Mo
door Moxxi Feb 13, 2020 om 19:45
Vakantie & reizen

2000 euro aan bagage kwijt bij Transavia, wordt niets vergoed

Op maandag de 30 september had ik een vlucht vanuit Helsinki naar Amsterdam.
Ik had 2 tassen bij mij, 1 laptop tas met mijn laptop en toebehoren. 1 A4 tas ( zelfde formaat als een laptop tas) met apparatuur voor een evenement waarvan ik 1 van de organisatoren van ben.

Bij de incheckbalie  kreeg ik te horen dat ik maar 1 van mijn 2 tassen mee kon nemen in het vliegtuig en dat ik voor de andere tas 50 euro moest betalen zodat deze mee kon in het vrachtruim.

Bij de incheckbalie heb ik aangegeven dat ik beide tassen zelf mee wil nemen vanwege de waarde van de spullen, ik wil 1 tas boven mijn in de bagage ruimte stoppen en de 2de tas onder mijn stoel.
Hierop kreeg ik het antwoord dat mijn idee niet mag omdat ik maar maximaal 1 tas mee mag nemen vanwege de ruimte (beetje raar aangezien ik geen extra ruimte inneem omdat ik 1 tas onder mijn stoel wil plaatsen.
Alsnog mocht het niet en heb ik besloten om 50 euro extra te betalen omdat ik die tas toch mee moest nemen.
Ik heb de 50 euro betaald en zag dat ze de tas bij de gate hadden neergezet en ik ben vervolgens het vliegtuig in gegaan.
Dit is ook het laatste moment geweest dat ik mijn tas met de apparatuur gezien heb.

Eenmaal aangekomen heb ik mijn bagage niet meer kunnen terugvinden.
Ik heb hiervan gelijk een melding gemaakt en het traject voor verloren bagage laten starten.

Een lang verhaal kort, ik heb in feite 50 euro betaald, zodat ruim 2000 euro aan electronica kwijt geraakt kan worden.

In de tussentijd heb ik meerdere keren contact gehad met transavia in een poging om iets hiervan vergoed te krijgen.

Transavia geeft tot de dag van vandaag aan dat ik van mijn electonica niets vergoed krijg omdat het niet in het ruim vervoerd mag worden ( heb bij de gate duidelijk aangegeven wat er in de tas zat, en van hun MOEST het in het ruim mee).

Uiteindelijk heeft transavia aangegeven dat ze mij 70 euro willen geven ( 20 euro voor de tas en 50 euro voor de kosten die ik bij de gate heb gemaakt ).
Dit is voor mij niet acceptabel. Aangezien ik nog steeds 2000 euro aan electronica kwijt ben ( ik zag heel eerlijk, dat is voor mij meer dan een maandsalaris , dit kan ik niet 1 2 3 vervangen aangezien ik ook nog andere rekeningen heb )

Ik heb ook al een melding gemaakt bij klacht.nl en geschillencommissie hierover
Bij klacht.nl heeft transavia aangegeven dat ze er niet via klacht.nl op in willen gaan
De geschillencommissie kan mij niet verder helpen omdat Transavia niet bij hun aangesloten is.

Ik heb geen enkel idee welke stappen ik verder kan nemen of welke procedures ik kan starten in een poging om een acceptabel deel van de 2000 euro terug te krijgen.
Hopelijk hebben jullie suggesties voor me

8703 15 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Feb 13, 2020 om 19:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Was die tas die het ruim in ging dan niet van een bagagelabel voorzien?

getty
door getty - Feb 13, 2020 om 19:54
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u geen reisverzekering afgesloten voor deze waardevolle spullen?

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2020 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen reisverzekering voor bagage? Geen buitenshuisverzekering voor die elektronica? Geen inventarisverzekering aangezien u evenementen organiseert?

En wat zou dan de dagwaarde van die spullen in die tas zijn?

Ka
door Kassagebruiker - Feb 13, 2020 om 20:17
683 Antwoorden / 5 Vragen

€ 2.000,00 is de vervangswaarde neem ik aan, maar hoe oud is "het verdwenene"? De dagwaarde zal zeker minder zijn.

Tip voor de volgende keer: Verstuur uw belangrijke dingen/data per wetransfer (gratis) of email naar uzelf en of "in the cloud" en haal de belangrijke data ter plekker weer op uit het internet.

wimmi20
door wimmi20 Feb 14, 2020 om 13:54
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Kassagebruiker,

er is een tas met electronica weg.
Hoe verstuur je een tas via e-mail ?

Ka
door Kassagebruiker Feb 14, 2020 om 18:17
683 Antwoorden / 5 Vragen

Je kan je pc meenemen en voor de veiligheid de data/software/backup ergens in de cloud zetten. Je hebt geen 2 pc's nodig, een projector hebben de meeste bedrijven wel.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 13, 2020 om 20:22
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Is de moedermaatschappij dan niet aangesloten bij de geschillencie.?

Dat even eerst ter zijde. Kan ik uit uw vraag opmaken dat u ondernemer bent? Maar afgezien daarvan en ook het feit dat u kennelijk geen reisverzekering had:
de ruimbagage zal gelabeld moeten zijn en daar heeft u bewijs van neem ik aan. Bent u rechtsbijstandsverzekerd, schakel die dan in.
Zo niet, zoek een advocaat die u mogelijk kan helpen en doe dat eventueel via  www.juridischloket.nl maar ik sluit niet uit dat ook daar wordt gesteld dat u 'dikke pech heeft'aangezien u kennelijk geen reisverzekering had. Het is van groot belang dat u wel nota's heeft van alles dat u bent kwijtgeraakt en prbeer dan ook heel duidelijk te krijgen dat u de electronica niet mee mocht nemen als handbagage. Ik neem aan dat u vandaag in de media heeft gelezen dat Transavia kosten gaat aanrekeken voor 'handbagage'. Hoe dan ook een les voor de volgende keer: een reisverzekering en bovendien maak foto's voor uw vertrek.

Ergo: pogen via juridische weg uw schade vergoed te krijgen. En zo niet, dan helaas, ondernemersrisico.

ne
door neodutchio - Feb 13, 2020 om 20:28
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U mag 1 stuks handbagage meenemen, waarom dan toch 2 tassen? Wat als elke passagier extra bagage meeneemt, zal een mooie bende worden in het vliegtuig.

Hooguit hebt u bewijs dat er ruimbagage is afgegeven, maar de waarde/inhoud zal niet te bewijzen zijn. Het enige dat dan overblijft is een reisverzekering.

aurora1
door aurora1 Feb 15, 2020 om 23:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Maar ook meer gewicht dus meer kerosine en dus meer kosten voor het bedrijf. En er zal maar slecht weer zijn met herstarten en noodlandingen dan vliegt die bagage om je oren (en dat zit dan nog mee).

marita5
door marita5 - Feb 13, 2020 om 20:40
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Moxxi ,

Transavia is onderdeel van Air France KLM Groep , neem eens contact op met ECC , niet geschoten is altijd mis , klik op de rode regel

https://www.eccnederland.nl/nl/home

sw
door swat1500 - Feb 13, 2020 om 20:46
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Bij het boeken van uw ticket moet u gewezen zijn op de vervoersvoorwaarden en in hoeverre Transavia aansprakelijkheid erkent voor zoek geraakte bagage alsmede watvubwel en niet mag meevoeren in de cabine. Door dentickets te kopen bent u akkoord gegaan met die voorwaarden. In die voorwaarden staat dus wat u wel en niet kunt verwachten van Transavia en wat Transavia van uw verwacht. Dan kunt u allerlei creatieve ideeën hebben maar u hebt zichbte houden aan die voorwaarden. Ik ben bang dat de aansprakelijkheid voor de vermiste goederen zeer beperkt is gehouden om welke reden reisverzekeringen bestaan.

tenormin
door tenormin - Feb 13, 2020 om 21:28
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Van de meeste antwoorden begrijp ik niet veel. Handbagage mag onder de stoel en (tot nu toe) wat niet in de tijd van de TS was, mocht je ook iets in het bagageruim leggen. Dus het zou allebei hebben moeten kunnen. Dus de TS is gewoon zwaar belazerd door Transavia. Ik heb het niet over de komende maatregelen van betalen voor en hand- en ruimtebagage, want die regels golden toen nog niet. Hij had het allebei bij zich moeten kunnen hebben, in het vliegtuig. Of hij nu ondernemer is of niet.

ne
door neodutchio Feb 13, 2020 om 21:39
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Hoeveel handbagage

H
andbagage mag inderdaad onder een stoel, maar 2 stuks handbagage mee mag dan weer niet. Elke passagier mag maar 1 stuks handbagage meenemen.

tenormin
door tenormin Feb 13, 2020 om 22:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@neo, de handbagage mag onder de stoel, boven je hoofd mag je ook wat neerleggen. Of dat nu die (klote) koffertjes op wielen zijn (en jassen of wat): de TS had het ook daar in mogen doen.

diumenge
door diumenge Feb 13, 2020 om 22:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Je kan wel je eigen regels verzinnen Tenormin, maar 1 stuk handbagage is 1 stuk handbagage. Het gaat er helemaal niet om waar je het kan neerleggen. TS had gewoon al z'n spullen in 1 tas moeten stoppen.

aurora1
door aurora1 Feb 13, 2020 om 23:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

1 stuk is 2 minus 1

tenormin
door tenormin Feb 13, 2020 om 23:37
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, kunnen jullie allemaal best beweren, geen bezwaar tegen uiteraard... er komt een maar en "eigen ervaring" ;-). Ik vloog tot eind 2018, okay, KLM, met handbagage en een extra rol (rot) koffertje in het vliegtuig en de grote koffer in het bagageruim. (Voor 3 maanden heeft men iets meer nodig dan een handtasje). Dat hebben dus, kennelijk tot nu toe, de meeste mensen: grote reistas onder de stoel, wel fijn want je kan je voeten erop zetten plus je rollertje in de kast boven je hoofd.

diumenge
door diumenge Feb 13, 2020 om 23:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dit gaat om Transavia, mijn ervaring met KLM is ook dat ze niet moeilijk doen over twee stuks handbagage.

tenormin
door tenormin Feb 13, 2020 om 23:59
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@diumenge, geen idee wat andere luchtvaartmaatschappijen doen. Die ervaring met reizen is tientallen jaren geleden. All included bedoel ik. Was ook niet zo moeilijk, alleen een vakantie van drie weken. Heeft men minder nodig dan. Ik probeer niet mijn gelijk te halen (heb ik ook kennelijk niet): alleen: dat was de laatste vijf jaren mijn ervaring. thats all. Welterusten

diumenge
door diumenge Feb 14, 2020 om 09:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee wat andere luchtvaartmaatschappijen doen, maar er toch maar wat over roepen dus.

aurora1
door aurora1 Feb 14, 2020 om 13:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

+10

lo
door lovewinnie - Feb 13, 2020 om 22:47
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag een stuk handbagage meenemen per persoon. Geen 2. Geen uitzonderingen.
U had de spullen wel kunnen verdelen en kostbare mee of 2 tassen kunnen samen voegen.
Verder reisverzekering voor bagage , is echt nodig.

aurora1
door aurora1 - Feb 13, 2020 om 23:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En al dat belangrijke spul waarmee u kennelijk ook geld verdient heeft u op geen enkele wijze verzekerd? U kunt ook helemaal niet bewijzen dat het 2000 euro waard was. Bovendien zal het nog een fractie daarvan geweest zijn wegens afschrijving.
Transavia heeft naar mijn mening gelijk. U wilde de regels naar uw hand zetten maar daar deed Transavia niet aan mee. En u had kennelijk geen cent ervoor over om al dat volgens u dure spul te verzekeren. Wees tevreden met wat u nog gekregen heeft, en kijk of het spul nog weer boven water komt bij zoekgeraakte bagage.

panter22
door panter22 - Feb 14, 2020 om 08:49
6599 Antwoorden / Vragen

Op de heenweg mocht je beide tassen wel als handbagage meenemen?
Had je geen schone kleren mee of toiletartikelen? Alleen maar wat apparatuur?
Heb je zelf contact gehad met het vliegveld in Helsinki?
Voortaan eerst maar eens de reisvoorwaarden lezen en spullen in een grotere koffer doen, zodat ze probleemloos in het ruim opgeslagen kunnen worden.
En neem een reisverzekering.

mo
door mof - Feb 14, 2020 om 18:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u niet bij de geschillencommissie terecht kunt zult u een advocaat moeten raadplegen en evt naar de rechter. Als de tas niet innhet ruim vervoerd mocht worden en bij de gate pas van u is afgenomen dan is transavia verantwoordelijk voor het transport nasr NL.
u bent al door de security check dus de goederen mochten van de lokale overheid wel mee met het vliegtuig.

jo
door jorisw - Feb 15, 2020 om 11:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"(beetje raar aangezien ik geen extra ruimte inneem omdat ik 1 tas onder mijn stoel wil plaatsen."

Hier zit denkfout: je neemt wel extra ruimte in. Het hele idee bij low-cost airlines is dat grote handbagage (de rolkoffertjes) in de bagagebakken gaat en de kleine tassen onder de stoel. De bagagebakken zijn niet (meer) bedoeld voor kleinere tassen. Daar kan je van alles van vinden maar zo zit het nu eenmaal. De voorwaarden van al deze maatschappijen zijn ook glashelder. Als je meer wilt moet je niet bij low-cost maatschappijen boeken, of extra betalen.

di
door diemenees - Mar 1, 2020 om 05:57
196 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je eigenlik wel een formulier ingevuld voor zoekgeraakte bagage? Als ik dit lees is er volgens mij nog best een kans dat die tas ergens in een bagagekelder op AMS/S´hol staat. Werd die tas juist en volledig gelabeld voor de vlucht? Kon je echt niet bedenken dat je soms 1 tas in de ander kan stoppen of nog heel snel (kost wel wat op dat dure S´hol) een grotere kopen?
Het is nl zo (wat amper iemand weet) dat VOOR het inladen van een plane ook een check/controle (soort róntgen oid) geschiedt bij tenminste verdachte bagage. Die kan aldus geweigerd worden.
Verder is en blijft het je niet goed voorbereiden op het strengere beleid van HV tov KL, dat inderdaad maar echt 1 (=EEN) stuks handluggage toelaat jouw verantwoording is. Als je ooit eerder met dat RYAN hebt gevlogen moet het je bekend zijn.  Dat komt ervan als iedereen maar zelf denkt dat ie het beter weet als een reisburo.
Verder heb je wrs. het meest aan een rechtsbijstandverzkrg gezien het grotere bedrag. Als je krap bij kas zit een rechtswinkel of 1e gratis advies van een advokaat. Welke geschillencom. bedoel je eigenlijk?