ja
door jacqueline1_1 Mar 11, 2007 om 17:39
Huishouden & energie

Stankoverlast

Sinds 4 weken hebben wij een enorme stank in huis. Na lang zoeken weten we nu dat de stank uit de spouwmuren vandaan komt. Alleen is de vraag: waar wordt dit door veroorzaakt?

De stank is een hele indringende geur die wisselend verschijnt in bepaalde ruimte. Deze ruimtes zijn gelegen aan de spouwmuur waar we de stank ruiken. De geur is echter niet uit de ruimtes te verdrijven, ook niet als er goed wordt gelucht of als er parfum of luchtverfrissers worden gebruikt. De stank hangt als een soort wolk in de ruimtes.

Deze stank slaat op je ogen, en op je luchtwegen  en veroorzaakt acute hoofdpijn. Het is niet mogelijk om in de ruimtes met deze stank te verblijven.

Heeft iemand enig idee waar deze stank door veroorzaakt wordt en eigenlijk net zo belangrijk:heeft iemand hier een oplossing voor.

Alvast bedankt voor je reactie, Jacqueline

61973 20 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 17:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk heeft u ergens vocht overlast in de spouwmuur even goed zoeken kan ook zijn dat ergens de spouw ventilatie dicht zit goed nakijken  even in orde maken en na een tijdje is het weer ok

ve
door verwijderd - Mar 11, 2007 om 18:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat hier schimmels de boosdoener zijn , is het een huur huis dan de verhuurder bellen, als het een koop huis is dan zelf kijken of de spouwopeningen aan de buiten kant allemaal goed open zijn.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik ben opzichter bij een woningstichting. Wij verhuren zo'n 5000 woningen. Ik heb kort geleden ook zo'n klacht aan de hand gehad. De symtomen waren:
- Penetrante lucht
- in een slaapkamer
- voornamelijk te ruiken bij de plint
- was al eerder geweest, maar vanzelf weer weggetrokken na een tijd.

Naast de slaapkamer zat een schuin dak met een loze ruimte er onder (woonkamer loopt iets verder door de tuin in). Dak open gemaakt. Niks te ruiken, maar we muizenkeutels. Spouw open gehakt, ook niks te ruiken. Heel raar, want we zaten zo bijna binnen op de plek waar de stank het ergst was.
Na het afkitten van de naat onder de plint waar de geur vandaan kwam, was het heel even weg. Maar toen kwam de lucht in de kamer er naast.

Bij navraag bij de ongedierte bestrijder die wij altijd inschakelen bij klachten m.b.t. ongedierte suggereerd hij direct dat het spitsmuizen konden zijn. Die kunnen door de open stootvoegen in je spouw kruipen. Oplossing: roosterjes in de stootvoegen.

Mijn advies:
Ga na wat voor stank het is. riool, muf/vochtig, lijkenlucht?
Rioollucht spreekt voor zich, lekkage aan riool(beluchting)
Muf/vochtig dan heb je last van vocht uit de kruipruimte of bijvoorbeeld schimel achter een kast die tegen een buitengevel staat.
Lijkenlucht duidt op dode dieren onder dakpannen of in een spouw. Meestal muizen, oud wespennest, vogelnest o.i.d.

Check waar het het ergst ruikt, daar zit de bron.
Suc6 met oplossen.

Bertil.

P.S.: Onze ongedierte bestrijder heeft middellen om de lucht weg te nemen, tot de tijd dat de oorzaak weggenomen is. Ik weet niet precies hoe hij dat doet.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 18:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zorg voor extra beluchting in de spouw laag bij de grond en het hoogste punt.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Bertil, U vergeet er een steenmmarter !!b

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 18:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

minus  een M.b

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 19:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

En Jacqueline. Mocht u in de buurt wonen van de natuur ga dan eens naar de Gemeente en vraag of er eerder problemen zijn geweest met steenmarters? Ze zijn beschermt maar kunnen door hun gedrag ( achterlaten van prooi ,uitwerpselen) enorm veel overlast veroorzaken . Alleen deskundigen kunnen de juiste maatregelen nemen. b

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 19:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

sorry ...ik heb geen antwoord , maar ook ik heb zo af en een hele stank lucht in huis. Mijn vraag is echter aan Twente : wat zijn dan die maatregelen tegen die steenmarters ??? en hoe kon je in vredesnaam erachter of het dat zijn ???

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aller eerst hebben wij plat dat . En ook wij hadden stank over last tot in de slaapkamer. Nu hebben wij een nieuw dak er op liggen en het sniekt niet meer naar rotte kat en sterk er naar dat je er niet goed van werdt.Maar dit was ook te maken met de spauwmuur die nat was geworde van binnen.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk moeilijk te beantwoorden vraag op basis van de gegeven info. Gericht zoeken naar de oorzaak door een voor een de mogelijkheden na te gaan lijkt het meest voor de hand liggend. Op basis van uw klachten ben ik geneigd te denken aan vrijkomende koolmonoxyde, dat ook ademhalingsproblemen en hoofdpijn veroorzaakt, maar op zich niet stinkt. Wel bijzonder gevaarlijk.
Stank komt eerder vanuit de riolering en in de kruipruimte zal u kunnen zien of die nog intact is. Dode dieren is ook al geopperd. Hoe is het met de luchtvochtigheid in huis gesteld en is de CV-ketel nog in orde ?

ve
door verwijderd - Mar 12, 2007 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koolmonoxide lijkt me erg onwaarschijnlijk, want dat ruik je niet. Het kan er best zijn, maar dat veroorzaakt niet de geur.

ve
door verwijderd - Mar 13, 2007 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koolmonoxide kan niet de oorzaak zijn omdat we niets in huis hebben wat die koolmonoxide kan veroorzaken. De rioleringen zijn doorgespoeld en daar komt ook de stank niet vandaan. Helaas kunnen wij de kruipruimte niet bekijken omdat er geen kruipruimte is en het huis meteen op zand is geplaatst.

Buiten kun je door de luchtgaten in de stenen duidelijk ruiken dat de stank daar vandaan komt . Gedurende een dag is er met een compressor lucht gespoten door de luchtgaten maar helaas geen resultaat.

We hebben muizengif staan buiten voor de muur maar daar wordt niet van gegeten. Helaas is het niet mogelijk gif te strooien in de openingen van de luchtgaten want dan valt het gif in het water.

Iedereen tot nu toe bedankt voor jullie reacties maar meerdere reacties en meedenken blijft nog steeds erg welkom.

groetjes jacqueline

ve
door verwijderd - Mar 13, 2007 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is dus waarschijnlijk sprake van een op-staal-fundering en in dat geval is het wellicht raadzaam om een nader non-destructief onderzoek te laten verrichten door bedrijven als Munters Lekdetectie of Van der Lieck Meettechniek. Met diverse apparatuur en eventueel met behulp van de zogenaamde Drager-buisjes kan wellicht de oorzaak van de stand bij uw huis worden achterhaald zonder dat de vloeren of muren worden open gehakt.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2008 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Wij hebben precies hetzelfde, een inmens doordingende (chemische?) lucht op de slaapkamer van ons zoontje. De stank is niet te harden, in de winter hebben we nergens last van, maar net rook ik het weer, zodra de zon er op staat en het wat warmer begint te worden (het ligt daar op het zuiden) dan komt de stank weer tevoorschijn. Is dit ook vocht in de spouwmuur? De stank is namelijk niet continu.

ve
door verwijderd - Feb 25, 2008 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Wendy

Wij zijn er inmiddels achter gekomen dat de spitsmuis de oorzaak is.deze lopen via de spouwgaten de spouw in.Wij hebben de spouwgaten dicht gemaakt met Bijenbekkjes.Deze zijn te koop bij bouwmaterialen winkels.Het duurt toch nog wel enkele weken voor dat de stank dan weg is.

Groetjes Jacqueline

ve
door verwijderd - Feb 25, 2008 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Jacqueline,

Het zou kunnen dat er spitsmuizen in de spouwmuur zitten. Ze gaan door de luchtspleten naar binnen. Ons is verteld dat ze moeilijk te bestrijden zijn omdat ze alleen insecten eten. Wij hebben bijenbekjes in de spleten geplaatst. Toets bij google bijenbekje in en je krijgt alle informatie. Succes.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2008 om 18:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus toch spitsmuizen, was de stank er bij jullie ook in de winter? Bij ons begint de lucht namelijk pas als de zon er op staat! Van de week stond het zonnetje erop, de muur verwarmt en dan begint het. Volgens mij is het nu al 3 jaar. Als het een dode muis zou zijn, dan zou de stank toch ook een keer moeten ophouden?

ve
door verwijderd - Apr 4, 2008 om 13:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij ook, sinds een 3 maanden in de hal en twee slappkamers een doordringende chemische geur die erger wordt als we het raam open zetten? Hebben jullie de oorzaak al gevo,nden. WXij hebben inderdaad wel last van muizen, kan dit zo'n stank veroorzaken of kan het dat er vocht in de spouw zit door doorslaande regen??

Is de oorzaak op de een of andere manier meetbaar. Wij lopen al weken te snuffelen, maar je spouw maak je toch niet zo maar even open.

Heidi

ve
door verwijderd - May 7, 2009 om 23:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag allemaal, ik woon op de 1e verdieping van een portiekwoning. En ik ben ook als een 'geurneus' door het huis geslopen nadat een penetrante (muffe/gas-achtige) stank langzamerhand steeds sterker werd en ik er zeker van was dat niet mijn voeten waren. Deze geur werd langzamerhand steeds sterker. Ik ruik het nu zelfs als ik 's ochtends wakker word aan de andere kant van mijn huis. Ik heb het gelokaliseerd en het zit aan de voorgevel. Op die voorgevel staat loodrecht de muur die mijn woonkamer van mijn computerkamer scheidt. En in die hoeken (beide kamers) ter hoogte van de vloer komt die ontzettende vervelende muffe stank. Aan de kant van de woonkamer is er geen spauwmuur, maar aan de kant van de computerkamer wel. Er zit in de computerkamer ook een spauwmuur tussen voor de muur die gevel is.

Ik heb muizengif staan in huis, maar hier is nooit van gesnoept. Ik heb de andere reacties gelezen en ik heb ook het idee dat het pas echt is gaan spelen sinds het de afgelopen tijd lekker weer begint te worden. Ik denk dus dat het iets met vocht te maken heeft. Zoals eerder ook al eens is gevraagd, kan hier iets aan gemeten worden (luchtvochtigheid, type geur, ...). Ik wordt er helemaal gek van en wil niet direct de muur slopen. En is iemand anders bekend met een specialist op dit gebied in regio Den Haag?

p.s. ook beneden bij de buren gesnuffeld, maar daar niets geroken.

ve
door verwijderd - Apr 5, 2011 om 12:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Wendyalweer of anderen,
Wij hebben hier ook last van, vooral als het net geregend heeft en daarna weer droger wordt. Het lijkt erger te worden als we de ramen open zetten. Weet jij inmiddels wat bij jullie het probleem was?

wendyalweer schreef op maandag 25 feb 2008, 15:51: Hoi,
Wij hebben precies hetzelfde, een inmens doordingende (chemische?) lucht op de slaapkamer van ons zoontje. De stank is niet te harden, in de winter hebben we nergens last van, maar net rook ik het weer, zodra de zon er op staat en het wat warmer begint te worden (het ligt daar op het zuiden) dan komt de stank weer tevoorschijn. Is dit ook vocht in de spouwmuur? De stank is namelijk niet continu.