ch
door chanthal Dec 14, 2011 om 15:30
Voeding & gezondheid

Verplichtingen bij arbeidsongeschiktheid Uitvaartverzekering

Ik wil graag een uitvaartverzekering afsluiten, maar nu kom ik bij een uitvaartverzekering uit waar in de polisvoorwaarden verplichtingen bij arbeidsongeschiktheid worden genoemd.

Het gaat hierbij om de volgende polisvoorwaarden:

Artikel 5 Verplichtingen bij arbeidsongeschiktheid
1. De verzekerde is verplicht in geval van arbeidsongeschiktheid in de zin van deze
aanvullende voorwaarden:
a. zich direct onder behandeling van een bevoegde arts te stellen, al het mogelijke
te doen om zijn herstel te bevorderen en alles na te laten wat zijn herstel kan
vertragen of verhinderen;
b. zo spoedig mogelijk maar in ieder geval binnen 6 maanden na de aanvang van
de arbeidsongeschiktheid hiervan aan de maatschappij mededeling te doen;
c. zich desgevraagd op kosten van de maatschappij door een door de maatschappij
aan te wijzen bevoegde arts of andere deskundige te laten onderzoeken en aan
deze alle gewenste inlichtingen te verstrekken; dit onderzoek vindt plaats in
Nederland, tenzij de verzekerde in het buitenland is opgenomen in een
ziekenhuis;
d. zich desgevraagd voor onderzoek te laten opnemen in een door de maatschappij
aan te wijzen ziekenhuis of andere medische inrichting;
e. de maatschappij tijdig op de hoogte te stellen bij verandering van woon- of
verblijfplaats;
f. alle door de maatschappij nodig geoordeelde gegevens te verstrekken of te doen
verstrekken aan de maatschappij of aan door haar aangewezen medische en
andere (arbeids)deskundigen en daartoe de nodige machtigingen te verlenen;
g. geen feiten of omstandigheden die voor de vaststelling van de mate van
arbeidsongeschiktheid van belang zijn, te verzwijgen dan wel onjuist of
onvolledig weer te geven;
h. de maatschappij terstond op de hoogte te stellen van zijn geheel of gedeeltelijk
herstel dan wel van de gehele of gedeeltelijke hervatting van enige arbeid;
i. zich te onthouden van alle handelingen waardoor de belangen van de
maatschappij (kunnen) worden geschaad.
2. De verzekeringnemer is gehouden de in lid 1 b, e, f, g, h en i genoemde
verplichtingen na te komen voor zover de verzekerde daaraan niet heeft voldaan of
heeft kunnen voldoen en voor zover dit in zijn vermogen ligt.
3. Geen recht op premievrijstelling bestaat indien de verzekerde of de verzekeringnemer
een van de in lid 1 respectievelijk lid 2 genoemde verplichtingen niet is
nagekomen en daardoor de belangen van de maatschappij heeft geschaad. Een reeds
verleende premievrijstelling wordt in dit geval met terugwerkende kracht ingetrokken.
De als gevolg hiervan verschuldigde premies dienen alsnog te worden
betaald en kunnen, inclusief de verschuldigde rente, door de maatschappij zo nodig
worden verrekend met de afkoopwaarde.

Mijn vraag: Is het normaal dat een uitvaartverzekering deze polisvoorwaarden stelt? Een arbeidsongeschiktheid betekend niet per definitie dat iemand een hoger risico heeft tot overlijden.

1398 3 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Dec 14, 2011 om 15:49
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Het is altijd moeilijk als je maar een gedeelte van de voorwaarde leest. Waarschijnlijk wordt deze verzekering premievrij bij arbeidsongeschiktheid. Om voor deze vrijstelling in aanmerking te komen moet men aan de voorwaarden zoals in art.5 benoemt worden voldoen.

Jantje

ch
door chanthal - Dec 14, 2011 om 15:56
3 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk dat had ik dus helemaal verkeerd begrepen, wel gelezen, maar niet goed begrepen. Hartelijk dank voor het verstrekken van deze duidelijkheid.

traporgel
door traporgel - Dec 14, 2011 om 15:57
191 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt mij zonder meer helder dat artikel 5 lid 3 duidelijk maakt dat artikel 5 gaat om het premievrij worden van de polis bij arbeidsongeschiktheid. Dan is het logisch dat de client tenminste aan kan tonen dat hij/zij naar beste weten omgaat met de arbeidsongeschiktheid, en daarvoor de nodige medische trajecten ondergaat. En als de instelling die arbeidsongeschikt verklaart de nodige papieren levert, zal vrijwel zeker blijken dat het recht op premievrijstelling staande blijft.