Airbnb overtreedt de wet?
Hallo allemaal,
Op vakantie in Noorwegen is mij het volgende overkomen. Wij hebben in maart 2017 via Airbnb een accommodatie in Bergen geboekt. Op 15-08 - al op vakantie - kreeg ik echter het bericht kreeg dat mijn 'host' de reservering van twee dagen later (17-08 tot 19-08) had geannuleerd. Airbnb bood twee mogelijkheden: 1) geld terug en 2) een nieuwe boeking maken voor maximaal 10% duurder. Dit bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan, doordat kort van tevoren vrijwel alles is volgeboekt in een populaire stad als Bergen. Gelukkig konden we na lang zoeken toch nog iets vinden dat enigszins binnen ons budget en niet al te ver buiten het centrum lag.
Toen deed echter het volgende probleem zich voor. Waar wij vanuit Nederland probleemloos verschillende accommodaties hadden geboekt via Airbnb, moest ik nu opeens mijn account verifiëren door mijn paspoort te uploaden. Airbnb gaf aan dat het ging om de foto, maar alleen de foto uploaden was niet voldoende. Ik wilde mijn persoonsgegevens echter niet uploaden omdat ik niet wil dat mijn gegevens op het internet rondzwerven. Na lang proberen kon ik Airbnb eindelijk telefonisch bereiken, maar de mevrouw aan de telefoon mailde mij later op de dag - na overlegd te hebben - terug dat het toch echt niet anders kon dan mijn paspoort te uploaden. Het kopiëren van ID-documenten is echter bij wet verboden, zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.
Mijn vragen:
1) Overtreedt Airbnb inderdaad de wet door je te dwingen je paspoort te uploaden voor je een nieuwe boeking kunt maken?
2) Kan ik op een of andere manier Airbnb zo ver krijgen (desnoods dwingen) mij het verschil tussen de oorspronkelijke accommodatie en het hotel terug te betalen?
Alvast veel dank voor het meedenken!
Had u uw BSN-nummer niet kunnen afplakken?
Lees wat Airbnb schrijft over de privacy-garantie bij het uploaden van paspoortgegevens:
https://www.bright.nl/gebruikers-moeten-voortaan-paspoort-inscannen-bij-airbnb
En natuurlijk kunt u proberen het prijsverschil in rekening te brengen, maar ik geef u weinig kans. Welke reden hebben zij trouwens opgegeven van het annuleren? Lag de oorzaak bij Airbnb of bij de eigenaar van de accommodatie?
Ik heb ook eens een poging gedaan. Mijn BSN afgeplakt en dan accepteerd BnB het niet meer. Beter is niet via BnB te boeken maar gewon googlen naar pension of bed en breakfast of dat soort termen en dan kom je er veel meer tegen, tegen veel gunstiger prijzen.
Helemaal mee eens. Van alle bookingsites vind ik Airbnb trouwens verreweg de minst aantrekkelijke.
Vraag 2. Je hebt 2 mogelijkheden. Je kunt een nieuwe reservering maken, mogelijk met extra geld van de verhuurder of je krijgt je geld terug.
Je boekt een hotel, dan kun je je geld terugkrijgen.
Dat is dus het risico wat je neemt door bij Airbnb te boeken. De accomodatie kan geannuleerd worden en dan moet je zelf op zoek naar wat anders.
https://www.airbnb.nl/help/article/950/i-received-an-additional-credit-after-my-host-canceled--how-does-it-work
https://www.airbnb.nl/help/article/170/what-happens-if-my-host-cancels-my-reservation
Ik vindt dat airbnb niet het verschil hoeft te betalen. U bent eigenwijs en betweterig en daar hoeft airbnb niet voor op te draaien.
Straks was het enig beschikbaar hotel 900 euro per nacht.
"Ik wilde mijn persoonsgegevens echter niet uploaden omdat ik niet wil dat mijn gegevens op het internet rondzwerven."
Hier houdt u dus op met geloofwaardig zijn, u plaatst zelf persoonsgegevens op internet zoals naam, adres, leeftijd, uw reishobby en bestemmingen (Ondermeer een huttentocht in Oostenrijk met uw vader met als afsluiter de beklimming van de Grossvenediger).
Een commercieel bedrijf wil om fraude uit te sluiten graag zeker weten dat u inderdaad bent wie u zegt te zijn, al helemaal als het IP adres waarmee u contact opneemt plotseling niet uit het land komt waar u zegt te wonen. U kunt daar aan tegemoetkomen door een kopietje paspoort op te sturen, desnoods met gevoelige info afgeplakt of doorgekrast maar u weigert gewoon keihard.
U kunt vervolgens het bedrijf niet opzadelen met extra kosten die voortvloeien uit uw weigering.
Ik heb geprobeerd een account aan te maken via BnB en daarvoor kopie van paspoort opsturen. Maar als ik hetS/N nummer afplak dan accepteert BnB de verificatie niet meer. En dus werd ook bij mij de boeking geannulerd. Gelukkig wist ik waar we geboekt hadden en zelf contact op genomen met de eigenaar. Ik vind BnB toch waardeloos iets. Bed en Breakfast. Maar heel vaak is de accomodatie zonder ontbijt. Waar staat dat BnB dan voor?
U kunt hier een klacht tegen AirBnB indienen:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.show&lng=NL
Hallo Lianne,
Je kunt nog een keer proberen te onderhandelen anders meld je het bij Datalek en dan moeten ze een bepaald % van hun omzet betalen aan een boete als ze in strijd met de wet handelen. Als ze geen beveligde omgeving hebben voor het oploden van je gegevens dan zijn ze strafbaar. voor meer info zou ik meldpunt datalek bellen. zij kunnen je precies vertellen van hoe en wat. zie onderstande link
Meldplicht datalekken | Autoriteit Persoonsgegevens
MVG Yasro01
Tuurlijk een bepaald percentage, dan loop je met tonnen de deur uit, zoniet miljoenen, je antwoord is lachwekkend
kijk 'ns onder deze link voor een veiliger kopie paspoort met de KopieID-app > https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/veilige-kopie-identiteitsbewijs
ze handelen met deze vraag tegen de wet in en daar gaat menigeen aan voorbij lijkt het wel, leg uw klacht neer bij bnb (met de juiste wet erbij) en wacht het antwoord af, is dit niet bevredigend dna kunt u hen alsnog voor de meerkosten verantwoordelijk stellen als u dat wenst...
Voortaan dan maar gewoon een hotel boeken?
En als u toch voor een dubbeltje op de eerste rij wilt kunt u een hostel boeken.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer