Mc
door McFant Apr 10, 2019 om 07:47
Vakantie & reizen

Berekening annuleringskosten over niet-gemaakte kosten

Wij wilden een weekend weg en boekten een huisje bij natuurhuisje.nl . Onverhoopt moesten we dit annuleren.
Nu berekent natuurhuisje.nl annuleringskosten zijnde 30% van het boekingsbedrag. Dit bedrag is alsvolgt opgebouwd:

Huursom

Inclusief: Bedlinnen € 140,00

Servicekosten € 19,95

Badlinnen € 10,00

Eindschoonmaak € 50,00

Toeristenbelasting € 4,00

Energiekosten € 10,00

Reeds betaald € 84,15

Borgsom € 100,00

Terugbetaal percentage 70,00%

Zal terug worden betaald aan de huurder € 0,00
Dat zijn dus kosten die NIET gemaakt zijn.
Mag dit maar zo? of is dit diefstal? en wat is er aan te doen?
met vriendelijke groet,
Robert Chr. de Leeuw

6326 15 Rapporteer

costnix
door costnix - Apr 10, 2019 om 08:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Die kosten zijn helemaal niet terug te vinden in “hun” voorwaarden. Ze maken gebruik van de voorwaarden van Thuiswinkel. Vreemd.
https://www.natuurhuisje.nl/Algemene-voorwaarden.pdf
U
 heeft geen herroepingsrecht zoals genoemd in artikel 10 lid 5 en 6

5. Dienstenovereenkomsten voor terbeschikkingstelling van accommodatie, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering is voorzien en anders dan voor woondoeleinden, goederenvervoer, autoverhuurdiensten en catering;
6. Overeenkomsten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, als in de overeenkomst een bepaalde datum of periode van uitvoering daarvan is voorzien;

Dan zou u geen recht hebben op enige vorm van restitutie.

diumenge
door diumenge - Apr 10, 2019 om 08:10
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik vind het in ieder geval een zeer onduidelijke berekening. Of kosten niet gemaakt zijn weet je natuurlijk niet en is voor de meeste posten ook niet relevant, wat wel relevant is dat ze die 30% over het juiste bedrag berekenen.

costnix
door costnix Apr 10, 2019 om 08:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De algemene voorwaarden van Thuiswinkel gebruiken voor een huisjesverhuursite is wel hel vreemd. Er wordt nergens over annulering gesproken, alleen herroepingsrecht.

panter22
door panter22 - Apr 10, 2019 om 08:14
6599 Antwoorden / Vragen

Natuurhuisje.nl is online platform tussen huurders en verhuurders.
Je moet kijken in de voorwaarden van het contract dat je met de verhuurder hebt gesloten. Daarin horen de bepalingen te staan mbt de annulering.
Kijk hier de afspraken tussen natuurhuisje en de aanbieder van een huisje:
https://www.natuurhuisje.nl/pdf_leveringsvoorwaarden

costnix
door costnix Apr 10, 2019 om 08:19
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Daar gaat het over het verhuren van een vakantiehuisje. Voor het huren worden de algemene voorwaarden van Thuiswinkel.gebruikt

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 10, 2019 om 08:32
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Deze link verschaft misschien duidelijkheid.
https://www.natuurhuisje.nl/veelgestelde-vragen

- Bij annulering tot de 42ste dag voor aanvang van het verblijf bedragen de annuleringskosten 30% van de reissom, vermeerderd met de boekingskosten.

panter22
door panter22 Apr 10, 2019 om 08:50
6599 Antwoorden / Vragen

Dat is hem. Stond wel erg verborgen. Maar ts zal deze voorwaarden toch wel gekregen hebben?

sjjoppy
door sjjoppy Apr 10, 2019 om 09:22
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Was inderdaad even zoeken maar er is nog wat onduidelijk wat de boekingskosten zijn.

Gr
door Grunn1 Apr 10, 2019 om 10:30
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Onder boekingskosten vallen nooit de borgsom. De borgsom hoor je sowieso terug te krijgen als er niks kapot is.

Mc
door McFant - Apr 10, 2019 om 08:39
3 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Sjoppie,
Dank voor Uw reactie.
Bij annulering tot de 42ste dag voor aanvang van het verblijf bedragen de annuleringskosten 30% van de reissom, vermeerderd met de boekingskosten.
Dat  is juist maar betekent dat dan dat kosten die ter plaatse ontstaan ook boekingskosten zijn?

ma
door malty Apr 10, 2019 om 08:52
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bij annulering betaalt u 30% van de reissom, dat is de som die betaald wordt bij boeking en de reissom zal bijv. incl. eindschoonmaak en wat andere dingen zijn.
De reisaanbieder wil een vergoeding voor zijn gemaakte kosten, administratie, annuleren bij verhuurder, opnieuw te huur zetten en daar betaalt u 30% van de reissom voor.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 10, 2019 om 09:31
7156 Antwoorden / 3 Vragen

@mcfant,
of de kosten die ter plaatse ontstaan ook boekingskosten zijn weet ik niet maar u kunt daar achter komen via dit contactformulier.
https://faq.natuurhuisje.nl/contact

panter22
door panter22 - Apr 10, 2019 om 09:13
6599 Antwoorden / Vragen

Jouw vraag is dus, wat valt er onder de reissom?
Uitgaande van de annuleringsverzekering, dan vallen alle kosten, exclusief de borgsom en de €19,95 servicekosten onder de reissom.

De premie is een percentage van de reissom

Of u nu een kortlopende annuleringsverzekering, doorlopende annuleringsverzekering of een annuleringspolis voor groepen af wilt sluiten, de polis is altijd een percentage van de reissom. De reissom zijn alle kosten bij elkaar opgeteld die u voor uw vakantie in totaal moet betalen. Indien u de reis zelf hebt samengesteld, bijvoorbeeld vliegtickets, hotels en huurauto, is de reissom het totaal van deze kosten.
https://www.kortlopende-annuleringsverzekering.nl/wat-kost-een-annuleringsverzekering

Mc
door McFant - Apr 10, 2019 om 09:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

Geachte Panter22 en anderen,
wat ik bjizonder onrechtvaardig vind is dat de NIET-gemaakt kosten worden meegenomen in de berekening annuleringskosten.
Het zijn kosten die ontstaan op het moment dat ik in het huisje verblijf, niet eerder en niet later.
m.vr.gr.,
Robert

panter22
door panter22 Apr 10, 2019 om 14:31
6599 Antwoorden / Vragen

Dat je het onrechtvaardig vindt, dat begrijp ik.
Of het onrechtvaardig is, dat is een ander verhaal.
Maar wat staat er in de overeenkomst die je gesloten hebt. Dat is het uitgangspunt.
Als de huurprijs niet gespecificeerd zou zijn, wat had je dan betaald? Kijk eesn bij de geschillencommissie recreatie. Misschien kun je daar een uitspraak vinden. Of is de verhuurder hierbij aangesloten? https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/recreatie/

panter22
door panter22 Apr 10, 2019 om 14:36
6599 Antwoorden / Vragen

-

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 10, 2019 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aks ik alle kosten optel kom ik aan € 233,95. 30 Procent daarvan is € 70,19. U hebt al betaald.   € 84,15, dus u zou in ieder geval € 13,96 terug moeten krijgen.

Daarnaast mag er mijns inziens geen toeristenbelasting gerekend worden en ook badlinnen, energiekosten en eindschoonmaak vind ik heel discutabel.

Die voorziening en kosten worden helemaal niet gemaakt.

ma
door malty Apr 10, 2019 om 11:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het huisje wordt ook niet gebruikt.

deexpert
door deexpert Apr 10, 2019 om 12:33
104 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben het met Tijger1 eens.

Zie ook bij annulering recron.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 10, 2019 om 11:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mcfant ,

Hoe is de volledige huursom opgebouwd?

In de detail pagina van ieder natuurhuisje kun je zien waaruit de huursom is opgebouwd. Je ziet hier precies wat verplichte en optionele kosten zijn. Ook zie je wanneer je welke kosten moet voldoen.

Natuurhuisje is aangesloten bij Thuiswinkel.org , dien daar een klacht in , klik op de rode regels .

https://www.thuiswinkel.org/consumenten/klacht-indienen

Neem ook eens contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/doe-uw-melding-bij-consuwijzer

Mc
door McFant - Apr 10, 2019 om 11:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank Maritas voor de links,
Er zijn kosten berekent die, alhoewel verplicht, niet gemaakt kúnnen worden zonder een verblijf, zoals

Servicekosten € 19,95
Badlinnen € 10,00
Eindschoonmaak € 50,00
Toeristenbelasting € 4,00
Energiekosten € 10,00. Het niet gebruik maken (dus het niet veroorzaken van de kosten) levert ook geen winstderving op want het natuurhuisje heeft die kosten zelf ook niet gemaakt
m.vr.gr.,
Robert

marita5
door marita5 Apr 10, 2019 om 11:42
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Mcfant , Graag gedaan ,  heeft u bij een particuliere verhuurder geboekt / of bij een Touroperator ? deze kunnen andere voorwaarden hebben .
Belachelijk dat u voor iets moet betalen waarvan u geen gebruik maakt , dien een klacht in .

diumenge
door diumenge Apr 10, 2019 om 16:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik neem aan dat die kosten niet een op een worden doorberekend, maar met een toeslag. Die toeslag lopen ze nu dan dus mis. Het is verder ook helemaal niet relevant of die kosten wel of niet gemaakt zijn. Jij annuleert een eerder tot stand gekomen overeenkomst tenslotte.

mo
door mof - Apr 10, 2019 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, mits het u in de voorwaarden is verteld. Heeft u die niet goed gelezen dan is het verder uw probleem

1paul
door 1paul - Apr 10, 2019 om 15:54
3101 Antwoorden / 0 Vragen

de enigste kosten die men in rekening mag brengen volgens hun voorwaarden zijn 30% van de kosten, let wel, dit zijn dan ook de kosten die zij moeten maken, maak je geen gebruik van het huisje heb je geen schoonmaak, energie, toeristenbel., borgsom meer.

servicekosten wel en de huur natuurlijk...

ma
door malty - Apr 10, 2019 om 17:12
1112 Antwoorden / 1 Vragen

U annuleert de reis en voor die annulering moet u 30% van de reissom betalen.
Ze hadden ook in hun algemene voorwaarden kunnen zetten dat u bij annulering de hele reissom kwijt bent.
De annuleringskosten zijn gewoon een percentage van de reissom en wat de reissom zoal omvat is niet van belang.
Had u liever gezien dat de annuleringskosten 50% van de huur incl. beddengoed was, dan betaalt u ook €70 annuleringskosten.
Ze gaan u dus niet 30% van kosten laten betalen die nog niet gemaakt zijn maar om het verschuldigde annuleringsbedrag eenvoudig te berekenen, ook voor de klant, neemt men een percentage van de reissom.

ro
door ron503 - Apr 10, 2019 om 18:57
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Het boekingsbedrag is het totale bedrag inclusief de huursom maar die huursom laat u buiten beschouwing. Zo te lezen heeft u veel opties bijgeboekt die u had kunnen gebruiken maar geen gebruik van gaat maken maar wel bij het boekingsbedrag opgeteld worden. Bij annulering wordt de totale prijs die u voor het verblijf had dienen te voldoen met 70% verminderd en aangezien u maar €.84,15 heeft voldaan bent u die kwijt. In zekere zin nog best netjes want als ik de bedragen bij elkaar optel zonder toeristenbelasting en borgsom had u nog geld bij moeten leggen.

Yuneec
door Yuneec - Apr 11, 2019 om 19:46
13 Antwoorden / Vragen

De toeristenbelasting mag in ieder geval niet in rekening gebracht worden, die is pas van toepassing als u daadwerkelijk in het gehuurde overnacht.
Wordt dit toch in rekening gebracht, dan is dit een economisch misdrijf.

Bed- en badlinnen zijn niet verbruikt, eindschoonmaak is niet verbruikt (u bent niet geweest dus is er niets schoon te maken) en er is geen energie verbruikt.

Het verschuldigde bedrag zou (als ik uw lijstje goed begrijp) 140 + 19,95 = € 159,95 moeten zijn.

U moet daar 30% van betalen. 159,95 * 30% = € 47,99 (afgerond)

U moet dus € 36,17 terug krijgen (uitgaand van het voorschot dat u betaald heeft)

Dit klinkt als 'oplichting'.

diumenge
door diumenge Apr 11, 2019 om 20:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het huisje is ook niet gebruikt, dus volgens deze redenering zou TS niets hoeven te betalen...