to
door toonvandekerkhof@gmail.com Apr 8, 2020 om 00:34
Vakantie & reizen

Annuleringsverzekering tijdens coronacrisis

Mijn vrouw en ik hebben in mei in totaal 3 vluchten geboekt bij Ryan Air. Mijn vrouw moet echter in mei en juni onderzocht worden in het ziekenhuis. We hebben een verklaring van de huisarts dat ze niet kan reizen vanwege de onderzoeken. Je kunt nog steeds vluchten boeken voor de maand mei.
Op mijn (volledig onderbouwde) verzoek tot teruggave van het geld antwoord de verzekeringsmij Promovendum:
Hoe nu verder?

Op de dekking verder vast te kunnen stellen zullen wij moeten afwachten of voor uw reis inreisbeperkingen gelden. Wij zullen u tegen die tijd verder informeren inzake de verdere afwikkeling van de schade.

Met andere woorden: zij laten het afhangen van wat de vliegmaatschappij gaat doen in mei. Is deze houding terecht?

Toon van de Kerkhof.

1383 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 8, 2020 om 01:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft het uiteraard over vorig jaar Mei. Denk ik. Natuurlijk wist niemand toen dat er Corona virus zou uitbreken. Promovendum geeft u dus een correct antwoord. Er is geen vliegtuigmaatschappij die nog vliegt, ook niet in Mei. 90% van de vliegtuigen staan stil op Schiphol, alleen vrachtverkeer gaat nog (ietwat) door.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 8, 2020 om 02:40
7156 Antwoorden / 3 Vragen

De vliegtuigmaatschappij Ryan Air verwacht niet in de maand mei de lucht in te kunnen dus vluchten boeken voor deze maand zou dan niet mogelijk moeten zijn.

diumenge
door diumenge - Apr 8, 2020 om 08:01
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt er op dat ze alleen willen uitbetalen op de annuleringsverzekering als Ryan Air wél vliegt in mei (en de reis in principe dus gemaakt had kunnen worden), als Ryan Air niet vliegt dan zou de luchtvaartmaatschappij de schade moeten compenseren. Dat is geen vreemde houding gezien de huidige omstandigheden. Of het juridisch terecht is weet ik niet, maar vooralsnog lijkt het er op alsof je uiteindelijk toch gecompenseerd zal worden. Dus wat is dan precies het probleem?

Tr
door Trostomaat Apr 8, 2020 om 14:45
239 Antwoorden / Vragen

Dat ze überhaupt uit zullen betalen staat niet vast.
Als Ryan Air niet vliegt, dan trekken ze er ongetwijfeld de handen van af.
Als Ryan Air wel vliegt, zullen ze het beoordelen en het is niet onwaarschijnlijk dat ze, gegeven de polisvoorwaarden, zullen afwijzen.

diumenge
door diumenge Apr 8, 2020 om 14:48
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Eens, de vraag is ook wat summier. Ik ga er bij de tweede situatie dan ook vanuit dat TS een geldige reden heeft om te annuleren die ook gedekt wordt, dat staat los van de Corona-maatregelen lijkt mij.

panter22
door panter22 - Apr 8, 2020 om 08:48
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je nu al de vluchten geannuleerd zonder overleg met de annuleringsverzekering?
Dan ben je wel erg voorbarig geweest.
Als je vluchten niet doorgaan, dan is dat voor risico van Ryan Air.
Maar als je nu al hebt geannuleerd, dan is het jouw risico.
Dan had je nu nog niet hoeven annuleren.
Hoe Promovendum daar mee omgaat, zul je nog maar eens na moeten vragen.
Het niet kunnen reizen vanwege onderzoeken, staat niet in de annuleringsvoorwaarden.
Kijk bij artikel 5:
https://www.promovendum.nl/sites/default/files/downloads/promovendum-doorlopende-annuleringsverzekering-2014.pdf

aurora1
door aurora1 - Apr 8, 2020 om 14:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De door u hier vermelde redenen zie ik niet staan in de voorwaarden waarbij uitkering door Promovendum plaats vindt. Dus u heeft naar mijn idee daar geen dekking voor met uw annuleringsverzekering.
Het heeft allemaal toch ook niets te maken met de Corona crisis? Waarom u dat bij uw vraag zet is me niet duidelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 8, 2020 om 21:15
16775 Antwoorden / 202 Vragen

https://www.verzekeraars.nl/branche/geschillencommissies om te beginnen met deze verwijzing.

Kan ik aannemen dat u doelt op uw annuleringsvezekering? Ik kan mij niet voorstellen dat hetgeen u aangeeft dan reden zou zijn om niet tot uitrkering over te gaan. Het lijkt mij dus uitermate zinvol om aan Promovendum te melden dat in deze het wel of niet zijn ingesteld va reisbeperkingen van overheidswege maar de geneeskundige situatie van uw echgenote de reden is. Zend daarbij dan ook de verklaring van de huisarts dat zij niet kan reiszen. Ik sluit niet uit dat men ook bij Promovendum op dit moment niet door alle bomen het bos meer ziet.

Tr
door Trostomaat Apr 8, 2020 om 21:37
239 Antwoorden / Vragen

Ze geven helemaal niet aan dat dat de reden is om niet tot uitkering over te gaan!

heremietkreeft
door heremietkreeft Apr 8, 2020 om 21:44
16775 Antwoorden / 202 Vragen

@TROSTOMAAT ik kan van dit niets anders afleiden dan hetgeen ik aangaf - men gaat voorbij aan de aangegeven reden, gezondheid, en niet de reisbeperking op basis van de Covid19 problematiek:  (Citaat) : Op de dekking verder vast te kunnen stellen zullen wij moeten afwachten of voor uw reis inreisbeperkingen gelden. Wij zullen u tegen die tijd verder informeren inzake de verdere afwikkeling van de schade. niets anders afleiden da......

Tr
door Trostomaat Apr 8, 2020 om 22:16
239 Antwoorden / Vragen

Men gaat voorbij aan iedere mogelijke reden om tot uitkering over te gaan, omdat ze zien aankomen dat er inreisbeperkingen zullen gelden (Ryan Air zal meivluchten gaan cancellen) en daarom branden ze de vingers niet aan een oordeel. Ze kopen tijd. Logisch. Er wordt vooralsnog niet afgewezen (daarvoor is nog tijd genoeg). 'Gezondheid' is overigens niet voldoende om je annulering vergoed te krijgen. Het is onwaarschijnlijk dat TS een punt heeft (maar dat is dus nog niet beoordeeld).

gerbera
door gerbera - Apr 8, 2020 om 22:35
7348 Antwoorden / 14 Vragen

We hebben een verklaring van de huisarts dat ze niet kan reizen vanwege de onderzoeken.

Op basis van deze gegevens zou een annuleringsverzekering moet uitkeren, of er nu wel of niet gevlogen kan worden. Uw vrouw mag op medische gronden niet vliegen en dat staat geheel los van de corona situatie.

Tr
door Trostomaat Apr 8, 2020 om 22:43
239 Antwoorden / Vragen

1. Of de annuleringsverzekering zou moeten uitkeren hangt van de voorwaarden van die specifieke verzekering af.
2. Er blijkt nergens uit dat mevrouw 'op medische gronden' niet mag vliegen.
3. 'Medische gronden' op zich zijn sowieso niet voldoende reden om annulering vergoed te krijgen volgens de voorwaarden van Promovendum

gerbera
door gerbera Apr 9, 2020 om 09:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Niet mag reizen betekend volgens mij dus ook niet vliegen.

Tr
door Trostomaat Apr 9, 2020 om 12:36
239 Antwoorden / Vragen

Dat klopt. Alleen staat er helemaal niet vast dat iemand niet mag reizen. Dat schrijft TS ook niet!