sv
door svstrien Dec 31, 2005 om 20:08
Huishouden & energie

Vloerbedekking trap

Wij hebben onze trap laten stofferen, hierbij is er ook ondertapijt ( dik, verend, rubberachtig ) op gegaan.

In de winkel hadden wij begrepen dat alles gelijmd zou worden. Nu is het ondertapijt geniet, of gespijkerd, en het tapijt daar op gelijmd. Maar als we nu de trap op lopen voel je op veel plaatsen de nieten, spijkers door het tapijt heen.

Volgens de verkoper moet ondertapijt op de trap altijd geniet of gespijkerd worden, is dat ook zo ?

De stoffeerder is weer geweest en heeft met een hamer geprobeerd de nieten, spijkers plat te slaan. dit is niet echt gelukt.

Brengt het hard slaan met een hamer op het tapijt geen schade aan ?

Wat is volgens jullie de juiste oplossing ??

21150 8 Rapporteer

user123
door user123 - Jan 1, 2006 om 18:23
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer is afgesproken dat het ondertapijt zou worden verlijmd en dit niet is gebeurd heeft u in elk geval recht op mindering op het uurloon. Nieten kost veel minder tijd dan plakken.

Ondertapijt wordt normaal gesproken altijd gelijmd. Echter in sommige situaties (stug ondertapijt) kan een enkele niet nodig zijn. Wanneer men stelt dat dit altijd noodzakelijk is, vertelt men u een kletsverhaal.

U voelt de nieten wanneer u op het tapijt loopt. Er is dus niet goed geniet. (Onvoldoende druk op de tacker, onvoldoende aandrukken van de tacker en de nieten zijn op de verkeerde plek gezet)

Het naderhand aankloppen van nieten heeft normaal gesproken geen nadelig effect op het tapijt. Wanneer u een kwaliteit heeft gekozen wat geschikt is voor op de trap kan het echt wel tegen een stootje.

Een redelijke oplossing blijft het aankloppen van voelbare nieten. Kwalitatief zal de trap er niet minder om zijn. De vergoeding voor het minderwerk zal de resterende voelbare nieten moeten compenseren.

Herstofferen van de trap is het alternatief wat in dit geval volslagen overtrokken is. Hier zal de stoffeerder in elk geval nooit aan meewerken.

hutch
door hutch - Jan 1, 2006 om 19:24
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Wat gezegd wordt over nieten, is (als dat in het algemeen bedoeld is) gewoon onzin. Ik heb meerdere woningen gehad en het ondertapijt (van de trappen) is altijd gelijmd. Mogelijk dat bij bijzondere soorten ondertapijt lijmen niet verstandig is, dat weet ik niet....

Maar ik vermoed dat het meer een kwestie is van: uren wel berekenen, maar niet maken = verdienen!

".......hadden wij begrepen......."

Als u dit 100% zeker weet, terug gaan en eisen dat het ondertapijt alsnog gelijmd wordt. En laat u geen smoesjes op de mouw spellen.

Gr. Hutch

hutch
door hutch - Jan 1, 2006 om 19:26
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Nog een na-brander:

"dik, verend, rubberachtig"

dit hebben wij nu ook....... maar wel gelijmd!!

user123
door user123 - Jan 1, 2006 om 20:22
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Het ondertapijt opnieuw gelijmd aanbrengen is niet mogelijk. Het zat al geniet aan de trap nietwaar ? Dat kun je nooit meer hergebruiken.

hutch
door hutch - Jan 2, 2006 om 15:42
4515 Antwoorden / 29 Vragen

User123,

formeel gezien is dat het probleem van de verkopende partij en niet van Svstrien.

Als er wel afgesproken is dat het ondertapijt gelijmd zou worden, zal de verkopende partij alles weer los moeten halen en weer opnieuw moeten leggen, gelijmd welteverstaan. En als het niet anders kan, nieuw ondertapijt en vloerbedekking. Dat dit een hoop werk (en kosten voor de verkoper) met zich meebrengt is duidelijk.

Zoals het nu is, is het ook niet goed. En ik ben bang dat het tapijt, waaronder de nieten zitten, sneller gaat slijten dan de rest. En nog maar afwachten of dit alles niet gaat (ver)schuiven op de lange duur.

Zoals ik reeds schreef, de verkoper verkoopt pure onzin, gezien mijn eigen ervaringen. Ik heb het nog eens gehad met een kennis van mij, die ook vaak vloerbedekking heeft gelegd op trappen. Daarom adviseer ik bovenstaande: opnieuw laten leggen. Formeel heeft Svstrien daar recht op (als tenminste bij de koop is overeengekomen dat het gelijmd zou worden). Svstrien mag zelfs geen enkele cent in rekening gebracht worden.

Gr. Hutch

user123
door user123 - Jan 4, 2006 om 00:05
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer zo'n zaak voor de rechter of voor de geschillencommissie zou komen wordt altijd getoetst aan redelijkheid.

Ik kan even geen beter idee verzinnen maar stel nu dat je een huis laat bouwen. Wanneer deze (per ongeluk) 1 cm. te klein wordt gebouwd is deze formeel niet volgens tekening en formeel niet volgens koopovereenkomst gebouwd. Zo werkt het in de praktijk dus niet.

Het is onredelijk om te eisen dat alle uren, al het materiaal de container in gaat om alles alsnog opnieuw aan te brengen.

Wat belangrijk is, is de vraag of er opzet in het spel is. Wanneer men de klant laat betalen voor geplakt ondertapijt (= meer uren) en het niet levert ben ik van mening dat je dan de leverancier harder mag aanpakken. Wanneer er sprake is van miscommunicatie (tussen klant, stoffeerder en verkoper) is het in alle redelijkheid een andere zaak.

Ondertapijt wat is geniet of is geplakt maakt voor de slijtage niet uit. Plakken is vaak mooier, en je weet dat je geen nieten kunt voelen tijdens het lopen op blote voeten of sokken. Maar aangezien het tapijt niet over een onverhoopt hogere niet kan schuiven (het zit immers geplakt) maar alleen kan pletten (extra druk tijdens het lopen) moeten deze nieten wel even worden nageklopt.

hutch
door hutch - Jan 4, 2006 om 00:19
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"Wanneer men de klant laat betalen voor geplakt ondertapijt (= meer uren) en het niet levert ben ik van mening dat je dan de leverancier harder mag aanpakken."

@User123, jij zegt in principe hetzelfde als ik, alleen met andere woorden.

En inderdaad moet ook gekeken worden naar de redelijkheid, maar zoals ik al schreef: als is afgesproken........

Hutch

fl
door floormaster - Jan 6, 2007 om 22:08
2 Antwoorden / 0 Vragen

Als wo2ningstoffeerder kan ik melden dat de rubberen onderlaag zijn veerkracht verliest als die op de trap wordt verlijmd.

vandaar dat er is gekozen deze op de trap te nieten.

dat de nieten of spijker nog voelbaar zijn kan ik me niet echt een voorstelling van maken.

het harde slaan op tapijt met rubber zou direct geen nadelig effect moeten hebben.maar voorkomen zou beter zijn geweest.

oplossing is het duidelijk opsporen van de nietjes en deze af te plakken met een schilderstape.

dan met een klein hamertje voorzichtig tikken tot deze niet tot nouwelijks voelbaar zijn.