peer007
door peer007 Jan 7, 2007 om 13:26
Huishouden & energie

Sleutel afgebroken

Beste,

Allemaal nog de beste wensen.

Wie weet raad, een paar dagen geleden  wou ik mijn voordeur afsluiten (buiten kant) toen mijn sleutel afbrak.

hoe krijg ik het stukje uit het cylinderslot,wie weet raad,

voor  dat ik een vakman moet inschakelen.

groet

16157 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

heb je het al geprobeerd met compnentenlijm?

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo.

Misschien met een magneetje? Is bij mij gelukt met de afgebroken autosleutel.

Succes!

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

GRootvader bij een cylinderslot kan de sleutel niet teruggeduwd worden. Als je het slot aan een kant draait blijft de anderekant staan.Je kan ook nooit door een cylinderslot heen kijken!

Als je aan de binnenkant nog wel de sleutel kan gebruiken kn je het slot verwijderen en uit elkaarhalen als de stalen midden lip er uit is (eerst borgringen verwijderen) kan je wel bij de achterkant van de sleutel.

Zelf heb ik gelijksluitende cylinders met certificaat + 2 reserve cylinders, voor het geval dat dit mij een 2e keer overkomt.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag peer007,

Meestal lukt het met een gedeeltelijk omgebogen paperclip om van de andere kant de afgebroken sleutel er uit te duwen.

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

U zou het kunnen probrene met een zeer dunne schroevendraaier en in de hoop dat de cylinders aan binnen en buitenkant recht tegenover elkaar staan. Het lijkt mij echter voor de hand liggend dat u een vakman inschakelt.

Het antwoord "met componentenlijnm"kan ik niet plaatsen in de zin dat je risico loopt om daarmee het slot geheel onbruikbaar te maken omdat dan alle "palletjes"aan elkaar en vast gelijnmd kunnen worden.

Toch is het antwoord van Binka wel serieus omdat waarschijnlijk wordt bedoeld om op het tuk sleutel dat u heeft heel voorzichtig en heel dun een laagje lijm aan te brengen op het breukvlak, herhaald, heel dun, dan dat in het slot steken en goed aandrukken. Dat kan tot resultaat leiden dat het afgebroken stuk zich aan het andere deel vast zet en mee terug komt. Maar als gezegd, zeer dun want met teveel lijmt het slot vast.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

wanneer je voorzichtig te werk gaat door met componentenlijm de sleuteluiteinden aanelkaar te lijmen, is er een mogelijkheid om het stukje te verwijderen.
Wel de lim goed laten drogen en dan de sleutel er voorzichtig uit proberen te trekken, heb dit zelf ook gedaan.
Wanneer de sleutel er niet uitkomt is het slot toch ook verloren.
Eeen ander mogelijkheid is om er iets in te proberen te draaien, bv. een dunne parker en deze er dan uit te trekken.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat je dus kunt proberen voordat je de slotenmaker belt, is met een heel klein druppeltje secondenlijm heel voorzichtig de 2 stukken sleutel weer aan elkaar vastlijmen en dan zo de sleutel er weer uittrekken. Pas wel op, want als je kliedert heb je echt een probleem. Als het lukt uiteraard de gelijmde sleutel weggooien.

Een andere optie is om het een heel klein metaalboortje schuin in het metaal van de sleutel een holletje te maken, dit kun je dan gebruiken om grip te krijgen voor een dun voorwerp zoals een pincet of een speld, zodat je de sleutel er kunt uitwurmen.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Wat een reacties.ik gaat het een en ander morgen proberen

(als het droog weer is) nu is het mijn te nat.

ik kom hier op terug ,alvast bedankt voor de snelle reacties.

groet

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 21:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

De papercilpmethode werkt het beste,maar bij een voordeur kan dat niet van binnenuit. Buig dus een heel kort haakje aan de sleutel en breng deze boven of onder het gebroken stuk in en trek met de paperclip het gebroken stuk er uit. Ik heb het al vaker (beroepsmatig) gedaan.

ve
door verwijderd - Jan 7, 2007 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Het is mij al eens gelukt met een heel klein horlogemakersschroevendraaiertje. Eerst even wat kruipolie in het slot spuiten (WD 40 o.i.d.) en dan proberen het reststuk eruit te wurmen van de onder- en bovenzijde. Vooral wanneer je achter het eerste puntje van het restant kunt komen gaat het goed.

Succes!

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste,

Nogmaals allemaal bedankt,na mijn bezoek aan de sloten maker,met het cylinderslot, was niet meer te repareren.

dus enige optie,  een nieuw slot met politie keurmerk,wat wil je nog meer.

groet

ve
door verwijderd - Jan 8, 2007 om 16:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volg in ieder geval NIET die raad van  componentenlijm op!

Omdat uw deur dicht (en op slot) zit zult u in dit geval een meesterinbreker, het voor lief nemen dat u de deur ernstig beschadigd met een breekijzer of....... en dit is toch het beste advies dat te geven valt; een goede sleutelmaker op te zoeken(Gouden gids/Internet!!)

In enkele gevallen (afhankelijk van het soort slot) zou u met een stukje staal ter dikte van de oorspronkelijke sleutel (maar hoe vind je snel zoiets?) aan de andere zijde van het slot kunnen proberen of u het stukje sleutel uit het slot kunt duwen.

De Vrije Vogel