Ja
door Jan Roijackers Jul 27, 2019 om 13:56
Vakantie & reizen

Buitenlandse ziektekosten

We hebben onlangs in Kroatië ziekenhuizen moeten bezoeken voor de behandeling van een flinke beenwond. Op het moment van het afwikkelen van de factuur werkte de VGZ-app niet en waren we genoodzaakt met een credit-card te betalen. De facturen die we hebben ontvangen zijn allen in het Kroatisch. Achteraf blijkt dat je alleen kunt declareren als de factuur in het Engels, Duits, Frans, Nederlands of Spaans is. Zowel de VGZ als onze reisverzekering vergoed nu geen kosten. Nu hebben we 2 mogelijkheden: de facturen laten vertalen door een vertaalbureau of nieuwe facturen opvragen in Kroatië. We hebben nieuwe facturen opgevraagd, helaas krijgen we die niet. Het ene ziekenhuis geeft aan ze de Europese Unie behoren en het andere ziekenhuis kan alleen maar facturen in het Kroatisch uitreiken. Nu moeten we de facturen laten vertalen door een erkend vertaalbureau, dit kost circa 30-50% van de gemaakte kosten van € 1.500,-.  Hoe kan ik dit nu rijmen met redelijkheid en billijkheid? Graag een goed advies.

1477 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2019 om 14:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet hoe u aan dat percentage van 30 tot 50 procent komt.

ik zie bijvoorbeeld hier toch een heel wat voordeliger tarief.

https://www.vertaalbureau-perfect.nl/tarieven-vertalen

Jammer dat u geen EHIC card bij u had, dan hadden zij rechtstreeks gedeclareerd.

tenormin
door tenormin - Jul 27, 2019 om 14:13
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Inderdaad heel jammer dat u de EHIC card niet bij zich had. Als u het bij een vertaalbureau heel kort en bondig houd kom ik op €50,00, iets minder bondig €100,00. Toch waard voor €1.500,00 betaling.

edrick3
door edrick3 - Jul 27, 2019 om 14:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Google eens op beëdigd vertaalburau Kroatisch-Nederlands.

marita5
door marita5 - Jul 27, 2019 om 17:06
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jan Roijackers ,

Op het moment van het afwikkelen van de factuur werkte de VGZ-app niet en waren we genoodzaakt met een credit-card te betalen.

Als u de zorgpas van VGZ had meegenomen , had u deze kunnen laten zien , de achterkant van deze zorgpas is tevens de ECHIC card .
U had ook de alarmcentrale kunnen bellen , lees hier , klik op de rode regel .

https://www.vgz.nl/vergoedingen/buitenland

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 27, 2019 om 21:54
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Mogelijk heeft u gelet op uw ervaring met VGZ tot nu toe mogelijk iets aan : http://www.skgz.nl of wel de mogelijkheid om de geschillencommissie zioektekosten te benaderen.

panter22
door panter22 Jul 28, 2019 om 09:05
6599 Antwoorden / Vragen

De bepaling van VGZ geldt ook bij andere zorgverzekeraars. Jammer zorgpas niet laten zien of vergeten mee te nemen.