ke
door keestoni.devries@casema.nl Sep 16, 2020 om 20:34
Vakantie & reizen

De reissom bestaat uit vaste, variabele kosten en overhead.

Als je een reis annuleert leidt het reisbureau schade; het hotel zou, zonder jouw eerdere boeking, de kamer aan een ander hebben kunnen verhuren.
In een arrangement zitten ook de kosten voor ontbijt, lunch, diner c.a. Bij annulering worden deze kosten (voor jou) niet gemaakt. Toch wordt, als voorbeeld, bij een annulering vlak voor het vertrek, 90% van de arrangementsprijs gevraagd. Is dat redelijk?

1007 5 Rapporteer

Iv
door Ivo W - Sep 16, 2020 om 21:18
729 Antwoorden / Vragen

Ook voor ontbijt, lunch etc geldt net als voor de kamer dat de kans klein is dat deze nog aan een ander verkocht kunnen worden wanneer iemand vlak voor vertrek annuleert.

De inkoopkosten van de levensmiddelen voor het ontbijt zijn vrij minimaal. De grootste kostenpost in de totale prijs van het ontbijt zijn de personeelskosten. Het personeel wordt ingeroosterd op basis van het aantal boekingen. En dat personeel moet gewoon betaald worden. Ook wanneer een aantal gasten last-minute hun reis annuleren.

De inkoopprijs van de levensmiddelen voor een doorsnee maaltijd bedragen niet meer dan een paar euro.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2020 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt beter een uitstapje in uw buurt maken en thuis ontbijten. Dan kunt u meteen alle mailtjes lezen die men naar u gestuurd heeft.

Je gebruikt je mailadres toch niet als gebruikersnaam? Voor de hele wereld te lezen en te misbruiken en later jammeren.

ne
door neodutchio - Sep 16, 2020 om 23:05
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, dat is redelijk. 100% zou ook nog mogen. Personeel is ingepland, inkoop is gedaan, uw kamer opgemaakt en iedereen staat te wachten tot....u niet komt opdagen. Zie hier wat eten kost. Als voorbeeld een all you can eat. Op €32,- wordt nog gewoon €16,- winst gemaakt. Zo klein is die kostenpost dus.

rj
door rjw Sep 17, 2020 om 14:53
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de duidelijkheid: dat is brutowinst. Als het nettowinst zou zijn raadt ik iedereen aan te investeren in AYCE restaurants :-)

gerbera
door gerbera - Sep 17, 2020 om 11:24
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Of het redelijk is,  vaak staat het in de algemene voorwaarden vermeld dus bent u op de hoogte van de kosten van annuleren, tenminste als u ze gelezen heeft. En mocht u noodzakelijk of door prive omstandigheden moeten annuleren dan is het hebben van een annuleringsverzekering wel handig.

rj
door rjw - Sep 17, 2020 om 22:59
3256 Antwoorden / 5 Vragen

Hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat je hebt afgesproken en wat je vlak voor vertrek noemt. Hotels waar ik voor mijn werk slaap kunnen we tot 18.00 op die dag kosteloos annuleren, maar daar betalen we dan ook niet het laagste bedrag voor. En als je bij bijvoorbeeld booking.com kijkt kan je vaak kiezen voor verschillende opties: de goedkoopste kunnen helemaal niet kosteloos worden geannuleerd en als je iets meer betaalt kan je annuleren tot meestal een dag van te voren.

Dus of 90% redelijk is hangt helemaal van de situatie af.