wa
door wasknijper Oct 7, 2006 om 15:41
Auto & vervoer

Storing achterlichten aanhanger

Goede middag,

Wij hebben thuis twee auto's (peugeot en toyota) en een aanhangwagen staan. Wanneer we de aanhanger achter de peugeot doen werken alle lichten van de aanhanger naar behoren.

Doen we nu de aanhanger achter de toyota dan werken de lichten van de aanhanger niet meer goed. Zolang je zonder licht rijdt is er niks aan de hand. Rijdt je echter met licht aan en we geven richting aan, dan gaan beide knipperlichten van de aanhangwagen knipperen, dus zowel naar rechts als naar links. Dit zelfde gebeurd ook als we het rempedaal aanraken (dus dat de knipperlichten gaan knipperen).

De voorgaande keren dat we de aanhangwagen achter de toyota hadden, hadden we geen last van dit probleem. Het is dus een nieuw verschijnsel voor ons, en nu zijn we benieuwd naar de oorzaak/oplossing voor het probleem.

Indien u hiervoor een oorzaak/oplossing heeft horen we dat graag van u,

mvg wasknijper

25100 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 16:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

het kan zijn dat er in de stekker van de auto een soort sluiting zit , de aanhanger is goed dus u moet het in de auto toyota gaan zoeken

helaas stukje voor stukje

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat de Peugeot goed werkt met de aanhanger zullen bijde vermoedelijk goed zijn,   maar er is een kans dat bijde fout zijn en aangepast... maar vermoedelijk niet.

De Toyota eens reinigen, net contactreiniger, vermoedelijk is daar in het stopcontact iets niet 100%, dus schoonmaken met produkt uit autoshop of bij garage, doormeten kan ook, daar zijn speciale apparaatjes voor, maar met spanning zoeker kan ook als je weet welke wat is.

Is het er een met 7 of 13 polige?

Anders kan ik het schema niet sturen, maar eerst schoonmaken..

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het betreft hier een 7-polige stekker.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat er sluiting zit inde stekkerdoos van de toyota of de bedrading in de kofferbak is niet meer intakt.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort storingen is meestal te verhelpen met het schoonmaken van de contacten van de 7-polige contactdoos aan de auto.
U kunt hiervoor het beste siliconenspray gebruiken, bijvoorbeeld te koop bij de Hema. Dat smeert de contacten enigszins en maakt ze waterafstotend.
Het verschijnsel dat u beschrijft wijst in de richting van een aardings (massa) propbleem. Ergens in de kofferbak van de auto zullen een aantal draden aan de carrosserie (masa) bevestigd zijn en daar onvoldoende contact mee maken. Mogelijk ligt de draad voor de massa aansluiting zelfs geheel los.

Zie ook:
http://www.caravanhandboek.nl/ch6-elektriciteit.htm

Groet,
GSM

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de link van GSM staat vermoedelijk ook het schema voor doormeten, gelukkig de 7, want die 13 polige, daar word ik ook niet blij van..

zoals ik al zei, eerst schoonmaken, dan zien we wel verder...zoals de genoemde massa draad, en met verlichting dus... zou kunnen..

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

De aansluiten habben we al schoongemaakt en ingespoten met siliconenspray, echter zonder succes.

Om het mogelijke massa/aarde probleem te onderzoeken gaan we zo eens in de kofferbak kijken of hier draden niet goed vast zitten.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat er geen sprake is van een storing maar dat  bij een van de auto's het standaard aansluitingsscheme niet is gehanteerd.

Oplossing is dan om eerst te kijken welke draad op welke aansluiting zit op de stekerdoos van de desbetreffende auto door deze los te halen.
(Let wel!! Alleen eerst kijken!)

Zeg Sleutelaar, wat zeg jij daarvan?

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 18:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zal ergens een contact of breuk in de kabel/contactdoos van de Toyota zijn gekomen, dat b.v. twee punten contact met elkaar maken of iets dergelijks.
Misschien even nieuwe contactdoos er op, draadcombinatie wel eerst even opschrijven, kan je een hoop hoofdpijn schelen.......

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 18:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat GSM gelijk heeft. Wat u hier schetst, komt vaker voor en duidt (vaak) op een massa-probleem.

Zelfs bij de achterlichten van auto's zie je dit wel eens. Bekijk de aansluiting van de massa-kabel(s) van de Toyota eens goed. Indien mogelijk los schroeven, met fijn schuurpapier afschuren en weer goed vastmaken. Er moet gewoon een goede massa-aansluiting zijn met de auto.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Oct 7, 2006 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Grootvader voorheen werkte de verlichting bij de toyota wel dus licht het niet aan het aansluitschema.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2006 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Wasknijper

Vraag is bij de toyota mischien sinds kort bij de verlichting achter een nieuw lampje gemonteerd  ?

Mischienis jou probleem met al de antwoorden en instructies al opgelost ,? maar ik geef toch maar enkele meetmethodes  wellicht iemand die er iets van opsteekt.

op de site die GSM aangeeft staat een duidelijke afbeelding van stekker en kontakt doos

in de groene balk electriciteit aan klikken hoef je niet zolang te zoeken!

een handige benodigde 12 volts spannings zoeker is aan te bevelen

aller eerst gaan we onderzoeken of er een goeiƫ massa aanwezig is

pen 3/31 is rechts onder (moeder pen) massa verbinden met,midden pen 7/58l   (vader) of  met 5/58 R de meest linkse  pen (vader)

nu klein licht aanzetten  proef lampje moet bij zeker een van beiden aan gaan anders is er geen massa ,wat zich uiteindelijk tot de meest vreemde verschijnselen openbaart

probleem kan ook in kontakt doos zitten door roest vorming,verschillende dozen hebben geen (condens )water afvoer

bij eventueel vernieuwen hier voor zorg dragen!!

hopelijk kun je hier wat mee

mochten er nog vragen zijn hoor ik het wel ?

veel succes groet van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Oct 10, 2006 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

storing achterlichten aanhanger : vocht achter het glas of  verteerde draadjes. Kijk of je deze opnieuw kan doortrekken

ve
door verwijderd - Nov 11, 2006 om 15:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry voor de late reactie mensen, maar het was idd de massa. We hebben een extra "aarde draadje" aan de massa gehangen naar de trekhaak zelf en nu is er niks meer aan de hand.

Hartelijk dank voor de reacties.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2006 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi wasknijper

fijn dat met een simpel draadje het probleem is opgelost.

ik wil dit toch even kwijt

je moest eens weten hoeveel mensen niets meer van zich laten horen als hun probleem is opgelost, dit werkt wel eens frustrerend

al de vragen beantwoorders zullen dit zeker op prijs stellen!!!

ook vanaf deze kant mijn dank

we zien je eventuele volgende vraag met plezier tegemoet

vriendelijke groet van de sleutelaar