yw
door ywarmerdam May 16, 2010 om 15:23
Voeding & gezondheid

Sulfietallergie

Goedenmiddag. Ik heb een sulfietallergie, na 1 glas wijn, rose etc heb ik al last. Aangezien er tegenwoordig in alle wijnen sulfiet zit ben ik de klos. Heb gehoord dat er iets moet zijn dat het sulfiet neutraliseerd. Iemand hier bekend mee? Zelfs de wijnen in de bio winkel bevatten sulfieten.

35417 10 Rapporteer

vladja
door vladja - May 16, 2010 om 15:32
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Molybdeen

Het neutraliseert sulfiet, een conserveermiddel in vooral wijn en (geen Duits) bier. Een tekort veroorzaakt overgevoeligheid voor sulfiet, onregelmatige hartslag, prikkelbaarheid en de onmogelijkheid urinezuur te vormen.We vinden de stof in peulvruchten, zonnepitten, tarwekiemen, gist, niertjes, volkorenproducten, ei, groente, vis en fruit.

Vladja

erik008
door erik008 - May 16, 2010 om 15:53
1401 Antwoorden / 25 Vragen

molybdeen is een licht-giftig zwaar metaal.

Neem een consult bij een allergoloog in overleg met je huisarts.

tdehond
door tdehond - May 16, 2010 om 16:52
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik heb een wijnhuis gevonden in Nederland wat beweert zonder sulfiet af te bottelen.
Wijnhuis

U zou daar contact mee kunnen opnemen.

elenay
door elenay - May 16, 2010 om 23:34
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Klopt sulfiet wordt ook gebruikt bij het maken van wijnen van biologische druiven. Het gebruik van sulfiet in biologische wijnen is veelal wel lager.

Het conserveermiddel sulfiet is ook een bekende allergeen. Sulfiet wordt in verschillende producten gebruikt tot voorkoming van bederf.
Sulfiet beschermt de wijn ook tegen de invloed van zuurstof, waardoor oxidatie niet optreedt. De uitgroei van melkzuur- en azijnzuurbacteriën wordt ook met sulfiet voorkomen. Micro-organismen groeien graag op de aanwezige (druiven)suikers in de wijn. Hoe meer suikers in de wijn aanwezig zijn, hoe meer sulfiet in de regel moet worden toegevoegd.

Bij wet is geregeld welke toevoegingen zijn toegelaten om gebruikt te worden in wijn. In Verordening (EG) nr. 1493/1999 van de Raad van 17 mei 1999 houdende een gemeenschappelijke ordening van de wijnmarkt is verder vastgelegd wat de maximale doses zijn, die mogen worden toegevoegd. De regel is: max. 160 mg/l voor rode wijn en 210 mg/l voor witte wijn. Voor enkele zoete wijnen zijn hogere hoeveelheden toegestaan.

Het vreemde is dat ik die reactie wel heb bij rode wijn en niet bij witte droge wijn.

Maar goed, het alternatief is dit.

Ozon Is mogelijk een goed en gezond alternatief voor sulfiet in wijn.
Wetenschappers van de Technische Universiteit van Cartagena in Spanje hebben met succes ozongas gebruikt als alternatief voor sulfiet bij de productie van wijn. Sulfiet bindt zuurstof en verhindert zo dat wijn oxideert en slecht wordt, maar veel mensen zijn allergisch voor sulfiet.

Ozongas blijkt nu volgens de experimenten van de Spaanse wetenschappers bijna even effectief te zijn als sulfiet om oxidatie in wijn tegen te gaan. Een prettige, maar voorlopig onverklaarde bijwerking van de ozonbehandeling is de toename van gezonde antioxidanten in de wijn. Met ozon behandelde wijn bevat tot vier keer meer antioxidanten dan die met sulfiet. De ozonbehandeling is voorlopig wel nog duurder dan het gebruik van sulfiet.

Bron: Productschap Wijn

Dan vond ik in mijn zoektocht naar een antwoord op je vraag nog deze interessante informatie over een andere vorm van biologische wijn:

Klik hier en lees de informatie.

bosbess
door bosbess - May 18, 2010 om 10:11
354 Antwoorden / 40 Vragen

Sorry Elenay, maar je Klik levert op dat het webadres ongeldig is. Verder interessant verhaal. Zouden er in Frankrijk ook sulfietvrije en/of ozonwijnen bestaan? Ik vraag dit, omdat de link van tdehond me naar een wijnhuis in NL brengt, waar ze de wijnen zelf bottelen. Ik heb wel niet zoveel verstand van wijn, maar ik heb wel begrepen dat het als een aanbeveling geldt, wanneer de wijn "au château" is gebotteld. Voorzover ze in Roosendaal al een kasteel hebben, zal het wel geen wijnkasteel zijn, neem ik aan.

elenay
door elenay - May 18, 2010 om 18:24
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Ik heb de link even opnieuw opgezocht:

Klik hier voor de link.

Helaas is de prijs nog hoog, Lees hier meer.

Wat je vraag betreft het volgende.

Op een website staat altijd wel een contactadres, dus mail ze eens met je vraag.

Het moet er dan ook wel echt opstaan.

Wat ik heb gelezen op internet dat er onder de 500 euro geen flessen leverbaar van zijn, maar je weet het maar nooit en navraag kan leiden tot nieuwe mogelijkheden.

Groetjes Elena

bosbess
door bosbess - May 18, 2010 om 19:09
354 Antwoorden / 40 Vragen

Elenay, bedankt, maar ik moet nog even sparen... In de tussentijd zal ik het maar op een biertje houden.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 19, 2010 om 03:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Warmerdam,

In alle wijnen zit niet evenveel sulfiet. Hoe slechter de wijn, hoe meer sulfiet er in gedaan moet worden om ze houdbaar te maken.

Vroeger, toen ik nog geen kennis van wijnkwaliteiten had, dronk ik van alles. Ook Chateau Migraine! En dat kreeg ik dan ook!
Toen ik wat meer kennis op dat gebied kreeg ontdekte ik voor mezelf dat ik van een kwaliteit wijn met het predikaat Appellation Controlee, bij Franse wijnen, ik van één fles van zo'n wijn te nuttigen nog net geen koppijn over hield. Zo'n fles kost minimaal €5,- tegenwoordig, bij grootwinkelbedrijven. Bij een slijter ongeveer minimaal €7,50.

Kennelijk zit daar minder sulfiet in dan wijn in de klasse Vin Delimité Qualité Superieure (=VDQS). Dat is wijn met een beperkte kwaliteit. Daar is maar een enkele in te vinden waar je geen koppijn van krijgt. Ongeveer €3,-/fles. Dat verschil was mij geen experiment waard. Vin de Table kun je ook nog koppijn van overhouden, zij het dat je aan tafel eigenlijk maar één tot twee kleine glaasjes drinkt. Ongeveer €3,50/fles. Bij Vin de Pays (wijn uit een bepaalde, niet dure streek) is ook nog koppijn te verwachten, doch daar kunnen voor het geld enkele zeer goede wijnen tussen zitten voor €4,- tot 5,-/fles. Een gok.

Wanneer je echt wat lekkers wilt drinken neem dan een keer b.v. een Saint Emilion grand cru. Ongeveer €20,- tot 45,-, afhankelijk van het jaar en waar je ze koopt. Voor zeer goede wijnjaren kun je ook €100,- of meer neer moeten tellen. Bij grootwinkelbedrijven kom je die niet tegen. Daar ligt de grens bij ongeveer €20,-. Toch zijn er goede wijnen te koop bij supermarkten als ALDI en LIDL. Echter zijn die niet altijd op de goede temperatuur bewaard of getransporteerd.

Pas echter op met flessen met een mooi etiket waarop in kleine zwarte letters aan de onderzijde staat: gebotteld bij HPA en dan een 3-cijferig nummer. Dit is een nummer dat aan een bedrijf uitgegeven is door het Hoofd Productschap voor de Akkerbouw. ]
Dat is in Nederland gebottelde wijn en aangezien de Nederlandse Warenwet niets voorstelt kan daar naar hartelust mee geknoeid worden omwille het geldelijk gewin. Voor de houdbaarheid kan in dat knoeispul een beste lading sulfiet toegevoegd worden. Wie zal dat hier controleren? We hebben op wijngebied immers niets te verliezen zoals de Fransen?

Hardware ERror MAN.

mj
door mjvanduijn - Jun 29, 2012 om 14:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen die een sulfietallergie hebben ( en dus waarschijnlijk astma hebben waar de allergie vaak mee samen hangt ),

Ik zou bij deze iedereen sterk adviseren om rode wijnen te drinken en dan het liefst op biologisch dynamische wijze gemaakt. Dit is een wijnbouwmethode die een stapje verder gaat dan de biologische wijnbouw en hier worden de wijnen (nog) natuurlijker gemaakt met de het uiterste respect voor de natuur. Met andere woorden, geen ingrepen maar de natuur zij ding laten doen en uiteraard geen chemische bestrijdingsmiddelen, pesticide, herbiciden etc gebruiken.

Mocht je niet zo fan zijn van rode wijn adviseer ik om met een lichte ( niet houtgelagerde ) Pinot Noir te beginnen aangezien dit wel vrij soepele wijnen zijn.

Matetic ( Chili ) werkt bijvoorbeeld biodynamisch ( biologisch gecertificeerd ). Dit is te bestellen via mvdwines.com.

Tevens is het onmogelijk om zonder sulfiet wijn te maken maar je kunt zeker de krenten uit de pap halen wat betreft slechte wijn. Wat daarnaast ook bewezen is, is dat wijn afkomstig van hoger gelegen gebieden uberhaupt veel gezonder zijn.

In bier zit ongeveer 20 gram sulfiet dus dat blijft voor mij vaak het fijnst maar rode wijn op biodynamische wijze gemaakt is voor mij geen probleem. Het sulfietgehalte is ook erg hoog bij rode Bordeaux wijnen aangezien ze ook nog eens sulfiet gebruiken om de vaten in te spuiten om zo de wijnen lang te kunnen bewaren.

Deze informatie is zeer betrouwelijk en up to date aangezien ik aan de wijnacademie gestudeerd heb in 2011

tdehond
door tdehond - Jun 29, 2012 om 15:01
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als geen sulfiet vrije wijn verkrijgbaar is, dan zou ik adviseren om geen wijn te drinken als men allergisch voor sulfiet is.

Ik zou bij deze iedereen sterk adviseren om rode wijnen te drinken en dan het liefst op biologisch dynamische wijze gemaakt.