fr
door fruitmand Jun 1, 2012 om 09:25
Garantie & verzekeringen

Verandering in vergoeding orthodontist De Friesland

Hallo,

Sinds dit jaar hebben wij de zorgverzekering bij De Friesland. Zoon heeft een beugel en ik krijg dus regelmatig rekeningen van de orthodontist.
Nu heb ik al ruim 300 euro zelf moeten betalen (bepaalde codes die blijkbaar niet vergoed worden). Deze week hoorde ik van de orthodontist dat zij een brief hadden gekregen: alle verzekeraars die onder Achmea vallen, gaan (per 15 mei) de niet-vergoede codes met terugwerkende kracht tot afgelopen 1 januari 2012 tóch vergoeden (ze vonden dat ze toch te strikt hadden opgetreden).
Wat blijkt: dat geldt alleen voor rekeningen die na 15 mei worden ingestuurd naar De Friesland. Dus omdat ik op tijd betaal, op tijd mijn rekeningen stuur, komen wij niet in aanmerking hiervoor. Als ik de rekeningen na 15 mei had doorgestuurd (ook die van januari, t/m15 mei), zou er dus alles vergoed zijn.
Een mail met verzoek om een coulance-regeling (want ik was niet op de hoogte hiervan, alleen de ortho had een brief gehad), wordt niet gehonoreerd. Aan de telefoon wordt gezegd dat de mensen die op tijd hun rekeningen insturen gewoon pech hebben...

Kan ik hier nog wat aan doen? Verder in bezwaar gaan, ergens publiciteit zoeken, klacht indienen bij onafhankelijke instantie? Ik vind dit bijzonder oneerlijk (en zeer klantonvriendelijk).

Ik hoor het graag, ook van mensen met soortgelijke ervaringen!

6997 16 Rapporteer

zwemmer
door zwemmer - Jun 1, 2012 om 11:59
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dit lijkt mijn niet helemaal te kloppen. Vraag het nog eens na.

zwemmer
door zwemmer - Jun 1, 2012 om 12:03
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Deze regelgeving werd mij per brief door de verzekeraar medegedeeld. Daarop werd een deel van de reeds betaalde en door de tandarts bij de verzekeraar ingediende rekening weer teruggezet naar mijn tegoed.

zoekster
door zoekster - Jun 1, 2012 om 12:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als het echt zo is dan klacht indienen bij de ombudsman

Ombudsman zorgverzekeringen
Postbus 291
3700 AG Zeist
tel 030-698 83 60

tr
door treinreiziger - Jun 1, 2012 om 16:16
9 Antwoorden / 4 Vragen

Ik had dat laatst ook bij een tandartsbehandeling op 17.02.12 koste mij 85,23 en hiervan werd maar 60,54 vergoed door Zilveren Kruis Achmea. Toen ik laatst bij de tandarts en bij haar op internet keek op de website van Zilveren Kruis, kwam ik erachter dat de vergoeding omhoog is gegaan (code w112, standaard nazorg) van 60,54 naar 79,30. Ik toen contact opgenomen met Zilveren Kruis, en die hebben mij toegezegd dat ik half juni 18,76 op mijn rekening gestort krijg. Dus niet alle zorgverzekeraars doen moeilijk.

zoekster
door zoekster - Jun 1, 2012 om 16:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De Friesland is een onderdeel van Achmea, daarom begrijp ik ook niet hoe dit zit.

fr
door fruitmand - Jun 2, 2012 om 09:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Bedankt voor jullie reakties. Ik ga er zeker meer mee doen! Vandaag kreeg ik een kopie van de brief die mijn orthodontist kreeg. Hierin staat o.a. "Achmea heeft haar vergoedingenbeleid per 1 mei veranderd. De wijzigingen gaan met terugwerkende kracht tot 1 januari 2012 in." En ook: orthodontieprestaties: voor orthodontie laat Achmea de prestaties los en vergoedt ze 90% van de rekening tot de maximumbedragen (van de polis).

Het advies van de ortho: probeer een "hoog" iemand aan de telefoon te krijgen (van De Friesland). Ik ga ze nog een keer bellen, as maandag en komt daar niets uit ga ik een klacht indienen bij de ombudsman. Of zou ik eerst naar een geschillencommissie vd verzekeraar moeten?

groeten,
fruitmand

tdehond
door tdehond - Jun 2, 2012 om 11:04
4744 Antwoorden / 9 Vragen

De voorwaarden ( de vergoedingen die voor bepaalde behandelingen worden gegeven zijn terug te vinden in het bijbehorende blad. Als dit met ingang van 1 januari in de loop van het jaar ten gunste van de klant verandert, dan dient dat m.i. voor elke klant te gelden die na 1 januari behandeld is.

Anders wordt met 2 maten gemeten, wat m.i. not done is. Overigens ook erg ongebruikelijk dat na ingangsdatum een voorwaarde verbetert.

=zoekster schreef op zaterdag 2 jun 2012, 10:57: Dit heeft niets met voorwaarden te maken, dit heeft met terugbetaling te maken. Bovendien heeft Achmea/de friesland een wijziging aangebracht die op zich ten voordele van u zou moeten zijn.

Wat u het beste kunt doen is een aangetekende brief aan De Friesland sturen, dat u met terugwerkende kracht recht heeft op het bedrag, zoals De Friesland heeft besloten per 15 mei. Dat u dat is geweigerd omdat u voor 15 mei de rekening heeft betaald. Vermeld dat dat niet zo kan zijn, want per terugwerkende kracht is per terugwerkende kracht. Schijft u ook dat als de zaak niet naar tevredenheid wordt afgehandeld u de ombudsman zult inschakelen.
Bellen is veel te vrijblijvend. Waarschijnlijk ten overvloede maar vermeld altijd uw verzekeringsnummer en maak een kopie voor u zelf.
Succes!

zoekster
door zoekster - Jun 2, 2012 om 12:06
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De vergoedingen zijn verhoogd omdat er ontzettend veel commotie is ontstaan sinds het vrijgeven van de kosten die tandartsen mogen berekenen. Klanten kwamen klem te zitten tussen vergoedingen die zorgverzekeraars wilden geven voor een behandeling en de prijzen die tandartsen rekenden. Het was de bedoeling dat klanten gingen onderhandelen met de tandartsen, maar dit bleek heel ingewikkeld. Als eerste ging Menzis overstag om toch de rekeningen te voldoen, als laatste Achmea die niet kon achterblijven nu alle andere zorgverzekeringen ook betaalden. Anders zou het volgend jaar natuurlijk een leegloop worden bij Achmea.
Dit trucje dat de Friesland uithaalt komt me ook erg vreemd voor en mag volgens mij ook niet.

zwemmer
door zwemmer - Jun 2, 2012 om 12:15
2638 Antwoorden / 35 Vragen

De tussentijdse coulanceregeling is na een samenspraak van tandartsen en verzekeraars tot stand gekomen om de reden dat er teveel klachten van patienten over de hoogte van de tandartskosten ontvangen werden. Me dunkt dat verzekeraars hierin een lijn moeten trekken. Lijkt mij niet dat Friesland hierin achter mag blijven en dus de klant zijn voordeel moet gunnen en terugggeven.

poltol
door poltol - Jun 2, 2012 om 14:07
3885 Antwoorden / 22 Vragen

[quote=zwemmer schreef op zaterdag 2 jun 2012, 12:15]De tussentijdse coulanceregeling is na een samenspraak van tandartsen en verzekeraars tot stand gekomen om de reden dat er teveel klachten van patienten over de hoogte van de tandartskosten ontvangen werden. Me dunkt dat verzekeraars hierin een lijn moeten trekken. Lijkt mij niet dat Friesland hierin achter mag blijven en dus de klant zijn voordeel moet gunnen en terugggeven.

@zwemmer [en anderen]

Het ging hier niet alleen over de kosten maar ook over het feit dat de "klant" niet kan winkelen bij tandartsen omdat die geen tussendoor klanten aannemen.
In de Tweede Kamer is daar terecht tegen geprotesteerd.
Daarom hebben verzekeraars en tandartsen eieren voor hun geld gekozen en zijn zij gaan uitbetalen.
Wellicht dat het nieuwe kabinet, na 12 september, de zgn. marktwerking van tandartsen terug gaat draaien en men weer overgaat op vaste tarieven met vaste vergoedingen.
Kies dus gericht als je nu al kiespijn hebt. ;-))

Vr.gr. poltol

fr
door fruitmand - Jun 4, 2012 om 10:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle reakties. Ik ga een brief sturen aan De Friesland, zoals hiervoor ook gesuggereerd. Met daarin ook de melding dat ik de ombudsman ga inschakelen als dit niet correct wordt opgelost.
Met behulp van jullie teksten, dat wel :-). Ik vind het vaak moeilijk om zulke dingen goed te verwoorden.

groet,
fruitmand

zoekster
door zoekster - Jun 4, 2012 om 11:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit heeft niets met voorwaarden te maken, dit heeft met terugbetaling te maken. Bovendien heeft Achmea/de friesland een wijziging aangebracht die op zich ten voordele van u zou moeten zijn.

Wat u het beste kunt doen is een aangetekende brief aan De Friesland sturen, dat u met terugwerkende kracht recht heeft op het bedrag, zoals De Friesland heeft besloten per 15 mei. Dat u dat is geweigerd omdat u voor 15 mei de rekening heeft betaald. Vermeld dat dat niet zo kan zijn, want per terugwerkende kracht is per terugwerkende kracht. Schijft u ook dat als de zaak niet naar tevredenheid wordt afgehandeld u de ombudsman zult inschakelen.
Bellen is veel te vrijblijvend. Waarschijnlijk ten overvloede maar vermeld altijd uw verzekeringsnummer en maak een kopie voor u zelf.
Succes!

tdehond
door tdehond - Jun 4, 2012 om 11:23
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het is m.i. niet geoorloofd om gedurende een verzekeringsjaar de voorwaarden te veranderen en deze dan ook nog eens met terugwerkende kracht in te laten gaan, tenzij m.i. de verzekerde per ingang van deze ten nadele van de klant ingevoerde voorwaarde mag veranderen van zorgverzekeraar.

Ik zou schriftelijk aangetekend aan de zorgverzekeraar laten weten dat u niet akkoord gaat met tussentijdse wijziging van de voorwaarden die voor u nadelig zijn. Ook niet als deze met terugwerkende kracht ingaan. Dit lijkt mij niet billijk en onredelijk. U hebt de aanvullende verzekering gesloten met de daarbij behorende algemene voorwaarden die u op ..... zijn verstrekt.

Wordt uw bezwaar afgewezen dan kunt u naar de ombudsman.

=fruitmand schreef op zaterdag 2 jun 2012, 09:49: Hallo,

Bedankt voor jullie reakties. Ik ga er zeker meer mee doen! Vandaag kreeg ik een kopie van de brief die mijn orthodontist kreeg. Hierin staat o.a. "Achmea heeft haar vergoedingenbeleid per 1 mei veranderd. De wijzigingen gaan met terugwerkende kracht tot 1 januari 2012 in." En ook: orthodontieprestaties: voor orthodontie laat Achmea de prestaties los en vergoedt ze 90% van de rekening tot de maximumbedragen (van de polis).

Het advies van de ortho: probeer een "hoog" iemand aan de telefoon te krijgen (van De Friesland). Ik ga ze nog een keer bellen, as maandag en komt daar niets uit ga ik een klacht indienen bij de ombudsman. Of zou ik eerst naar een geschillencommissie vd verzekeraar moeten?

groeten,
fruitmand

zoekster
door zoekster - Jun 5, 2012 om 15:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@fruitmand, ik heb naast ombudsman zorgverzekeringen nog een aanspreekpunt gevonden waar u met uw klachten over de zorgverzekeraar terecht kunt.
De ombudsman is nl bemiddelend, de uitspraak van de geschillen commissie is bindend (betekend moeten de partijen zich aan houden)
klik hier mocht het zo ver moeten komen.
Nogmaals succes.

fr
door fruitmand - Jun 12, 2012 om 09:59
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Een paar dagen na het versturen van de aangetekende brief werd ik gebeld door een mevrouw van De Friesland (die had ik al eerder gesproken. En voor ik op het verloop van het gesprek inga: tijdens het gesprek bleek dat zij deze discussie hadden gelezen (werd mij eerst voorzichtig gevraagd).
Daarom eerst mijn bericht aan hen: Lieve mensen van De Friesland; prima dat jullie hier of waar dan ook meelezen, zeker als dat positieve gevolgen heeft voor de klantenservice.
Maar dan ook een tip van mijn kant: laat de verantwoordelijke persoon contact opnemen: de teamleider, een lid van de klachtencommissie (die ontvangstbevestiging stuurt) of wie dan ook, niet de dame die ik toevallig aan de lijn kreeg toen ik de klantenservice belde, wél de eindverantwoordelijke. En op jullie verzoek om op dit forum te laten weten hoe het afgelopen is, zie hieronder.

Dan nu inhoudelijk: ze gaan toch het verschil betalen.
Omdat dit blijkbaar administratief erg ingewikkeld is, kan het tot eind juli duren voor het bijgeschreven wordt. Ik ben benieuwd of ik nog een schriftelijke bevestiging krijg van de toezegging uit het telefoongesprek, waar dat ook instaat én een inhoudelijke reactie.

Alles bij elkaar houd ik toch een vervelende nasmaak over: bellen heeft geen zin gehad, een mail sturen met verzoek om coulance ook niet.
Terwijl op de site (http://www.defriesland.nl/consumenten/vergoedingen/overzicht-vergoedingen/vrije-prijzen-mondzorg.aspx) toch echt staat dat ze dat wel doen....

Een aangetekende brief, maar vooral een discussie hier, maakt dan weer wel uit. Ik zal het maar zien als reflectief leerproces voor mijzelf én voor hen...

zoekster
door zoekster - Jun 12, 2012 om 10:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Beste fruitmand,

Wat een prima resultaat voor u! Mooi dat het zo is afgelopen en dat u uw geld terugkrijgt, ook al moet u er nog even op wachten.

En u heeft gelijk, zodra men op de Kassa site een klacht over een bedrijf neerzet en het bedrijf krijgt er lucht van, gaan deuren open die anders gesloten blijven. Helaas. U heeft goede tips voor de klantenservice van De Friesland, nu maar hopen dat ze er wat mee gaan doen.

Het voordeel van het openbaar maken van een kacht is niet alleen dat de vraagsteller meestal veel eerder wordt geholpen, maar andere mensen die met dezelfde problemen zitten, kunnen dan ook meelezen over hun rechten en wat ze kunnen doen om de klacht opgelost te krijgen (indien mogelijk)

Bedankt dat u de afloop van het probleem met ons heeft gedeeld!