Berekening annuleringskosten over niet-gemaakte kosten
Wij wilden een weekend weg en boekten een huisje bij natuurhuisje.nl . Onverhoopt moesten we dit annuleren.
Nu berekent natuurhuisje.nl annuleringskosten zijnde 30% van het boekingsbedrag. Dit bedrag is alsvolgt opgebouwd:
Dat zijn dus kosten die NIET gemaakt zijn.
Mag dit maar zo? of is dit diefstal? en wat is er aan te doen?
met vriendelijke groet,
Robert Chr. de Leeuw
Die kosten zijn helemaal niet terug te vinden in “hun” voorwaarden. Ze maken gebruik van de voorwaarden van Thuiswinkel. Vreemd.
https://www.natuurhuisje.nl/Algemene-voorwaarden.pdf
U heeft geen herroepingsrecht zoals genoemd in artikel 10 lid 5 en 6
Dan zou u geen recht hebben op enige vorm van restitutie.
Ik vind het in ieder geval een zeer onduidelijke berekening. Of kosten niet gemaakt zijn weet je natuurlijk niet en is voor de meeste posten ook niet relevant, wat wel relevant is dat ze die 30% over het juiste bedrag berekenen.
De algemene voorwaarden van Thuiswinkel gebruiken voor een huisjesverhuursite is wel hel vreemd. Er wordt nergens over annulering gesproken, alleen herroepingsrecht.
Natuurhuisje.nl is online platform tussen huurders en verhuurders.
Je moet kijken in de voorwaarden van het contract dat je met de verhuurder hebt gesloten. Daarin horen de bepalingen te staan mbt de annulering.
Kijk hier de afspraken tussen natuurhuisje en de aanbieder van een huisje:
https://www.natuurhuisje.nl/pdf_leveringsvoorwaarden
Daar gaat het over het verhuren van een vakantiehuisje. Voor het huren worden de algemene voorwaarden van Thuiswinkel.gebruikt
Topantwoord
Deze link verschaft misschien duidelijkheid.
https://www.natuurhuisje.nl/veelgestelde-vragen
- Bij annulering tot de 42ste dag voor aanvang van het verblijf bedragen de annuleringskosten 30% van de reissom, vermeerderd met de boekingskosten.
Dat is hem. Stond wel erg verborgen. Maar ts zal deze voorwaarden toch wel gekregen hebben?
Was inderdaad even zoeken maar er is nog wat onduidelijk wat de boekingskosten zijn.
Onder boekingskosten vallen nooit de borgsom. De borgsom hoor je sowieso terug te krijgen als er niks kapot is.
Geachte Sjoppie,
Dank voor Uw reactie.
Bij annulering tot de 42ste dag voor aanvang van het verblijf bedragen de annuleringskosten 30% van de reissom, vermeerderd met de boekingskosten.
Dat is juist maar betekent dat dan dat kosten die ter plaatse ontstaan ook boekingskosten zijn?
Bij annulering betaalt u 30% van de reissom, dat is de som die betaald wordt bij boeking en de reissom zal bijv. incl. eindschoonmaak en wat andere dingen zijn.
De reisaanbieder wil een vergoeding voor zijn gemaakte kosten, administratie, annuleren bij verhuurder, opnieuw te huur zetten en daar betaalt u 30% van de reissom voor.
@mcfant,
of de kosten die ter plaatse ontstaan ook boekingskosten zijn weet ik niet maar u kunt daar achter komen via dit contactformulier.
https://faq.natuurhuisje.nl/contact
Jouw vraag is dus, wat valt er onder de reissom?
Uitgaande van de annuleringsverzekering, dan vallen alle kosten, exclusief de borgsom en de €19,95 servicekosten onder de reissom.
De premie is een percentage van de reissom
Of u nu een kortlopende annuleringsverzekering, doorlopende annuleringsverzekering of een annuleringspolis voor groepen af wilt sluiten, de polis is altijd een percentage van de reissom. De reissom zijn alle kosten bij elkaar opgeteld die u voor uw vakantie in totaal moet betalen. Indien u de reis zelf hebt samengesteld, bijvoorbeeld vliegtickets, hotels en huurauto, is de reissom het totaal van deze kosten.https://www.kortlopende-annuleringsverzekering.nl/wat-kost-een-annuleringsverzekering
Geachte Panter22 en anderen,
wat ik bjizonder onrechtvaardig vind is dat de NIET-gemaakt kosten worden meegenomen in de berekening annuleringskosten.
Het zijn kosten die ontstaan op het moment dat ik in het huisje verblijf, niet eerder en niet later.
m.vr.gr.,
Robert
Dat je het onrechtvaardig vindt, dat begrijp ik.
Of het onrechtvaardig is, dat is een ander verhaal.
Maar wat staat er in de overeenkomst die je gesloten hebt. Dat is het uitgangspunt.
Als de huurprijs niet gespecificeerd zou zijn, wat had je dan betaald?
Kijk eesn bij de geschillencommissie recreatie. Misschien kun je daar een uitspraak vinden. Of is de verhuurder hierbij aangesloten?
https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/recreatie/
-
Topantwoord
Aks ik alle kosten optel kom ik aan € 233,95. 30 Procent daarvan is € 70,19. U hebt al betaald. € 84,15, dus u zou in ieder geval € 13,96 terug moeten krijgen.
Daarnaast mag er mijns inziens geen toeristenbelasting gerekend worden en ook badlinnen, energiekosten en eindschoonmaak vind ik heel discutabel.
Die voorziening en kosten worden helemaal niet gemaakt.
Het huisje wordt ook niet gebruikt.
Ik ben het met Tijger1 eens.
Zie ook bij annulering recron.
Topantwoord
Hallo Mcfant ,
Hoe is de volledige huursom opgebouwd?
In de detail pagina van ieder natuurhuisje kun je zien waaruit de huursom is opgebouwd. Je ziet hier precies wat verplichte en optionele kosten zijn. Ook zie je wanneer je welke kosten moet voldoen.
Natuurhuisje is aangesloten bij Thuiswinkel.org , dien daar een klacht in , klik op de rode regels .
https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen
Neem ook eens contact op met consuwijzer ,
https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer
Dank Maritas voor de links,
Er zijn kosten berekent die, alhoewel verplicht, niet gemaakt kúnnen worden zonder een verblijf, zoals
m.vr.gr.,
Robert
@Mcfant , Graag gedaan , heeft u bij een particuliere verhuurder geboekt / of bij een Touroperator ? deze kunnen andere voorwaarden hebben .
Belachelijk dat u voor iets moet betalen waarvan u geen gebruik maakt , dien een klacht in .
Ik neem aan dat die kosten niet een op een worden doorberekend, maar met een toeslag. Die toeslag lopen ze nu dan dus mis. Het is verder ook helemaal niet relevant of die kosten wel of niet gemaakt zijn. Jij annuleert een eerder tot stand gekomen overeenkomst tenslotte.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Netvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Onderbuurman haalt stroom eraf
Mijn onderbuurman haalt mijn stroom en warm water eraf omdat hij last heeft van mijn normale woongeluiden. Hij is mij echt aan het wegpesten. 2 dagen geleden heeft hij mij 12 uur zonder gelaten. Als ik aanklop doet hij niet open en de verhuurder wil niks doen en vindt dat ik dit zelf maar moet oplossen.
Alleen de onderbuurman heeft toegang tot de meterkast.
Wat kan ik doen en bij wie kan
...
Lees meer
Scoupy cashback
Zie bijgaande copy van mijn mail in de afbeeldingen.
[edit persoonlijjk gegevens bijlage - redactie]
Lees meerPopulair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer