he
door heerda Dec 23, 2006 om 16:42
Vakantie & reizen

Sieraden kopen in Turkije?

Mijn vraag is of juweliers in Turkije 'in het algemeen' (on)betrouwbaar zijn. Wij kochten juwelen in de buurt van Antalya bij een zeer grote sieradenfabriek en kregen de indruk dat we daar betrouwbaar konden kopen. Dat zij zich vanwege staatstoezicht in Turkije niet konden permiteren om de klant op te lichten.  Wij tekenden alleen een girobetaalbaarkaart om een half jaar later te betalen. Ook voor hen was het volgens ons een kwestie van vertrouwen om ons de juwelen zonder aanbetaling mee te geven.

31661 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 23, 2006 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Twee keer is één keer teveel, drie keer is twee keer teveel. Het antwoord is waarschijnlijk dat er in alle landen betrouwbare en onbetrouwbare mensen zijn en dus ook betrouwbare en onbetrouwbare bedrijven zo ook betrouwbare en onbetrouwbare juweliers. Bij oplichting ben je over het algemeen zelf partij dus kun je het ook zelf voorkomen.

http://kassa.vara.nl/portal?_scr=cons_question&cat=25482&qid=216196

ve
door verwijderd - Dec 23, 2006 om 17:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het heeft niets met betrouwbaar te maken, wanneer je je zelf in dat soort landen laat gelden als een rijke westerse toerist, dan pakken ze je gewoon in.
Dus u bent gewoon naïef, als u zich daar laat foppen.
Het zijn landen met een afdingcultuur, dat was u vergeten.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2006 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Moet een tijd geleden zijn dat Heerda er wat kocht. Girobetaalkaarten zijn al pak weg een jaartje of 5 geen betaalmiddel meer.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2006 om 20:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo, ik heb 2 jaar geleden ook sieraden gekocht bij zo'n toonzaal, had betaald met creditcard. ze zouden ze afleveren bij het hotel, bij de reisleidster gevraagd is dit te vertrouwen, ja hoor, zei ze, maar toch wel een beetje angstig, toch gedaan en ja hoor, afgeleverd wel een dag te laat, dus wel een dag in de stress gezeten, ondanks ik op vakantie was, ik doe het nooit meer. dekwaliteit van het goud was ook minder dan in nederland, hier is ook goedkoop is duurkoop.

ik heb mijn lesje geleerd.

ve
door verwijderd - Dec 23, 2006 om 20:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Heerda,

uw verhaal is een beetje warrig. U heeft het over een 'girobetaalkaart'...?? En dat bedrijf zou/zal het een half jaar later pas innen, terwijl u die sieraden al heeft ontvangen??

Hoe 'vertrouwen'..... wie moet nu wie en waarom vertrouwen?

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Dec 24, 2006 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemd verhaal.

Het betreft waarschijnlijk de firma Stork (op een bedrijventerrein aan de grote weg naar Side), die inderdaad betrouwbaar overkomt. U wordt daar onthaald op een aandoenlijk verhaal en uw eventuele gouden ringen worden gratis gepoetst. Ook krijgt u koffie of thee aangeboden.
Daarnaast betalen zij geheel of gedeeltelijk uw excursie, wat natuurlijk terugverdiend moet worden.

Hopelijk heeft u voldoende afgedongen.
Als u blijft weigeren te kopen, dan zakt de aanvankelijke prijs aanzienlijk.
Uiteindelijk komt zelfs de zogenaamde zoon van de directeur erbij om u een " zeer speciaal en eenmalig aanbod" te doen.
Ik kan mij vergissen, maar naar mijn idee is dat aanbod dan nog steeds veel en veel duurder dan bij een juwelier in Nederland!

ve
door verwijderd - Dec 24, 2006 om 17:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Citaat: Ik kan mij vergissen, maar naar mijn idee is dat aanbod dan nog steeds veel en veel duurder dan bij een juwelier in Nederland!

Ik denk inderdaad dat ik bij Stork ben geweest... Maar waarom zou de prijs (na afdingen) dan nog duurder zijn dan in Nederland?

Op internet vind ik geen zaken van oplichting o.i.d. In tegendeel overal lees ik dat je in Turkije voordelig sieraden kunt kopen.

Ik hoop nog een reactie te krijgen van een ervaringsdeskundige...

Alvast bedankt.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2006 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

citaat:Moet een tijd geleden zijn dat Heerda er wat kocht. Girobetaalkaarten zijn al pak weg een jaartje of 5 geen betaalmiddel meer.

Het was een overschrijvingsformulier ter grootte van een kaart. Wordt althans in Duitsland veel gebruikt wanneer er geen pinautomaat is.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2006 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder onderzoek naar wat de kwaliteit is, kun je over prijzen niets zeggen, er zijn hier ook dure en goedkope juweliers.

Dus die prijzen, in opruiming kun je overal voordelig in Nederland, maar Turkije, daar is het per persoon verschillend hoever je kunt gaan.
Ook vlak over de grens in het Noorden worden op dezelfde manier zaken gedaan door Armeniërs, vermoedelijk alle zuidelijke landen, zelfs in Tormolinos is heb me gelukt voor minder dan de helft.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2006 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was daar ook maar gewoon als toerist naar toe gelokt onder het mom van een voordelige dagexcursie naar Antalya.
Veel verstand van sieraden heb ik niet, maar mijn indruk was dat deze juwelier erg hoge prijzen vroeg.
Aangezien ik helemaal niet van plan was om een paar uur van mijn vakantie bij deze juwelier door te brengen, heb ik er ook niets gekocht uiteraard.
Pas op met gratis aangeboden excursies van KRAS en misschien ook van andere touroperators! Het zijn pure verkoop uitstapjes.
Voor stappen in Antalya bleef uiteindelijk slechts twee uur over.
Het werd zo een grotendeels verloren vakantiedag.
De excursie is achteraf ook niet gratis, maar kost een klein bedrag. Stork betaalt de rest, zoals ondermeer een lunch van verdachte kwaliteit. De vogels hadden een deel van de broodjes al op!
Stork moet de onkosten natuurlijk ook terugverdienen naast de andere vaste lasten en de winst. Mogelijk verdient de reisleiding er ook nog wat aan. Betrouwbaar zijn ze wel denk ik, maar het lijkt mij zeker niet goedkoop en flink afdingen is absoluut noodzakelijk.
Ze zijn trouwens niet de enige juwelier in Turkije, waar bij weigerachtige klanten de toevallig aanwezige zoon van de directeur komt opdraven. Hij, als enige van het personeel, kan u een extra voordelige aanbieding doen, speciaal voor u alleen, als u tenminste meteen akkoord gaat!
U kunt het gekochte en de prijs natuurlijk altijd vergelijken met iets dergelijks bij een winkel in Nederland. Er ligt genoeg in de vitrines en anders informeert u er even naar de waarde van wat u gekocht heeft.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2007 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

De kwaliteit van sieraden is niet vergelijbaar met de sieraden in noord Europa, de prijs hoort anders te zijn maar als je niet afdingt betaal je veel te veel. voor het vertrouwen krijg je "certificaten" maar dit is een wassen neus want bijv. bij diamant sieraden schrijven ze alleen op dat het 'real diamond' is maar de kwaliteit van diamant die daar gebruikt wordt is vaak de kwaliteit die ze hier in Nederlnad alleen nog voor boorkoppen o.i.d. willen gebruiken. Geen loupezuivere stenen dus, verre van meestal.

En dan de reisjes / excursies...... van een Turkse goud fabrikant heb ik persoonlijk gehoord welk percentage provisie de reisorganisatie krijgt van de verkopen, niet te geloven!!! 10 tallen procenten van het door jou besteedde bedrag. Let dus heel goed op.