Accommodatie gereserveerd maar vanwege corona niet kunnen gaan?
Wij hebben met onze studie vereniging een accommodatie in Nederland geboekt. Nu kan dit weekend niet doorgaan vanwege corona. Wij hebben de keus gekregen om 50% terug te krijgen bij annuleren, of een voucher voor een andere datum. Stel het bedrijf gaat nu failliet, dan vervalt de voucher en zijn wij het totale bedrag kwijt. Hebben wij niet het recht dat we het volledige bedrag terugkrijgen? De accommodatie valt niet onder een groot concern, maar is particulier. Daarbij is de accommodatie ook volledig gesloten.
Wettelijk gezien heb je recht op geld terug, maar .... er zijn voucher-regelingen in het leven geroepen om te voorkomen dat er faillisementen gaan optreden.
Ter info: https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties
Natuurlijk heb je niet zonder meer recht op geld terug.
Er blijkt dat vragensteller onder de reservering uit wil: bij annuleren moet er immers 50% betaald worden. De accommodatieverschaffer kan dus zo te zien gewoon leveren.
Geld terug? Vergeet het maar. Nuancering: het staat niet vast dat de accommodatie het initiatief heeft genomen om de boel te cancellen.
De accomodatie is gesloten, maar het is inderdaad mogelijk dat ts zelf geannuleerd heeft.
In dat geval is een voucher een redelijke oplossing.
'Daarbij is de accommodatie ook volledig gesloten' is een cryptische zin.
Als inderdaad vragensteller niet de keuze heeft om te gaan omdat de accommodatie gesloten is, dan heeft ze wel recht op geld terug, maar kan ze ervoor kiezen het voucher accepteren.
Is las de opmerking anders. 'Gesloten' in de zin van afgebakend, privé etc.
Klopt niet
Uiteraard 50% niet accepteren. Je hebt gewoon recht op geld terug. Dit hoeft niet meteen, mag ook later . Anders zullen bedrijven faillissementen gaan aanvragen en heeft u niks.
U zult voucher kunnen accepteren met daarop duidelijk de vermelding dat deze na bepaalde datum om te ruilen is voor contanten. Of voet bij stuk houden dat u geld terug wilt en geen bon . Maakt u er een zaak van zult u u gelijk ook wel krijgen alleen de vraag is of ze dan al niet failliet zijn. Dan heeft u niks meer
Hun annuleren. Niet u. Dat u daarvoor 50% moet inleveren is onjuist
'Hun annuleren'.
Helemaal niet. Zo te zien ligt het initiatief bij de vragensteller.
Er blijkt uit niets dat de accommodatie-eigenaar niet kan leveren of anderszins onder zijn verplichtingen uit wil.
Recht op geld terug? Op basis van de gegeven informatie is dat onzin.
Klopt niet
Je hebt recht om het volledige bedrag terug te krijgen. Maar dat gaat de verhuurder je op dit moment niet betalen.
Je kunt de afspraak maken dat je de helft terug krijgt, maar je weet nooit zeker of en wanneer je betaald krijgt.
Als je een voucher neemt, dan kun je boeken op een andere datum.
Bij faillissement krijg je niets tenzij de SGR garant staat.
Gaat het misdan ben je in alle gevallen het geld kwijt.
Maar even afwachten wat er gaat gebeuren.
U heeft ten alle tijde recht om uw geld terug te vorderen op basis van ingebreke stelling, zie daarvoor dit: http://www.wetrecht.nl/schadevergoeding-bij-het-niet-nakomen-van-een-overeenkomst/ en zie ook deze met wel ook de aantekening dat indien iedereen gebruik maakt van het recht er sprake kan zijn van faillissement en er dan ook via juridische aanpak per saldo mogelijk niets 'te halen valt'. U zult uw vordering dan bij de curator moeten melden.
Annulering corona: In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt verleend en zou u, zoals recent ook aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorderen betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/
Als uannuleert heeft ute maken met de overeengekomen annuleringsvoorwaarden. Er is nergens afgesprokenin dit land datdoor de corona de wet is gewijzigd. Overeenkomsten blijven gewoon geldig. Als dit slechter is dan 50% zou ik die 50% accepteren, als het beter is kunt u meer eisen. Als u het voucher kiest neemt u het risico zelf dat het beerijf failliet gaat.
maar als het niet failliet gaat, kost het u uiteindelijk het minste.
tel je knopen!
Recht op 100% terugheb je alleen als zij annuleren. Als u zelf annuleert gelden gewoon de annuleringsvoorwaarden.
Top antwoord
Geld terug bij alleen boeken van een accommodatie is geen recht in Nederland.
Kijk ook even naar de bijvoorbeeld de Recron voorwaarden, die geven aan dat bij annuleren binnen een maand vooraf 90% van de huur verschuldigd is. Dus dan krijgt men 10% terug. Jullie hadden ook een (goede) annuleringsverzekering kunnen afsluiten. Doe je dat niet, dan valt het in jullie eigen risicosfeer.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer