Ma
door Marlies81 Sep 25, 2018 om 20:28
Vakantie & reizen

Boete bij niet annuleren vliegticket?

Afgelopen maart heb ik 3 KLM vliegtickets naar India geboekt via Cheap Tickets met annuleringsverzekering. Nu ben ik ondertussen (na het boeken) zwanger geworden en wilde ik de tickets annuleren wegens uitgerekende datum die onder onze reis valt (mijn reisgenoten zijn mijn vriend die ik bij mijn bevalling wil hebben en een vriendin die alleen onder begeleiding kan reizen). We kregen van Cheap Tickets te horen dat KLM in geval van annulering geen geld  terug betaald bij onze tickets. Balen natuurlijk, want je zou denken dat je daarom een annuleringsverzekering neemt om in ieder geval een deel van je ticketgeld  terug te krijgen (dat was iig de reden dat wij een annuleringsverzekering namen).
Nu blijkt dat de annuleringsverzekering bij annulering alleen de annuleringskosten maar uitkeert. Wie weet er wat er gebeurt als je de reis gewoon niet annuleert en niet op komt dagen? Krijg je dan een boete  van KLM omdat er lege stoelen zijn bij de reis of gebeurt er niets.Dit is namelijk nog de goedkoopste optie (als je tenminste geen boete krijgt).
Of is er een mogelijkheid om tickets door te verkopen (dat zal wel niet he, maar zal wel het eerlijkst zijn naar de consument van KLM, want in geval van annuleren verdient KLM nu twee keer zoveel als iemand anders onze tickets koopt).

Groetjes,

Marlies

18212 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 25, 2018 om 20:58
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Marlies81 ,

Wat kost het om mijn boeking te annuleren ?

Annuleren van je reis brengt altijd kosten met zich mee (kosten van de luchtvaartmaatschappij en de administratiekosten van CheapTickets). Afhankelijk van de ticketvoorwaarden van de luchtvaartmaatschappij heb je recht op een teruggave van een deel van je ticket. Deze voorwaarden kun je ook nalezen op je boekingsbevestiging onder het kopje: "Bekijk ticketvoorwaarden".

Wij kunnen je helpen bij het berekenen van de kosten die aan je annulering zijn verbonden en of je eventueel recht hebt op een (gedeeltelijke) teruggave van je ticket(s).

Lees hier de voorwaarden van cheaptickets m.n Art 8 , klik op de rode regel .

https://s1.travix.com/cheaptickets/NL/assets/pdf/ctnl-conditions-nl.pdf

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2018 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De annuleringsverzekering keert bij annulering alleen de annuleringskosten uit?

En wat zouden ze dan volgens u nog meer moeten uitkeren?

Als u op gedekte gronden annuleert, keert de verzekering uit. De KLM is helemaal niet in beeld. Maar zou de KLM wat teruggeven, dan komt dat in mindering op de uitkering van de verzekering.

diumenge
door diumenge - Sep 25, 2018 om 21:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Het lijkt er op dat werkelijk van alles door elkaar haalt. Als je gewoon helemaal niet komt opdagen, dan kost dat je niets extra. Maar je bent natuurlijk wel je geld kwijt wat je betaalde voor de tickets. Annuleringskosten zijn het verschil tussen de betaalde ticketprijs en het geld dat je alsnog terugkrijgt, krijg je niets terug dan zijn je annuleringskosten dus 100%. Maar de luchthavenbelasting zou je bijvoorbeeld terug moeten krijgen bij annuleren. Verder bepalen de voorwaarden van het ticket wat en hoeveel je terug kan krijgen, staat los van je annuleringsverzekering. Je annuleringsverzekering kan verder mogelijk het verschil dekken bij een geldige reden van annuleren, geen idee of zwangerschap een geldige reden is.

tenormin
door tenormin - Sep 25, 2018 om 21:19
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Wij zijn 1 keer, ondanks annuleringsverzekering, niet op komen draven. Daar waren geen kosten aan verbonden; alleen je geld kwijt, logisch.

Tr
door Trostomaat - Sep 25, 2018 om 23:52
239 Antwoorden / Vragen

Het kan natuurlijk niet waar zijn dat u, ondanks het hebben van een annuleringsverzekering, goedkoper uitbent door gewoon niet op te komen dagen in plaats van een beroep te doen op uw annuleringsverzekering.

U heeft die annuleringsverzekering afgesloten bij het ticket via Cheap Tickets. Bij niet alle annuleringsverzekeringen valt zwangerschap onder de dekking. In de voorwaarden die Cheap Tickets daarvoor hanteert (eigenlijk Unigarant) staat dat er in uw geval wél dekking is. Als een verzekerde annuleringreden wordt namelijk genoemd: 'Na de boeking van de reis blijkt u zwanger te zijn'.
U annuleert uw tickets. Volgens Cheap Tickets wordt er geen geld terugbetaald door KLM. Dat betekent dus dat de annuleringskosten 100% van de reissom zijn.
Voor die annuleringskosten klopt u aan bij de annuleringsverzekering.

Complicatie is wellicht nog wel of de annuleringsverzekering ook de annuleringskosten vergoedt voor de overige twee leden van het reisgezelschap. De voorwaarden laten echter zien dat er mogelijk wel een probleem is, omdat om voor vergoeding aan aanmerking te komen, en niet alleen sprake moet zijn samen heen en terug reizen (ik neem aan dat daaraan voldaan wordt), maar ook dat door de annulering van degene met een verzekerde annuleringsreden (u dus, als zwangere) de ander alleenreizend wordt. En dat lijkt hier niet het geval.
Leg het neer bij de verzekering. Als u met zijn drieën op één polis staat, zou het mogelijk geen probleem hoeven zijn.

Gr
door Grunn1 Sep 26, 2018 om 00:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als een verzekerde annuleringreden wordt namelijk genoemd: 'Na de boeking van de reis blijkt u zwanger te zijn'.

Ts is zwanger geworden na boeking en dat is toch echt heel wat anders. Als ts zwanger bleek te zijn ten tijde van de boeking maar dit niet wist zou dat een geldige reden voor annulering kunnen zijn maar nu niet. Ts wist dat ze een reis had geboekt en was toen nog niet zwanger maar wel na boeken zwanger geworden. Beter kunnen wachten tot na de reis.

Tr
door Trostomaat Sep 26, 2018 om 01:53
239 Antwoorden / Vragen

@epcot, de tekst is duidelijk: 'na de boeking van de reis blijkt u zwanger te zijn'.
Zowel het geval 'zwanger zijn tijdens boeking, maar het nog niet weten'  als het geval 'zwanger worden na boeking' vallen daaronder, en zijn in een dergelijke verzekering gewoon gedekt. Dat blijkt uit ook de uitleg die de diverse verzekeringsmaatschappijen aan deze verzekerde annuleringsreden geven.
Als u denkt dat 'zwanger worden na boeking' geen verzekerde annuleringsreden is, zie ik graag een onderbouwing, uit de polisvoorwaarden, waaruit dat blijkt.

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2018 om 00:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als je met zijn drieën boekt, en met zijn drieën op een annuleringsverzekering vermeld staat, geldt bij geldige annulering voor de één, de dekking ook voor de anderen.

gerdamarijke
door gerdamarijke - Sep 26, 2018 om 08:12
330 Antwoorden / 15 Vragen

Ik heb helaas pas mijn tickets naar Turkije moeten annuleren ivm overlijden van mijn man.
Van Condor kreeg ik een klein deel terug, de rest via de annuleringsverzekering.
Samen maakte dat 100 procent.

panter22
door panter22 - Sep 26, 2018 om 09:10
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt via Cheaptickets de goedkoopste tickets gekochr bij de KLM die je niet kunt wijzigen of annuleren.
Kun je geen gebruik maken van die tickets, dan ben je je geld kwijt. Daar heb je zelf voor gekozen.
Had je duurdere tickets gekocht, die je wel kon annuleren, dan had je van de KLM een deel van de tickets terug gekregen.
Dit heeft niets met een annuleringsverzekering te maken.

Als je de tickets hebt geannuleerd, dan pas kun je een beroep doen op de annuleringsverzekering.
Je krijgt dan de annuleringskosten vergoed als je aan de eisen om te annuleren voldoet.
De annuleringskosten zijn de prijs van het ticket. Je krijgt niets terug van de KLM.
Cheaptickets rekent alles voor je uit en declareert bij de verzekeringsmaatschappij.
Jij bent zwanger geworden, dus je kunt een beroep doen op de annuleringsverzekering.
Je vriend en de vriendin voldoen niet aan de voorwaarden en krijgen niets vergoed van de annuleringsverzekering.
Kijk in de link van Marita5 wat de annuleringsverzekering jou vergoedt:

Wanneer de Opdrachtgever een annuleringsverzekering heeft afgesloten ten behoeve van 1 of meerdere Reizigers en de reden van annuleren onder de voorwaarden van de annuleringsverzekering valt, betaalt de Opdrachtgever aan Cheaptickets.nl nog steeds de in rekening gebrachte administratiekosten alsook uiteraard de premie voor de afgesloten annuleringsverzekering. Uitzondering wordt gemaakt voor Vliegtickets waarvoor de annuleringskosten 100 % zijn: hiervoor wordt maximaal 70% van de ticketprijs vergoed. De administratiekosten en eventuele kosten voor betalingen (creditcard of een andere betaalmethode), vliegticketgarantie worden niet gerestitueerd. Het terug te betalen bedrag wordt aan de Reiziger overgemaakt, zodra dit bedrag door Cheaptickets.nl is ontvangen door de verzekeringsmaatschappij. De vergoeding betreft alleen de annnuleringskosten.

panter22
door panter22 - Sep 26, 2018 om 09:50
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom zou je niet annuleren? Zijn de kosten die je moet betalen hoger dan de uitkering van de annuleringsverzekering?

mo
door mof - Sep 26, 2018 om 13:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet op komen dagen komt u niet op een boete te staan. KLM herft geen schade immers de tickets zijn betaald.
Heb ik zelf ook zo vaak gedaan, een retourvlucht boeken naar de usa en dan met een boot weggaan omdat een retourvlucht goedkoper is dan een enkeltje.
nooit een boete gehad of zelfs maar een opmerking.

koekeloer
door koekeloer - Sep 27, 2018 om 11:11
562 Antwoorden / 18 Vragen

belasting kunt U van KLM wel terugkrijgen

di
door diemenees - Oct 13, 2018 om 21:04
196 Antwoorden / 15 Vragen

Heel, heel lang gelden deden airlines dat inderdaad, maar dat is (alweer die EU!-nog een reden om eens wat zakelijker na te denken) inmiddels verboden.
Je hebt zelfs atlijd  recht op een klein deel teruggave: nl. van de niet gebruikte airport-taxes, voor bvb AMS=Schiphol is dat meestal rond de 28€/p.p. en vermoedleijk ook van de andere kant, als het returns bereft.
Schade heeft de KLM bij niet komen opdagen niet-ze hebben zelfs een (tegenwoordig met alle online nogal kleine) kans dat er mensen op de wachtlijst mee kunnen worden geholpen-of airlinepersoneel dat ''standby'' voor 10% van de prijs kan vliegen. En die taksen: nee, die hoeven ze ook niet te betalen, dus anders zouden ze die in hun eigen zak steken. En de staff aan boord kan jouw maaltijd erbij opsmikkelen-anders wordt die toch (dat is verplicht) worden weggegooid bij arrival.
Les: het is al zo vaak gezegd: precies LEZEN, nadenken en niet zomaar wat tekenen, vooral bij ''annulering'' en liefst direct bij de airline boeken- kost meestal evenveel of minder (geen boekingskosten) en je hebt in jouw situatie veel meer kans uit ''goodwill'' bvb het ticket te kunnen overzetten naar een andere datum-als je later evt.nog zou wensen te gaan. En-als NLer- niet altijd de allergoedkoopste optie nemen-er zijn allerlei airlinetarieven, wat meer betalen biedt soms veel meer flexibiliteit.