anneke2510
door anneke2510 Sep 30, 2019 om 13:23
Vakantie & reizen

Betalen voor rolstoel voor busreis

Ik wilde graag met mijn dochter een weekendje weg met effeweg, we wilden heel graag naar kopenhagen, de dagen die zij aanboden paste precies bij onze datum, aangezien mijn dochter werkt. ik belde naar effeweg, ivm met de rolstoel die mee moet. Ik ben reumapatiente en kan geen lange afstanden lopen. de medewerkster vertelde mij dat ik 30 euro moest betalen voor de rolstoel. ik kon hem gratis meenemen, maar dan moest mijn kleding e,d, bij mijn dochter in de koffer, mits de koffer onder de 20 kilo bleef, die zij hanteren voor 1 koffer per persoon, ik was totaal overdonderd. Dit had ik nog nooit meegemaakt. ik vroeg haar wat haar beweegredenen waren voor dit beleid. zij vertelde me dat er passagiers waren die een rollator mee namen, maar niet gebruikten. en die misbruik wilden ze tegen gaan!!!!!
ik vond dit te zot voor woorden, het doet me verdriet en ben boos te vernemen dat een busorganisatie, mensen met een beperking laat betalen voor een ondersteunend vervoermiddel, waar ik niet zonder kan !!!
Ik vraag me af of dit zomaar kan.

6480 18 Rapporteer

sj
door sjoppy - Sep 30, 2019 om 13:38
129 Antwoorden / Vragen

Vraagt u het nog eens na via een contactformulier:
https://www.effeweg.nl/contact
Het vergelijken van een rolstoel en van het ongebruikt laten van een rollator gaat er bij mij ook niet in.

aurora1
door aurora1 - Sep 30, 2019 om 13:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als dat de regels zijn dan zijn dat de regels.
Er is geen sprake van “zomaar” als dat de regels zijn waar u bij boeking impliciet mee akkoord gaat.
Maar het prettige is dat u niet verplicht bent met deze maatschappij op reis te gaan, dus u kunt dan maar beter een ander bedrijf kiezen waar u niet boos en verdrietig van wordt?
Maar heeft u dan zoveel kleding mee voor een weekend?
Trouwens, als iedereen rolstoelen e.d. mee zou nemen dan zou er geen plaats meer voor passagiers zijn.
Kijk bijv. een hier:
https://www.stedentrips.nl/anwb/stedentrip/kopenhagen/hotels

marita5
door marita5 - Sep 30, 2019 om 13:44
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anneke2510 ,

 de medewerkster vertelde mij dat ik 30 euro moest betalen voor de rolstoel. i

Veelgestelde vragen :

Ik ben slecht ter been, mag ik mijn rollator of rolstoel meenemen?

Voor sommige mensen is het prettig om een (medisch) hulpmiddel  mee te nemen tijdens de reis. Voor de extra steun, om u net wat makkelijk te kunnen bewegen. Effeweg.nl wil u daarvoor de mogelijkheid geven. Onze touringcars hebben geen lift, wij gaan er daarom wel vanuit dat u op eigen gelegenheid de touringcar kunt in- en uitstappen. Het in- en uitladen van uw hulpmiddel dient samen met de chauffeur te gebeuren. Helaas is het voor de chauffeur niet toegestaan uw hulpmiddel alleen in en uit te laden, dit vanwege de Arbowetgeving.

Hulpmiddelen als een rollator of rolstoel kunnen mee onder de volgende voorwaarden.

Een hulpmiddel dient:

  • inklapbaar te zijn
  • te voldoen aan de max. afmetingen van (l x b x h)  100x 90x 65 cm indien opgevouwen/ ingeklapt
  • vooraf te worden aangemeld bij Effeweg.nl  U ontvangt hiervan een bevestiging. Zonder aanmelding vooraf kan een hulpmiddel geweigerd worden i.v.m. de beperkte bagageruimte in een touringcar.
  • in plaats van een koffer te worden meegenomen. Wilt u het hulpmiddel extra meenemen naast koffer en handbagage, dan vragen wij hiervoor € 30 per eenheid.
Uw aanmelding voor het meenemen van een hulpmiddel is op basis van beschikbaarheid. Bovenstaande hulpmiddelen worden in de bagageruimte van de touringcar geplaatst.  Alle bagagestukken dienen deugdelijk te zijn verpakt en voorzien van een duidelijke aanduiding van naam, telefoonnummer en de bestemming van de passagier. Het verpakken van bagage is de verantwoordelijkheid van de passagier. Bij het veroorzaken van schade door de bagage van de passagier aan derden valt dit geheel onder de verantwoordelijkheid van de passagier.

Zie de link , klik op de rode regel .

https://www.effeweg.nl/veel-gestelde-vragen

tenormin
door tenormin - Sep 30, 2019 om 13:50
16828 Antwoorden / 108 Vragen
ne
door neodutchio - Sep 30, 2019 om 13:57
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Eigenlijk wel logisch, iedereen mag 1 stuks bagage meenemen. U neemt een rolstoel mee, een ander de rollator, de derde een kinderwagen. Het lopen met een opvouwbare bolderkar is ook handig, dus mee. Als iedereen meer bagage mee zou nemen is de bus te klein.
Het vervelende voor u is dat u afhankelijk bent van de rolstoel, echter is effeweg niet ingesteld op aanpassingen. Extra bagage kost geld.

Ka
door Kassagebruiker - Sep 30, 2019 om 13:58
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vraag me af of dit zomaar kan.

Volgens Marnita5 duidelijk wel. Ook wel logisch, stel u even voor dat er meerdere rolstoelen mee moeten, dan is er geen ruimte meer voor andere passagiers.

ju
door juliomariner - Sep 30, 2019 om 14:14
1323 Antwoorden / 2 Vragen

Aan de een kant begrijpelijk maar de voorwaarde dat een hulpmiddel alleen gratis wordt meegenomen als het in plaats van een koffer wordt meegenomen. Mensen die dus afhankelijk zijn van een hulpmiddel hebben dus geen kleding etc nodig. Tenminste dat lees ik er uit. Zet er dan gewoon in dat het altijd  30 euro kost.

aurora1
door aurora1 Sep 30, 2019 om 14:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Leest u dan niet goed?

Tr
door Trostomaat Jan 28, 2020 om 23:31
239 Antwoorden / Vragen

Mensen reizen vaak niet alleen. Je reisgenoot/reisgenoten nemen ook koffers mee. Daar is mogelijk ruimte voor jouw kleding etc. Daarnaast is per persoon 5kg handbagage toegestaan. Dus nee, ze hoeven niet 'erin te zetten dat het altijd 30 euro kost'.
Alleen iemand die alleen reist en meer mee wil nemen dan die 5 kilo heeft een probleem.

gerbera
door gerbera - Sep 30, 2019 om 14:14
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Is het niet mogelijk uw bagage in de koffer van uw dochter te doen, voor een weekend zal u niet zoveel bagage hebben denk ik zo. In dat geval kan de (ingevouwen)rolstoel wel gratis mee. Helaas is de bagageruimte in een bus beperkt en berekend op het aantal personen wat in de bus gaat en dat zal dan de reden zijn. Overigens staat het in hun voorwaarden vermeld dus mocht u voor een andere busonderneming kiezen kijk dan eerst even in de voorwaarden, dat kan u al teleurstelling en boosheid voorkomen. Hoop voor u dat u toch voor een weekeind er op uit kan.

edrick3
door edrick3 - Sep 30, 2019 om 14:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dit had ik nog nooit meegemaakt.
Dus niet eerder met een bus op reis geweest?
Even logisch nadenken en de Voorwaarden van de reisorganisatie lezen kan dit voorkomen: het doet me verdriet en ben boos te vernemen dat een busorganisatie, mensen met een beperking laat betalen voor een ondersteunend vervoermiddel,
Je moet tegenwoordig overal betalen voor het vervoer van bagage.
Hoop toch dat jullie een fijn weekend in Kopenhagen hebben.

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2019 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Eigenlijk heel plezierig dat iemand die zo afhankelijk is van een rolstoel een weekendje weg kan met een gewoon busreisje.

Anders moet u zich eens wenden tot organisaties die reisjes hebben voor gehandicapten, zoals het Rode Kruis, of de Zonnebloem. Mijn moeder is daar verscheidene malen mee mee geweest, beviel haar prima.

gerbera
door gerbera Sep 30, 2019 om 16:39
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Zijn rolstoelgebruikers dan anders dan valide mensen dat ze niet met zo'n "gewone" busreis mee zouden mogen?

tijger1
door tijger1 Sep 30, 2019 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik schrijf “kan” en niet “mag”. Mijn moeder zou niet met zo’n gewone bus MEEGEKUND hebben.

aurora1
door aurora1 Sep 30, 2019 om 21:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Met @tijger1 eens, had ik zelf zelfs nog willen toevoegen. Veel mensen met een kwaal, of met een dergelijke kwaal zijn fysiek niet in staat om een busreis te maken. Rode Kruis en Zonnebloem e.d. zijn dan erg goede tips.

panter22
door panter22 - Sep 30, 2019 om 17:12
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je wel gevraagd of het hotel een lift heeft, of dat je een kamer kunt krijgen op de begane grond?
Het is geen reis gericht op rolstoelgebruikers.
Wil je wel mee, dan kost dat extra voor de rolstoel. En je dochter moet de rolstoel uit de bus kunnen halen.
Kijk goed of je aan de voorwaarden kunt voldoen, anders kun je alsnog niet mee en ben je je geld kwijt,(Marita5)
Wat let je om samen met je dochter een koffer te delen?

ma
door majos - Oct 2, 2019 om 11:24
1 Antwoorden / Vragen

Zit ook in een niet inklapbre handbewogen rolstoel.
Ik heb een tijdje geleden eens 10 busondernemingen gesproken of ik met hun meemocht.
Nou er was er niet een die zei dat het mocht.
Is dit het rolstoelvriendelijke Nederland?

ne
door neodutchio Oct 2, 2019 om 12:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Heeft u enig idee wat een bus kost? Als alle bussen aangepast moeten worden voor rolstoelgebruikers wordt dat onbetaalbaar. Daarbij is het altijd de vraag vooraf of en hoeveel rolstoelen er mee gaan. Voor vele uitstapjes is het ook nog eens onmogelijk om daar met een rolstoel heen te gaan.
Dus niet alleen de reis is een uitdaging, ook de bestemming. Normale reisorganisaties zijn daar niet op ingespeeld. Daar zijn weer andere partijen voor.

panter22
door panter22 Oct 2, 2019 om 14:21
6599 Antwoorden / Vragen

Pas die rolstoel wel in de bus? Kijk eens op: https://www.zorgvakantiereizen.nl/

aurora1
door aurora1 Oct 2, 2019 om 15:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@majos, wat denkt u te bereiken met klagen? Nederland is heel vriendelijk met al die organisaties die hier genoemd worden als je fysiek niet gemakkelijk kunt reizen. Die organisaties had u zelf ook kunnen vinden en gebruik van kunnen maken.  Zulke organisaties hebben ze in de meeste buitenlanden niet en ook geen goede verzekeringen. Daarnaast zijn er zijn nogal wat mensen die niet eens op vakantie kunnen. Is ook niet een eerste levensbehoefte.

Ka
door Kassagebruiker Oct 2, 2019 om 20:22
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bij een zonnebloemreisje ervaren: er werd een speciale rolstoelbus met "laadlift"(sorry voor het woord, maar het is niets anders) zodat de mensen in de stoel in de bus kwamen. Alleen er was daardoor een beperkt aantal plaatsen, ook moeten er voorzieningen zijn die de rolstoelen + mensen erin ook bij een noodstop niet door de bus laten vliegen, lees vastzet opties. Deze speciale bussen zijn best wel beperkt te huur en kosten ook veel tijd voor "in en uitstappen" waardoor de afstanden tot het reisdoel en terug niet al te gek groot zijn. Immers als er één "rolstoel meereizende" een toiletstop nodig heeft en die staat "ingebouwd" kan iedereen wel nagaan hoeveel tijd zoiets kost. Dus reizen voor rolstoel gebonden mensen is geen makkie en vergt speciale maatregelen.

gerbera
door gerbera Oct 2, 2019 om 22:15
7361 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft blijkbaar geen notie welke eisen er aan rolstoelvervoer gesteld worden. Een "normale" reisbus in niet ingericht om een rolstoel te vervoeren. Het is niet zomaar een bank verwijderen en daar een rolstoel neer zetten daar zijn speciale voorzieningen voor nodig om de rolstoel vast te zetten en dat is in zo'n bus niet mogelijk.

aurora1
door aurora1 Oct 2, 2019 om 23:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@kassagebruiker: én maar blijven klagen en zeuren, om niet goed van te worden.
Er is niemand die u verplicht op vakantie te gaan. Blijf lekker thuis dan kunt in uw eigen omgeving zeuren en klagen (en welwillende mensen wegjagen?).

Tr
door Trostomaat Jan 28, 2020 om 23:46
239 Antwoorden / Vragen

Als u er voor zorgt dat u een wél inklapbare rolstoel heeft, en u stelt de vraag nog eens, aan die 10 busmaatschappijen, dan krijgt u heel andere antwoorden. Waarom zou men een niet-inklapbare rolstoel mee moeten (kunnen) nemen?

jo
door jocoba - Oct 2, 2019 om 12:25
3 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Ik heb niet uit luxe sondevoeding en dus veel extra bagage aan voeding, spuiten, verband, slangen en een pomp. Vorenstaande betekent dus dat ik al niet eens hoef te kijken naar reizen van effeweg dus. Nou fijn is dat. Wat een misselijke behandeling. Je kiest er toch niet voor om mankementen te hebben!
Ben ik blij met Valys en Feenstra cruises niet zulke problemen te hebben.

ne
door neodutchio Oct 2, 2019 om 12:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Je kiest er wel zelf voor om op vakantie te gaan. Echter kan een busmaatschappij geen rekening houden met oneindig veel bagage. Net zo goed dat er een maximum is aan aantal passagiers heb je ook maar een maximum ruimte en gewicht voor bagage. Iemand die rolstoelafhankelijk is boekt ook geen gewone taxi, waarom zou een bus daar wel op ingesteld moeten zijn?
Ik ben op lange stukken afhankelijk van krukken en wil ook wel eens een op een vulkaan lopen. Is het dan een misselijke behandeling dat er geen lift naar boven is?

Voor mensen met een beperking zijn ook aparte reizen, apart vervoer of aparte (reis)organisaties. Simpelweg omdat een algemeen bedrijf geen rekening kan houden met specifieke wensen.

tijger1
door tijger1 Oct 2, 2019 om 13:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jocoba

Ook u kunt met de Zonnebloem of het Rode Kruis mee. Met al uw bagage. Bij het Rode Kruis gaan zelfs bedlegerige patiënten mee.

panter22
door panter22 Oct 2, 2019 om 14:18
6599 Antwoorden / Vragen

@jacoba,
Het zijn goedkope reizen gericht op gezonde mensen . Als je een rolstoel nodig hebt, maar je kunt in de bus komen en'kunt jezelf redden met een begeleider mee, dan hoeft dat niet te veel problemen op te leveren.
Je moet wel goed navragen over trappen in het hotel. Het kost wat meer voorbereiding, maar het is te doen,
Sondevoeding dat betekent niet alleen extra bagage, maar wat als er iets mis gaat? Dat is een risico.
Bij Feenstra cruises zijn bemanningsleden getraind in medische noodsituaties. Bij zo'n goedkope reis is dat niet het geval.

aurora1
door aurora1 Oct 2, 2019 om 15:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@jojoba, vreselijk jammer dat u verdrinkt in klagen, en zonde van de energie. En wat schiet u daarmee op?  En raad eens: u bent vast de enige niet.
Op vakantie gaan is geen wettelijke plicht, dus u kunt zelf kiezen of u al dan niet op vakantie gaat. En, mensen die cholerisch zijn, wil iedereen in de regel graag van uit de buurt blijven.

mo
door mof - Oct 2, 2019 om 13:50
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat kan. Daarin mogen private vervoermaatschappijen hun eigen voorwaarden stellen.

1paul
door 1paul - Oct 2, 2019 om 14:11
3141 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat kan, als er meer dan 1 bagagestuk mee genomen word vraagt deze maatschappij daar geld voor, neemt u dus in uw eentje 2 koffers mee moet u ook betalen voor deze extra koffer...

ma
door marleenvanh - Oct 2, 2019 om 19:27
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het werd u duidelijk meteen bij boeking, dus van te voren(!) gemeld en indien u samen met uw dochter 1 koffer (20 kg. Hoeveel bagage hebben 2 mensen nodig voor één weekendje....) gebruikt dan is de rolstoel wel gratis. Lijkt me een vrij hele normale gang van zaken, zo groot is de bagagekapaciteit van een bus namelijk niet. U kunt wel lopen maar alleen geen grote afstanden, nou dat hebben wel meer mensen!

de
door denederlander - Jan 28, 2020 om 14:40
1 Antwoorden / Vragen

Hmm, ik vind het maar raar. Stuitte op dit artikel over of je wel een rollator mag meenemen in het vliegtuig en dat is dan weer geen probleem bij de meeste luchtvaartmaatschappijen. Idemdito voor een rolstoel zou je zeggen en al helemaal omdat ik het niet echt ethisch vind om daar dan plots geld voor te vragen, terwijl iemand al benadeeld is dat hij/zij deze überhaupt nodig heeft.

ne
door neodutchio Jan 28, 2020 om 14:45
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik lees nergens dat het geen probleem zou zijn. Kleine opklapbare is inderdaad geen probleem. Een rolstoel of een vaste rollator is wel een stukje groter. Die kunnen dus niet in de cabine blijven.
In het oorspronkelijk topic van vorig jaar gaat het er om dat iedereen 1 stuks bagage mag meenemen. Daar wordt de ruimte in de bus voor bepaald, maar ook het brandstofverbruik. Meer bagage is meer kosten. Waarom zou dat niet doorberekend mogen worden?

aurora1
door aurora1 Jan 28, 2020 om 14:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En wie wil weten wat u daarvan "niet echt ethisch" vindt? Een zieligheidsklaagverhaal hier? Nee toch? Dit is een oude vraag die al ruimschoots is beantwoord en natuurlijk heeft u de moeite genomen om al die reacties te lezen....? Of toch niet?

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2020 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weer zo'n jammerkat verhaal. Mijn moeder kon amper een hand bewegen, was compleet afhankelijk van hulp op alle gebied en een rolstoel. Maar ik regelde voor haar twee keer per jaar een week vakantie met of de Zonnebloem, of het Rode Kruis en daarnaast nog iets van een stichting naar een vakantieoord waar zij de hele week dezelfde vrijwilliger bij zich had. En alles tot haar volle tevredenheid.

Tr
door Trostomaat - Jan 28, 2020 om 23:52
239 Antwoorden / Vragen

U kunt gewoon op reis. Samen met uw dochter. En de rolstoel. En één koffer met maximaal 20 kilo bagage. Plus ieder nog 5 kilo handbagage. Kost niks extra. 30 kilo bagage voor een weekendje weg met twee personen. Dat zal toch geen probleem zijn.Of gaat het soms 'om het principe'?

Edit: kon gewoon op reis. Want dit is een verdraaid oude vraag :)