Tr
door Trudy1 Mar 28, 2020 om 11:53
Vakantie & reizen

Bestaat er een vergoeding voor Nederlanders die nu vastzitten in het buitenland ivm het coronavirus ?

Goedendag,

Ik ken iemand ( Nederlandse ) die op vakantie is in Gambia en graag terug wil naar Nederland. Dit kost € 900,-. Is er een vergoeding voor degene bij terugkomst in Nederland ?

1910 13 Rapporteer

ju
door juliomariner - Mar 28, 2020 om 11:55
1310 Antwoorden / 2 Vragen

Waarom zou daar een vergoeding voor moeten zijn?

Gr
door Grunn1 - Mar 28, 2020 om 12:04
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee.

Als er al een mogelijkheid komt dat er door Nederland mensen opgehaald worden uit het buitenland dan is dat de enige bijdrage. En deze kosten worden uiteindelijk de de belastingbetaler betaald net als al die vergoedingen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2020 om 12:13
16768 Antwoorden / 202 Vragen

Wat is de reden van de kosten ad: € 900,00? Was er al sprake van een eerder geboekte en betaalde terugreis?  Is die terugreis geanuleerd door de gene met wie 'iemand' de reisovereenkomst had afgesloten? In dat geval heeft die 'iemand' op basis van Europees recht in principe reccht op vergoeding omdat degene die de overeenkomst dan had moeten uitvoeren in gebreke blijft. Ik lees zojuist een uitspraak van een hoogleraar consumentenrecht dat zowel de reiziger als de reisorganisator de overeenkomst kan beëindigen als door overmacht de reis niet volgens de verwachtingen van de reiziger kan worden uitgevoerd. In dat geval moeten de kosten volledig worden teruggevoerd. (Bron: De Telegraaf T30 28/3) Dat betekent dat er dan formeel gevorderd dient te worden op basis van een ingebreke stelling. Het is echter niet uit te sluiten dat dat dan meer geld kan gaan kosten indien de reisuitvoerder in financiële problemen komt en bijv. failliet gaat.)

tijger1
door tijger1 Mar 28, 2020 om 12:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet gelezen dat dat de vlucht kost als men opgehaald wordt buiten Europa?

me
door mein33 Mar 28, 2020 om 12:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR HEREMIETKREEFT - 28 MRT. 2020 OM 12:13
11489 ANTWOORDEN / 171 VRAGEN

Wat is de reden van de kosten ad: € 900,00?

Dat is de "eigen bijdrage" in de repatriëringskosten !

Pi
door PimJoris Mar 29, 2020 om 01:23
78 Antwoorden / Vragen

Dat is de eigen bijdrage die de overheid rekent voor het terughalen van een nederlander die buiten europa vast zit omdat landen vanwege corona grenzen sluiten en vliegtuigen niet meer vliegen. Daarvoor regelt de overheid dat deze repatriëringsvluchten mogelijk worden én dat er een vliegtuig komt dat ze terugbrengt naar Nederland. Dat kost waarschijnlijk heel wat meer...

Magnum007
door Magnum007 - Mar 28, 2020 om 12:14
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Trudy ,

Het antwoord is : nee.

Neem contact op met de overheid voor een eventuele betalingsregeling:

www.bijzonderebijstandbuitenland.nl

marita5
door marita5 - Mar 28, 2020 om 12:24
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Trudy1 ,

Is er een vergoeding voor degene bij terugkomst in Nederland ?

Nee .

Lees hier veelgestelde vragen , klik op de rode regel .

https://www.nederlandwereldwijd.nl/documenten/vragen-en-antwoorden/gestrande-nederlanders-faq/veelgestelde-vragen-coronavirus-en-terugreizen-naar-nederland#8

Bijzondere Bijstand Buitenland

Als u vastzit in het buitenland door geschrapte vluchten of gesloten grenzen en u geen beroep kunt doen op een reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij? Meld u dan bij het centrale meldpunt Bijzondere Bijstand Buitenland. Het ministerie van Buitenlandse zaken werkt intensief samen met verzekeraars en luchtvaartmaatschappijen om uw terugreis in gang te zetten. Lukt dat niet op korte termijn? Dan krijgt u hulp met het vinden van een plek waar u veilig kunt verblijven.

Eigen bijdrage

De hulp om de terugreis te regelen, wordt grotendeels voor u betaald door de overheid en reissector. Hiervoor is 10 miljoen euro vrijgemaakt. Zelf moet u ook een financiële bijdrage leveren. Bent u ergens in Europa gestrand, dan draagt u € 300 bij aan uw terugreis, buiten Europa geldt een eigen bijdrage van € 900. Deze bijdrage wordt achteraf geïncasseerd. Kunt u deze kosten niet dragen en wilt u een betalingsregeling treffen? Vraag dan naar de mogelijkheden tijdens uw registratie.

Bron: eccnederland.nl

tijger1
door tijger1 - Mar 28, 2020 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou daar een vergoeding voor moeten zijn? Laat die persoon blij zijn dat er een vlucht geregeld wordt door de overheid.

Hij of zij kan natuurlijk ook zelf proberen voordeliger thuis te komen.

Iemand die zich een langdurige vakantie in Gambia kan permitteren, moet dat bedrag ook wel kunnen ophoesten.

diumenge
door diumenge - Mar 28, 2020 om 12:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Als ze een goede verzekering hebben afgesloten, dan mogelijk wel ja.

panter22
door panter22 - Mar 28, 2020 om 12:44
6599 Antwoorden / Vragen

Diegene kan er ook voor kiezen in Gambia te blijven tot er weer normaal gevlogen wordt.
Voor €900 word je opgehaald die kans zou ik met beide handen aangrijpen.

Iv
door Ivo W - Mar 28, 2020 om 13:19
727 Antwoorden / Vragen

Mogelijk is er vanuit de reisverzekering of reisorganisatie een vergoeding mogelijk. Vanuit de overheid niet: deze eigen bijdrage voor de repatriëring wordt juist door de overheid in rekening gebracht.

Bedenk ook dat dit bedrag van 900 euro bij lange na niet de werkelijke kosten van de repatriëring zal dekken, feitelijk 'krijgt' uw kennis al een flinke vergoeding van de werkelijke kosten.

aurora1
door aurora1 - Mar 28, 2020 om 14:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, gelukkig niet.

Dus met die dure vakantie daar blijven zitten en wachten tot de crisis voorbij is of 900 euro betalen. Overigens is dat ver onder de kostprijs.
Eenvoudiger kan niet.

lo
door lovewinnie - Mar 28, 2020 om 16:17
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Binnen Europa kost het meen 300 buiten Europa 900.  Soms wil reisverzekering deze kosten vergoeden . Heeft u deze niet. Pech dan indd en zijn het u eigen kosten

Mijn oom zit in Australië ( nog steeds) en ziet er nog niet naar uit dat hij voorlopig terug komt . Hij zit er al vanaf begin januari dus voor heel deze shit echt begon. Hij betaald graag 900 euro als hij dan naar huis mag

lo
door lovewinnie - Mar 28, 2020 om 16:18
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Binnen Europa kost het meen 300 buiten Europa 900.  Soms wil reisverzekering deze kosten vergoeden . Heeft u deze niet. Pech dan indd en zijn het u eigen kosten
Er wordt nu helemaal niet gevlogen en deze vluchten worden ingezet en bekostigt door de overheid met nodige vergunningen etc. Je betaald alleen eigen bijdrage maar geloof me, daar moet de overheid nog veel bij bijleggen

Mijn oom zit in Australië ( nog steeds) en ziet er nog niet naar uit dat hij voorlopig terug komt . Hij zit er al vanaf begin januari dus voor heel deze shit echt begon. Hij betaald graag 900 euro als hij dan naar huis mag

justmeagain
door justmeagain - Mar 29, 2020 om 00:46
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik hoop het niet, maar wel krijgt die persoon nog 2 weken quarantaine gratis erbij bij aankomst in Nederland.