ma
door matthea Apr 9, 2020 om 19:25
Vakantie & reizen

Betalen?

Wíj hebben begin juni een huisje gehuurd in Spanje via tripadvisor.
Voor 28 april moeten we de restsom voor de  huur voldoen van onze villa. Ik heb contact met de eigenaar van de villa en hij zegt dat er in zijn dorp geen corona is maar daar gaat het niet om.
Moet ik de restsom betalen als niet duidelijk is of Transavia vliegt of dat de grenzen open zijn? En krijg ik mijn geld terug van de verzekering als ik heb betaald en alsnog blijkt dat het niet door kan gaan?

2630 11 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2020 om 19:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar beginnen met wachten.

ma
door matthea - Apr 9, 2020 om 19:31
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga zeker wachten tijger, maar tripadvisor zit al te pushen. Ik ga zeker niet voor de 27e betalen.  Hoop dat er op tijd duidelijkheid is

tenormin
door tenormin - Apr 9, 2020 om 19:47
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ga er maar gerust van uit dat Transavia niet vliegt en, ik denk nog meer voor zeker, dat er geen vliegveld in Spanje vliegtuigen laat landen. Daar zijn er teveel mensen door getroffen. Dat het Corona virus daar niet is, wil niet zeggen dat u daar rustig kan rond kan wandelen. Ook de 27ste (en later) niet. Mijn dochter (Andalusië) mag, net als wij, alleen naar de winkel om eten te kopen - en reken maar dat men daar strikter is dan hier. Zelfs je hond uitlaten mag alleen als je met paspoort van hond op straat mag.

ma
door matthea Apr 9, 2020 om 23:03
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ga er eigenlijk vanuit dat mijn vakantie in juni niet doorgaat. Ik lees al dat Spanje geen buitenlandse toeristen toe gaat laten komende zomer.
Maar is het mijn goed recht om de restsom niet te betalen op 28 april en de aanbetaling terug te vorderen?
Of moet ik eerst betalen en het daarna declareren bij mijn verzekering?

tenormin
door tenormin Apr 9, 2020 om 23:09
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, men moet u een voucher aanbieden voor een (veel latere) datum, of u dit nu wilt of niet. Terugbetalen gaat het dit keer echt niet worden. Geen idee of de eigenaar van het huisje u tegemoet wil komen. Iedere gedupeerde wil natuurlijk geld zien, en ik weet niet of ik u een goed advies geef, maar ik zou persoonlijk niet betalen. Hoewel Tripadvisor meer kaarten in handen heeft dan de eigenlijke verhuurder. U huurt bij een tussenpersoon, dus donker lezen in die tussen persoon visie.

Tr
door Trostomaat Apr 10, 2020 om 00:10
239 Antwoorden / Vragen

Waarom een voucher? Als de accommodatie-eigenaar niet gedwongen wordt te melden dat hij zijn verplichtingen niet kan nakomen (omdat overheid een verbod zou uitvaardigen bijvoorbeeld), zit je volgens mij gewoon vast aan je boeking, die je wellicht kunt annuleren, tegen kosten. En wellicht kun je dan de boel claimen bij je annuleringsverzekering. Maar voor niks er onderuit zal niet gaan. Logisch ook.

ma
door matthea Apr 10, 2020 om 08:58
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik hoop inderdaad dat ik er uitkom met de eigenaar.  Een voucher is waarschijnlijk niet mogelijk bij particulier verhuur.
Maar als Spanje inderdaad op slot gaat voor buitenlandse toeristen,  dan is híj toch verplicht te annuleren?
En ja, ik kan voor 8 mei zelf annuleren en dan krijg ik 50% terug van de reissom die ik dan eerst moet betalen.  Maar dan moet ik weer zeker weten dat transavia niet vliegt, want anders ben ik dát geld weer kwijt. Ik verwacht er niet zonder er geld op te verliezen uit te komen, maar hoop wel op een goede oplossing.
Nou, eerst maar even afwachten.  Dank voor het meedenken.

Tr
door Trostomaat Apr 10, 2020 om 14:38
239 Antwoorden / Vragen

'Maar als Spanje inderdaad op slot gaat voor buitenlandse toeristen,  dan is híj toch verplicht te annuleren?'.
Niet zonder meer.
Als de Spaanse overheid hem expliciet verbiedt aan u die accommodatie te verhuren, dan mogelijk wel.
Als de Spaanse overheid zegt: 'er komt hier geen buitenlander de grens over', dan is het in principe uw probleem. Het ligt binnen uw risicosfeer.

Ka
door Kassagebruiker - Apr 9, 2020 om 20:24
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou met de kosten van de reis als premie in cash niet eens daar op vakantie willen gaan. Het risico van een besmetting lijkt mij zéér hoog.

scherpslijper
door scherpslijper - Apr 9, 2020 om 20:53
70 Antwoorden / Vragen

Juist omdat daar ter plaatste (nog) geen corona is, denk ik dat u daar wat betreft de autoriteiten helemaal niet welkom bent.
U bent voor hen de risicofactor in dit geval.

Tr
door Trostomaat - Apr 9, 2020 om 21:15
239 Antwoorden / Vragen

Hopelijk heeft u een goede (annulerings)verzekering. Het lijkt mij niet dat mogelijke (betalings)verplichtingen aan intermediair of accommodatie-eigenaar vervallen omdat Transavia niet zou vliegen.

alfatrion
door alfatrion - Apr 10, 2020 om 07:59
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De premie voor het huisje staat inderdaad los van de vlucht. Je mag sie premie alleen opschorten als nu een reeel risico is dat de verhuurder het huisje niet kan leveren. Daar is kennelijk geen sprake van en dus moet er betaald worden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 10, 2020 om 09:49
16830 Antwoorden / 202 Vragen

U heeft, helaas en hoe u het ook wendt of keert wel een betaalverlichting op dit moment. Verder is het afwachten of er alsdan inderdaad sprake is van het geen gebruik kunnen maken van de villa. Daarbij komt ook nog het grote probleem voor u dat u mogelijk de villa ook kunt benutten als Transavia niet zou vliegen en er wel andere reismogelijkheden zijn. Als de grensen nog gesloten zijn wordt het een andere kwestie en is het dan een zaak van welke regelingen er zijn.

Hoe dan ook, wacht met de betaling tot bijv. 25 april a.s.

1paul
door 1paul - Apr 10, 2020 om 14:46
3135 Antwoorden / 0 Vragen

wat staat er in het huurkontrakt?

Wat gaat de staat spanje doen?

Wat gaat de vliegbranche doen?

Als er in kontrakt staat betalen voor die datum dan moet u in principe betalen, wel zou ik als ik u was met de eigenaar in overleg gaan om deze datum op te schuiven tot u weet of er gevlogen kan worden en of Spanje toeristen toelaat...

Gaat Spanje het land toe houden, dan is er sprake van overmacht voor u beidden maar heeft u recht op retour van de reeds betaalde som....

In het kort, wacht af wat er gebeurt en betaal nog niets verder, overleg dit met de verhuurder...

Als Spanje de grenzen dicht houd kunt u er niet komen en zal de vlucht er niet zijn, als er gewoon gevlogen mag worden tegen die tijd bent u gewoon de huur verschuldigd...

Tr
door Trostomaat Apr 10, 2020 om 15:33
239 Antwoorden / Vragen

'Gaat Spanje het land toe houden, dan is er sprake van overmacht voor u beidden maar heeft u recht op retour van de reeds betaalde som....'
Waarom denkt u dat? Het lijkt mij uitermate dubieus.
'Als Spanje de grenzen dicht houd kunt u er niet komen en zal de vlucht er niet zijn, als er gewoon gevlogen mag worden tegen die tijd bent u gewoon de huur verschuldigd...'
Geen vlucht en/of grenzen dicht, betekent niet automatisch recht op geld terug.

1paul
door 1paul Apr 11, 2020 om 08:32
3135 Antwoorden / 0 Vragen

trostomaat als ik je was zou ik de wet er maar eens op na slaan, dan kom je tot een geheel ander in zicht, als de geen waar je zaken mee doet niet kan leveren, door welke oorzaak ook, heb je simpelweg recht op geld terug, dan is de overeenkomst ontbonden volgens de wet....

Tr
door Trostomaat Apr 11, 2020 om 16:45
239 Antwoorden / Vragen

Als de Spaanse overheid verbiedt dat ik als buitenlander Spaans grondgebied betreedt, doet dat niets af aan de mogelijkheid voor de accommodatie-eigenaar om zijn verplichtingen na te komen: hij kan leveren. Voor zgn. negatieve reisadviezen geldt hetzelfde en ook niet-vliegende vliegtuigen beletten de accommodatie-eigenaar niet te leveren. Als er voor mij als huurder geen enkele vervoersmogelijkheid is om ter plaatse te geraken, ook dan kan de accommodatie-eigenaar nog steeds leveren.
Wat u schreeft klopte niet. Het staat u vanzelfsprekend vrij anderen van uw opvatting te overtuigen, maar daarvoor moet u wel met argumenten komen in plaats van met gratuite opmerkingen dat 'anderen er maar eens de wet op na moeten slaan'. Doet u dat zelfs eens en laat zien dat u het bij het rechte eind had (of niet natuurlijk).

1paul
door 1paul Apr 12, 2020 om 08:26
3135 Antwoorden / 0 Vragen

als de grenzen gesloten zijn door het land zelf kan de eigenaar niet leveren, weliswaar door omstandigheden buiten zijn schuld maar toch...

als de eigenaar niet levert dan word de overeenkomst als niet gesloten beschouwd...

Tr
door Trostomaat Apr 12, 2020 om 15:02
239 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk kan de eigenaar dan wel leveren. De accommodatie is gewoon beschikbaar. De eigenaar is er niet verantwoordelijk voor dat de huurder de locatie kan bereiken. De eigenaar komt gewoon zijn verplichtingen na. De huurder kan zijn verplichtingen ook gewoon nakomen.

Topantwoord

justmeagain
door justmeagain - Apr 10, 2020 om 23:48
623 Antwoorden / 8 Vragen

U begin heel bescheiden met  "een huisje"  twee regels verderop is het al een "villa" .
Nu maar hopen dat deze in het echt net zo mooi is als online, tenminste als u de villa al krijgt te zien dit jaar.

ma
door matthea Apr 11, 2020 om 10:29
6 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ken het gebied waar ik naartoe ga en waar het huisje (tripadvisor noemt het villa) staat. Dus ik ben totaal niet bang dat het tegen gaat vallen.
Het hangt van zeer veel factoren af of de vakantie doorgaat.  Maar afwachten tot 27 april en dan hopen op duidelijkheid, is wel wat het wijste is.

ma
door matthea - Apr 17, 2020 om 16:44
6 Antwoorden / 3 Vragen

Vandaag bericht van Tripadvisor.
De boeking is kosteloos geannuleerd. De aanbetaling krijg ik terug.
Kijk, zo kan het dus ook!
Daar ga ik volgend jaar weer boeken!!????

ne
door neodutchio Apr 17, 2020 om 17:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een hele nette service wat er voor zorgt dat een klant ook klant blijft.