du
door dushy Mar 8, 2015 om 16:34
Vakantie & reizen

Campinghuisje opgeven in box 3?

Ik heb een zomerhuisje gekocht op een camping waar ik gedurende het seizoen mag verblijven.
Ben er onlangs achtergekomen dat ik eigenlijk een zeepbel heb gekocht.
De grondeigenaar is door natrek ook de eigenaar van het huisje. Stel dat de camping verkocht wordt, krijg ik alleen een vergoeding vlgs de recronvoorwaarden van € 1300 en mag ik het zelf nog afbreken. Kortom ik sta dan met lege handen.
Moet ik dat huisje opgeven aan de belasting, er is geen woz waarde aan toegekend. Ik betaal geen onr goedbelasting, alleen maar staangeld. Als ik het toch moet opgeven kan ik dan de koopprijs opgeven? De belastingtelefoon kon mij niet helpen.

19625 22 Rapporteer

getty
door getty - Mar 8, 2015 om 16:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heb je eigendomspapieren gekregen?

getty
door getty - Mar 8, 2015 om 16:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Google eens op roerend of onroerend ANWB, een uitgebreid stuk hierover. (kan niet linken)

ik begrijp daaruit dat u het wel moet opgeven aan de belasting.

du
door dushy - Mar 8, 2015 om 17:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Getty,
Ik heb niet echt eigendomspapieren, , maar de campingeigenaar heeft het huisje op mijn naam gezet en ik betaal nu de grondhuur.
Uit de anwb kan ik niet veel wijs, ik denk dat ik het moet aangeven, maar in de aangifte van de belasting staat dat ik een wozwaarde moet opgeven, maar die heb ik niet, ik betaal ook geen oz belasting, dat zal wel in de grondhuur verdisconteerd zitten

zw
door zwaardvis - Mar 8, 2015 om 17:09
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Zet er links en rechts een autowiel tegen aan. Lijkt het roerend goed. Ik denk dat bepaalde bevolkingsgroepen dat ook zo doen.

tenormin
door tenormin - Mar 8, 2015 om 17:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe kan het dan in vredesnaam dat u een huisje koopt en dat u later niet de eigenaar blijkt te zijn. U schrijft grondhuur te betalen, zou dat kavelgeld kunnen zijn; hoewel, dan is men ook eigenaar van de grond en stageld lijkt me niet, het huisje is geen stacaravan (jammer). Maar mag ik heel onbeleefd zijn en vragen hoeveel u voor dit vakantiehuisje betaald heeft? Volgens mij bent u zwaar in de maling genomen, en dan druk ik me netjes uit.

du
door dushy - Mar 8, 2015 om 17:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Tenormin, ik heb 16000 euro betaald en door natrekking is de grondeigenaar meteen de eigenaar van het huisje. Dat geldt dus voor de hele camping.
Betreft natrekking, dAt kunt u nalezen op het internet. Dat wist ik ook pas achteraf .. Je hoort wel eens dat een eigenaar de camping verkoopt en dat mensen dan niet hun eigen caravan of huisje meer kunnen verkopen maar dan euro krijgen als schadevergoeding

du
door dushy - Mar 8, 2015 om 17:55
4 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn laatste zin is 1300 euro weggevallen, dat bedrag is conform de recronvoorwaarden

ho
door hopetobehelping - Mar 8, 2015 om 18:00
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste dushy,

in uw vraag geeft u aan: "Ik heb een zomerhuisje gekocht op een camping waar ik gedurende het seizoen mag verblijven.". Dat klinkt voor mij alsof u het 'recht op vakantie in de zomer' heeft gekocht en niet de eigenaar bent.
Uit uw verdere beschrijving en antwoord lees ik niet echt duidelijk dat het echt uw eigendom is.
Als het uw eigendom, uw onroerend goed, is dan moet u het opgeven aan de belasting (box 3).

tenormin
door tenormin - Mar 8, 2015 om 18:22
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@hopetobehelping, ja, dat zou correct zijn als het eigendom van de TS zou zijn, dan moet het opgegeven worden in box 3 maar hij is (achteraf) helemaal geen eigenaar. Iets wat ik nog steeds niet snap. 't Zal wel over een zoveelste hand Chalet gaan, gezien de prijs, maar als er helemaal geen papieren van eigendom zijn valt er toch ook niets op te geven?

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2015 om 22:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk komt u klik hiermee verder.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2015 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is natuurlijk wel eigenaar, maar hij heeft zoals ze dat noemen het economische eigendom.

En ja de waarde moet worden opgegeven in box 3.

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2015 om 23:03
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Op de site van de Belastingdienst kwam in nog klik hier tegen.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2015 om 23:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men iets over natrekking wilt lezen, klik hier.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2015 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u man uw huisje dus wel verwijderen van die huurgrond en naar elders verplaatsen. Ook volgens de Recron. Dus u hoeft het niet voor € 1.300 te verkopen.

Klik hier

tenormin
door tenormin - Mar 8, 2015 om 23:25
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 8 mrt 2015, 23:11]Maar u man uw huisje dus wel verwijderen van die huurgrond en naar elders verplaatsen. Ook volgens de Recron. Dus u hoeft het niet voor € 1.300 te verkopen.

Klik hier

Verwijzing zou correct zijn ware het niet dat de TS achteraf toch niet de eigenaar is. Snap er nog steeds niets van: als men iets koopt je geen eigenaar kan zijn. Ja, huis, hypotheek etc. Maar dat is een ander verhaal.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2015 om 23:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is economisch eigenaar en niet juridische eigenaar. Dat zijn twee verschillende begrippen.

uwjurist
door uwjurist - Mar 9, 2015 om 10:42
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Als sprake zou zijn van onroerend goed (zodat u OZB zou moeten betalen etc.) had de levering aan u via de notaris moeten plaats vinden. Onroerend goed kan nl. niet zonder notariële akte geleverd worden en moet bovendien worden ingeschreven bij het kadaster.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

ph
door philip36 - Mar 9, 2015 om 12:33
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@dushy
U bent geen eigenaar dus ik zou die €16000 die u ervoor betaald heeft helemaal niet opgeven bij uw aangifte.
Ik heb dit artikel gevonden, heel interesant
http://www.vraagdenotaris.nl/weblog/ben-je-wel-eigenaar-van-je-chalet-of-stacaravan/

ph
door philip36 - Mar 9, 2015 om 13:01
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@dushy

Neem aan dat u geen overdrachtsbelasting betaald heeft voor iets wat uw eigendom niet is.

tenormin
door tenormin - Mar 9, 2015 om 13:02
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=philip36 schreef op maandag 9 mrt 2015, 12:33]@dushy
U bent geen eigenaar dus ik zou die €16000 die u ervoor betaald heeft helemaal niet opgeven bij uw aangifte.
Ik heb dit artikel gevonden, heel interesant
http://www.vraagdenotaris.nl/weblog/ben-je-wel-eigenaar-van-je-chalet-of-stacaravan/

Goede doorverwijzing maar ik vind dit bijna onder "valse voorlichting" vallen de TS een huisje 'verkopen' terwijl het niet eens eigen huisje is. Nou ja, dan moet hij het maar zien als toen ik zelf een stacaravan kocht (in de jaren 80); die was dan wel van mij, alleen daar kwam toen geen notaris aan te pas, alleen een schriftelijke overeenkomst. Natuurlijk wel stageld betalen. Toen ik stopte in 2007 (het ding was kuis verrot) mocht ik hem gelukkig wel laten staan. Het blijkt er nog steeds te staan - volgestopt met Polen - . Tja.

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2015 om 13:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kassa gaat een hele uitzending wijden aan vragen over de belastingaangifte.

Klik hier

Misschien wel grappig om uw vraag te mailen. Wie weet komt van daar het verlossende antwoord.

ba
door bardje - May 31, 2015 om 21:57
14 Antwoorden / 3 Vragen

het echte probleem lijkt mij de exacte bewoording van hetgeen je heb gekocht, schriftelijk / mondeling , is het een huisje op/in de grond geplaatst, dan zal het eigendom zijn van de grondeigenaar, dan kan het wel zo zijn dat de verkoper U iets heeft verkocht wat niet eens zijn eigendom was, ( opgelicht ) . zitten er wielen onder, dan is het een roerend goed, geen onroerend goed , en dan betaal je huur voor een staanplaats, en ben je eigenaar van het roerende goed , en dat mag je verplaatsen , waarom denk je dat er bevolkings groepen zijn welke gehele villa's hebben staan, maar er zitten wel wielen onder ..