roliemoppy
door roliemoppy Dec 26, 2011 om 14:37
Computers & telefonie

Pretium volgt besluit Geschillencommissie Telecommunicatie terugporteren telefoon niet op.

Pretium heeft tegen onze wil in het telefoonnummer geporteerd.
De eerste brief van Pretium Telecom gedateerd op 27 januari 2011 ontvingen we pas op vrijdag 5 februari 2011.
Reclameren konden we al niet vanwege de 7 dagen al verstreken waren.
De eerst brief gaf geen indruk dat er een toezegging zou hebben gedaan een abonnement te nemen bij Pretium. Er werd gefeliciteerd met uw keuze voor het Pretium Weekend Vrij abonnement. Er werd door Pretium niet bericht dat ik akkoord ben gegaan met een telefoonabonnement van Pretium.
8 februari 2011 berichte Pretium mij dat Pretium bericht heeft ontvangen van KPN dat de vaste telefoonaansluiting binnen 4 weken ingaat en zal u ook een brief van KPN ontvangen, waarin zij uw keuze voor de overgang op deze datum van uw abonnement naar Pretium Telecom bevestigen. Van KPN had ik geen telefoonabonnement. Hierop heb ik gereageerd en het bovenstaand in de brief vermeld met de aanvulling hoe Pretium op de gegevenskaart aan mijn bankrekening waren gekomen en dat ik geen enkel toezegging van het overhevelen van mijn huidige provider naar Pretium Telecom heb gedaan. Van KPN Telecom heb ik geen bevestigingsbrief ontvangen. Door vele reclamatiebrieven heeft Pretium nooit beantwoord hoe ze aan de bankgegevens waren gekomen en er met Pretium er niet uitgekomen heb ik de zaak voorgelegd aan de Geschillencommissie Telecommunicatie in Den Haag waar Pretium zich heeft laten registreren voor behandeling van geschillen. Op 30 juni 2011 ben ik en een advocaat van Pretium verschenen ter zitting. Het telefoonabonnement van de telefoonprovider Tele 2 ging gewoon door en wordt iedere maand van mijn bankrekening afgeschreven. Op 11 augustus 2011 heeft de Geschillencommissie besloten in een binden advies dat de consument de gesprekskosten aan de ondernemer dient de te vergoeden op basis van een passend factuur. De consument wordt kosteloos terug geporteerd naar zijn vorige provider. Op 4 november berichte Pretium dat ze niet de abonnementsovername zelf kunnen terugdraaien naar mijn vorige provider. Ik als contractant is gerechtigd om een vastnetabonnement aan te vragen bij een andere telecomaanbieder. Ik heb kontakt opgenomen met mijn provider Tele 2 en die verzocht mij dat Pretium moet terugporteren anders moet ik voor een nieuwe telefoonaansluiting betalen en vervalt het telefoonnummer ook al heb ik het telefoonabonnement iedere maand keurig betaald. Ik heb Pretium schriftelijk hierover bericht op 15 november en verzocht conform de beschikking bindend advies van de Geschillen Telecommicatie het telefoonnummer terug te porteren binnen 30 dagen naar Tele 2 en zodra ik bericht heb ontvangen van Tele 2 de openstaande gesprekskosten dan zal overmaken. Pretium bericht wederom op 28 november dat de contractant een vastnetabonnement aan kan vragen bij een ander telecomaanbieder en maant mij aan om binnen 10 dagen de openstaande gesprekskosten te betalen. Inmiddels kan er niet meer uitgebeld worden. Is het niet voor 1 januari 2012 geregeld dan is Pretium genoodzaakt naast de gesprekskosten de abonnementskosten door te berekenen.
Pretium heeft mij in een eerder telefoongesprek laten weten dat hun problemen hebben met het terugporteren van mijn telefoon omdat de 3 maanden verstreken waren het niet meer gratis kan worden terughersteld. Naar een ander telecomaanbieder uitzien staat niet in het besluit van de Geschillencommissie Telecommunicatie.

Wie kan mij voor een goed advies voorzien welke stap ik verder kan ondernemen dat Pretium op haar kosten de telefoon terugporteerd naar mijn telefoonprovider Tele 2?

1378 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 26, 2011 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als Pretium de uitspraak niet respecteert kunt u m.i. de geschillencommissie om nader advies vragen. U zult anders naar de civiele rechter moeten stappen en die zal aan de hand van de uitspraak van de commissie Pretium dwingen de uitspraak uit te voeren.

ve
door verwijderd - Dec 27, 2011 om 12:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kan u helaas niet helpen: ik kom niet eens van ze af. Begon er jaren geleden aan omdat ze zich destijds per telefoon aankondigde als zijnde: KPN! Later ontkenden ze dat, maar goed. Heb het (slappe consument) maar opgegeven. Was ik jonger, niet alleenstaand geweest, had ik waarschijnlijk wat swat1500 schrijft gedaan; maar ik ben inmiddels "alle gedoe" zat.

ve
door verwijderd - Dec 30, 2011 om 21:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Liebe Roliemoppy,

Ik ben wat laat. Aangezien u al bij de Geschillencommissie bent geweest en omdat Pretium de afhandeling van uw zaak saboteert, blijft er voor u niets anders over dan de aanpak (ongeveer) volgens 'Situatie 2' uit De Telefoongids te volgen. Dat komt neer op een nieuwe telefonieaansluiting met een nieuw telefoonnummer bij een andere aanbieder dan Pretium. Verder alle geld terugboeken, de rest weigeren te betalen en tenslotte de incasso afpoeieren. Hoe u dat moet doen staat allemaal uitgelegd in De Telefoongids.

U moet deze stappen wel aankondigen met de redenen waarom en dat is in de eerste plaats de geschiedenis, die u heeft meegemaakt. Hoewel de voorbeeldbrieven in De Telefoongids niet precies passend zijn voor u, kunt u daar toch veel nuttigs en inspiratie aan ontlenen.

Gesundheit!
HerrDoktorOetker

ve
door verwijderd - Dec 31, 2011 om 17:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

roliemoppy

Ga nou niet weer met de geschillencommissie in zee.
Ze zitten onder één hoedje met de telecomproviders.
Daar komen ze ook uit voort en worden ze door gesponsored.
Ik denk dat je het best het advies van Herr Doktor Oetker kunt opvolgen en het verlies van je dierbare telefoonnummer voor lief zult moeten nemen.
Nog een advies: neem nou nooit meer een abonnement bij zulke providers.
Hoewel KPN ook niet brandschoon is kun je het best maar een abo daar nemen of bij één van hun aangesloten providers zoals bijvoorbeeld Telfort.
Waag je niet aan de rest en ga zeker geen avontuur aan met al die knoeiende kleine lawaaimakende providertjes.
Succes!