fl
door fleurtje de lys Nov 3, 2012 om 14:52
Geldzaken & recht

Splitsen lening na scheiding

Wie heeft er ervaring met het splitsen van een gezamnelijke lening na een scheiding?
Ik kan de helft van de lening aflossen met de voorwaarde dat de andere helft alleen op naam komt te staan van mijn ex-partner. Dit ter voorkoming van schuldsanering waar ik niet in wil belanden.
Loop tegen onwillige bankmuur op, zelfs gesprek wordt afgewezen.

15197 12 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 3, 2012 om 15:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Volgens wat ik er van weet is dat u altijd samen verantwoord zijn voor de lening, u bent hem samen overeen gekomen en daar wordt geen splitsing meer in gemaakt in de meeste gevallen. Of daar een uitzondering gemaakt worden is mij worden, is weet ik niet.

stacey
door stacey - Nov 3, 2012 om 15:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Als de bank niet meewerkt aan het op 1 naam zetten -wat ze ook niet verplicht zijn- dan zou ik het niet doen, als de ex-partner zijn `deel` dan niet meer betaald komt de bank restant alsnog bij jou halen omdat je dan nog aansprakelijk bent voor de schuld en dan zul je dat alsnog aan de bank moeten betalen en het zelf moeten zien te verhalen op je ex...........zal dan kale kip verhaal zijn als je pech hebt.
Aan afspraken die jullie onderling maken heeft de bank verder geen boodschap.

vladja
door vladja - Nov 3, 2012 om 15:15
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Voor de geldgever (als die niet mee wil werken aan opsplpitsing) blijf je beide hoofdelijk aansprakelijk voor de gehele lening.

Als je niet onderling officieel vastlegt, dat beide partijen de helft van de lening voor hun rekening nemen, dan kan je later geen verhaal halen bij de andere partij, als je meer dan de helft hebt moeten afgelossen onder de hoofdelijke aansprakelijkheid.

Dus altijd officieel vastleggen en hopen dat de ander zich daaraan houdt (kan houden).

Vladja

alexishoop
door alexishoop - Nov 3, 2012 om 15:29
561 Antwoorden / 6 Vragen

ik zou eerst eens kijken naar de voorwaarden van inkomen waaronder de lening ooit is goedgekeurd door de bank, het is dus niet automatisch 50/50.

daarnaast kan er natuurlijk via een notaris uitstekend afspraken gemaakt worden, om de lening voort te zetten om het via de normale betaling af te bouwen. daar kunnen ook onderlinge afspraken gemaakt worden als 1 van de wel de mogelijkheid heeft de lening af te lossen.

maar het beste blijft gewoon rondshoppen bij andere banken om jouw deel van lening over te sluiten, hopelijk tegen betere voorwaarden.

stacey
door stacey - Nov 3, 2012 om 15:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=alexishoop schreef op zaterdag 3 nov 2012, 15:29]
maar het beste blijft gewoon rondshoppen bij andere banken om jouw deel van lening over te sluiten, hopelijk tegen betere voorwaarden.

Er is geen deel om over te sluiten.............
zolang bank niet accoord gaat met 1 persoon schrappen van de overeenkomst blijf je aansprakelijk voor gehele schuld.

vladja
door vladja - Nov 3, 2012 om 15:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

alexishoop

Je kan rondshoppen tot je een ons weegt en een nieuwe lening afsluiten (waar alleen maar weer extra kosten aan verbonden zijn), je blijft verantwoordelijk voor de hele lening ook al los je de helft af.

fleurtje,

Afspraken, opgenomen in het echtscheidingsconvenant, hebben rechtskracht als het convenant onderdeel is van de uitgesproken scheiding door de rechter. Daarin worden de afspraken vastgelegd en bekrachtigd. Daarna kan je nakoming van die afspraken gaan afdwingen zonder opnieuw naar de rechter te gaan. Als je opnieuw naar de rechter moet om na afloop van de scheiding en de vastgelegde afspraken nieuwe afspraken/toewijzing te krijgen, heb je een probleem.

Dus niet alleen de lening, maar ALLE afspraken vastleggen in het convenant!

B.V. verrekening/vereffening pensioenafspraken (na de uitspraak op tijd doorsturen naar de pensioenfondsen!!!). Het opgebouwde nabestaande pensioen kan blijven staan, want opheffing van de opgebouwde rechten levert beiden niets op, dat voordeel verdwijnt in de zakken van het pensioenfonds. De uitkering stelt ook niet veel voor, maar "weggeven" levert niets op en er is wel voor betaald.

Etc.

Vladja

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2012 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Vladja

Ts. Is mijns inziens al gescheiden, dus alle goede raadgevingen doen er niet meer toe.

@Ts

U blijft beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de lening. Misschien kan ex voor de helft van de lening elders een nieuw lening krijgen en met dat bedrag en u de andere helft de lening aflossen. Waarschijnlijk zit dat er niet in, omdat u het al over schuldsanering hebt.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 3, 2012 om 20:32
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 3 nov 2012, 17:41]@Vladja

Ts. Is mijns inziens al gescheiden, dus alle goede raadgevingen doen er niet meer toe.

@Ts

U blijft beiden hoofdelijk aansprakelijk voor de lening. Misschien kan ex voor de helft van de lening elders een nieuw lening krijgen en met dat bedrag en u de andere helft de lening aflossen. Waarschijnlijk zit dat er niet in, omdat u het al over schuldsanering hebt.
Ik denk dat u TS alleen maar meer in de moeilijk wilt brengen door te adviseren om bij de schuld die ze nu heeft er nog een bij te nemen. Al zou zij de helft daarmee alflossen blijft ze altijd nog aan spralelijk voor die andere helft als haar ex niet betaalt.

tijger1
door tijger1 - Nov 3, 2012 om 20:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@Valerius-2

Eerst even lezen. Ik heb het over de ex, die voor het halve bedrag van de lening een nieuwe lening moet zien te krijgen, zodat hij de helft van de oude lening af kan lossen. Ts. kan haar helft al aflossen, schrijft zij.

fl
door fleurtje de lys - Nov 4, 2012 om 16:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor reacties.
In het convenant is opgenomen dat ex-partner en ik ieder verantwoordelijk zijn voor de helft van de schuld. Bank heeft hier geen boodschap aan, staan in hun juridische recht aangezien er 2 handtekeningen onder het contract staan.
Kan alleen helft van de lening aflossen, blijft steken op ex die voor restbedrag (nieuw contract cq nieuwe lening) geen goedkeuring krijgt.

Fleurtje

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2012 om 17:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan blijft er alleen maar over: hopen dat ex aan zijn verplichtingen voldoet. Sterkte.

alexishoop
door alexishoop - Nov 6, 2012 om 10:46
561 Antwoorden / 6 Vragen

dat wordt een project occupy bank op touw zetten, gewoon dagelijks naar met je ex naar de bank gaan en net zo lang blijven tot er een oplossing is :)