Sc
door Scheveningen99c! May 14, 2019 om 17:06
Vakantie & reizen

2 x staangeld betalen op camping?

Ik verkoop mijn stacaravan per 1 juni. De koper betaalt vanaf juni tot en met december het staangeld. Maar Wii,de verkopende partij moeten dit bedrag ook betalen aan de eigenaar. Dit vind ik zeer onredelijk. Maar er wordt gezegd. Zo is het nu eenmaal contractueel geregeld.

4702 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 14, 2019 om 17:18
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Dan zou u voor kunnen stellen dat de koper het staangeld aan u betaalt en u weer aan de eigenaar, wel zo eerlijk.
Of er aan een contractuele regeling iets verandert kan worden weet ik niet maar u kunt dit proberen.

tenormin
door tenormin - May 14, 2019 om 17:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Lees eerst uw contract eens goed door, want volgens mij klopt dit niet. Dat de eigenaar dubbel vangt voor uw plek: kan in mijn ogen niet. In ieder geval: ik vind dit onbehoorlijk. Maar ja, er zijn meer campingeigenaren die dingen berekenen die niet echt "fris" zijn. Heeft u naam van de camping waar het over gaat; zonder de eigenaar zijn naam te noemen?

costnix
door costnix - May 14, 2019 om 17:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U zou het demoor het Juridisch Loket kunnen laten uitzoeken:
https://www.juridischloket.nl/
Als huurder van een recreatiewoning heeft u helaas minder rechten. Zo heeft u bijvoorbeeld geen recht op huurbescherming.

Geen huurbescherming

Bewoners van winkelwoningen, dienstwoningen en recreatiewoningen hebben geen huurbescherming. Bewoners van deze woningen kunnen bij geschillen met de verhuurder advies vragen bij het Juridisch Loket.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 14, 2019 om 18:54
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@COSTNIX, Ts is de verkopende eigenaar

tijger1
door tijger1 - May 14, 2019 om 17:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als het contractueel vastgelegd is, moet het toch in uw contract staan? En moeten de kopers wel staangeld betalen, of zijn het contractskosten?

tenormin
door tenormin May 14, 2019 om 18:41
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Contractkosten (als die er al zijn) kunnen nooit zo hoog liggen als staangeld per half of heel jaar. Meestal wordt stageld 2 keer per jaar berekend.

tijger1
door tijger1 May 14, 2019 om 18:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet u dan wat het staangeld is? Toenik nig een stacaravan had, betaalde ik éën keer per jaar.

tenormin
door tenormin May 14, 2019 om 19:52
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, natuurlijk weet ik wat sta geld is. Van 1986 t/m 2007 ook stacaravan gehad; wij betaalden 2 keer per jaar. Zoals iedereen. Dat waren de vereisten van de campingeigenaar. Nooit contractkosten betaald, maar ja, dat alles was "vroeger".

tijger1
door tijger1 May 14, 2019 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vroeg of u weet wat het staangeld van de Ts is. En omdat u twee keer per jaar betaalde, wil dat niet zeggen dat dat overal het geval is.

panter22
door panter22 - May 14, 2019 om 19:16
6599 Antwoorden / Vragen

Als de Recron voorwaarden van toepassing zijn, dan moet je voor het hele jaar betalen, ook al verkoop je in het seizoen de caravan. Artikel 9 lid 6. Tenzij de uitzondering van artikel 9 lid 7 van toepasssing is.
De koper sluit een nieuwe overeenkomst met de campinghouder en moet vanaf 1 juni betalen, Artikel 3.

Artikel 9: Verkoop kampeermiddel
6. Bij beëindiging van de overeenkomst als gevolg van verkoop van het kampeermiddel blijft de recreant het jaargeld voor het lopende overeenkomstjaar of de overeengekomen contractperiode verschuldigd.
7. De recreant heeft recht op vermindering van het jaargeld dan wel restitutie van het te veel betaalde jaargeld voor het resterende deel van het overeenkomstjaar indien: a. ontruiming van de plaats vóór 1 juli van het lopende overeenkomstjaar plaatsheeft en b. een voor de ondernemer acceptabele vervangende recreant is gevonden en c. er geen gelijkwaardige plaats beschikbaar is op het terrein.
Artikel 3: Duur en afloop van de overeenkomst
1. De overeenkomst wordt gesloten voor de resterende duur van een overeenkomstjaar en het daaropvolgende overeenkomstjaar.

https://www.molecaten.nl/Molecaten/media/Molecaten/Voorwaarden%20PDF/Recron-voorwaarden-Vaste-staanplaatsen-per-1-maart-2016.pdf

jo
door jorisw May 14, 2019 om 20:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Aanvullend: de Recron voorwaarden zijn samen met de Consumentenbond en de ANWB tot stand gekomen. Dan kunnen we er wel vanuit gaan dat het redelijk goed in elkaar steekt.

pino123
door pino123 May 15, 2019 om 16:00
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dus zoals gesteld dan krijgt de verkoper een gedeelte terug van het stageld, koper betaalt de rest aan de camping.. Dat is wel redelijk volgens mij. Zoals het gesteld wordt door Recron

tijger1
door tijger1 May 15, 2019 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pino
Dan nog maar eens lezen. De plaats wordt niet ontruimd.

pino123
door pino123 May 16, 2019 om 16:36
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Je hebt gelijk, niet goed gelezen

ha
door hankeijzer@hetnet.nl - May 15, 2019 om 13:58
1 Antwoorden / Vragen

Raar maar waar. De camping bazen hebben veelal nog gelijk ook.
Daarnaast heerst er willekeur en wordt indien de volgende koper de rest van het jaar aan staangeld betaald en behoeft de verkopende partij niets te betalen.
Hij/zij mag je of mag je niet. Kan het ook zien als een oprot premie.

tenormin
door tenormin May 15, 2019 om 16:58
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, ze hebben geen gelijk maar zijn als campingbaas in het voordeel. Inderdaad: oprotten en betalen. Ik had ook zo'n campingeigenaar. God zij dank verkocht hij de camping; nieuwe eigenaren waren 'menselijker'.

1paul
door 1paul - May 15, 2019 om 15:32
3134 Antwoorden / 0 Vragen

verkoop hem, op papier, per 31 December, kom dit overeen met de koper en het probleem is opgelost...

tijger1
door tijger1 May 15, 2019 om 17:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als de nieuwe “eigenaren” er dan van de zomer zijn, zonder de “oude” valken ze doir de mand.

1paul
door 1paul May 16, 2019 om 07:46
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Tijger, ik en TS dus ook maak zelf wel uit wie er wel of niet in mijn caravan mag verblijven en/of verbouwen!!!

panter22
door panter22 May 16, 2019 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

@!Paul, dat is nu juist de grap, dat mag je niet.

pino123
door pino123 May 16, 2019 om 16:39
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Kan je de caravan op papier niet verhuren tot aan 31 december? En daarna verkopen?

1paul
door 1paul May 19, 2019 om 09:58
3134 Antwoorden / 0 Vragen

Tuurlijk mag je je caravan verhuren...

mo
door mof - May 15, 2019 om 18:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

NEe, dat mag niet, er mag 1 maal sta geld worden gevraagd, van u of van de nieuwe eigenaar, of gedeeld .... de verhuurder van de staplaats probeert er een slaatje uit te slaan.

Br
door BrendaDJSenKarel - May 16, 2019 om 14:02
35 Antwoorden / Vragen

Beste scheveningen99c! ,

Probeert u een "onredelijke voorwaarden" te googlen, na dit gelezen te hebben zou hier sprake van kunnen zijn.

succes

Ka
door Karel.F - May 16, 2019 om 15:37
26 Antwoorden / Vragen

hmm ik zal voortaan ook maar even de kleine lettertjes lezen.

C@
door C@@tje - May 17, 2019 om 12:05
1 Antwoorden / Vragen

Klopt,was met de verkoop van mijn sta caravan ook.En de nieuwe eigenaar mocht ook nog even € 750 overschrijvingskosten (!!!) betalen?Schandalig.
Heb hem toen de caravan dat seizoen verhuurd,hoefde hij alleen de toeristenbelasting te betalen voor dat jaar als "mijn" logé.