st
door stephanie26 Nov 21, 2008 om 09:50
Voeding & gezondheid

Vergoeding traumahelikopter

Een vriend van mij heeft deze zomer een hersenbloeding gekregen tijdens hun vakantie in Nederland. Hij is met spoed naar het ziekenhuis in Enschede gebracht. Hij kon daar niet geholpen worden en omdat het daarmate levensbedrijgend was, is hij met de helikopter naar het ziekenhuis in Rotterdam gevlogen, waar ze hem wel de juiste zorg konden bieden. De helikoptervlucht is door een Duitse maatschappij verzorgd, omdat deze op dat moment de best beschikbare was. Nu wil de verzekering de rekening van deze vlucht ( te weten wel 6.500 Euro!!! ) niet vergoeden. Dit kan toch niet mogelijk zijn? De verzekeringsmaatschappij heeft het over een reisverzekering, maar de familie was in Nederland op vakantie, dus volgens mij is dat dan helemaal niet van toepassing. Kan iemand alsjeblieft helpen?

35705 33 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Degene, die deze zaak behandelt weet niet waar het over gaat.

Een reisverzekering gaat pas uitbetalen als de gewone verzekering geen dekking geeft. Als je deze rekening naar een reisverzekering stuurt, krijg je hem terug met de mededeling: indienen bij je ziektekostenverzekeraar. Iets anders zou het zijn als het hier een gipsvlucht of iets dergelijks was geweest.

Ik neem aan dat het ziekenhuis in Enschede de helicopter geregeld heeft en niet die vriend zelf. Als het ziekenhuis de helicopter geregeld heeft, valt dit gewoon onder de normale ziektekostenverzekering voor de optimale behandeling van de patient. Het maakt ook niet uit of ze hiervoor een Nederlands en Duits bedrijf inschakelen.

Bel even met de ziektekostenverzekeraar en laat je doorverbinden met degene, die deze zaak behandelt. Dan zit je op de goede afdeling. Als het standpunt blijft dat de vriend moet betalen (na bovenstaande uitleg) vraag dan naar de chef van de afdeling. Hopelijk heeft die meer verstand van zaken.

Nog vragen?

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 10:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ervan uitgegaan dat de vriend een normale basisverzekering tegen ziektekosten bij een Nederlandse verzekeraar heeft lopen.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Stephanie,

Ik hoop dat het inmiddels weer beter gaat met je vriend.

Hier in de regio Twente is er een samenwerkingsverband met Duitsland op het gebied van vervoer bij calamiteiten. Het maakt, zoals vladja stelt, niets uit wie je vervoerd in levensbedreigende situaties. De zorgverzekeraar dient te betalen.

Mag ik, gezien de situatie, stellen dat het hier (weer) Menzis betreft?

Overigens, voor een reisverzekering mag het niets uitmaken of je in Nederland of in het buitenland op vakantie bent, m.u.v. een aantal landen met verhoogd risico. Die staan in de polis vermeld.

Van mijn zorgverzekeraar, (niet Menzis) heb ik nu een Declaratieformulier Reiskosten Zittend Ziekenvervoer. Er zal dan ook wel zo'n formulier zijn voor liggend vervoer.

Deze kreeg ik via de Vervoerslijn 0900- 2302340 (10ct/min.), waar ik een machtiging aanvroeg. Zonder zo'n machtiging wordt niet vergoed.
De machtiging is ook achteraf aan te vragen. De eerste € 86,-- is voor eigen rekening, dat is wettelijk bepaald.
Het kán zijn dat dit specifiek een service van mijn zorgverzekeraar is.
Mogelijk heeft de zorgverzekeraar van uw vriend ook zoiets, mede gezien die wettelijke € 86,--.
Óf is de Vervoerslijn landelijk voor alle zorgverzekeraars.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 11:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie op antwoord:

Hij is inderdaad gewoon bij een Nederlandse verzekeringsmaatschappij verzekerd. En het ziekenhuis in Enschede heeft inderdaad de helikopter geregeld. Het was een kwestie van leven of dood, dus er is niets gevraagd omdat er geen keus was.

Zij hebben gister zelf met de verzekering gebeld, maar kregen gelijk bij het woord helikopter te horen dat dat niet vergoed wordt. Pas na wat verdere uitleg werd de rekening erbij gehaald en toen ze Duits zagen werd er meteen verteld dat ze een reisverzekering hadden moeten hebben. Dat is het nadeel van die callcenters. Het feit dat het nu redelijk goed met die vriend gaat, "dat was toch ook wat waard", werd er verteld.

Vanmorgen heb ik de verzekering ook gebeld, daar het voor mij wat makkelijker is in deze situatie, en heb volgehouden dat hij recht heeft op vergoeding. Ik ben nog terug gebeld, maar ze lezen daar gewoon niet goed. Zodra ze Duits zien, zeggen ze reisverzekering. Ik heb daar geen genoegen mee genomen en ik word vandaag of morgen weer teruggebeld door een "hoger" iemand.

Wilde graag even feedback, want het is te ongelofelijk voor woorden dat ze dit niet willen vergoeden. Bedankt!

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

reactie antwoord errrorman:

Het betreft de verzekeringsmaatschappij CZ.

De familie heeft geen reisverzekering afgesloten omdat zij in Nederland op vakantie zijn gegaan.

En volgens mij heb je voor spoedeisend vervoer geen machtiging nodig. Zou een beetje krom zijn als iemand dood ligt te gaan en je moet eerst toestemming hebben van je verzekeringsmaatschappij om hem te mogen vervoeren.

Bedankt voor je reactie!

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 11:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft je vriend een rechtsbijstand verzekering dan moet hij die maar inschakelen, en anders het buro voor rechtshulp ,maar dat heet tegenwoordig anders geloof ik, maar dat weet herman waarschijnlijk wel.

Sterkte en succes hans.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 11:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maak je geen zorgen. Ze moeten dit gewoon vergoeden. Maar inderdaad, ze luisteren niet en zien een Duits helicopterbedrijf en gaan dan blindelings conclusies trekken.

Er is ook geen machtiging liggend/zittend vervoer nodig. Deze helicoptervlucht is onderdeel van de broodnodige accute behandeling en dus geen aparte/losstaande vervoersaangelegenheid.

Je kunt overwegen om de zaak even op schrift te stellen en wel om onderstaande reden. Dan moeten ze het in ieder geval lezen en is het luid en duidelijk.

Ik ben bang dat je niet teruggebeld gaat worden door een "hogere", want claimbehandelaars hebben er over het algemeen geen zin in om een hogere (hun chef) met dit soort dingen lastig te vallen. Het toont namelijk hun incompetentie aan en dat is slecht voor hun beoordeling.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hans,

Heb m gevonden: www.rechtsbijstandbureau.info

Bedankt!

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Johan,

Rechtsbijstandverzekering en Het Juridische loket is wel overdreven voor zo'n simpele zaak. Het is met een brief op te lossen. Ze moeten gewoon even LEZEN of LUISTEREN. Dat is het probleem.

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Stefanie:

Je was erg snel met je reactie. Mogelijk beperkte dat je kwaliteit van lezen. Dat je geen machtiging aan kunt vragen als je ligt dood te gaan, snap ik ook wel.
Daarom schreef ik, even beter lezen:

Quote: "De machtiging is ook achteraf aan te vragen."

Verder heb ik een doorlopende reisverzekering, ondanks dat ik 3 jaar geleden voor het laatst echt in buitenland op vakantie was. Maar in Nederland kan je ook wat overkomen wat stevig in de papieren loopt, dat zie je nu wel en daarom houd ik ze aan.

@ Johan: Een buro voor rechtshulp ken ik niet. Wel eens van de Jurofoon gehoord. In zo'n geval zou ik DAS-rechsbijstand inschakelen. Daar betaal ik al 17 jaar voor.

H.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 11:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

ls je niet naar het buitenland op vakantie gaat, dan heb je met een .
(doorlopende) reisverzekering een heleboel zaken dubbel verzekerd,

Vladja

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Echt overdreven is dat niet ook een simpele zaak kan een zorgverzekeraar verknoeien weet ik uit ervaring.

Ooit kreeg ik mondeling toestemming voor een mri in duitsland omdat ons eigen ziekenhuis geen tijd had.

Toen de rekening kwam werd die door cz geweigerd om dat er zogenaamd geen toestemming was.

Na geharrewar met de verz. rechtsbijstand ingeschakeld en die kregen tehoren dat er geen dossier van mij was.

Ik ben pas 25 jaar bij die verzekering en als polio patient bekend, alleen al ivm medische hulpmiddelen die door hen vergoed waren in de voorbije jaren.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Herman,

Jammer dat je beledigd bent..ik dacht het hier om hulp bieden ging..

Het feit is dat deze vervoerswijze onder spoedeisend vervoer valt, waar geen toestemming voor nodig is, ook niet achteraf. Ik kan er niets aan doen dat je geen gelijk hebt. Kwaliteit van feiten.

Wat betreft een reisverzekering; zoals Vadja al zegt, is dat helemaal niet van toepassing. En jouw reactie helpt niet echt in deze vervelende en emotionele situatie. Er is iemand bijna gestorven en krijgt daar bovenop een rekening van 6.500 Euro.

Bedankt voor je subtiele reactie,

Stephanie (kwaliteit van lezen)

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,

Het zou inderdaad simpel op te lossen zijn als ze gewoon eens leren luisteren en lezen. De vergoeding behoord tot het basispakket, dus ze hebben er gewoon recht op.

Het is fijn om het even van een ander te horen.

Bedankt voor je hulp Vladja!

Stephanie

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

een van de voorwaarden van een "'Doorlopende"reisverzekering is vaak dat er tenminste 1 overnachting moet zijn tijdens de reis.

Dus dat heeft geen zin als je niet overnacht ergens anders dan je eigen woonplaats.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 12:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie nu dat hij cz verzekerd is.

Ik ook en heb dus alvaker problemen met ze gehad.MBT vergoedingen die normaal zonder gemier betaald moeten worden door de verzekeraar.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kort en goed: stuur een schriftelijke klacht naar CZ - dus niet bellen want callcenter medewerkers weten lang niet alles - dan is het waarschijnlijk snel opgelost, want het moet inderdaad worden vergoed. (De zorgverzekeraar waar ik werk stuurt in zo'n geval toch wel een excuusbloemetje.) Hopelijk is je vriend inmiddels aan de beterende hand.

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hans,

De algemene voorwaarden van verzekeringen en vergoedingen zijn altijd erg onduidelijk en zitten vaak ook ingewikkeld in elkaar, zodat ze zich overal voor in kunnen dekken.

Ik begrijp aan de ene kant wel dat de verzekeringsmaatschappij, als bedrijf, zo weinig mogelijk geld uit moet geven. Maar wanneer iemand er recht op heeft, heeft hij er recht op, klaar.

Hier gaat het natuurlijk om een hoog bedrag en ben ik bang dat ze er alles aan zullen doen om het niet te hoeven betalen. Maar wat geschreven staat, daar kunnen ze niet onderuit. Als iemand nu maar eens goed leert luisteren en lezen..

Jij hebt een rechtbijstandverzekering ingeschakeld, maar hoe is dat afgelopen dan?

Stephanie

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mariegh,

TOP! Daar heb ik wat aan. Dank je wel!

Stephanie

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 13:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mariegh,

En het gaat inderdaad beter met hem, gelukkig..

Dank je wel!

Stephanie

ve
door verwijderd - Nov 21, 2008 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Stephanie, off topic:

Blij te lezen dat het nu beter met je vriend gaat.

Gelijk hoef ik niet te hebben. Het was alleen een idee, waar ik op kwam omdat ik toevallig zelf jammer genoeg te maken kreeg met vervoer van een zieke. Het spijt me dat je daar niets aan hebt.

Het volgende heeft meer met geheugen te maken dan met lezen: Zie mijn eerste reactie.

Stephanie (kwaliteit van lezen)

ve
door verwijderd - Nov 23, 2008 om 01:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stephanie, misschien is het handig om in de brief zoals Vladja aangaf letterlijk de navolgende tekst aan te halen van de basisverzekering volgens Besluit Zorgverzekering van Het College voor Zorgverzekeringen onder Bijzonderheden

Als vervoer per ambulance of openbaar vervoer niet mogelijk is, kan het vervoer ook anders plaats vinden, bijvoorbeeld per helikopter of per boot.

Hoe houdt de familie het hoofd koel wanneer eerst na ernstig letsel ook nog een rekening wordt gepresenteerd? Alles hangt van onkunde aan elkaar. Fijn dat je hen even te hulp kan schieten. Dat voelt goed niet waar. Geldzorgen is erg, maar hoofdzaak is toch dat de vriend weer goed gaat functioneren.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2008 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Menno,

Het is inderdaad erg stressvol voor de familie, vandaar ook dat ik probeer te helpen. Het doet de genezing allemaal niet ten goede.

Ik wil zeker de tekst gaan gebruiken die jij noemt. Kun je alsjeblieft vertellen waar ik die op internet kan vinden? (Heb e.e.a. ge-googled, maar kan de bijzonderheden die jij noemt niet vinden.) Dan ga ik gewoon een uitdraai meesturen met de brief.

Bedankt voor je reactie!

Stephanie

ve
door verwijderd - Nov 23, 2008 om 22:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit heb ik kunnen vinden over vervoer per helicopter vanuit de basisverzekering. Misschien dat dit tekst je kan helpen bij het schrijven van een brief.  Beterschap en veel sterkte!!

Heb ik een verwijzing nodig?

U heeft alleen recht op vervoer per ambulance als u een schriftelijke verwijzing heeft van uw huisarts, medisch specialist, verpleeghuisarts, of arts voor verstandelijk gehandicapten, behalve als er sprake is van spoedeisend ambulancevervoer.
U heeft alleen recht op vervoer per helikopter als u een schriftelijke verwijzing heeft van de Centrale Post Ambulance (CPA) of een centrum voor neonatale en kinderchirurgische intensieve zorg.

ve
door verwijderd - Nov 23, 2008 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,

deze discussie heeft n.m.b.m. maar 1 antwoord:

100% vergoeding, indien medische noodzaak. Kosten gewoon gedekt, geen probleem dus. Misschien kan minister Klink ook boetes uitdelen als de voorwaarden van de basisverzekering n iet gehonoreerd worden.

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 00:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste S.

volgens mij is de beste procedure de volgende:

1. bel voorlichting van het ministerie en laat daar vaststellen of AMBULANCEVERVOER PER HELIKOPTER vergoed wordt in de basisverzekering

2. leg dit telefoonresultaat neer bij de verzekeraar (indien gunstig voor jou)

3. bij een verkeerd antwoord ga je naar de ombudsman. Per slot van rekening heeft het ministerie jou een verkeerd antwoord gegeven.

.. maar, in de beantwoording zie ik toch enige onduidelijkheid. Is jouw vriend een duitser, verzekerd bij CZ, of een in Duitsland wonende Nederlander, verzekerd bij CZ? In het laatste geval zou hij een continue reisverzekering moeten hebben.

Is hij daarentegen een nederlands ingezetene (verzekerd bij CZ) bij jou op vakantie zijnde, dan is mijn onduidelijkheidsalinea overbodig en geldt mijn eerdere posting: 100% vergoeding

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 09:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kasper,

Alle duidelijkheid nog even op een rijtje: Het gaat om en Nederlandse man, wonend in Nederland, verzekerd bij CZ en hij was op vakantie in Nederland.

Waar ze over vallen bij CZ, is dat hij door een Duitse maatschappij is gevlogen. Ze kijken niet verder dan hun neus lang is. Het traject betreft gewoon Enschede-Rotterdam, wat ook op de factuur staat.

Ondertussen ben ik nog steeds niet terug gebeld door CZ. Ik wacht vandaag nog af, geef ze nog een kans, en dan ga ik verdere stappen ondernemen.

Bedankt voor je reactie!

Stephanie

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 09:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gul,

Kun je me vertellen waar ik deze tekst op internet kan vinden?

Bedankt voor je reactie!

Stephanie

ve
door verwijderd - Nov 24, 2008 om 16:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@stephanie

Deze tekst heb ik gevonden bij Menzis en Agis (letterijk dezelfde tekst. Alle voorwaarde voor de basisverzekering is gelijk.

Gr. Gul

ve
door verwijderd - Nov 25, 2008 om 10:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goed nieuws!

Ik ben vandaag gebeld door CZ, en de nota van de helikoptervlucht wordt volledig vergoed!

De reden dat de nota zo lang in behandeling is geweest, is dat het niet gebruikelijk is dat het door een Duitse maatschappij wordt verzorgd. Normaal gesproken zijn de kosten van een helikoptervlucht voor het ziekenhuis, maar in dit geval dus niet omdat het een Duitse maatschappij betrof. CZ heeft e.e.a. uit moeten zoeken. Ze hebben o.a. ook contact gezocht met het ziekenhuis in Enschede. Ze hebben excuses gegeven voor het lange wachten en gaan de nota nu volledig vergoeden. Alle stress voorbij..

Iedereen bedankt voor alle hulp en reacties!

Stephanie

ve
door verwijderd - Dec 15, 2008 om 14:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik werk zelf in een ziekenhuis in nederland en ik weet dat als wij ambulance vervoer of helicopter vervoer moeten regelen dan krijgt het zieknhuis de rekening en moet de nota vervolgens indienen bij de zorgverzekeraar. Een patient hoort helemaal geen rekening te krijgen en het is de keus geweest van het ziekenhuis welke helicopter ze gingen inhuren!

Ik zou naar de financiele administratie van het ziekenhuis gaan.

groet L

ve
door verwijderd - Dec 15, 2008 om 14:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vreemde zaak.

Ik werk zelf in het ziekenhuis en weet dat de rekening naar het ziekenhuis moest worden verzonden! Het ziekenhuis heeft de helicopter tenslotte ook besteld en niet de patient!

Het is de normaalste zaak van de wereld dat als wij een ambulance bestellen om een patient te vervoeren naar een ander ziekenhuis wij de rekening krijgen, betalen en vervolgens bij de zorgverzekering van de patient indienen. Dit geldt ook voor helicoptervervoer.

Groet L

ve
door verwijderd - Dec 15, 2008 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

xxlucia

als je alle reakties had gelezenn had je gezien dat het allang opgelost is en de verzekering gewoon betaald heeft!!