Annuleringsverzekering tijdens coronacrisis
Mijn vrouw en ik hebben in mei in totaal 3 vluchten geboekt bij Ryan Air. Mijn vrouw moet echter in mei en juni onderzocht worden in het ziekenhuis. We hebben een verklaring van de huisarts dat ze niet kan reizen vanwege de onderzoeken. Je kunt nog steeds vluchten boeken voor de maand mei.
Op mijn (volledig onderbouwde) verzoek tot teruggave van het geld antwoord de verzekeringsmij Promovendum:
Hoe nu verder?
Op de dekking verder vast te kunnen stellen zullen wij moeten afwachten of voor uw reis inreisbeperkingen gelden. Wij zullen u tegen die tijd verder informeren inzake de verdere afwikkeling van de schade.
Met andere woorden: zij laten het afhangen van wat de vliegmaatschappij gaat doen in mei. Is deze houding terecht?
Toon van de Kerkhof.
U heeft het uiteraard over vorig jaar Mei. Denk ik. Natuurlijk wist niemand toen dat er Corona virus zou uitbreken. Promovendum geeft u dus een correct antwoord. Er is geen vliegtuigmaatschappij die nog vliegt, ook niet in Mei. 90% van de vliegtuigen staan stil op Schiphol, alleen vrachtverkeer gaat nog (ietwat) door.
De vliegtuigmaatschappij Ryan Air verwacht niet in de maand mei de lucht in te kunnen dus vluchten boeken voor deze maand zou dan niet mogelijk moeten zijn.
Het lijkt er op dat ze alleen willen uitbetalen op de annuleringsverzekering als Ryan Air wél vliegt in mei (en de reis in principe dus gemaakt had kunnen worden), als Ryan Air niet vliegt dan zou de luchtvaartmaatschappij de schade moeten compenseren. Dat is geen vreemde houding gezien de huidige omstandigheden. Of het juridisch terecht is weet ik niet, maar vooralsnog lijkt het er op alsof je uiteindelijk toch gecompenseerd zal worden. Dus wat is dan precies het probleem?
Dat ze überhaupt uit zullen betalen staat niet vast.
Als Ryan Air niet vliegt, dan trekken ze er ongetwijfeld de handen van af.
Als Ryan Air wel vliegt, zullen ze het beoordelen en het is niet onwaarschijnlijk dat ze, gegeven de polisvoorwaarden, zullen afwijzen.
Eens, de vraag is ook wat summier. Ik ga er bij de tweede situatie dan ook vanuit dat TS een geldige reden heeft om te annuleren die ook gedekt wordt, dat staat los van de Corona-maatregelen lijkt mij.
Heb je nu al de vluchten geannuleerd zonder overleg met de annuleringsverzekering?
Dan ben je wel erg voorbarig geweest.
Als je vluchten niet doorgaan, dan is dat voor risico van Ryan Air.
Maar als je nu al hebt geannuleerd, dan is het jouw risico.
Dan had je nu nog niet hoeven annuleren.
Hoe Promovendum daar mee omgaat, zul je nog maar eens na moeten vragen.
Het niet kunnen reizen vanwege onderzoeken, staat niet in de annuleringsvoorwaarden.
Kijk bij artikel 5:
https://www.promovendum.nl/sites/default/files/downloads/promovendum-doorlopende-annuleringsverzekering-2014.pdf
De door u hier vermelde redenen zie ik niet staan in de voorwaarden waarbij uitkering door Promovendum plaats vindt. Dus u heeft naar mijn idee daar geen dekking voor met uw annuleringsverzekering.
Het heeft allemaal toch ook niets te maken met de Corona crisis? Waarom u dat bij uw vraag zet is me niet duidelijk.
https://www.verzekeraars.nl/branche/geschillencommissies om te beginnen met deze verwijzing.
Kan ik aannemen dat u doelt op uw annuleringsvezekering? Ik kan mij niet voorstellen dat hetgeen u aangeeft dan reden zou zijn om niet tot uitrkering over te gaan. Het lijkt mij dus uitermate zinvol om aan Promovendum te melden dat in deze het wel of niet zijn ingesteld va reisbeperkingen van overheidswege maar de geneeskundige situatie van uw echgenote de reden is. Zend daarbij dan ook de verklaring van de huisarts dat zij niet kan reiszen. Ik sluit niet uit dat men ook bij Promovendum op dit moment niet door alle bomen het bos meer ziet.
Ze geven helemaal niet aan dat dat de reden is om niet tot uitkering over te gaan!
@TROSTOMAAT ik kan van dit niets anders afleiden dan hetgeen ik aangaf - men gaat voorbij aan de aangegeven reden, gezondheid, en niet de reisbeperking op basis van de Covid19 problematiek: (Citaat) : Op de dekking verder vast te kunnen stellen zullen wij moeten afwachten of voor uw reis inreisbeperkingen gelden. Wij zullen u tegen die tijd verder informeren inzake de verdere afwikkeling van de schade. niets anders afleiden da......
Men gaat voorbij aan iedere mogelijke reden om tot uitkering over te gaan, omdat ze zien aankomen dat er inreisbeperkingen zullen gelden (Ryan Air zal meivluchten gaan cancellen) en daarom branden ze de vingers niet aan een oordeel. Ze kopen tijd. Logisch. Er wordt vooralsnog niet afgewezen (daarvoor is nog tijd genoeg). 'Gezondheid' is overigens niet voldoende om je annulering vergoed te krijgen. Het is onwaarschijnlijk dat TS een punt heeft (maar dat is dus nog niet beoordeeld).
We hebben een verklaring van de huisarts dat ze niet kan reizen vanwege de onderzoeken.
Op basis van deze gegevens zou een annuleringsverzekering moet uitkeren, of er nu wel of niet gevlogen kan worden. Uw vrouw mag op medische gronden niet vliegen en dat staat geheel los van de corona situatie.
1. Of de annuleringsverzekering zou moeten uitkeren hangt van de voorwaarden van die specifieke verzekering af.
2. Er blijkt nergens uit dat mevrouw 'op medische gronden' niet mag vliegen.
3. 'Medische gronden' op zich zijn sowieso niet voldoende reden om annulering vergoed te krijgen volgens de voorwaarden van Promovendum
Niet mag reizen betekend volgens mij dus ook niet vliegen.
Dat klopt. Alleen staat er helemaal niet vast dat iemand niet mag reizen. Dat schrijft TS ook niet!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
De lekkerste whisky
Hoi,
Ik ben op zoek naar de lekkerste whisky.
Ik en mijn maten doen volgende week een mannenavond, hiervoor wil ik graag een lekkere fles whisky halen. Ik heb online gezocht naar verschillende soorten, alleen heb ik geen idee welke lekker is.
Heeft er iemand tips??
...
Lees meer
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer