Bluesbarry
door Bluesbarry Sep 28, 2020 om 17:49
Vakantie & reizen

Corona en Airbnb code rood

Op 27 augustus 2020 hebben mijn vriendin en ik voor 2 x 1 week een los huisje geboekt in de Belgische Ardennen via Airbnb met een creditcard, periode 26-9 t/m 11-10. In beide huisjes was het aan de orde dat de eigenaren het verhuren hadden uitbesteed aan een commerciele tussenpartij (Belvilla). 2 weken na boeking heeft onze minister helaas provincie Noord-Holland tot code rood verklaard. We hebben de situatie nog even aangekeken maar besloten dat we niet "illegaal" naar Belgie wilden reizen. De tweede week konden we conform de voorwaarden van Airbnb nog enigszins tijdig annuleren waardoor we de helft van ons geld terug hebben gekregen. De eerste week lukte dat niet meer en krijgen we 0 euro terug.

We hebben Airbnb formeel daarmee op de hoogte gebracht en ook nog middels een bericht de situatie uitgelegd. Tevens gevraagd naar de mogelijkheden voor een voucher o.i.d. Beide gevallen kregen we een standaard mailtje terug van Belvilla verwijzend naar de Airbnb voorwaarden (ofwel nee we gaan je niet tegemoet komen). Doorlopende annuleringsverzekering benaderd, antwoord: alles na 14 maart geboekt is op eigen risico. Toen nog nog VISA benaderd maar je kunt alleen iets betwisten als iets niet wordt terugbetaald terwijl de voorwaarden anders voorschijven. Kortom 3x nul op request en 700 euro armer. Ik snap dat alles in Corona tijd een risico heeft maar op moment van boeken was deze reis nog prima mogelijk.

De situatie was ook nieuw voor ons, voorheen werden reisgebieden rood verklaard en moest de verhuurder wel annuleren. Nu is het gebied van de reiziger rood en moet die annuleren. Degene die de dienst afneemt kan niet meer leveren (opdagen) ipv dat de leveranier niet levert. Moet ik dit nu maar gewoon accepteren (het zijn nu eenmaal de voorwaarden waarmee ik akkoord ben gegaan bij Airbnb) of is dat te kort door de bocht en kan ik nog ergens voor mijn recht (en geld) opkomen?

Super bedankt voor het meedenken want ik kom er niet meer uit.

groet,

Barry en Danielle

3513 6 Rapporteer

ne
door neodutchio - Sep 28, 2020 om 18:00
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het huisje staat er en het huisje mag verhuurd worden. De verhuurder kan zich dus aan de overeenkomst houden en heeft geen reden om te gaan annuleren.
U hebt in coronatijd geboekt, dan moge het toch duidelijk zijn dat u goed moet opletten wat de mogelijkheden zijn in welke gevallen ook.

De overeenkomst die u hebt is dat de verhuurder moet leveren en u moet betalen. Beide wordt gewoon nagekomen. Annulering is dus op eigen kosten.

redfloor
door redfloor Sep 28, 2020 om 18:30
166 Antwoorden / 21 Vragen

Het huisje mag alleen niet aan mensen uit een rood gebied verhuurd worden...

gerbera
door gerbera Sep 28, 2020 om 21:41
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@REDFLOOR, waar staat dat u uit een code rood gebied niet mag afreizen?

ne
door neodutchio Sep 28, 2020 om 22:15
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Het huisje mag aan iedereen verhuurd worden.

Iv
door Ivo W Sep 30, 2020 om 20:18
728 Antwoorden / Vragen

Het huisje mag gewoon verhuurd worden aan iedereen. Voor reizigers uit rood gebied kent de Belgische overheid wel wat aanvullende maatregelen bij het inreizen. Wanneer die maatregelen in acht genomen worden, kan het huisje door de huurder uit 'rood gebied' ook gewoon gebruikt worden.

Iv
door Ivo W Sep 30, 2020 om 20:26
728 Antwoorden / Vragen

Eigenlijk is deze situatie niet anders dan bij elke andere buitenlandse vakantie zoals het er ook in 2019 en eerder er aan toe ging.

Namelijk: de verhuurder van de accommodatie is niet verantwoordelijk voor de inreis-mogelijkheden van de huurder. De huurder is zelf verantwoordelijk voor het regelen van de documenten en volgen van de procedures die nodig zijn voor het inreizen van het land van de reisbestemming. Dat is altijd zo geweest.

Het enige wat nu veranderd is, zijn de voorwaarden die de Belgische overheid stelt aan Nederlanders die naar (of door) België reizen. Dat ligt buiten de verantwoordelijkheid van de verhuurder van een accommodatie.

U kunt dan ook kiezen uit verschillende opties:
- Bij binnenkomst in België u laten testen op Covid-19 en daarvan de uitslag afwachten. Na ontvangst van negatieve uitslag kunt u zich in België gedragen volgens de regels zoals die ook voor inwoners van België gelden
- in het gehuurde vakantiehuisje in 'thuisquarantaine' gaan. Na 14 dagen quarantaine mag u zich vrij bewegen zoals alle Belgen. - Veertien dagen voorafgaand aan uw geboekte verblijf in quarantaine gaan. En dan aansluitend in het gehuurde vakantiehuis van uw vakantie genieten. Kiest u geen van deze opties, dan zijn de annuleringskosten voor uw rekening. De verhuurder komt immers de overeenkomst gewoon na.

rj
door rjw - Sep 28, 2020 om 21:30
3238 Antwoorden / 5 Vragen

A) het is niet onze minister die code rood heeft ingevoerd, maar de Belgische overheid.
B) je reist niet illegaal. De enige voorwaarde is dat je14 dagen in vrijwillige quarantaine gaat. Past precies in de tijd die jullie er heen wilden gaan.

panter22
door panter22 - Sep 29, 2020 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt het risico genomen om in deze coronatijd een huisje in de Ardennen te boeken. Nu loopt het anders dan verwacht.
Jammer. Dan had je niet moeten boeken. Er is niet overal een vergoeding voor.

lo
door lovewinnie - Sep 29, 2020 om 11:33
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Hun kunnen gewoon hun huisje aanbieden dus waarom zouden hun moeten opdraaien voor de kosten. U annuleerd en daarbij horen kosten. Annuleren vanwegen kleurcode door corona wordt na maart nergens meer gedekt . En terecht. Anders wordt verzekering niet te betalen
Kunt u niet gaan, of wilt u niet gaan zijn de kosten voor u. Annuleren hun zijn de kosten voor hun.

Verder had u gewoon mogen gaan. Dat is niet illegaal . U mag gewoon afreizen .

1paul
door 1paul - Sep 30, 2020 om 16:59
3101 Antwoorden / 0 Vragen

jij hebt geannuleerd dus jij betaald hiervoor de kosten, zo simpel is het....