En
door Ennail92 Sep 10, 2017 om 16:58
Vakantie & reizen

Airbnb overtreedt de wet?

Hallo allemaal,

Op vakantie in Noorwegen is mij het volgende overkomen. Wij hebben in maart 2017 via Airbnb een accommodatie in Bergen geboekt. Op 15-08 - al op vakantie - kreeg ik echter het bericht kreeg dat mijn 'host' de reservering van twee dagen later (17-08 tot 19-08) had geannuleerd. Airbnb bood twee mogelijkheden: 1) geld terug en 2) een nieuwe boeking maken voor maximaal 10% duurder. Dit bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan, doordat kort van tevoren vrijwel alles is volgeboekt in een populaire stad als Bergen. Gelukkig konden we na lang zoeken toch nog iets vinden dat enigszins binnen ons budget en niet al te ver buiten het centrum lag.

Toen deed echter het volgende probleem zich voor. Waar wij vanuit Nederland probleemloos verschillende accommodaties hadden geboekt via Airbnb, moest ik nu opeens mijn account verifiëren door mijn paspoort te uploaden. Airbnb gaf aan dat het ging om de foto, maar alleen de foto uploaden was niet voldoende. Ik wilde mijn persoonsgegevens echter niet uploaden omdat ik niet wil dat mijn gegevens op het internet rondzwerven. Na lang proberen kon ik Airbnb eindelijk telefonisch bereiken, maar de mevrouw aan de telefoon mailde mij later op de dag - na overlegd te hebben - terug dat het toch echt niet anders kon dan mijn paspoort te uploaden. Het kopiëren van ID-documenten is echter bij wet verboden, zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/ben-ik-verplicht-om-een-kopie-van-mijn-identiteitsbewijs-te-geven-aan-een-bedrijf.

Probleem was nu echter dat mijn accommodatie geannuleerd was en ik niet via Airbnb een nieuwe kon boeken omdat ik dan mijn paspoort moest uploaden. De enige nog beschikbare hotels in de stad waren fors duurder dan onze oorspronkelijke accommodatie. We hebben een hele vakantiedag besteed aan het zoeken, maar de goedkoopste optie die we konden vinden was €298, tegen de €181 die we voor onze oorspronkelijke accommodatie betaald hadden.

Ik ben van mening dat Airbnb zijn verantwoordelijkheid moet nemen en mij het verschil van €117 moet terugbetalen. Dit doen zij echter niet, want zij zijn van mening dat ze niets verkeerd doen.

Mijn vragen:
1) Overtreedt Airbnb inderdaad de wet door je te dwingen je paspoort te uploaden voor je een nieuwe boeking kunt maken?
2) Kan ik op een of andere manier Airbnb zo ver krijgen (desnoods dwingen) mij het verschil tussen de oorspronkelijke accommodatie en het hotel terug te betalen?

Alvast veel dank voor het meedenken!

Lianne

17124 13 Rapporteer

boppe1943
door boppe1943 - Sep 10, 2017 om 17:33
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Had u uw BSN-nummer niet kunnen afplakken?
Lees wat Airbnb schrijft over de privacy-garantie bij het uploaden van paspoortgegevens:
https://www.bright.nl/gebruikers-moeten-voortaan-paspoort-inscannen-bij-airbnb
En natuurlijk kunt u proberen het prijsverschil in rekening te brengen, maar ik geef u weinig kans. Welke reden hebben zij trouwens opgegeven van het annuleren? Lag de oorzaak bij Airbnb of bij de eigenaar van de accommodatie?

ja
door jan4073 Sep 11, 2017 om 12:46
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb ook eens een poging gedaan. Mijn BSN afgeplakt en dan accepteerd BnB het niet meer. Beter is niet via BnB te boeken maar gewon googlen naar pension of bed en breakfast of dat soort termen en dan kom je er veel meer tegen, tegen veel gunstiger prijzen.

boppe1943
door boppe1943 Sep 11, 2017 om 14:12
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Helemaal mee eens. Van alle bookingsites vind ik Airbnb trouwens verreweg de minst aantrekkelijke.

panter22
door panter22 - Sep 10, 2017 om 17:44
6599 Antwoorden / Vragen

Vraag 2. Je hebt 2 mogelijkheden. Je kunt een nieuwe reservering maken, mogelijk met extra geld van de verhuurder of je krijgt je geld terug.
Je boekt een hotel, dan kun je je geld terugkrijgen.
Dat is dus het risico wat je neemt door bij Airbnb te boeken. De accomodatie kan geannuleerd worden en dan moet je zelf op zoek naar wat anders.
https://www.airbnb.nl/help/article/950/i-received-an-additional-credit-after-my-host-canceled--how-does-it-work
https://www.airbnb.nl/help/article/170/what-happens-if-my-host-cancels-my-reservation

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 10, 2017 om 21:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik vindt dat airbnb niet het verschil hoeft te betalen. U bent eigenwijs en betweterig en daar hoeft airbnb niet voor op  te draaien.
Straks was het enig beschikbaar hotel 900 euro per nacht.

newmikey
door newmikey - Sep 10, 2017 om 22:24
830 Antwoorden / 0 Vragen

"Ik wilde mijn persoonsgegevens echter niet uploaden omdat ik niet wil dat mijn gegevens op het internet rondzwerven."

Hier houdt u dus op met geloofwaardig zijn, u plaatst zelf persoonsgegevens op internet zoals naam, adres, leeftijd, uw reishobby en bestemmingen (Ondermeer een huttentocht in Oostenrijk met uw vader met als afsluiter de beklimming van de Grossvenediger).

Een commercieel bedrijf wil om fraude uit te sluiten graag zeker weten dat u inderdaad bent wie u zegt te zijn, al helemaal als het IP adres waarmee u contact opneemt plotseling niet uit het land komt waar u zegt te wonen. U kunt daar aan tegemoetkomen door een kopietje paspoort op te sturen, desnoods met gevoelige info afgeplakt of doorgekrast maar u weigert gewoon keihard.

U kunt vervolgens het bedrijf niet opzadelen met extra kosten die voortvloeien uit uw weigering.

ja
door jan4073 Sep 11, 2017 om 12:43
83 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb geprobeerd een account aan te maken via BnB en daarvoor kopie van paspoort opsturen. Maar als ik hetS/N nummer afplak dan accepteert BnB de verificatie niet meer. En dus werd ook bij mij de boeking geannulerd. Gelukkig wist ik waar we geboekt hadden en zelf contact op genomen met de eigenaar. Ik vind BnB toch waardeloos iets. Bed en Breakfast. Maar heel vaak is de accomodatie zonder ontbijt. Waar staat dat BnB dan voor?

costnix
door costnix - Sep 10, 2017 om 22:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen
ID
door IDMB - Sep 10, 2017 om 22:58
18 Antwoorden / 4 Vragen

Wat ben ik blij dat ik wel weet dat je daar niet boekt.

Ya
door Yasro01 - Sep 11, 2017 om 13:10
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Lianne,

Je kunt nog een keer proberen te onderhandelen anders meld je het bij Datalek en dan moeten ze een bepaald % van hun omzet betalen aan een boete als ze in strijd met de wet handelen. Als ze geen beveligde omgeving hebben voor het oploden van je gegevens dan zijn ze strafbaar. voor meer info zou ik meldpunt datalek bellen. zij kunnen je precies vertellen van hoe en wat. zie onderstande link

Meldplicht datalekken | Autoriteit Persoonsgegevens

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/beveiliging/meldplicht-datalekken

MVG Yasro01

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 11, 2017 om 13:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Tuurlijk een bepaald percentage, dan loop je met tonnen de deur uit, zoniet miljoenen, je antwoord is lachwekkend

sa
door sandra boter - Sep 11, 2017 om 13:24
5 Antwoorden / 3 Vragen

kijk 'ns onder deze link voor een veiliger kopie paspoort met de KopieID-app > https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identiteitsfraude/vraag-en-antwoord/veilige-kopie-identiteitsbewijs

1paul
door 1paul - Sep 11, 2017 om 14:35
3101 Antwoorden / 0 Vragen

ze handelen met deze vraag tegen de wet in en daar gaat menigeen aan voorbij lijkt het wel, leg uw klacht neer bij bnb (met de juiste wet erbij) en wacht het antwoord af, is dit niet bevredigend dna kunt u hen alsnog voor de meerkosten verantwoordelijk stellen als u dat wenst...

aurora1
door aurora1 - Sep 11, 2017 om 15:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voortaan dan maar gewoon een hotel boeken?
En als u toch voor een dubbeltje op de eerste rij wilt kunt u een hostel boeken.

En
door End66 - Sep 11, 2017 om 16:35
2 Antwoorden / Vragen

Ik wil even kwijt dat ik de teneur van sommige "antwoorden"/ reacties schandalig vind!
Gewoon antwoord geven zonder allerlei vooronderstellingen....... Mocht dit erg moeilijk zijn reageer dan niet.

mo
door mof - Sep 11, 2017 om 17:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Lianne, airbnb dwingt u nergens toe. U bent vrij te kiezen of u met dit bedrijf in zee wilt. Het is echter niet netjes van ze om uw paspoort op te vragen. Ik zou geen zaken meer doen met ze als ik u was.
of airbnb u het verschil in kosten moet vergoeden hangt van de voorwaarden af die voor uw boeking golden. Heeft u daarvan een kopie?

Marko Jablan
door Marko Jablan - Sep 17, 2017 om 22:07
17 Antwoorden / 1 Vragen

Antwoord 1: Ja, airbnb overtreedt de wet, want het nummer van je paspoort wordt op de servers in Ierland opgeslagen en dat mag niet.
Antwoord 2: Nee, Airbnb is een bemiddelaar, geen reisorganisatie.

Maar ... waarom boek je eigenlijk via Airbnb? Die 12% servicekosten ex BTW van Airbnb zorgen ervoor, dat jouw accommodatie via andere sites goedkoper is te boeken èn tegen betere garanties. Een host, die twee dagen voor aankomst annuleert, komt nu niet echt betrouwbaar over of wel?