St
door Stolpje Apr 4, 2020 om 21:40
Vakantie & reizen

Corendon zelfannulering

Via chat 19 maart advies gevraagd wat het zou kosten onze reis van 13 mei te annuleren  wegens onze hoge leeftijd.onze aanbetaling was 501 euro en het bracht 228 euro kosten met zich mee dus kregen wij 301 teruggestort binnen 5 dagen .ze vroeg nog even onze banknr.de week erop nog steeds geen 301 euro.tor 3 keer gebeld in die week.steeds werd gezegd binnen een paar dagen en banknr.deze week weer gebeld en nu ineens nieuwe regels dat wij hier ook een voucher voor kregen terwijl wij zwart op wit een annuleringsbrief hebben dat het geld teruggestort zou worden.wij zijn woedend want volgens chat waren er deze week ineens nieuwe regels dat zelf annulering ook niet meer werd uitbetaald.tot 3 keer toe verkeerde voorlichting
. Dan hadden wij de reis toch niet zelf geannuleerd en krijg nu ineens een voucher van maar 301 euro.op klachten wordt niet gereageerd.het zou netjes van hun geweest zijn dan alsnog onze annuleringsbedragboete dan ook als voucher te geven zodat ook wij onze 501 euro als voucher wegens verkeerde antwoorden en de brief of het beloofde 301 euro.wij zijn als trouwe klant van vriendin erg teleurgesteld en klachten worden niet beantwoord

1072 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 4, 2020 om 22:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Jammer, dan maar klagen.

Thijs12
door Thijs12 - Apr 4, 2020 om 22:07
521 Antwoorden / Vragen

Klaag bij de ACM.
https://www.acm.nl/nl

alfatrion
door alfatrion - Apr 4, 2020 om 22:18
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als je hiermee naar de kantonrechter zou gaan, dan zou ik zeker het standpunt innemen dat je op 19 maart kon zien aankomen dat de reis van 13 maart niet door zou kunnen gaan. Je kan dit aanvullen door erop te wijze dat het in China drie maanden duurde voordat het virus daar een beetje onder controle was. En dat je daarom recht hebt op uitbetaling van het volledige bedrag vermeerdeerd met de wettelijke rente. Dit kan naast het verhaal over wat je geadviseerd is, dat breng je subsidiair (voor het geval het andere verhaal geen stand houdt) in. Je kan je bij de kantonrechter melden door een brief aan een deurwaarder te geven.

tijger1
door tijger1 Apr 4, 2020 om 22:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens naar de data.

Tr
door Trostomaat Apr 4, 2020 om 22:39
239 Antwoorden / Vragen

Om hiermee naar de kantonrechter te gaan, is wel erg opportunistisch: dat in te nemen standpunt, waarvan je doet voorkomen alsof je het je als op 19 maart realiseerde, komt nu alleen maar uit de hoge hoed, omdat de reis voor anderen die niet geannuleerd hadden, nu door Corendon alsnog geannuleerd is. Dat lijkt mij geen integere opstelling.
Recht op geld terug is er natuurlijk wel. Sowieso, maar helemaal hier, omdat zelf geannuleerd is (minus de annuleringskosten, dat wel).
De ACM is er niet heel duidelijk over bij de beschrijving van voorwaarden voor voucherregeling die zij zegt te zullen gedogen (misschien kan die duidelijkheid nog verkregen worden?), maar omdat zelf geannuleerd is, zou dat hele voucher verhaal helemaal niet van toepassing mogen zijn. Je betaalt immers ook gewoon de annuleringskosten.

alfatrion
door alfatrion Apr 4, 2020 om 23:03
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat er niet om wie er heeft geannuleerd. Het gaat er ook niet om of je zelf op 19 maart je realiseerde dat de reis niet geleverd zou kunnen worden. Waar het om gaat is: kan de reisorganisator de reis van 13 mei kan worden uitgevoerd? En zo nee, of die inschatting op 19 maart gemaakt kon worden? De eerste vraag moet met nee beantwoord worden. Voor de tweede vraag kan een goed betoog worden gehouden. Dit is een integere opstelling. Dit alles natuurlijk alleen ALS TS naar de rechter wil gaan en naast zijn of haar eigen verhaal.

Tr
door Trostomaat Apr 4, 2020 om 23:17
239 Antwoorden / Vragen

En ik vind het een opportunistische en allesbehalve integere opstelling. En voor dat oordeel is wel degelijk van belang wat je je zelf realiseerde of wat je zelf vond toen je besloot op 19 maart te annuleren. Een zogenaamd 'goed betoog' zal best in elkaar gestoken kunnen worden, hoe dat betoog bij de rechter tot succes gaat leiden, valt echter niet zonder meer in te zien.

alfatrion
door alfatrion Apr 5, 2020 om 00:47
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer een
Integer ben je als je eerlijk en oprecht bent. Waarom zou je niet integer zijn als je een feit aandraagt en stelling neemt over het gevolg?

Het stanpunt dat op 19 maart al vaststond dat het onvermeidbaar was dat Corendon tekort zou gaan schieten op 13 mei en dat als gevolg daarvan de reiziger mag ontbinden is geen leugen. Het is slechts een stelling waar de rechter iets van moet vinden.

Daarnaast heb je je standpunt dat je recht hebt op je geld minus de annuleringskosten.

ne
door neodutchio Apr 5, 2020 om 09:03
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Ik heb nu al medelijden met de rechters. Als de coronacrisis is afgelopen krijgen we de terugbetaalcrisis.

Een voordeel voor TS, Alfatrion staat ten alle tijden garant voor winst. En mocht er toch verloren worden betaald Alfatrion het geld uit.

alfatrion
door alfatrion Apr 5, 2020 om 17:20
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Zou je alleen voor jezelf willen spreken? Ik schrijf onder jouw berichten toch ook niet dat jij de abonnementen van iedereen wilt overnemen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 6, 2020 om 13:34
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Als u werkelijk een brief heeft van Corendon met de toezeggiung om terug te betalen heeft u m.i wel degelijk een 'stevige poot om op te staan' enis het hoe dan ook m.i. zinvol om een ingebrekestelling te doen. Ik geefu zo een verwijzing naar een voorbeeldbrief. Houd er echter rekening mee dat als u er verder een procedure van zou maken dat voor de Rechtbank geen prioriteit zal hebben en het op zijn minst lang wachten zal worden en is er ook risico dat uiteindelijk een rechter op basis van de afweging overmacht versus billiijkheid niet de door u gewenste uitspraak zal doen. Maar woe niet vraagd wie niet krijgt: De voorbeeldbrief: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ Aanvullend geef ik u deze info:

ANWB info: https://www.anwb.nl/juridisch-advies/op-vakantie/voordat-de-reis-begint/gevolgen-coronavirus-voor-geboekte-reis?digitalehandtekening=ZxrySTy3yrhkJ%2BEvNtn9u45NHGCyru0UEVhbtphg9R5AkVqcpQBPzgoU9prf%2FPN%2FtQfUCkjFtSgl6zlujRbwdk5rgwPccnNGz0qHfnpXfxA%3D&utm_source=nbinformatieservice&utm_medium=email&utm_campaign=OS_O_ANWB_NB_2020_APR-A000038343-April1-Versie%20A&utm_content=00_faq1_reisgeboekt

Annulering corona: In beginsel betaalt u iets voor een dienstverlening die niet wordt verleend en zou u, zoals recent ook aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. Dat zal dan formeel vorden betekenen waarvoor bij o.a. op de site van de consumentenbond en juridisch loket een voorbeeldbrief te vinden is. Maar voor u dat doet: kijk de uitzending eerst terug en luister naar hetgeen daar wordt verteld. https://www.maxmeldpunt.nl/