va
door vanhout Jul 22, 2006 om 08:38
Huishouden & energie

Verrijdbare airco

Graag wil ik een verrijdbare airco kopen tussen de 250 en 500 euro. Te gebruiken voor huiskamer 75 vierkante meter en voor slaapkamer 20 vierkante meter. Wie heeft er thuis een goede en welk merk is dat en waar kan ik deze kopen.

En nog een vraagje: moet er altijd een slang naar buiten (mono-airco), of een onderdeel buiten gemonteerd worden (split-airco) of zijn er ook andere verkrijgbaar.

Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

27832 24 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 22, 2006 om 08:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

de eenvodigste mobiele airco's voeren de warme lucht af met een slang naar buiten (zorg er dan wel voor dat die warme lucht niet meteen weer naar binnen komt dus niet zomaar uit het raam hangen maar rest van opening afsluiten)

er zijn ook mobiele split airco's, maar ook daarbij zit een (dunnere) slang tussen het binnen- en buitendeel

let wel op de geluidsproductie van de binnenunit, daar zit nogal verschil in

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is voor zo'n slang naar buiten ook een andere oplossing.

Denk maar eens aan een wasdroger. Je hebt speciale opvangbakken (bijvoorbeeld bij Blokker), waar je een slang op kunt aansluiten voor het geval je je wasdroger niet kwijt kunt in de buurt van een raam of gat naar buiten.
Deze bak vangt het vocht/water op en die kun je dus ook gebruiken voor een (mobiele) airco.

Grtn,

Robert

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar zijn toch die Nederlandse mannen gebleven. Wat een verrijdbare airco.? De vrouw is toch huisvrouw [is onderdanig wil ik niet zeggen]En behoord de man te behagen en te verzorgen en het hem naar de zin te maken. Dus !!!!!!!!!1 koop voor haar een waaier kan zij naast jou staan en voor verkoeling zorgen door te waaieren.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 17:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn zoon heeft voor zijn slaapkamer een airco bij kwantum 249, euro gekocht, met slang naar buiten door het tuimelraam, naar de galerij. zijn kamer is ongeveer 10m2; hij is er tevreden over, koelt goed, hij kan tenminste weer normaal slapen, extra warme kamer door plat dak en vele apparatuur die warmte afgeeft. De waterbak moet hij wel regelmatig legen, zit in het apparaat. Het schijnt wel veel stroom te nemen, maar dat zal nog moeten blijken. Hij is niet echt  hinderlijk met geluid. Kan ook in de winter eventueel verwarmen. Het merk is Yonan, verrijdbaar, en koelt dus goed, en zwenkt de koude lucht ook heen en weer, met afstandsbediening en op gewenste binnentemperatuur af te stellen.

De split-airco kan alleen als je buiten een plaatsje hebt om het 2e onderdeel veilig neer te zeggen, en deze zijn ook duurder. Er wordt ook een plaat bij geleverd waar de mond van de slang precies op past, zodat de rest afgesloten kan worden van de opening waardoor de slang naar buiten gaat. Wel opletten dat de meters slang passen bij uitlaatpunt en waar het apparaat moet komen te staan.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 17:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Robert heeft de klok wel horen luiden, maar weet helaas niet waar de klepel hangt.

Zo'n bak aan de wasdroger is bedoeld om het vocht uit de droger op te vangen, niet de warmte. Voor een airco heb je er NIETS aan.

Voor de ruimte van 75m2 heeft u een beduidend zwaardere airconditioning nodig dan voor uw slaapkamer. Hoewel wil de voordelen van het gebruik voor beide ruimten zie, zou ik u dat afraden. U doet er beter aan voor de grote ruimte een vaste, split-airco aan te schaffen. Mobiele units zijn hiervoor simpelweg niet toereikend. (75m2 is al snel 200m3 en dat is best veel)

Voor de slaapkamer is een mobiele unit toereikend. Let er op dat er bij de aanschaf van het apparaat een uitblaas-mond zit die u tussen het raam kunt klemmen.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
een airco met zo,n slang naar buitenwerkt lang niet goed ,ze zijn nogal duur in gebruik omdat hij warme lucht afvoert via die slang die hij uit de ruimte betrekt die hij aan het af koelen is , maar die lucht moet dan wel weer ergens anders vandaan gehaald worden  door raam, kieren,ventilatie roosters, met andere woorden weer uit een andere ruimte maar wel warme lucht die dan ook weer afgekoelt moet worden ,om het dan toch een beetje afgekoelt te krijgen moet die konstant blijven draaien, en dan komt er het lawaai nog eens bij .  hij heeft namalijk 2 ventilatoren  1 voor de afgekoelde lucht en 1 voor de warme af te voeren, ze zijn goed koper maar veel duurder in gebruik.

een spit airco voert zijn warmte af naar een buiten unit  en daar zit dan ook gelijk de andere ventilator ,dus veel stiller en binnen word konstant de lucht die in de ruimte is opnieuw afgekoelt , hou je de ruimte voor de rest dicht  dan cirkuleert de zelde lucht die dan vanzelf steeds koeler word ,ze zijn duurder maar je haalt het er makkelijk op den duur uit, neem er wel 1 met een thermostaat zodat het echt geregeld word , er zijn er maar zat die alleen een timer hebben en voor de rest niks regelen .

veel plzier met je aan koop Henk

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onlangs hebben wij ook een verrijdbare airco (300euro) gekocht. Het was echter geen succes. Ten eerste maakte hij teveel lawaai. Waarschijnlijk vanwegen de ondergrond (laminaat). In de badkamer (tegels) viel het wel mee met het geluid. Maar daar hebben wij niets aan. Gaan echt niet de slaapkamervloer van tegels voorzien. Dan een slang uit het raam hangen voor de afvoer van de warme lucht, terwijl de warme buitenlucht naar binnenkomt. Daarnaast hebben wij  de airco 2uur laten draaien en het resultaat was, dat de kamer in die tijd maar drietiende graden was afgekoeld. Aangezien het stroomverbuik staat het in geen verhouding met het resultaat. Wij hebben hem dan ook maar weer teruggebracht naar de winkel. Na lang speurden op internet kwamen wij op de site van LG.

Hebben nu een split-airco gekocht. Het resultaat is niet te beschrijven. Een binnenunit fluisterstil, koelt binnen de kortste tijd op 18graden, vervolgens de hele nacht door op ingestelde temp na keuze(advies: max 6 graden lager dan buitentemp.). Het stroomverbruik is 25eurocent per nacht. Dus echt geen overbodige luxe, tegenwordig. Was wel in aanschaf even duurder, maar dan heb je ook wat. De buitenunit is trouwens ook mooi stil, dus geen overlast voor de buurt.

Omdat wij kritische ge-en verbruikers zijn kan ik deze airco meer dan aanbevelen. Het is het geld en de moeite absoluut waard.

Verder veel succes

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Zou je aan kunnen geven wat het merk en type is waar je zo tevreden over bent ndejong. O ja en de prijs.

Alvast vriedelijk bedankt.

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 23:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ben ik ook wel heel benieuwd naar. Ik heb weinig postieve berichten gehoord de laatste tijd over airco's

Yona

ve
door verwijderd - Jul 24, 2006 om 23:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo, zelf heb ik een airco met een slang naar buiten toe toen het vorig jaar nog niet eens de temperaturen had als dit jaar kreeg die airco al kuren. Hij staat even aan dan hoorde ik een vreemd geluid ging bij de airco kijken en voelde dat de warmte van buiten naar binnen kwam, nou daar zat ik dus echt niet op te wachten. Na alles gecontroleerd te hebben en de airco te hebben laten afkoelen het opnieuw proberen en weer het zelfde probleem.

Het merk is SMC SNOW 9000. er zijn mensen die ik ken die er ook zo één hebben en totaal geen problemen, hun huis is wel een stuk kleiner als die van mij. Ik ben er dus achter dat de airco die ik heb niet geschikt is voor mijn huiskamer. Mijn huiskamer is zo'n 7 meter lang en 4 meter breed. De airco gebruik ik niet meer en gebruik nu maar de vin.

Er zijn ook andere airco's te koop die geen slang naar buiten moeten hebben. En als ik de airco aanhad dan waren er zeker geen ramen open. Het duurde even voor ik antwoord kon geven op deze vraag want ik was nog niet ingelogd en sterker nog ik moest  me registreren, ja stom want ik ontvang al heel lang de nieuwsbrief maar in die tussentijd ben ik van profider veranderd en daar was ik wel ingelogd. Dus ik dacht ik wil hier op reageren maar met de oude gegevens kon dat niet, mijn hersens zijn/waren even gesmolten.

Heel veel succes voor als u een airco gaat kopen, en laat u in de winkel ook goed informeren over de capiciteit i.v.m. uw huis. Groetjes

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

De beste zijn de split versie's, die met slang naar 2e apparaat naar buiten, maar de enkele met afvoerslang werken ook goed.

Gezien jou vraag beter een goede met afvoerslang (als wasdroger) en geen goedkope slecht werkende dubbelle.

het gat moet precies passen, anders komt er door dit te grote gat warme lucht naar binnen.

Let wel op, koelen is erg duur, en pas maanden later komt de elektriciteits rekening!

Zelf heb ik een goede 2e hands gekocht uit kantoorpand, deze is goedkoper dan de goedkoopste shit, zoals hierboven .

Wel goed schoonmaken, want anders kweek je bacterien die door de hele kamer worden geblazen, dus elk jaar voorjaar en najaar schoonmaken!

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 02:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo VanHout,

Om te begrijpen wat u moet kopen eerst even dit, een airco is eigenlijk een koelkast met een veel grotere capaciteit. Het koelproces is niet direct het meest efficiënte kost met name voor airco's veel energie. Koelen kost namelijk meer energie dan verwarmen. De warmte van het koelagregaat moet dus net als bij een koelkast altijd afgevoerd worden.

Voor de door u opgegeven ruimtes is een verrijdbare airco geen oplossing aangezien zij teveel lawaai produceren en voor deze ruimtes te weinig capaciteit hebben. Bij een splitairco is het lawaai deel de kompressor en de ventilator buiten geplaatst.

Een splitairco(dus met binnen en buitenunit) is de enige oplossing. Ga advies vragen want twee ruimtes koelen met een airco vraagt om veel capaciteit, het is namelijk mogelijk om de beide ruimtes te koelen met één apparaat. Kijk eens op Chigo.nl die geven goed advies en zijn ook redelijke geprijst.

Zelf plaatsen kan ook maar dan is de meest aangeboden  capaciteit 9000 en 12.000 BTU en dat is niet genoeg voor deze twee ruimten. Wilt u toch voor verrijdbare kiezen, kijk dan eens bij Hornbach bouwmarkt, die verkopen meerdere merken. Dringend advies beluister de airco even in een kleine ruimte met ingeschakelde koeling.

Veel succes Henri1942

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 07:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben ook een airco aangeschaft, goed voor 90M3.

hij is verrijdbaar, wel met slang voor naar buiten en koste maar 200 euro.

Wij zijn er heel erg tevreden over, er zit een timer op voor keuze van 1 tot 10 uur waarna hij automatisch uit gaat of je kunt hem op continue zetten, er zitten 2 airco standen op, gewoon koud of extra koud en je kunt als je geen airco wilt gebruiken kiezen uit 3 standen gewone ventilatie zonder koude luchtstroom. Er zit ook een thermostaat op waarbij je de hoeveelheid luchtstroom kunt regelen en ook hoe koud je het wil hebben kunt regelen.

Hij is van het merk HE en wij hebben hem bij Saturn gekocht maar volgens mij heeft blokker deze ook, alleen weet ik dan niet hoe duur hij is.

Bij saturn was hij 3 weken geleden 200 euro

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 08:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zou je aan kunnen geven wat het merk en type is waar je zo tevreden over bent ndejong. O ja en de prijs.

op de site van LG kun je een dealer bij jou in de buurt opvragen. in ons geval (Noord-Holland) was dit Fa. WITTE&GROOT in Heerhugowaard. De prijs varrieerd en hangt af van of je hetzelf installeerd of laat installeren. wij  waren zo rond 1200euro kwijt, zelf geinstalleerd. Onze airco is van LG S09AW, zonder warmtepomp, dus alleen koelen.

Wat de filter betreft, hebben wij een plasmafilter, die echt allesuit delucht filtert, zelfs nare geuren. De filter is te reinigen, heeft ook een clean functie, dus geen filter te vervangen, is namelijk ook een kostenpost. en zeker geen last van bacterien enschimmels.

Wat de energiekosten betreft, hebben wij in een nacht een stroommeter mee laten lopen, en nogmaals, de stroomkosten waren 25eurocent. Je moet er wel op letten, dat je een invertermodel hebt. ik heb begrepen, dat deze modellen juist zuinig werken. Maar meer info kun je halen op de site van LG, da kun je catalogus met allerlei inf bekijken.

dus veel succes Claudia

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 08:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de kleinste  slaapkamer heb je een goedkopere nodig, blijft het energie verbruik betaalbaar, en ga je toch gewoon met z'n alle op  bed zitten, de gehele woonkamer is erg duur, geen zon naar binnen, en zonwering buitenkant woning helpt ook, jaloezieen houden het warme licht wel tegen, maar de warmte blijft dan tussen de lamellen en dubbel glas. buiten screens zijn beter, teven blijft de doorkijk, wel ietsje duurder maar je hoeft dan minder te koelen.

sNachts ventileren dat je huis koud word, zonder lampen wegens vliegen, dan duurt het langer voordat het warm is, en de muren van beton zijn net warmte accu's dus als het sMorgens al koel is, duurt het opwarmen ook langer, en hete huizen zijn niet meer koel te krijgen, sommige hebben het zonder airco beter als je dit doet als met deze energie vreters....

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar zijn toch die Nederlandse mannen gebleven. Wat een verrijdbare airco.? De vrouw is toch huisvrouw [is onderdanig wil ik niet zeggen]En behoord de man te behagen en te verzorgen en het hem naar de zin te maken. Dus !!!!!!!!!1 koop voor haar een waaier kan zij naast jou staan en voor verkoeling zorgen door te waaieren

Wat is deze man toch denegrerend.

Het is gewoon zielig om te lezen!!

Jij zal het ver schoppen bij de vrouwen!!!

ve
door verwijderd - Jul 25, 2006 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor je info ndejong over het merk en type, ik ga eens op de site van LG kijken.

vicrijn.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 08:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koop toch een echte airco, zoals het merk Daikin. Ik heb nu 5 jaar 2 vaste airco's en heb er afgelopen week nog een bij laten plaatsen. Je bent wel duurder uit, t.w. 3 verrijdbare airco's is toch al gauw minimaal € 750,--. Voor 3 vaste airco's betaal je ongeveer € 2000,--, incl. installatie,maar dan heb je wel iets, 's nachts fluisterstil en toch koel. Door deze 3 airco's is het in mijn hele huis koel (behalve de zolder, maar hier is normaliter toch niemand). Als je een eigen huis hebt, leveren vaste airco's ook een meerwaarde voor je huis op, dus op langere termijn kosten ze dus netto een stuk minder. Ook in energieverbruik zijn ze aanmerkelijk goedkoper als verrijdbare airco's.

ve
door verwijderd - Jul 26, 2006 om 18:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker nog vrijgezel???

ve
door verwijderd - Aug 3, 2006 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

ben ik toch wel benieuwd waar je 3 vaste daikin split-units kunt laten installeren voor 200 EUR?

ve
door verwijderd - Aug 3, 2006 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

bedoel natuurlijk 2000.

te snel getiept, zo benieuwd ben ik...   ;-)

ve
door verwijderd - Aug 4, 2006 om 08:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zijn 3 airco's, die aangesloten zijn op 1 split-unit.

ve
door verwijderd - Aug 4, 2006 om 11:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

dank! klinkt goed, kun je meer details geven? type, website etc.

ve
door verwijderd - Aug 12, 2006 om 09:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

gezien het uitblijven van meer concrete informatie twijfel ik sterk aan de juistheid.

het lijkt mij zeer sterk dat je voor 2000 EUR een multisplit met 3 binnendelen van Daikin kunt laten installeren.