Ja
door JanHogerwerf Aug 5, 2018 om 16:29
Vakantie & reizen

Autohuur voor vriendin

Hallo,

Ik heb laatst voor mijn vriendin via internet een auto gereserveerd in Antalya via Goldcar. Dit omdat zij niet over een creditcard beschikte. Ter plaatse kreeg ze de auto niet mee omdat de Credit Card niet op haar naam stond. Volgens Goldcar heb ik geen recht op geld terug omdat in de voorwaarde staat dat de Credit card om naam van de bestuurder moet staan.

Is er nog een manier om geld terug te krijgen (EUR 100)? Hoe zit dit met consumentenrecht?

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Jan

3446 7 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 5, 2018 om 16:31
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat bedoel je met hoe dit zit met consumentenrecht? Als dat in de voorwaarden staat dan heb je gewoon dikke pech, dit doen ze om fraude met creditcards te voorkomen.

Ja
door JanHogerwerf Aug 5, 2018 om 16:34
Antwoorden / 1 Vragen

Er kunnen wel voorwaarden staan in de overeenkomst maar die kunnen afwijken van wat er volgens het consumentenrecht geldt.

Gr
door Grunn1 Aug 5, 2018 om 16:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het Nederlandse consumenten recht is niet geldig in het buitenland. Had de voorwaarden maar gelezen. Met een andermans creditcard is het nooit mogelijk om een auto te huren.

jo
door jorisw Aug 5, 2018 om 22:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@Janhogerwerf: het is niet in Nederland, maar stel dat het wel in Nederland is, met welk consumentenrecht zou deze voorwaarde dan strijdig zijn?

marita5
door marita5 - Aug 5, 2018 om 17:50
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JanHogerwerf ,

Ter plaatse kreeg ze de auto niet mee omdat de Credit Card niet op haar naam stond.

Het staat duidelijk in de voorwaarden  :

  1. De betalingsvoorwaarden zijn:

    1. Met debit, Creditcard (VISA of MasterCard).

    2. Betaling in contanten of betaling met Diners Club, American Express of Postepaycard wordt niet toegestaan.

    3. De card moet op naam staan van de persoon die in het huurcontract als contractant staat vermeld

    4. 6.3 Betaalopties:

  2. De kaarthouder moet de bij de reservering gebruikte credit- of debetkaart voorleggen wanneer het voertuig wordt opgehaald. Deze kaart moet op naam staan van dezelfde persoon die de huurovereenkomst aangaat.

  3. Belangrijke informatie :

    1. Het is verplicht de reserveringsvoucher te tonen bij het ophalen van het voertuig.

    2. U moet uw paspoort of identiteitsbewijs, uw rijbewijs en een geldige credit- of debetkaart voorleggen wanneer u het voertuig ophaalt. Als u een andere kaart voorlegt dan de kaart waarmee u uw reservering betaalde, moet u op verzoek van ons personeel deze kaart kunnen laten zien.

Tr
door Trostomaat Aug 8, 2018 om 14:02
239 Antwoorden / Vragen

/

me
door mein33 - Aug 5, 2018 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ter plaatse kreeg ze de auto niet mee omdat de Credit Card niet op haar naam stond.

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat de de autohuur is betaald met een gestolen creditcard.
De huurder kan immers niet aantonen dat de autohuur op rechtmatige wijze is betaald.
Als in de huurvoorwaarden staat dat de huurder één en dezelfde persoon moet zijn als de rechtmatige houder van de creditcard, dan voldoet het e.e.a. niet aan deze huurovereenkomst en dan is het niet zo vreemd dat zij de auto niet meekrijgt en dat u uw geld niet terugkrijgt.
U heeft,  met goede bedoelingen, toch "willens en wetens" (want u moet de voorwaarden kennen) de spelregels ovetreden.

edrick3
door edrick3 - Aug 6, 2018 om 09:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Volgens Goldcar heb ik geen recht op geld terug omdat in de voorwaarde staat dat de Credit card om naam van de bestuurder moet staan.
Klopt. Jammer dat je die Voorwaarden blijkbaar niet gelezen hebt. Zonde geld. En lastig voor vriendin omdat ze de auto niet mee kreeg.

we
door weethet - Aug 8, 2018 om 11:24
107 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie dat bij ALLE autoverhuur bedrijven... Is dus standaard en staat zeer zeker NIET in de kleine lettertjes...

Jeannetims
door Jeannetims - Aug 8, 2018 om 11:26
51 Antwoorden / 3 Vragen

Ze had toch gewoon een creditcard aan kunnen vragen bij haar bank of een pre-paid creditcard? Nu is het mostert na de maaltijd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 8, 2018 om 11:31
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, de creditcard dient op naam van de aanvrager te staan en dat is niet de vriendin.

sc
door schijf01 - Aug 8, 2018 om 11:50
13 Antwoorden / 1 Vragen

Een prepaid credit card wordt niet geaccepteerd bij bijna alle verhuurbedrijven

diumenge
door diumenge Aug 8, 2018 om 17:08
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, en?