me
door meldev Apr 9, 2019 om 09:52
Vakantie & reizen

Bizar lage koers bij GWK Travelex, wat nu?

Onlangs wisselde ik 600 euro's en kreeg daar 218 Oman Rial voor. Bij aankomst in Oman bleek dat dit een bijzonder lage koers was. Wanneer ik daar had gewisseld had ik voor ca. 400 euro ruim 200 Rial gekregen. Ik vermoedde dat dit een vergissing was, dus na terugkomst reclameerde ik. De zeer algemene reactie kwam er op neer dat het geen vergissing was. Ik snap dat de - overigens altijd zeer vriendelijke en behulpzame - medewerkers van Travelex salaris moeten krijgen en dat ik daar een kleine bijdrage aan moet leveren, maar 200 euro voor een transactie die max. 5 minuten heeft geduurd vind ik erg veel. Zij hadden me minstens moeten waarschuwen, vind ik. Zijn er meer van dergelijke ervaringen met Travelex en vooral: is er nog een andere plek of manier om (een deel van) het geld terug te krijgen?

14604 18 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 9, 2019 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk krijgt u dat geld niet terug. Het is zeer incourante valuta. Logisch dat u daar hier veel meer voor betaalt. Het heeft niets van doen met hoeveel tijd het wisselen kost.

PerCeptie
door PerCeptie - Apr 9, 2019 om 09:56
26 Antwoorden / 2 Vragen

Dit verhaal heb ik eerder gehoord. Dit soort bedrijven zijn groot en op veel plekken aanwezig. Daarom kunnen ze veel geld vragen. Als je het op de plaats van bestemming vraagt is het meestal een stuk goedkoper. Let wel altijd op bij wie je het doet. Sommige lokale bedrijfjes zijn niet te vertrouwen!

costnix
door costnix - Apr 9, 2019 om 10:08
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Altijd lokaal wisselen bij een bank. Wisselkantoren ter plaatse kunnen ook kostbaar zijn.

marita5
door marita5 - Apr 9, 2019 om 10:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Meldev ,

Zij hadden me minstens moeten waarschuwen, vind ik.

Dit kunt uzelf controleren ( zie rechterkolom )  , klik op de rode regels .

https://www.gwktravelex.nl/buitenlands-geld-wisselen/kortingsactie-valuta

https://www.gwktravelex.nl/buitenlands-geld-wisselen/wisselkoersen

panter22
door panter22 - Apr 9, 2019 om 10:22
6599 Antwoorden / Vragen

De tarieven staan gewoon online.Daar ben je mee akkoord gegaan.
Waarom moet Travelex je waarschuwen dat ze erg duur zijn.
Als je een paar schoenen in een stenen winkel koopt dan zegt de winkelier toch ook niet dat ze bij Zalando goedkoper zijn?

ne
door neodutchio - Apr 9, 2019 om 10:37
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Euro’s, net zoals US Dollars, kan je overal ter wereld wisselen en menig land is blij om die valuta te krijgen. Die kan je namelijl makkelijk doorwisselen en wereldwijd geaccpeteerde valuta is waardevaster dan lokale valuta.
om Oman Rial hier te krijgen is wel meer voor nodig. Dit geld moet apart besteld worden en verstuurd worden naar de locatie die het kan wisselen. Het is minder courant en GWK betaald daar ook een hogere koers voor dan courante valuta.
Het is dus echt niet zo dat GWK daar 200 euro extra aan verdiend.

ja
door janf43 - Apr 9, 2019 om 11:01
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een beetje vooraf onderzoeken is beter. Als ik buiten de Eurozone ga, dan zoek ik op het vliegveld van aankomst een ATM en pin daar wat lokale valuta. Dat is bijna altijd de voordeligste manier.

PerCeptie
door PerCeptie Apr 9, 2019 om 11:03
26 Antwoorden / 2 Vragen

Je bank kan hier wel extra geld voor in rekening brengen als je in het buitenland pint. Bij mij is dat meestal 5 euro.

ja
door janf43 Apr 9, 2019 om 11:12
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hangt af van de bank en voor welke diensten je betaalt, maar desondanks blijft het meestal de goedkoopste optie.

tenormin
door tenormin Apr 9, 2019 om 12:05
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik in Amerika $200 bij een bank opneem, b.v. Bank of the West, kost me dat $3,25. Pin in daar gewoon in de supermarkt komt er niets extra's bij. Maar Oman Rial is echt wel ander betaalmiddel wat maar niet zo voor het oprapen ligt. GWK moet dat ook op voorraad hebben, wat geld kost.

jo
door jorisw Apr 9, 2019 om 19:32
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Op het vliegveld is het in de meeste landen nu net niet het voordeligst. Het voordeligst is gewoon zoveel mogelijk met credit card betalen.

ja
door janf43 Apr 11, 2019 om 10:21
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een ATM op het vliegveld van een nationale bank hanteert dezelfde tarieven als de landelijke ATM's. Vermijdt wel wisselkantoren op de vliegvelden.

ibicam
door ibicam - Apr 9, 2019 om 11:08
6 Antwoorden / 1 Vragen

Wie loopt vandaag  de dag nog met vreemde valuta rond, dit klinkl alsof het in de jaren 70 is. Ik jeb een creditcard en met 50 euro contant geld rijdrikimet de auto naar Turkije en ik doe alles met de creditcard, zonder extra kosten. Zelfs contant geld pinnen is kosteloos voor mij maar ik heb zo'n aversie tegen  contant geld gekregen sinds de geldautomaten aan de lopende band opgeblazen worden

aurora1
door aurora1 Apr 9, 2019 om 18:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Weten we dat ook weer.

aurora1
door aurora1 - Apr 9, 2019 om 12:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, natuurlijk niet.
Misschien is het een idee om een volgende keer naar een of andere bestemming u eerst over zulke zaken te informeren?

aurora1
door aurora1 Apr 9, 2019 om 18:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En hoezo: ”wat nu”?

ro
door ron503 - Apr 9, 2019 om 16:31
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Travelex heeft de wisselkoers gebruikt die er voor staat.https://wisselkoers-euro.nl/valuta/OMR-rial-oman/.
In het land zelf kan wisselen goedkoper zijn maar met een beetje pech wordt je belazerd waar je bij staat.

costnix
door costnix Apr 11, 2019 om 17:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Niet bij een straathandelaar of wisskantoortje wissele, maar bij een bank, anders wordt je zeker bedonderd (valse of niet meer geldige biljetten) Ook kan het strafbaar zijn.

mo
door mof - Apr 10, 2019 om 12:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U wisselt onder voorwaarden van gwk ... u gaat dus akkoord. Voortaan eerst even uitzoeken.
in het algemeen is pinnen in het buitenland één van de goedkoopste manieren. Maar dan niet de optie aanvinken dat de lokale bank de koers bepaalt.

jo
door jorisw - Apr 11, 2019 om 16:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe exotischer de valuta, hoe hoger de risico's en de kosten. Dus niet zo gek dat deze valuta veel geld kost.

ak
door akreulen@hotmail.com - Apr 13, 2019 om 15:43
2 Antwoorden / Vragen

Volgens mij begint een aanschaf van wat dan ook met de vraag; '' wat kost dat?'' U had even de koers kunnen opvragen. Dit soort exoten, zoals ze genoemt worden, zijn altijd het best te kopen in het land zelf. Ze op voorraad houden, op het hoofdkantoor, kost GWK behoorlijk wat geld (vergeet ook niet dat de koers van dit soort valuta soms enorm kan schommelen) GWK is juist één van de meest betrouwbare bedrijven als het gaat om geld wisselen. Vaak goedkoper dan de banken en zeker in vergelijk met de commerciele wisselkantoren.

Bu
door Burgertjuh87 - Oct 13, 2019 om 08:48
1 Antwoorden / Vragen

Inderdaad echt bizar! Hoop mooie woorden over goede wisselkoersen maar gewoon eerste klas oplichting!

https://www.gwktravelex.nl/buitenlands-geld-wisselen/kortingsactie-valuta

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2019 om 09:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

.

ne
door neodutchio Oct 13, 2019 om 09:13
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Dat moet u beter leren lezen: gunstigere

Ze zijn nu gunstiger dan voorheen en online krijgt u een betere koers dan in een filiaal. Heeft werkelijk niets met opliching te maken.

tijger1
door tijger1 - Oct 13, 2019 om 09:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Echt nuttig die reactie na zeven maanden.

jo
door johan_p - Oct 30, 2019 om 13:31
1 Antwoorden / Vragen

Geldwisselkantoren hanteren altijd een eigen koers. Een handige tip is de koers even te vergelijken op een wisselkoers website zoals bij de Europese Centrale Bank (https://www.ecb.europa.eu/stats/policy_and_exchange_rates/euro_reference_exchange_rates/html/index.en.html) of iets overzichtelijker op een wisselkoersen website zoals www.geldwisselt.nl of www.xe.com/

el
door elsard7@gmail.com - Jan 9, 2020 om 18:20
1 Antwoorden / Vragen

Mijn vriendin was vandaag de klos bij GWK met het omwisselen van Zuid Afrikaanse Rand voor guldens.
Het verschil was niet zo groot als met de Omaanse valuta. Er werd meer dan 20 procent provisie en kosten in rekening gebracht.
Met een middenkoers van 697 euro kreeg zij maar 576 euro. Ik had gerekend op een provisie van 10 procent omdat de koers het laatste jaar niet meer vluctueert dan 4 procent. Men nam 21 procent en dat voelt als oplichting.

tijger1
door tijger1 Jan 9, 2020 om 18:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, guldens zou zij beslist meer gekregen hebben, maar wat moet je daarmee.

Maar waarom dan blijkbaar zoveel Rand opgenomen in Zuid-Afrika, dat er hier zo'n groot bedrag gewisseld moet worden.

U had trouwens van te voren kunnen informeren naar de koers.

Maar u zult nu vast van alle kanten aanbiedingen voor super koersen krijgen, nou u uw mailadres als gebruikersnaam hebt genomen. Niet echt slim.

@H
door @HENK@ - Jan 9, 2020 om 18:50
158 Antwoorden / 1 Vragen

GWK travelex geven altijd al veeeeeeeel te weinig en op minder courante valuta al helemaal!!

Ze schermen dan vaak met kreten als geen commissie maar ze harken hun winst wel anders binnen

beter is indferdaad in het land zelf want de tip "bij je bank" gaat b.v. bij Rabo niet meer op want die hebben dat afgeschaft!

Ik weet niet in hoeverre dit als reclame zal worden beschouwd, ik heb er in ieder geval geen aandelen en word er ook niet beter van maar ik heb persoonlijk erg goede ervaringen met POTT change in Amsterdam

Google er maar eens op en vergelijk maaar eens met anderen