An
door An77 Sep 27, 2021 om 12:10
Vakantie & reizen

Geprint vaccinatiebewijs voor Egypte en gestelde eisen

Ik heb een reis geboekt via Vakantiediscounter naar Egypte, we vliegen met EasyJet. Op onze vorige reis met EasyJet zijn we geweigerd omdat we de Spaanse QR-code niet hadden. Hadden we helemaal gemist (onze fout) en door personeelsgebrek bij het inchecken van de bagage ontdekten we dit pas een half voor de vlucht dus niet genoeg tijd om het alsnog te regelen (ook omdat EasyJet niets kon doen, zelfs niet vertellen hoe we aan die code konden komen). Bij aankomst op Mallorca bleek daar nog alle gelegenheid om op het vliegveld die Spaanse QR-code te regelen, er zaten meerdere mensen klaar achter computers om de passagiers te helpen die net als ons niet goed genoeg voorbereid waren geweest. Waarom wist EasyJet dit niet en waarom werden we zo bars geweigerd op onze vlucht? Ok, licht 'trauma' hiervan opgelopen...

Voor de vlucht naar Egypte moet het Nederlandse coronavaccinatiebewijs geprint worden inclusief de data van de vaccinaties. Het geprinte bewijs vermeldt echter alleen de datum van de laatste vaccinatie. Volgens EasyJet is de reiziger zelf verantwoordelijk voor het uitzoeken aan welke eisen je moet voldoen. Vakantiediscounter vindt hetzelfde en verwijst alleen naar de overheidsinformatie. De helpdeks van het Ministerie van Buitenlandse Zaken begreep de vraag maar kon ook niet met zekerheid zeggen of dit zo goed komt. Rest de autoriteiten van Egypte vragen. Ehm, hoe dan? En ben ik nu de enige die deze vraag heeft? En is het echt logisch dat ik zo'n vraag niet kan stellen bij degene bij wie ik de reis afneem of bij de maatschappij met wie ik vlieg? En zo ja, heeft iemand anders dan misschien deze vraag al gesteld bij het consulaat of de ambassade van Egypte:)?

6531 14 Rapporteer

Iv
door Ivan007 - Sep 27, 2021 om 12:20
47 Antwoorden / 3 Vragen

In dit geval had ik niet bij Vakantiediscounter geboekt en ook niet gevlogen met EasyJet. Betaal dan aan een bedrijf dat wel service biedt wat meer en voorkomt verrassingen.

sira
door sira - Sep 27, 2021 om 12:44
2277 Antwoorden / 24 Vragen

Als de vliegtuigmaatschappijen dit allemaal voor de vakantieganger moeten gaan uitzoeken, komen ze niet meer aan vliegen toe.

gerbera
door gerbera - Sep 27, 2021 om 14:45
7342 Antwoorden / 14 Vragen

Dat klopt dat alleen de laatste prikdatum er op staat, heeft u slechts 1 prik gehad kunt u de QR niet aanmaken. Bij uw persoonlijke gegevens staat onder dosis 2 / 2 en staat bij instructies tot wanneer deze geldig is. Dus als Egypte geen extra eisen stelt is uw QR code goed.

Nederland beschouwt iemand als volledig gevaccineerd als hij of zij twee prikken met Pfizer, Moderna of AstraZeneca heeft gehad, of één prik van Janssen. Daarbij houdt Nederland geen wachttijd aan. Direct na de registratie van de tweede vaccinatie met Pfizer, Moderna of AstraZeneca of de prik met Janssen kunnen mensen hun vaccinatiebewijs dus genereren.

ro
door ronny530 - Sep 27, 2021 om 15:28
2743 Antwoorden / 41 Vragen

Volgens de overheid wordt reizen naar Egypte nog steeds afgeraden maar terzijde. Reisorganisatoren kunnen u geen advies geven omdat het land tussentijdse wijzigingen door kunnen voeren waarvan de reisorganisator op het moment van boeken niet op de hoogte is. Op de website van de overheid staat wel wat benodigd is om het land toch in te kunnen reizen en daar uit blijkt dat de app coronachecker in Egypte niet geaccepteerd wordt maar een QR code op papier dan weer wel. Als u volledig gevaccineerd bent kunt u middels DigiD een code opvragen en de QR code uitprinten.https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/egypte/reizen/reisadvies#anker-coronavirus .

1paul
door 1paul - Sep 27, 2021 om 15:37
3090 Antwoorden / 0 Vragen

vraag een bewijs op bij de instantie die u ge-ent heeft!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 27, 2021 om 15:56
16756 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op al gegeven antwoorden: kent u deze informatie waari staat dat vaccinatie tegen gele koorts hoe dan ook (ook) is verplicht!.

En die vaccinatie dient dan in het z.g. 'gele boekje' te staan dat in Egypte wordt geaccepteerd.

Vaccinaties Egypte: welke inentingen zijn nodig? (visumbuitenland.nl)  en ook deze waarin de aanbeveling staat om inderdaad eerst contact op te nemen met een Egyptisch Consulaat.

An
door An77 - Sep 29, 2021 om 11:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties, ik ga contact zoeken met het consulaat. Dat voelde voor mij zo onlogisch maar misschien is zoiets daar dan wel gewoon ook voor bedoeld inderdaad. Verder opgemerkt:
- Ik heb vaker wèl tevreden gereisd via Vakantiediscounter dus het lijkt me niet nodig op basis van 1 mindere ervaring hier voortaan van af te zien.
- Ik dacht dat vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties meer ervaring en kennis hebben dan de gemiddelde vakantieganger en zouden kunnen helpen met zo'n vraag die niet via de standaard online informatie te beantwoorden is (ik heb alle links die werden gegevens al eerder gelezen) maar ik snap dat Vakantiediscounter en EasyJet geen servicegerichte bedrijven zijn, daar betaal je inderdaad ook naar en dat waardeer ik!
- Op mijn geprinte vaccinatiebewijs staat inderdaad 2/2 maar voor Egypte moeten er, volgens de regels op de site met reisadviezen vanuit de Nederlandse Overheid, in mijn geval 2 data op staan (van de eerste en laatste vaccinatie). Hopelijk een formaliteit waar ze aan voorbij gaan omdat ik wel volledig gevaccineerd ben (waar het uiteindelijk om gaat) maar dat zou ik zo graag zeker willen weten.
- Een ander bewijs opvragen bij de GGD kan niet, daar is het geprinte coronacheckbewijs voor bedoeld (wat voor Egypte dan misschien net niet helemaal  aan alle eisen voldoet).
- Een gele koortsvaccinatie is slechts bij uitzondering nodig voor Egypte.

koekeloer
door koekeloer - Sep 29, 2021 om 14:42
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom gaat u naar een land dat op oranje en rood staat? Alleen voor noodzakelijke reizen en geen verzekering dekt uw reis.

koekeloer
door koekeloer - Sep 29, 2021 om 14:42
562 Antwoorden / 18 Vragen

Waarom gaat u naar een land dat op oranje en rood staat? Alleen voor noodzakelijke reizen en geen verzekering dekt uw reis.

mo
door mof - Sep 29, 2021 om 15:25
3607 Antwoorden / 3 Vragen

1) t.a.v. uw klacht met EasyJEt naar Mallorca: het is niet aan EasyJEt om ervoor te zorgen dat u over de juiste papieren beschikt. Dat had u zelf vantevoren moeten onderzoeken.

2) als de helpdesk van de overheid het niet weet, waarom denkt u dan dat Easyjet het wel weet, of de reisaanbieder? Van de beide vaccinaties heeft u een brief gekregen bij vaccineren, misschien kunt u daarmee de eerste vaccinatie aantonen. Mbt vragen aan de autoriteit vanEgypte: daarvoor moet u bij het Egyptische Consulaat zijn. En als dit niet in NL is, dan bij een ander EU land dat wel een consulaat heeft. Die kunnen uw vragen beantwoorden.

Ja, het is logisch dat niet elke maatschappij of reisaanbieder op al deze vragen antwoord kan geven omdat net zoals in NL de regels steeds weer veranderen. Dat kunt u na dik anderhalf jaar corona gedoe toch ook wel bedenken. Misschien toch maar gewoon een reis binnen de EU boeken. Want als u terugkomt gelden nog steeds terugkeerregels (die staan op de website van de rijksoverheid)

3) lees de informatie van de rijksoverheid, met name: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/egypte/reizen/reisadvies#anker-coronavirus

mo
door mof - Sep 29, 2021 om 15:27
3607 Antwoorden / 3 Vragen

Bij geen volledige inenting geldt: gewoon een PCR test met QR code meenemen.
Dit kunt u ook uit voorzorg doen als u vreest dat uw testbewijs niet wordt geaccepteerd.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 30, 2021 om 11:56
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Tijdens de 2e prik kreeg ik  nogmaals Gele  Prik logo met  ook 1e datum erop.

Nu 2x uitgeprint, een NL  en  EU versie dus Spain mag.

Egypte geen idee wat daar voor nodig is,  of ze  EU  bewijs ook accepteren.

Dat moet je voor een reis boeken goed uitzoeken of niets  boeken.

Zelf heb  een reis buiten de EU daarom een jaar uitgesteld.. helaas....

rj
door rjw - Sep 30, 2021 om 14:00
3227 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik dit soort vragen lees neem ik aan dat mensen als TS ook allerlei extra zaken doen voor hun klanten terwijl ze daar formeel niet verantwoordelijk voor zijn. Dan snap ik wel dat je verwacht dat anderen dat misschien ook doen. Maar anders vind ik het een rare gedachtenkronkel om te denken dat anderen voor je moeten gaan nadenken en dingen doen waar je ze niet voor betaalt.