lottesanne
door lottesanne May 31, 2012 om 20:05
Huishouden & energie

Prijs toy poedel

Wij hebben bij een fokker een Toy Poedel gekocht, dachten wij. Omdat er bij ons twijfels waren of dit wel een echte toy poedel was, hebben wij het e.e.a. nagevraagd bij de dierenarts. Nu blijkt dat wij geen toy poedel hebben gekocht, maar waarschijnlijk een dwergpoedel.
Dit hondje kostte ons € 900,00. Wel is er een stamboom bij en is hij geregistreerd bij een kynologen vereniging.
Nu wij geen toy poedel hebben, voelen wij ons bekocht. Maar voordat ik verhaal ga halen bij de fokker, wil ik ook weten of wij niet teveel voor deze hond hebben betaald.
Weet iemand hier antwoord op?

68666 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo lottesanne,

De prijs voor een pup wordt mede bepaald door de investeringen die de fokker doet om een zo goed mogelijke poedelpup te fokken, de ondersteuning en garantie die hij zijn kopers kan bieden na de koop, gezondheidstesten van de ouderdieren en of hij de kwaliteit van ouderdieren/nakomelingen onder bewijs stelt op tentoonstellingen etc. Op dit moment variëren de prijzen van een Standaardpup van ca. 700 tot 1.500 Euro.
(Bron: uwhondenkat)

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lottesanne,

Hier vind je ook nog wat info, maar er wordt geen prijsindicatie gegeven.

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft de dierenarts het wel bij het rechte eind?

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@abarth, ja, wij hadden zelf al twijfels. De dierenarts is een van de betere dierenartsen in de regio. Dus die vertrouwen wij wel. Een toy poedel wordt maximaal 26 cm hoog, deze pup is nog maar 4 maanden en nu al zo hoog. En pups groeien tot ongeveer een jaar.

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 21:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Staat het op de stamboom vermeld? Stond er n.l. bij mij wel op: het "merk", de ouders, de fokkerij. (Had geen poedel maar mini maltezer). Neem aan dat dit normaal in zijn/haar paspoort staat. Over prijzen is weinig te vinden maar lijkt mij wel in orde. Betaalde in 1999 zelf ƒ1.500 dus alle indexeringen in aanmerking genomen is dit wel reeële prijs. Geldt ook voor als het een (ras)dwergpoedel zou zijn. Zou inderdaad terugschakelen naar de fokker als u een "verkeerd" ras hebt ontvangen.
Maar kijk eerst nog even naar de papieren.

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

lottesanne schreef op donderdag 31 mei 2012, 20:23: Een toy poedel wordt maximaal 26 cm hoog, deze pup is nog maar 4 maanden en nu al zo hoog. En pups groeien tot ongeveer een jaar.

28 cm en waar jij het nu over hebt is de ideale rasstandaard. Dat wil niet zeggen dat een echte toypoedel nooit groter kan zijn. Bij elk ras heb je uitscieters naar boven en beneden.

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Rashonden worden niet geregistreerd bij een "Kynologenvereniging", maar bij de overkoepelende Raad van Beheer die geldt voor alle rashonden in Nederland. Verder zal er vast wel een officiële rasvereniging staan voor poedels, met daarin de onderverdeling van Koningspoedels tot Toy-poedels. Leg daar eens je vraag voor en informeer bij die rasvereniging naar de daarbij aangesloten fokkers; overigens kun je dat eigenlijk het beste doen voordat je een specifieke hond koopt.. succes.

ve
door verwijderd - May 31, 2012 om 23:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij deze: http://www.raadvanbeheer.nl/
In de kop staat een verwijzing naar vragen over fokkerij etc.

ve
door verwijderd - Jun 1, 2012 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zou bij de fokker kunnen informeren of het gebruikelijk is of de hond kan overgeschreven worden naar de dwergpoedel.

Mijn dwerghond is een variëteit die voorkomt met staande of hangende oren. Als je een pup koopt met staande oren en ze blijven hangen, dan kan de pup overgeschreven worden naar de variëteit met hangende oren.

Het komt vaker voor dat een hond groter wordt of kleiner blijft dan de standaard grootte.

Zo heb ik een rashond die ruim 7 cm groter werd dan de rasstandaard. Het is een fantastische hond waarover geen klachten zijn ingediend bij fokker. Integendeel. Ik vind de fokker ook fantastisch en mijn hond deelt mijn mening. :)

M.i. bent u niet bekocht en komt het vaker voor dat een dier niet aan de rasstandaard voldoet. Deze honden zie je dan niet op een show ( in uw geval bij de toypoedels, maar misschien wel bij de dwergpoedels) maar zijn als ze het juiste temperament hebben fijne huishonden.

ve
door verwijderd - Jun 23, 2012 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

voor lottesanne, ik heb het zelfde probleem. heb een toypoedel gekocht maar blijkt nu een dwerg te zijn. heb hem ook laten opmeten bij mij dierenarts. en ook ik krijg nergens een voet aan de grond. mijn toypoedel is ook met stamboom. ik ben nu eigenlijk ook heel erg benieuwd waar die van jou vandaan komt. en ook ik wil de stamboom omgezet hebben . maar mag zelf voor de kosten opdraaien. ik vind dit niet kloppen allemaal.dus lottesanne als je dit leest misschien kan je per mail contact met me opnemen en elkaar hier mee helpen.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar praat je nu in vredesnaam over. Wil je een hond of een statussymbool waar je mee kan pronken? Kijk eens, ik heb een echte toy/dwergpoedel. Veranderd die hond als je zijn papieren veranderd?

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 00:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stamboom omzetten? krijg je dan ook andere voorouders/familie ?
Dan wil ik dat ook wel ;-)

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 00:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op zondag 24 jun 2012, 00:18: Stamboom omzetten? krijg je dan ook andere voorouders/familie ?
Dan wil ik dat ook wel ;-)

Nee, alleen een grotere stamboom. Zo'n 5 cm groter.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 01:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

stacey schreef op zondag 24 jun 2012, 00:18: Stamboom omzetten? krijg je dan ook andere voorouders/familie ?
Dan wil ik dat ook wel ;-)

Wel grappig die laatste zin maar wees zuinig op je moeder die heb je maar een. Ik heb een boeren kat zonder stamboom en kost niks en ben er zeer gelukkig mee.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 07:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er wordt bedoeld dat op de stamboom veranderd wordt dat de hond i.p.v. een toypoedel een dwergpoedel is.

Als je niet met de hond wilt fokken, lijkt mij dat zonde van het geld, wie het dan ook betaalt.

Zeker bij honden kan geen garantie gegeven worden hoe groot ze uiteindelijk worden.

Wat je wel kunt nagaan is of in dit geval beide ouders een toypoedel waren. Ik neem aan van wel omdat de hond met stamboom verkocht is.

Hier wordt een probleem gemaakt over - als ik het goed begrijp - gezonde rashondjes.

stacey schreef op zondag 24 jun 2012, 00:18: Stamboom omzetten? krijg je dan ook andere voorouders/familie ?
Dan wil ik dat ook wel ;-)

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 11:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

tdehond schreef op zondag 24 jun 2012, 07:37:
Als je niet met de hond wilt fokken, lijkt mij dat zonde van het geld, wie het dan ook betaalt.

Als ze wel met de hond wil fokken is het geen consumentenzaak en hoort de vraag hier niet thuis.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal, bedankt voor de warme reacties. @samson2010, de hond heb ik gekocht bij Hanepen in Luttjewinkel.
Ik heb mij ook laten informeren door een bestuurslid van de Nederlandse Poedelclub. Deze persoon is bij hun ingeschreven, maar ze staan op het punt om hem te royeren van de Nederlandse Poedelclub, omdat hij onbetrouwbaar blijkt te zijn. Ook heb ik op internet fora's gevonden waarin dit wordt bevestigd. Normaal vermeld ik geen naam en toenaam, maar gezien mijn eigen ervaring en zijn reputatie vind ik dat ik anderen moet waarschuwen. Maar ik moet hem wel het voordeel van de twijfel geven. Volgens diezelfde Poedelclub gebeurt het een enkele keer dat toy poedels een dwergpoedel werpen, andersom kan dit ook gebeuren. Het is dus niet mogelijk om verhaal te halen, omdat deze mogelijkheid bestaat. Het dier is overigens wel gezond (tot nu toe tenminste, hij is onderzocht door de dierenarts).
Het feit dat het dier met stamboom staat geregistreerd bij de Raad van beheer van de Kynologenclub zegt niet zoveel, omdat zij verder geen controles uitvoeren. Aldus de Nederlandse Poedelclub. Overigens kan het bestuur van de club zien of de hond een toy poedel is of niet aan de hand van de kenmerken zoals de grootte van de pootjes, etc. De stamboom kan pas na één jaar worden omgezet, omdat het dier dan volgroeid is. Nu gaat het ons niet zozeer om de stamboom, wij hebben geen plannen om te gaan fokken met het dier, maar het is puur bedoeld als huisdier voor onze dochter. Het is een heel lief dier en daar gaat hem om. Alleen was het de bedoeling dat het hondje zo klein zou blijven. Of wij zijn bekocht weet ik niet, de persoon die ik heb gesproken fokt zelf toy poedels en die vraagt € 1.500,00. Wel weet ik dit: wil ik weer een toy poedel, neem ik eerst contact op met de Nederlandse Poedelclub om te vragen waar deze hondjes te koop zijn. Deze vereniging lijkt mij wel betrouwbaar.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 14:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of een hondje m.b.t. grootte aan de rasstandaard v.d. toypoedel voldoet wordt bepaald aan de hand v.d. schofthoogte v.d. hond ( schouderhoogte).

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ lottesanne , bedankt voor je berichtje . als eerste wil ik even zeggen dat ik mijn hondje ook heb als huishond hoor. ik wil niet met hem fokken en ook niet naar shows. we hebben altijd dwergpoedeltjes gehad een die is 16,5 geworden en een 15 jaar en 7 maanden. we hebben voor een toypoedeltje gekozen omdat mijn moeder invalide is en mijn vader erg moeilijk ter been. dus is hij zindelijk op de bak en zodra ik thuis kom uit mijn werk gaan we lekker wandelen. daarom dus een toy . maar nu blijkt dat hij groter word is dat dus een probleem op de bak. ook ik heb mijn hondje laten nakijken door de dierenarts en is tot nu toe gelukkig helemaal gezond. en heb ook zijn schofthoogte op laten meten omdat we hem wel erg groot vonden worden. het gaat mij er gewoon om dat als je contact zoekt met de fokker naderhand niets meer terug hoort. en dat vind ik dus niet kunnen. als ze zo'n goeie naam hebben moeten ze die wel hoog houden vind ik. ook krijgt mijn hondje steeds meer een bruine gloed door zijn zwarte vacht valt nu op. en we twijfelen er nu aan of we wel een hondje uit het goede nest hebben. ik heb ook het raad van beheer gebeld en die kunnen idd niet veel beteken voor me. ik ga nu jou raad opvolgen en ook contact opnemen met de poedelclub. had daar al aan lopen denken maar ga het nu zeker doen. en net wat je zegt het of ik bekocht ben weet ik ook niet. maar vind het allemaal zo raar. ik ben erg blij met mijn kereltje het is een zeer lief en aanhankelijk hondje. en zoals je zegt daar gaat het om . maar vind het erg jammer dat de fokkker nog geen enkel excuus gemaakt heeft . je raakt zo wel het vertrouwen in de mensen kwijt. bedankt voor je advies en wens je heel veel geluk liefe en gezondheid met je hondje .

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is eigenlijk al genoeg over gezegd, maar toch nog eventjes.
Een hond kan inderdaad anders uitgroeien dan in de papieren staat.
De 1 word kleiner, de ander word groter, is er in een ver verleden dwergpoedel doorgefokt, dan kunnen zo opeens generaties later grotere honden tevoorschijn komen.

Om gelijk te praten over, geld terug of wat dan ook vind ik belachelijk, het gaat hier verdorie wel om een levend wezen waar je van houd hoe hij/zij er ook uit ziet, je hebt dus waar voor je geld, wees blij, je hebt zelfs nog wat meer wat voor je geld want hij is groter.

Zou toch wat zijn als je altijd bij de fokker terug aan kan kloppen als er iets niet helemaal kloppend is, had ik ook mijn geld wel terug kunnen vragen, mijn herdershond is kleiner dan hij hoort te zijn, oeps, naja jammer dan, ik houd van me ventje zoals hij is.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb helemaal niet gesproken over geld terug o.i.d.. Het ging erom dat wij ons bekocht voelden, en ik wilde graag wat meer informatie. Deze fokker vraagt heel veel geld, wat ik er best voor over heb. Ik had ook wel voor € 300,00 een hond kunnen kopen, maar dan weet je zeker dat je niet het juiste soort krijgt. Wij hadden bewust gezocht naar een toy poedel, en dan blijkt zo'n fokker onbetrouwbaar te zijn. En daar ging het ons om. Natuurlijk doen wij het hondje niet weg, maar het gaat om de nare nasmaak die je van het geheel overhoud. Het hondje kan er niets aan doen en is even welkom in ons huis.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@lottesanne,

Er komt aardig wat kijken bij het fokken v.e. rashond als er gefokt wordt volgens de regelgeving van de rasvereniging en de raad van beheer. Dat verklaart waarom een hond met stamboom duurder is.

U weet dan ook dat u een rashond gekocht heeft. Anders is het gissen naar de ouders.

De fokker v.e. hond met stamboom moet m.i. kunnen laten zien dat de ouderhonden zijn nagekeken op erfelijke ziekten ( zie fokregelement rasvereniging).

U wilt er niet mee naar een show en er dus niet mee fokken. Ik hoor niets over vervelende erfelijke afwijkingen bij uw hondje. Dus vind ik het jammer dat u zich bekocht voelt.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tdehond, ik voel mij bekocht omdat ik -zoals ik nu al zo vaak heb gezegd- bewust op zoek ging naar een toy poedel. Daar heb ik best wat geld voor over. Nu blijkt dat ons hondje waarschijnlijk een dwergpoedel is. Wat ik nu heb begrepen, is dat het wel eens kan gebeuren dat toy poedels een dwergpoedel kunnen werpen. Het zij zo. Maar waar het ook om gaat, is dat -achteraf- blijkt dat de fokker niet betrouwbaar is.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2012 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ lottesanne , precies zo denk ik er ook over. ik heb ook niet gepraat over geld terug te krijgen. en dat wil ik ook helemaal niet. en mijn kereltje gaat voor nog geen miljoen weg. maar ook ik wilde een toypoedel , met een rede . en net wat je zegt het zij zo ja. maar ook ik voel me bekocht . mensen staan wel erg gauw klaar met hun oordeel maar kennen de achtergrond niet of lezen de berichten niet goed. ik ben het helemaal met je eens hoor. je houd echt niet minder van je hondje. maar dat je zo in de maling genomen word is echt niet leuk .

ve
door verwijderd - Jun 25, 2012 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

lottesanne schreef op zondag 24 jun 2012, 21:49: @tdehond, ik voel mij bekocht omdat ik -zoals ik nu al zo vaak heb gezegd- bewust op zoek ging naar een toy poedel. Daar heb ik best wat geld voor over. Nu blijkt dat ons hondje waarschijnlijk een dwergpoedel is. Wat ik nu heb begrepen, is dat het wel eens kan gebeuren dat toy poedels een dwergpoedel kunnen werpen. Het zij zo. Maar waar het ook om gaat, is dat -achteraf- blijkt dat de fokker niet betrouwbaar is.

Waardoor kan jij je dan in vredesnaam bekocht voelen? Je hebt een prima hondje als huisdier voor je dochter. Door de rasvereniging is bevestigd dat een toypoedel wel eens van een dwergpoedel kan bevallen. Naar jou toe is door de fokker dus geen enkele fout gemaakt. Omdat achteraf blijkt dat de fokker volgens geruchten niet betrouwbaar is heb jij nu het recht je bekocht te voelen????

ve
door verwijderd - Jun 25, 2012 om 07:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar waar het ook om gaat, is dat -achteraf- blijkt dat de fokker niet betrouwbaar is.

In de vraagstelling ging het m.i. om dat het hondje groter is als verwacht. Dat komt vaker voor en maakt de fokker m.i. zeker niet onbetrouwbaar.

Mijn tip: koop de volgende keer een hondje wat ouder is. Ik heb b.v. een dwerghond gekocht van 10 maanden. Dan is deze uitgegroeid en weet je hoe groot het zijn hele leven zal zijn. Want ook al betaalt u nog veel meer als nu gedaan is, dan nog bestaat de kans dat een hond groter of kleiner wordt als in de rasstandaard staat. Soms voldoet een pup die aangehouden is niet aan de verwachtingen van de fokker om ermee te gaan fokken, terwijl het een prima huishondje is.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2012 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jullie begrijpen het niet of willen het niet begrijpen. Ik had nog nooit van een toy poedel gehoord. Daarom ga ik naar een fokker om er zeker van te zijn dat ik een toy poedel koop. Een stamboom van de kynologenvereniging zegt blijkbaar ook niets. Dus wie zegt mij dat de ouders ook toypoedels zijn. Misschien zijn de ouders ook wel dwergpoedels . En een toy poedel is duurder dan een dwergpoedel. En dat is de essentie.
@samson2010, wij begrijpen elkaar tenminste. Wat mij betreft is de discussie nu gesloten.

ve
door verwijderd - Jun 25, 2012 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jij begrijpt het zelf niet. Je had je vooraf moeten laten informeren. Niet achteraf en dan nog heeft die fokker naar jou toe geen enkele fout gemaakt. Beweren dat hij niet betrouwbaar is, is dus in wezen laster.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

macwouter schreef op zondag 24 jun 2012, 01:55: Ik heb een boeren kat zonder stamboom en kost niks en ben er zeer gelukkig mee.

Haha... die heb ik ook, prima dier, niks mis mee en beter dan al dat domme gedoe met dat gefok van die zogenaamde stamboom rassen! ;-)
Tipje; Het asiel zit vol met hele leuke en mooie honden, en die kun je voor heel weinig zo ophalen!

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is een toypoedel een ras? Of is het gewoon een naam voor een hele kleine variant?
Als je zekerheid wil hebben over de maat van je hond, moet je hem niet als pup kopen. Als je je hond gezonde voeding geeft, heb je kans dat hij groter wordt dan bij eenzijdige slechte voeding. Dus wie weet heb je hem gewoon wel te goed verzorgd?

ve
door verwijderd - Sep 6, 2012 om 00:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

linger2 schreef op woensdag 5 sep 2012, 23:36: Is een toypoedel een ras? Of is het gewoon een naam voor een hele kleine variant?
Als je zekerheid wil hebben over de maat van je hond, moet je hem niet als pup kopen. Als je je hond gezonde voeding geeft, heb je kans dat hij groter wordt dan bij eenzijdige slechte voeding. Dus wie weet heb je hem gewoon wel te goed verzorgd?

Als je een hond gezonde voeding geeft, wordt hij zo groot als hij hoort te worden. Geef je hem eenzijdige slechte voeding dan kan hij te klein blijven, maar dat hoeft niet.
Beetje nutteloze reactie zo'n twee maanden later. Die toypoedel is nu een Sint Bernard.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2012 om 07:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

De manier om een hond groter te laten worden dan de bedoeling is, is om ( als het een reu is) te vroeg te laten castreren.

Testosteron zorgt ervoor dat de groeischijven tijdig sluiten.

Het te goed verzorgen is weer een geheel nieuwe kijk op hoe groot een hond uiteindelijk wordt. Grappig.

Blijft dat hier geklaagd werd over een gezond hondje -waar niet mee gefokt wordt of mee naar shows gegaan wordt - wat iets te groot is uitgevallen. Een non issue dus om zich daarover bekocht te voelen.

linger2 schreef op woensdag 5 sep 2012, 23:36: Is een toypoedel een ras? Of is het gewoon een naam voor een hele kleine variant?
Als je zekerheid wil hebben over de maat van je hond, moet je hem niet als pup kopen. Als je je hond gezonde voeding geeft, heb je kans dat hij groter wordt dan bij eenzijdige slechte voeding. Dus wie weet heb je hem gewoon wel te goed verzorgd?