andotten
door andotten Mar 11, 2020 om 09:08
Vakantie & reizen

Corona

Wij hebben een reis geboekt naar Rome. Ryan air heeft nu, waarschijnlijk door de vele afzeggingen, de vlucht geannuleerd. Wij blijven met de kosten voor het hotel zitten. Mag dat zo maar? Zou wat zijn als de NS treinen annuleerd omdat er te weinig reizigers zijn.

8101 22 Rapporteer

rj
door rjw - Mar 11, 2020 om 09:22
3238 Antwoorden / 5 Vragen

Misschien heb je het compleet gemist (al lijkt me dat niet waarschijnlijk) maar er is een negatief reisadvies voor Italie. Ryanair (maar ook anderen) hebben daarom voorlopig al hun vluchten richting Italie geschrapt. Heeft niks met te weinig passagiers te maken (maakt voor hun niet uit, tickets zijn toch al betaald). Als er een negatief reisadvies voor pak m beet Groningen zou zijn zou de NS ook niet rijden.

Ryanair is ook geen partij als het gaat om terugkrijgen van de hotelkosten. Het hangt er helemaal van af op wat voor voorwaarden je geboekt hebt.

andotten
door andotten - Mar 11, 2020 om 09:31
3 Antwoorden / 2 Vragen

Er is geen code rood voor Rome

Gr
door Grunn1 Mar 11, 2020 om 10:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Nee code oranje en advies om alleen naar Italië te reizen als het strikt noodzakelijk is en dat zijn toeristische uitstapjes niet. Dus maak uw keuze in welke categorie u zit.
Als u geen pakketreis heeft geboekt en geen annuleringsverzekering heeft dan wordt het moeilijker om uw hotelkosten terug te krijgen. En ja het mag zomaar want Ryanair heeft niks met uw hotel te maken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 11, 2020 om 10:19
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Als u via een reisbureau heeft geboekt dat is aangesloten bij de ANVR/SGR kunt u zich te beste tot dat reisbureau melden of direct bij https://www.sgr.nl/ omdat er sprake is van een negatief reisadvies.

di
door dirk van dijk - Mar 11, 2020 om 10:21
1 Antwoorden / Vragen

klopt idd geen code rood maar wel oranje. Betekend: "Alleen noodzakelijk reizen"

Laatst gewijzigd op: 10-03-2020 | Nog steeds geldig op: 11-03-2020

De Italiaanse regering heeft verdere noodmaatregelen afgekondigd voor het hele land. Alleen woon-werkverkeer en noodzakelijke medische of familiebezoeken zijn nog toegestaan. Met deze maatregelen wil zij reisbewegingen zo veel mogelijk beperken. Het openbare leven komt vrijwel stil te liggen: alle (sport) evenementen zijn afgelast. Musea, bioscopen, skiresorts en scholen zijn gesloten. Restaurants kunnen alleen overdag open zijn. Mensen wordt aangeraden tenminste een meter afstand van elkaar te houden. De regio Lombardije en de provincies Modena, Parma, Piacenza, Reggio Emilia, Rimini, Pesaro-Urbino, Alessandria, Asti, Novara, Verbano Cussio Ossola, Vercelli, Padova, Treviso en Venetië zijn rood gebied. Vertrek uit deze provincies is mogelijk voor buitenlandse toeristen. Nederlandse reizigers die zich in deze gebieden bevinden worden aangeraden te vertrekken met de bestaande mogelijkheden (met de trein, bus, over de weg, vliegverkeer), in lijn met aanwijzingen van de Italiaanse autoriteiten. Voor de rest van Italië verandert de kleur van ‘geel' (let op veiligheidsrisico’s) naar ‘oranje’ (alleen noodzakelijke reizen). Er zijn in– en uitreisbeperkingen, op het gehele Italiaanse grondgebied is reizen binnen en tussen gemeenten/provincies/regio’s is alleen toegestaan als dat noodzakelijk is.

Bron: Ministerie van Buitenlandze zaken

deexpert
door deexpert - Mar 11, 2020 om 10:35
104 Antwoorden / 2 Vragen

En wanneer zou die reis zijn?

me
door mein33 - Mar 11, 2020 om 10:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Naar mijn indruk heeft u niet echt in de gaten wat er allemaal rond het Coravirus en de risico's daarvan speelt in de wereld !!  :-((

Mag dat zomaar ?  Niet de berichtgeving over Corona in Italië gevolgd, u bent daar helemaal niet welkom.

Vlucht geanuleerd !  Dat alleen maar omdat er gelukkig ook nog heel veel verstandige mensen zijn die het afgegeven reisadvies wel volgen !

Kosten hotel !  Een anuleringsverzekering afgesloten, meldt u dan daar en als u die niet heeft, heeft u dikke pech !!

Ohhhh, eehhhh, in Rome zijn alle atracties, musea etc. GESLOTEN vanwege de ernst van de virusuitbraak en daarom heeft u nu helelemaal niets in Rome te zoeken, u zou daar alleen maar tot overlast zijn.

ge
door gewicht Mar 12, 2020 om 14:47
170 Antwoorden / 1 Vragen

Plus Nederlanders aansteken als u terug zou komen.

Donuts
door Donuts - Mar 11, 2020 om 11:00
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ook Transavia heeft alle vluchten naar Italië geschrapt. Volkomen terecht natuurlijk. Wat dacht u nog te kunnen gaan doen in Rome? Paar weken op uw kamer zitten, is echt niet gezellig.

Ambassadeur Italië: toeristen hebben hier niets te zoeken

De Nederlandse ambassadeur in Italië, Joost Flamand zegt in het NOS Radio 1 Journaal dat in Italië echt een noodsituatie van kracht is. Hij roept mensen op om naar de reisadviezen te luisteren en vooral niet naar Italië te komen. "Toeristen hebben hier niets te zoeken. Toeristische attracties zijn dicht, winkels laten mondjesmaat mensen toe, er staan rijen op straat, het heeft veel weg van een oorlogssituatie. En mensen ervaren dat ook zo."

Bron: NOS

bharmsen
door bharmsen - Mar 11, 2020 om 11:12
32 Antwoorden / 2 Vragen

De volgende keer maar een hotel boeken dat je tot een dag voor aankomst nog kosteloos kunt annuleren.

En ik zou zeggen pak de trein en wie weet kom je nog in Rome aan.

ma
door manwijf - Mar 11, 2020 om 11:15
574 Antwoorden / 1 Vragen

Er is een algehele lock down voor Italie. Waarom zou je er nog heen gaan als bijna alles of helemaal of gedeeltelijk gesloten is? Al die toeristen van en naar Italie zijn er sowieso de reden van de meeste besmettingen hier. Onbegrijpelijk dat het je is ontgaan!

Ka
door Kassagebruiker - Mar 11, 2020 om 11:39
683 Antwoorden / 5 Vragen

Op elke radio en TV zender, op elk uur, elke uitzending, elke krant, letterlijk overal is Italë en het Corona virus volop in het nieuws geweest, al weken.  Er zijn duizenden doden gevallen inmiddels en Italië is "dicht" wegens het besmettingsgevaar. U heeft er kennelijk niets van mee gekregen, werkelijk onvoorstelbaar. Het is overigens nog maar de vraag of u als toerist het land überhaupt binnenkomt. En als u binnenkomt zijn alle museua en attrackties dicht. En u vraagt: "Mag dat zomaar?". Ik zou u adviseren om niet ten koste van alles de reis te maken en ziek thuis te komen met risico van overlijden.

me
door mein33 - Mar 11, 2020 om 11:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mein33
  DOOR ANDOTTEN 11 MRT.- 11 MRT. 2020 OM 09:31

Er is geen code rood voor Rome

Gelet uw leeftijd zou u verstandiger mogen worden geacht !!
Heel Rome is leeg, musea ect. zijn gesloten, de Paus zegt zelfs alle openbare bijeenkomsten af en de Nederlandse Ambassadeur roept toeristen op om vooral weg te blijven.
Code ROOD is al een gepasseert station, het is er nu code PAARS !!

mo
door mof - Mar 11, 2020 om 11:44
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zomaar? Heeftu om argumenten gevraagd?
ja, vliegtuigmaatschappijen mogen vluchten annuleren. Anders dan de NS zijn vliegtuigmaatschappijen geen openbaar vervoer aanbieders en mogen op grond van te lage passagiers aantallen vluchten annuleren.
gisteren nog klaagden maatschappijen dat ze daardoor hun slots kunnen verliezen, dat is het risico van annuleren voor Ryanair.

als heteen pakketreis was, vlucht en hotel samen in 1 boeling had u ook de hotelkosten kunnen terugveagen. Nu moet u dat bij een reisverzekering proberen.

of toch met de trein reizen ....

andotten
door andotten - Mar 11, 2020 om 12:08
3 Antwoorden / 2 Vragen

Bedank voor alle reacties. En natuurlijk is mij niet ontgaan dat er wat aan de hand is in Italie. Maar er is nog steeds geen code rood voor Italie, was dat maar zo dan werd het een stuk gemakkelijker.

Ka
door Kassagebruiker Mar 11, 2020 om 12:14
683 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals u weet zit Italië op slot en is er niks open. Wat zou u daar nu kunnen doen? Niks.

ji
door jingle - Mar 11, 2020 om 12:20
36 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft ONVOOOLLLDOOEEENNDEEEEE... naar de TV en de kleine lettertjes gekeken...

gerbera
door gerbera - Mar 11, 2020 om 12:23
7348 Antwoorden / 14 Vragen

U blijft maar hameren op code rood, neem maar van mij aan dat de code voor plezierreizen knalrood is. Lees even de berichten die hier al aangehaald zijn mogelijk wordt het u dan duidelijk dat het verstandig is niet naar Italië af te reizen en uw omgeving bij terugkomst op te zadelen met het risico van het virus wat u daar mogelijk kunt oplopen.

andotten
door andotten - Mar 11, 2020 om 12:46
3 Antwoorden / 2 Vragen

17 maart

deexpert
door deexpert - Mar 11, 2020 om 12:54
104 Antwoorden / 2 Vragen

[edit, niet inhoudelijke bijdrage verwijderd - redactie]

lo
door lovewinnie - Mar 11, 2020 om 13:09
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u een annuleringsverzekering. Bel hun.
Heeft u dat niet, tja dan heeft u pech .
Waarschijnlijk heeft u alles los geboekt en geen pakket .
Had u bij reisbureau geboekt en bij annuleren vanuit hun had u gewoon u geld terug gehad .
Nu annuleerd vliegmaatschappij. U krijgt u geld terug .
Voor u hotel maakt dat verder niet uit. Dat staat daar buiten. Bel het hotel? Of u annuleringsverzekering wat u nu kunt doen

Beps
door Beps - Mar 11, 2020 om 15:03
75 Antwoorden / Vragen

Dat hotel wil ook de kosten vergoed hebben voor deze tijden, dus ik begrijp best dat die zich dom houden.
Heeft u geen annuleringsverzekering erbij afgesloten? Laat deze maar achter die kosten aangaan want het is overmacht dat u het niet op tijd kon afzeggen, iets wat u in feite ook niet gedaan zou hebben als er gevlogen werd. Of ga juridisch advies inwinnen, want ik denk dat wij je ook niet verder kunnen helpen.

Gr
door Grunn1 - Mar 11, 2020 om 19:09
1427 Antwoorden / 18 Vragen

De WHO heeft het corona virus inmiddels uitgeroepen tot een wereldwijde pandemie.
De kleur van de code in Italie of die nu rood of oranje is maakt niet veel meer uit, neem je verlies wees slim en blijf lekker thuis.

marita5
door marita5 - Mar 11, 2020 om 19:31
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Andotten ,

Vele wegen leiden naar Rome , maar deze keer niet .
Wees slim , zet uw gezondheid en die van andere niet op het spel  , voor de kosten van een hotel .