Be
door Bert van Kruistum Sep 3, 2024 om 15:24
Vakantie & reizen

Airbnb

Goedemiddag,

Afgelopen zomer gingen we met het vliegtuig op vakantie naar Spanje om daar van 27 juli 2024 - 7 augustus 2024 van onze vakantie te gaan genieten. Aangekomen op airport Malaga hebben we onze huurauto opgehaald en zijn naar het door ons gehuurde appartement (appartementen complex Elegante dúplex con increíbles vistas al mar Mijas) gereden. Tot onze schrik bleken er al andere mensen in het appartement te zitten.

 

We hebben contact opgenomen met de verhuurder van het appartement Costa Golf Rentals. Die gingen het uitzoeken en kwamen met de mededeling dat het appartement dubbel geboekt was. De oorzaak zou zijn een storing in de synchronisatie tussen de site van booking.com en Airbnb. Conclusie zij konden er niets aan doen en hadden ook geen alternatief. Advies neem contact op met Airbnb want via Airbnb hadden we geboekt.

 

Helaas melde Airbnb ons doodleuk dat zij er niets aan konden doen “want wij zijn een derde partij” en dus niet verantwoordelijk. We kregen nog wel te horen dat we ons geld binnenkort terug zouden krijgen. En enkele ogenblikken later kregen we de melding “boeking geannuleerd”! 

 

Daar sta je dan met je koffers om 16:00u ’s middags in de brandende zon in Spanje op straat. 

 

We moesten dus op zoek naar een ander appartement. We waren met zijn vijven en hadden een 3 slaapkamer appartement nodig en dat midden in het hoogseizoen. U begrijpt dat gaf wel het een en ander aan stress. Wonder boven wonder vonden we toch vrij snel een appartement waar we meteen in konden en uiteindelijk een goede vakantie hebben gehad. Dus het liep in dit geval met een sisser af.

 

Het geld hebben we teruggekregen, maar feit dat beide partijen zich er zo makkelijk van af maken en je gewoon op straat laten staan is voor ons een reden om te kijken wat we met bovenstaande kunnen.

 

Is er iemand die we aansprakelijk kunnen stellen? Is er iets wat we kunnen doen?

 

Alvast bedankt voor uw reactie en advies.

 

Met vriendelijke groet,

Sonja en Bert van Kruistum

2569 8 Rapporteer
ju
door juliomariner - Sep 3, 2024 om 16:07
1368 Antwoorden / 2 Vragen
3

Tja, u heeft uw geld terug gehad dus waarschijnlijk kunt u verder niets hiermee.
Dat het geheel een kwalijke zaak is maakt dat voor de rest denk ik niet anders. 
Het enige wat u nog zou kunnen claimen is de eventuele meerkosten van het nieuwe appartement.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 3, 2024 om 16:12
911 Antwoorden / 3 Vragen
3

Het feit van de dubbelboeking en dat opstellling van de organisatie die het appartement verhuurt en AirBnB geen schoonheidsprijs verdient is alles toch goed gekomen.

Jullie vonden een nieuw appartement en het geld is teruggestort. Je bent niet duidelijk of je nieuwe appartement meer kostte dan het geanulleerde. Is dat het geval dan zou ik een aangetekende brief en een brief per reguliere post sturen met daarin het verzoek om de extra kosten binnen een bepaalde tijd over te maken.

Mijns inziens is het netjes afgehandeld of het moet zijn dat je smartegeld wilt ontvangen. 


Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 3, 2024 om 16:28
2234 Antwoorden / Vragen
1

Je zou uit moeten zoeken welke verantwoordelijkheid Booking.com nou precies aanvaart als het appartement niet beschikbaar is en of ze zich aan hun afspraken hebben gehouden. Zo niet kun je ze aansprakelijk stellen.
Die eigenaar van het appartement in Spanje aansprakelijk stellen lijkt mij onbegonnen werk. Persoonlijk beschouw ik Booking.com niet als een reisbureau maar als een bemiddelaar in ruimtes, en wie ze wel als reisbureau gebruikt lijkt soms van een koude kermis thuis te komen.

JMA2
door JMA2 Sep 3, 2024 om 23:26
144 Antwoorden / 3 Vragen

Booking is volgens mij helemaal geen partij in deze. De verhuurder had een synchronisatiesoring in zijn systeem en zo kon het gebeuren dat airbnb de melding "beschikbaar"kreeg terwijl het zeer waarschijnlijk door booking was gereserveerd.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 4, 2024 om 09:43
2234 Antwoorden / Vragen

Oeps ik had Booking.com gelezen ipv airbmb.

rj
door rjw - Sep 3, 2024 om 17:26
3354 Antwoorden / 5 Vragen
1

Airbnb kan er inderdaad niets aan doen. Zij kunnen natuurlijk nooit zien dat iemand een accomodatie ook via andere kanalen aanbiedt. De eigenaar van de accommodatie is verantwoordelijk. Uiteraard is het niet onlogisch om iets via meerdere kanalen aan te bieden maar die eigenaar moet dan wel zelf opletten of het niet dubbel is verhuurt.

ro
door ronny530 - Sep 3, 2024 om 18:18
2877 Antwoorden / 41 Vragen
1

Booking.com is inderdaad een platform waar externe vakantiewoning verhuurders gebruik van kunnen maken, een soort van Bol.com maar dan voor vakantiewoningen.
Booking.com regelt voor u de reservering en betaald voor u de verhuurder maar meer ook niet.
De verhuurder is verantwoordelijk voor het beschikbaar houden van de woning maar het zal mij niets verbazen dat de verhuurder de vakantiewoning tegen een veel hogere prijs kon verhuren want het is blijft toeristisch Spanje natuurlijk.
Het valt wel op dat u zeer snel het betaalde bedrag terug ontving en wonder boven wonder vond u toch snel een vakantiewoning terwijl het hartje zomer was waarin de populaire vakantiewoningen volgeboekt zijn.
U heeft een reis van een aantal uren achter de boeg bent moe ziet uw vakantie in het water vallen en dan is de keuze om voor het terug betaalde bedrag elders een vakantiewoning te accepteren die u helemaal niet wilde maar de de vakantie niet door laten gaan was ook geen optie.
Een schadevergoeding wordt zeer moeilijk omdat het Spaanse recht van toepassing is en de verhuurder het betaalde bedrag heeft terug betaald.
Het is echter wel zaak om Booking.com te laten weten dat deze verhuurder niet betrouwbaar is.
Een soortgelijk relaas las ik op een ander forum waarbij de vakantiegangers in dezelfde situatie terecht kwamen en hoe moe ze naar de lange reis ook waren met het geld retour en uiteraard snel een vrije vakantiewoning vonden maar wel zeven uur rijden verder. Voor zover ik weet is er geen vergoeding uit voort gekomen dus vrees ik voor u dat het u ook niet gaat lukken.

JMA2
door JMA2 Sep 3, 2024 om 23:29
144 Antwoorden / 3 Vragen

Booking is helemaal geen partij. De reservering is bij airbnb gedaan. Alleen door een storing tussen bij de verhuurder kon booking het appartement reserveren terwijl het op airbnb nog beschikbaar stond. Zo lees ik het tenminste.

lo
door lovewinnie - Sep 4, 2024 om 10:52
1227 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik zou toch de eigenaar van de accomodatie aanspreken . Die heeft niet goed gecommuniceerd met de aanbieders. De aanbieders zijn niet meer dan een soort markplaats. Je moet dus bij de bron zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Sep 4, 2024 om 11:44
2234 Antwoorden / Vragen

Bedoel je met aanspreken dat je een zaak in Spanje gaat starten?

lo
door lovewinnie Sep 5, 2024 om 09:28
1227 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo meteen een zaak starten. Dat is niet nodig. 
Kunt toch gewoon klacht indienen, gesprek aan gaan en kijken of ze met een oplossing komen. al is het maar een sorry

1paul
door 1paul - Sep 5, 2024 om 08:00
3298 Antwoorden / 0 Vragen
0

verhuurder is verantwoordelijk en mag opdraaien voor de extra kosten zoals vervoer en eventuele meerkosten verblijf!!

https://partner.booking.com/nl/hulp/reserveringen/beheren/alles-wat-u-moet-weten-over-overboekingen

dit zegt booking tegen de partners!!

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

sn
snokiedeath - Sep 10, 2024 om 18:12
Auto & vervoer

Beeindigen ov chipkaart expres ingewikkeld

Hoi, een ov-chipkaart heeft een houdbaarheidsdatum. Alleen dat is al een zinloze aanslag op het milieu, maar dat even ter zijde. Mijn ov-chipkaart is bijna eindig, dus ontving ik automatisch een nieuwe kaart. Deze nieuwe kaart vervangt de oude. Fysiek gebeurd dit dus vanzelf maar achter de schermen blijft een resterend saldo van €35 achter op mijn oude kaart. Daar wordt niet over gerept.  Om ... Lees meer

Ni
NielsBM - Sep 11, 2024 om 10:14
Elektronica & tv

Wie heeft er nog meer problemen met KPN mobiel internet op iPhone 11 en SE 2020?

Als sinds eind mei heb ik op 4 mobiele toestellen in mijn huishouden, (2x iPhone 11 en 2x iPhone SE 2020) problemen met mobiel internet. Een zeer onstabiele verbinding die steeds wegvalt. Naar KPN zeggen ligt het aan de Apple toestellen, nadat KPN wijzigingen in hun mobiele masten had gedaan. Er wordt een beetje geheimzinnig over gedaan waar het nou precies aan ligt.  Ik ben al vanaf eind mei me ... Lees meer

Ge
GerardvW - Sep 7, 2024 om 10:20
Geldzaken & recht

Afwijzing huurwoning

Sta eerste op een woning papieren zijn in orde maar de woningbouw corporatie is van plan om alsnog te weigeren op basis van of het wel gaat matchen met de buren mag dit? Lees meer