1954Ton1954
door 1954Ton1954 Feb 9, 2019 om 19:54
Vakantie & reizen

Briefadres waarom moet ik een woning huren en nodeloos bezet houden in deze tijd

Ik ben gepensioneerd en ben aan het reizen door Nederland ik heb ook een stacaravan waar ik de zomermaanden gebruik van maak ik heb een briefadres bij mijn dochter maar dit mag niet te lang duren dus word je verplicht om een woning te huren waar ik geen gebruik van maak ?????

4588 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 9, 2019 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, hoor dat hoeft niet. Maar als u niet bereikbaar bent, omdat u nergens ingeschreven staat, kunt u geen bankrekening afsluiten, dus krijgt u geen pensioen, geen toeslagen, kunt u geen zorgverzekering afsluiten en ga maar door.

Waarom gaat u niet (zogenaamd) echt bij uw dochter  wonen? Alle problemen opgelost.

tenormin
door tenormin Feb 9, 2019 om 20:54
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Wat is "zogenaamd" wonen dan? Geen consequenties voor dochter of andere financieele zaken zoals (misschien) huurtoeslag, weet niet hoe het tegenwoordig heet.

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2019 om 20:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als hij officieel een kamer huurt bij dochter met een contract en ook echt huur betaalt, wordt pa geen toeslagpartner voor de huurtoeslag.

diumenge
door diumenge - Feb 9, 2019 om 20:36
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo mag dat briefadres niet te lang duren? Van wie niet? Misschien denken sommige instanties dat je niet in Nederland rondreist, maar buiten Nederland en dat kan natuurlijk gevolgen hebben voor (o.a.) de zorgverzekering.

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2019 om 20:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit stast op de site van de gemeente Amsterdam. Het schijnt dat elke gemeente eigen regels kan stellen.

Geldigheid

Het verschilt per situatie hoe lang een briefadres geldig is. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw aanvraag is goedgekeurd. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan moet u zelf een nieuwe aanvraag doen voordat de termijn verloopt. U krijgt hier geen bericht van.

ne
door neodutchio - Feb 9, 2019 om 21:06
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Een briefadres is uitgevonden voor personen die een bepaalde tijd niet thuis kunnen verblijven. Denk aan ouderen in een verzorgingstehuis of gevangenen. Deze kunnen zich niet inschrijven op het adres waar ze verblijven, maar moeten wel vindbaar zijn voor o.a. de belastingdienst.

U moet dus gewoon een adres hebben waar u ingeschreven staat en uw eigen post kan ontvangen. U valt niet in een catagorie waarvoor u aanmerking zou komen voor een briefadres. U moet dus gewoon iets kunnen overleggen waar u woont.

diumenge
door diumenge Feb 9, 2019 om 21:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Waar is dat antwoord op gebaseerd? Op de pagina van de Rijksoverheid staat dit: "Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door de gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken."

Lijkt mij de situatie van TS.

tijger1
door tijger1 Feb 9, 2019 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diumenge.

Maar er zijn regels voor zo’n adres. En de gemeente bepaalt die. Hieronder Rotterdam.

https://www.rotterdam.nl/loket/briefadres/

diumenge
door diumenge Feb 9, 2019 om 22:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, er zijn regels voor. Maar wat Neodutchio schrijft dat TS niet in de categorie valt die in aanmerking komt voor een briefadres is onjuist.

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2019 om 00:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is dus juist volkomen terecht. Hij valt niet in een categorie die zo’n adres kan houden, of opnieuw kan aanvragen. Het is niet voor mensen die ‘s zomers op de camping zitten en ‘s winters door Nederland toeren.

diumenge
door diumenge Feb 10, 2019 om 00:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hij heeft geen woonadres.

ne
door neodutchio Feb 10, 2019 om 09:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb in een situatie gezeten dat ons oude woonhuis verkocht was en wij het nieuwe huis nog niet inkonden. Je kan dan tijdelijk een huis huren tegen 2 keer de prijs van je hypotheek, of je zoekt naar een andere oplossing. Netjes bij mijn schoonouders postadres aangevraagd en we hebben 3 maanden op een woonwagenkampje doorgebracht. Binnen een week de leerplichtambtenaar op de school van mijn kinderen. Ze waren uitgeschreven in de gemeente en nergens ingeschreven. Kinderopvangtoeslag en kinderbijslag werden stopgezet, immers, we hebben geen woonadres. Als je nergens als bewoner bent ingeschreven, dan heb je ook nergens recht op. Bij het aanvragen van het postadres moet je aangeven waar je verblijft. Een verzorgingstehuis zonder eigen voordeur of een gevangenis met heel veel deuren is een reden die geaccepteerd wordt. Je kan of mag immers niet meer op je eigen adres wonen, maar je moet wel post kunnen ontvangen. De belastingdienst weet dan waar je zit. Op het moment dat je op een camping zit en ook nog gaat rondreizen kan je dus niet aangeven waar je woont.

Deze strakkere regels zijn ontstaan na de grote fraude met Roemenen. Ze hadden allemaal een postadres in Nederland, ontvingen uitkerigen en toeslagen en lagen heerlijk in de zon in het thuisland. Om die reden moet je altijd je verblijfadres opgeven. En dat adres moet ook te controleren zijn. Zelfs onze woonwagen werd niet aangemerkt als verblijfplaats. Het had ook geen specifiek adres die geaccepteerd word door de instanties.

panter22
door panter22 - Feb 10, 2019 om 09:51
6599 Antwoorden / Vragen

Laat de verhuurder niet weten dat je geen gebruik maakt van de huurwoning. Vooral als het gaat om een sociale huurwoning.
Dan kun je uit je huurwoning gezet worden wegens slecht huurderschap en sta je op straat.
https://www.hekkelman.nl/blog/overheidszaken/te-weinig-gebruik-maken-van-de-huurwoning-slecht-huurderschap

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 10, 2019 om 10:12
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Begrijp ik uit uw  vraag dat het adres van de stacaravan niet uw vaste woonadres kan of mag zijn?

va
door vanlotjegetikt - Feb 10, 2019 om 10:16
809 Antwoorden / Vragen

Uitleg briefadres:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb
En inderdaad u moet te vinden zijn voor de overheid.

ma
door manwijf - Feb 10, 2019 om 10:53
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga me naar aanleiding van uw vraag opeens afvragen 'hoe doen al die illegalen, zwervers en bv. krakers dat dan eigenlijk' ? Zij hebben ook geen vaste of bekende woonplaats, maar ik ben in de veronderstelling dat zij wel een uitkering en zorgtoeslag krijgen. Of klopt dat niet?

tijger1
door tijger1 Feb 10, 2019 om 11:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zwervers kunnen zich bijvoorbeeld inschrijven voor een postadres bij het Leger des Heils, of een andere instelling die erkend is door de gemeente. En krijgen dan een uitkering enzovoort.

Krakers kunnen zich uiteraard niet op het gekraakte adres inschrijven, maar zullen zich beslist wel bij familie of vrienden echt hebben ingeschreven en als die geen toeslagen of uitkeringen hebben, heeft dat voor niemand nadelige financiële effecten.

Illegalen krijgen mijns inziens geen uitkeringen of toeslagen. Vooropgesteld dat ze niet in een officiele opvang wonen.