Np
door Npedia Mar 13, 2020 om 10:34
Vakantie & reizen

Corona

Zorgpersoneel mag niet meer naar het buitenland reizen. Wie gaat mijn tickets vergoeden?

3276 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Mar 13, 2020 om 10:43
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Npedia ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/annulering-of-omboeken-reis-bij-onrust

Lees ook hier , veelgestelde vragen ANVR ,

https://www.anvr.nl/archief/overzicht.aspx?tag=Corona-virus%20COVID19

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2020 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u van uw werkgever niet mag, claimen bij de werkgever.

Donuts
door Donuts Mar 13, 2020 om 11:18
1203 Antwoorden / 2 Vragen

De werkgever volgt hiermee keurig de maatregelen die gisteren bekend zijn gemaakt. Dus claimen bij de werkgever lijkt me niet kunnen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 13, 2020 om 12:24
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Als dit een gevolg is van een maatregel van de werkgever zou de werkgever de tickets ook zelf hebben betaald en is claimen bij de werkgever niet zinvol zoals ook @GRASPOLLEN al aangeeft. Het lijkt mij dat Ts zorgverlener is en zelf het advies om niet te reizen opvolgt en de reis niet in opdracht van de werkgever is. Dan is het een kwestie van reisverzekering of dergelijke.

gerbera
door gerbera - Mar 13, 2020 om 11:57
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U zal dan bij uw reisverzekering te rade moeten gaan. Vraag van uw werkgever een schriftelijke verklaring met daarin opgave van reden. Dit kan misschien helpen uw reisverzekering over de streep te helpen, zie de link (consumentenbond) van @marita5 welke verzekering het vergoeden.

getty
door getty Mar 13, 2020 om 13:48
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit valt nooit onder de reisverzekering. Alleen eventueel onder een annuleringsverzekering.

gerbera
door gerbera Mar 13, 2020 om 14:15
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@getty,  klopt je kan het niet bij de bakker aankaarten. Anuleringsverzekering boek je meestal bij een reisverzekeraar

mr
door mrmoto Mar 13, 2020 om 15:23
167 Antwoorden / 4 Vragen

niet bij de bakker ,LOL

panter22
door panter22 - Mar 13, 2020 om 12:32
6599 Antwoorden / Vragen

Daar zal nog wel beleid voor gemaakt moeten worden. Neem contact op met personeelszaken.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2020 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zorgpersoneel wordt VERZOCHT/GEADVISEERD niet meer naar het buitenland te reizen. Er is geen verbod. Maar als de werkgever het verbiedt, dat kan ook, moet de werkgever de vergoeding betalen.

lo
door lovewinnie - Mar 13, 2020 om 13:33
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Er is geen verbod. Enkel advies. Je mag dus gewoon gaan. Ze kunnen je niet verbieden. Of het slim is dat ten 2e. Maar dit hoeft werkgever uiteraard niet te betalen. Wellicht annuleringsverzekering of reisverzekering informeren

Iv
door Ivo W - Mar 13, 2020 om 20:10
729 Antwoorden / Vragen

Vooralsnog is het niet reizen een advies. Een dergelijk verbod op privé-reizen lijkt me in Nederland juridisch niet haalbaar, tenzij er noodwet komt met een reisverbod voor alle Nederlandes ingezetenen. Wel kan mogelijk uw verlof worden ingetrokken waardoor het praktisch gezien onmogelijk wordt om naar het buitenland te reizen (afgezien van grensgebieden met Duitsland en België).

Mocht uw werkgever gezien de omstandigheden besluiten om uw verlof in te trekken waardoor u geen gebruik kunt maken van uw geboekte vakantie, dan is uw werkgever verplicht om alle door u gemaakte kosten te vergoeden.

gerbera
door gerbera - Mar 14, 2020 om 13:33
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkbaar kan het dus wel, o.a. dit bericht stond in een mail die ik vandaag ontving. Als het dus in opdracht van de werkgever is dan die maar raadlegen over de vergoeding.

Zorgbalans volgt het landelijk beleid en treft daarom in opdracht van de overheid scherpere maatregelen.

Buitenlandse reizen
Zorgmedewerkers mogen niet naar het buitenland reizen.

marita5
door marita5 - Mar 14, 2020 om 16:38
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@npedia ,

Nog een aanvulling :

5. Mag ik mijn zorgmedewerker verbieden af te reizen naar het buitenland?

Ja, in beginsel wel. De regering adviseert zorgpersoneel niet naar het buitenland te laten afreizen. De gedachte hierachter is dat zorgpersoneel hard nodig is om de coronacrisis onder controle te krijgen. Oftewel: deze medewerker moeten in ieder geval niet ziek worden. Of met “zorgpersoneel” wordt bedoeld alleen “direct” of ook “indirect” zorgperso­neel is niet duidelijk. Het ligt voor de hand te veronderstellen dat met zorgpersoneel wordt bedoeld “al het personeel dat nodig is om goede en veilige zorg te blijven verlenen”. Indirect personeel valt daar ook onder.

6. Ben ik verplicht de schade van mijn medewerker te vergoeden bij een reisverbod?

Ja. De schade die uw medewerker lijdt doordat u hem verbiedt af te reizen naar het buitenland dient u in redelijkheid te vergoeden. Hiertoe behoren eveneens de kosten die niet worden gedekt door de annuleringsverzekering.

https://www.nysingh.nl/actueel/betekent-coronavirus-en-werknemers/

justmeagain
door justmeagain - Mar 14, 2020 om 23:45
623 Antwoorden / 8 Vragen

Het is mij niet duidelijk of de werkgever het in deze casus verbiedt of dat de werkgever vraagt aan ts om zich aan de actuele richtlijnen te houden.
Kan dus zijn dat ts gewoon wilde gaan en werkgever nu zegt je mag niet meer reizen. Dan is het feitelijk niet de werkgever die het verbod oplegt maar de werkgever houdt zich aan het verbod van de overheid en RIVM.

Ferry Bakker
door Ferry Bakker - Apr 14, 2020 om 06:35
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

wij hebben een reis geboekt bij D Reizen en kunnen een Corona-Voucher krijgen !
maar ivb gezondheid man willen wij ons geld terug !
hoe lang duurt het voor ze het geld terug boeken ?
we kunnen er niets over vinden.

mvg Ferry,

diumenge
door diumenge Apr 14, 2020 om 07:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Minimaal een half jaar. Maar als je een vraag wil stellen, open er dan zelf een. In plaats van 'in te breken' op de vraag van een ander.

Ferry Bakker
door Ferry Bakker Apr 14, 2020 om 09:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn excuses, ik had het niet gezien

Gr
door Grunn1 Apr 14, 2020 om 09:48
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Het staat hier anders inmiddels al vol met excact dezelfde vragen

panter22
door panter22 Apr 14, 2020 om 13:00
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk de uitzending van Radar van gisteren terug. Geld krijg je om wat voor reden dan ook, niet terug.
Je krijgt een voucher en kunt vanaf 6 maanden na de geldigheid, je geld terug krijgen.
Reken maar op een jaar.
https://www.npostart.nl/radar/AT_2046090

Bluesbarry
door Bluesbarry - Sep 28, 2020 om 17:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

Op 27 augustus 2020 hebben mijn vriendin en ik voor 2 x 1 week een los huisje geboekt in de Belgische Ardennen via Airbnb met een creditcard periode 26-9 t/m 11-10. In beide huisjes was het aan de orde dat de eigenaren het verhuren hadden uitbesteed aan een commerciele tussenpartije (Belvilla). 2 weken na boeking heeft onze minister helaas provincie Noord-Holland tot code rood verklaard. We hebben de situatie nog even aangekeken maar besloten dat we niet "illegaal" naar Belgie wilden reizen. De tweede week konden we conform de voorwaarden van Airbnb nog annuleren waardoor we de helft van ons geld terug hebben gekregen. De eerste week lukte dat niet meer en krijgen we 0 euro terug.
We hebben Airbnb formeel daarmee op de hoogte gebracht en ook nog middels een bericht de situatie uitgelegd. Tevens gevraagd naar de mogelijkheden voor een voucher o.i.d. Beide gevallen kregen we een standaard mailtje terug van Belvilla verwijzend naar de Airbnb voorwaarden (ofwel nee we gaan je niet tegemoet komen). Doorlopende annuleringsverzekering benaderd, antwoord: alles na 14 maart geboekt is op eigen risico. Toen nog nog VISA benaderd maar je kunt alleen iets betwisten als iets niet wordt terugbetaald terwijl de voorwaarden anders voorschijven. Kortom 3x nul op request en 700 euro armer. Ik snap dat alles in Corona tijd een risico heeft maar op moment van boeken was deze reis nog prima mogelijk.
De situatie was ook nieuw voor ons, voorheen werden reisgebieden rood verklaart en moest de verhuurder wel annuleren. Nu is het gebied van de reiziger rood. Degene die de dienst afneemt kan niet meer leveren (opdagen) ipv dat de leveranier niet levert. Moet ik dit nu maar gewoon accepteren (het zijn nu eenmaal de voorwaarden waarmee ik akkoord ben gegaan bij Airbnb) of is dat te kort door de bocht en kan ik nog ergens voor mijn recht (en geld) opkomen?
Super bedankt voor het meedenken want ik kom er niet meer uit.

groet,
Barry en Danielle

justmeagain
door justmeagain Sep 29, 2020 om 08:32
623 Antwoorden / 8 Vragen

Waarom breekt u in op een oud topic en stelt u de vraag ook nog eens in een nieuwe? Vraag is ook al half jaar oud en heeft een totaal ander onderwerp.
Niet echt netjes van u.

mr
door mrmoto - Sep 29, 2020 om 18:50
167 Antwoorden / 4 Vragen

IK niet .