafbaar?

ve
door verwijderd - Sep 27, 2007 om 09:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

neen, wel handelt u m.i. laakbaar als het inderdaad namaak zou zijn maar dat is op afstand natuurlijk niet vast te stellen. let wel, het kan ook afkomstig zijn uit outlet partijen vasn een merkfabrikant.

Sterker nog, u kunt dat niet weten tenzij u nadrukkelijk navraag zou doen en waarom zou u dat doen.

ve
door verwijderd - Sep 27, 2007 om 09:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er worden hierboven een paar zaken door elkaar gehaald, namelijk tourisme en handel.

Als je vanuit een vakantieland namaakartikelen meeneemt, dan is er een maximum van 3 artikelen per artikelgroep. Dat kan zijn 3 verschillende CD's, 3 horloges en 3 t-shirts. Meer wordt in beslag genomen.

De situatie wordt echter anders als je goederen bestelt vanuit Nederland. In dat geval kan de douane ingrijpen, omdat er nu sprake is van inbreuk op het merkenrecht en de goederen in beslag nemen.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Sep 27, 2007 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het hoeft helemaal geen nepkleding tezijn, in de randstad schijnt veel merkspul van vrachtwagens tevallen ???????

Er wordt zelfs kleding, parfum, gsm's enz op bestelling geleverd.