Ka
door KarinL Aug 1, 2018 om 20:25
Vakantie & reizen

Hoe hoog mogen annuleringskosten zijn?

Door omstandigheden kon mijn zoon de bij Booking.com (zonder annuleringsverzekering!) geboekte reis niet maken. Twee dagen voor vertrek heeft hij, samen met zijn reisgenoten, de trip geannuleerd. Nu blijkt dat de annuleringskosten net zo hoog zijn als de gehele reissom, beiden €583,00 zodat zij een bedrag verschuldigd waren van €1.166,00.
Ik dacht dat de annuleringskosten een gedeelte van de reissom waren en niet dat deze er nog extra bij kwamen. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies in elkaar steekt?

6657 14 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

diumenge
door diumenge - Aug 1, 2018 om 20:39
11969 Antwoorden / 15 Vragen
1

Dat lijkt mij sterk. De annuleringskosten kunnen natuurlijk nooit meer dan 100% van de reissom zijn. Heeft je zoon het wel goed begrepen?

tenormin
door tenormin Aug 1, 2018 om 21:21
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Het is toch niet meer dan 100% van de reissom? Reisgenoten staat er maar ik denk reisgenoot (te): dus 2 maal €583,00 is €1.166,00.

diumenge
door diumenge Aug 1, 2018 om 21:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja daar lijkt het inderdaad op @Tenormin, maar het is mij niet helemaal duidelijk, met name door deze zin: "Ik dacht dat de annuleringskosten een gedeelte van de reissom waren en niet dat deze er nog extra bij kwamen. Kan iemand mij vertellen hoe dit precies in elkaar steekt?" TS lijkt te suggeren dat er nog extra annuleringskosten bij zijn gekomen.

Ka
door KarinL Aug 1, 2018 om 21:48
Antwoorden / 1 Vragen

Ze hadden met z'n 3-en (dus reisgenoten) een accommodatie geboekt voor €583,00 totaal. Volgens mijn zoon kwamen er idd extra annuleringskosten bovenop de reissom.

diumenge
door diumenge Aug 1, 2018 om 22:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wellicht verwacht de accommodatie dat ze daar ook nog geld zouden uitgeven en lopen ze die inkomsten nu mis, maar dat lijkt mij geen reden om bovenop de boekingkosten nog eens extra annuleringskosten te rekenen. Tenzij dat nadrukkelijk van te voren staat aangegeven in de voorwaarden.

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 00:16
239 Antwoorden / Vragen

Dit zal een misverstand zijn.
Ze hebben waarschijnlijk een rekening gekregen voor de annuleringskosten (ter hoogte van 100% van de reissom): te betalen 583 euro.
Maar daar staat dan tegenover dat ze de reissom vanwege de annulering terugkrijgen: te ontvangen 583 euro.

marita5
door marita5 - Aug 1, 2018 om 20:47
11512 Antwoorden / 15 Vragen
4

Hallo KarinL , 


Twee dagen voor vertrek heeft hij, samen met zijn reisgenoten, de trip geannuleerd.

Annuleringskosten betaalt u v.a. het moment van annuleren 


Annuleren door reiziger

De hoogte van de annuleringskosten staat vast bij ANVR leden. Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:

  • Bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: de aanbetaling.
  • Bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 35% van de reissom.
  • Bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 40% van de reissom.
  • Bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 50% van de reissom.
  • Bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 5e dag (exclusief) vóór de vertrekdag: 75% van de reissom.
  • Bij annulering vanaf de 5e dag (inclusief) tot de vertrekdag: 90% van de reissom.
  • Bij annulering op de vertrekdag of later: de volle reissom.

Reisorganisaties die niet zijn aangesloten bij de ANVR vermelden meestal in de algemene voorwaarden welke kosten zij bij annulering berekenen. Indien er niets vermeld is over annuleringskosten mag de reisorganisatie, afhankelijk van de schade die ze lijdt, maximaal de reissom in rekening brengen.

Bron : reisverzekeringkorting.nl 


Lees ook hier , klik op de rode regel .


https://www.consuwijzer.nl/vakantie-vrije-tijd/pakketreizen/ik-wil-een-vakantie-annuleren

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2018 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Bij twee dagen voor vertrek krijgen zij helemaal niets terug van de totale reissom. 

Maar uiteraard hoeft er niet nog extra betaald te worden.

tenormin
door tenormin - Aug 1, 2018 om 21:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen
0

2 Dagen voor vertrek, zonder een dringende reden en ook zonder annuleringsverzekering is de prijs inderdaad €1.166,00. Maar bedoelt u reisgenote of reisgenoten, zoals u schrijft. Annuleringskosten komen altijd boven op een prijs van de vlucht. Dus, hoe zuur ook, het is terecht dat de volledige prijs in rekening wordt gebracht. En fijn voor last minute booking: die kunnen voor een fractie van de prijs mee.

Ka
door KarinL Aug 1, 2018 om 21:28
Antwoorden / 1 Vragen

Het is idd reisgenoten, ze gingen met z'n 3-en naar een vakantiepark dus gaat het niet om een vlucht maar om een accommodatie die ze hadden geboekt voor een bedrag van €583,00.

marita5
door marita5 - Aug 1, 2018 om 21:45
11512 Antwoorden / 15 Vragen
1

@karinL , 

Wat staat in de voorwaarden van de accomodatie ? Daar moet in staan wanneer u kunt annuleren , en hoeveel u moet betalen .
Welk vakantiepark is dit ?

Ka
door KarinL Aug 1, 2018 om 21:55
Antwoorden / 1 Vragen

Kan niets vinden over extra annuleringskosten bovenop de reissom in deze voorwaarden. Wel dat er tot de dag van vertrek de annuleringskosten 90% zijn maar deze zijn toch een percentage van de reissom en komen hier toch niet nog eens extra bij?

marita5
door marita5 Aug 1, 2018 om 22:01
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Er staat 90% van de reissom , dan moet u ook 90% annuleringskosten betalen , niet meer en niet minder . Nogmaals welk vakantiepark is dit ?

Ka
door KarinL Aug 1, 2018 om 22:08
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vond het vreemd dat er extra kosten werden berekend, 90% van de reissom is €524,70. Ze horen dus nog €58,30 terug te krijgen. De accommodatie is niet zo van belang, wel dat Booking.com hen een antwoord schuldig is

marita5
door marita5 Aug 1, 2018 om 22:10
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Wat zijn die extra kosten ?

Ka
door KarinL Aug 1, 2018 om 23:53
Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mijn zoon dus €583,00...

marita5
door marita5 Aug 2, 2018 om 00:03
11512 Antwoorden / 15 Vragen

In de voorwaarden van booking.com staat : U heeft geen recht op enige terugbetaling van een (niet-restitueerbaar) vooruitbetalingsbedrag, tenzij de Reisaanbieder akkoord gaat of dit vermeldt in de (vooruit)betalings- en annuleringsvoorwaarden.

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 00:33
239 Antwoorden / Vragen

Waar komt die 90% nu ineens vandaan? Staat dat expliciet in de voorwaarden van de accommodatie die geboekt is?

Nee, natuurlijk komen de annuleringskosten er niet extra bij bovenop de reissom. Dan zou niemand ook meer annuleren: dat is dan immers duurder dan gewoon niet op komen dagen.

marita5
door marita5 - Aug 1, 2018 om 22:22
11512 Antwoorden / 15 Vragen
1
Ka
door KarinL Aug 1, 2018 om 23:58
Antwoorden / 1 Vragen

Ik had dit ook gelezen op de site vandaar dat ik het vreemd vond dat er zoveel extra werd berekend. Bedankt voor de reactie!

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 00:34
239 Antwoorden / Vragen

Er wordt niks extra berekend.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2018 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Ik denk dat er een groot misverstand aan de gang is. Als er al volledig is betaald, moet uw zoon 10% terugkrijgen.


Ka
door KarinL Aug 1, 2018 om 23:54
Antwoorden / 1 Vragen

Zo had ik het ook berekend

tijger1
door tijger1 Aug 2, 2018 om 00:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wellicht veronderstelt Booking.com dat uw zoon denkt dat het geld terugkomt, maar maken zij duidelijk dat die annuleringskosten Boj a zoveel bedragen als het boeken van die accomodatie heeft gekost.

Topantwoord

Marko Jablan
door Marko Jablan - Aug 2, 2018 om 10:54
17 Antwoorden / 1 Vragen
12

Dag Karin,

Wij verhuren ook via Booking en het kan inderdaad voorkomen, dat je de totale reissom moet betalen bij annulering. Dat is een kwestie van welke instelling wordt gebruikt door de aanbieder. Bij sommige last-minutes vinken we ook 'niet-storneerbaar' aan en dat betekent, dat wie boekt, altijd de hele prijs moet betalen, of je nu komt of niet.

In de gewone reiswereld van ANVR/SGR voorwaarden zijn de annuleringskosten zo kort voor aanvang van de reis inderdaad 90 tot 100%.

Je zoon kan het beste het boekingsnummer opzoeken en met de klantenservice van Booking gaan bellen, want als er in totaal 583 euro is betaald, kan de annulering nooit meer zijn dan dat. Het lijkt mij een fout in het systeem van Booking.
Neem er je tijd voor, in deze tijd van het jaar is het waanzinnig druk bij de klantenservice. Beste tijd om te bellen is voor 9 uur 's morgens.

Groeten en succes!

edrick3
door edrick3 - Aug 2, 2018 om 12:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen
1

Ik dacht dat de annuleringskosten een gedeelte van de reissom waren
Dat dacht je dan verkeerd. Dat kan oplopen tot 100%. Maar die betaal je niet nog eens EXTRA!
Kijk/lees maar eens bij de annuleringsvoorwaarden.

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 00:38
239 Antwoorden / Vragen

Dat dacht ze correct. Een gedeelte van de reissom, maximaal 1/1 gedeelte.

edrick3
door edrick3 Aug 4, 2018 om 12:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Er staat dan ook: tot 100%
Blijkbaar spraakverwarring over de hoogte van de reissom en wat 'annuleringskosten' (= -een gedeelte van- de reissom) zijn.

panter22
door panter22 - Aug 2, 2018 om 13:19
6599 Antwoorden / Vragen
0

De annuleringskosten zijn €583, de volledige reissom. 
Dat bedrag hoeft hij niet extra te betalen. Hij is zijn geld kwijt, meer niet.
Je zoon reserveert een accomodatie. De verhuurder stelt hem die accomodatie ter beschikking voor die periode.
Hij kan niet komen, wil van de afspraak af en annuleert.

Om een eind te maken aan discussies wat  huurder bij annulering zou moeten betalen,  is er een algemene regel bedacht.
Het loopt van gratis annuleren tot de volledige reissom betalen. (zie Marita5)
Maar verhuurders kunnen ook eigen regels hebben en het is zelfs mogelijk dat je geen geld terug krijgt, ook al zeg je een half jaar voor de vakantie af.

Welke organisatie gaat €583 rekenen voor een simpel mailtje dat het verblijf niet doorgaat. 
Stel je gaat naar een ver land met de hele familie €6000. Dan betaal je toch geen €12000 voor iets wat je niet gekregen hebt?


jo
door jorisw - Aug 2, 2018 om 14:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Bij booking.com heb je verschillende opties als je gaat boeken. De laagste prijzen bieden meestal geen annuleringsmogelijkheid dus ben je 100% kwijt als je verhinderd bent. De meest "luxe" optie bij veel accomodaties is dat je tot een paar uur voor aankomst nog kunt annuleren. Dus het is maar net wat je hebt geboekt.

ma
door marnix1 Aug 2, 2018 om 14:23
256 Antwoorden / 22 Vragen

Joris, TS is nu 200% kwijt, als ik hem goed begrijp.

koekeloer
door koekeloer Aug 3, 2018 om 14:20
562 Antwoorden / 18 Vragen

200% kan nooit

Tr
door Trostomaat Aug 4, 2018 om 00:41
239 Antwoorden / Vragen

Welnee. Een misverstand.
De annuleringskosten kunnen inderdaad 583 euro bedragen (100% van de reissom).
Daarvoor krijg je een rekening.
De reissom van 583 euro is betaald en die krijg je door de annulering terug.
Per saldo verandert er niets.

He
door Helen 66 - Aug 3, 2018 om 13:46
119 Antwoorden / Vragen
0

Maar hier is dus juist een annuleringsverekering voor. Je betaalt dan inderdaad een percentage van de reissom, maar ook dan zijn er bepaalde voorwaarden. Je moet die goed doorlezen van te voren, dan kom je niet voor verrassingen te staan.
Als je geen annuleringsverzekering hebt afgesloten bij de boeking, dan ben je een (deel van de) reissom kwijt, al naar gelang hoelang/kort van te voren je annuleert. 2 dagen van te voren is tekort om er zeker van te kunnen zijn dezelfde reis nog te kunnen verkopen. Dan betaal je 90-100%,
Je kunt dan op facebook of middels een advertentie bij supermarkten de reis aanbieden voor een aantrekkelijke prijs en dan hopen dat iemand zo flexibel is dat hij/zij daarop in kan gaan. Ben je in ieder geval niet de hele som kwijt. Of de reis weggeven aan familie, vrienden, kennisssen etc. Het laten omboeken is dan voor hun rekening, maar verder hebben zij dan een gratis vakantie.

koekeloer
door koekeloer - Aug 3, 2018 om 14:19
562 Antwoorden / 18 Vragen
0

De accomodatie is geboekt zoals je zegt via Booking.com. Dat zijn er een aantal mogelijkheden op het moment dat je boekt. De prijs is meestal lager als je kiest voor "zonder restitutie". Het is ook soms nog mogelijk om iets te boeken dat je nog toto op de avond van aankomst kan annuleren en dan je geld terugkrijgt.
Verder zijn er nog oneindig verschillende voorwaarden, bepaald door de accomodatie.
Als Uw zoon heeft gekozen voor een optie dat er geen restitutie is, krijgt hij niets terug. Kijk dus eerst eens in wat hij precies heeft geboekt.

wi
door wizardofoss - Aug 3, 2018 om 23:05
18 Antwoorden / 0 Vragen
1

Er wordt hier naar ANVR-voorwaarden verwezen, maar zover ik kan terugvinden is Booking.com daar niet bij aangesloten. Wat ook niet zo vreemd is, Booking.com is een boekingssite, geen reisorganisatie. Je boekt dan ook niet tegen voorwaarden van Booking.com, maar tegen de voorwaarden van de betreffende accommodatie. En die worden op Booking.com juist altijd erg duidelijk aangegeven, er is precies te zien tot wanneer je kosteloos kunt annuleren en wat het vanaf welke datum eventueel gaat kosten.

Veelal betaal je ook pas bij de accomodatie, en geef je met je creditcard alleen een garantie af. Als de reis niet doorgaat betaal je ter plekke dan dus niet. Maar in geval van 100% annuleringskosten (wat zo kort voor vertrek bij veel hotels, zeker voor de gunstigste tarieven in het hoogseizoen, vrij gebruikelijk is) zal alsnog dat bedrag van je creditcard worden ingehouden. De gehele reissom, niet meer en niet minder. Dus zeker niet én de reissom inhouden, én extra annuleringskosten betalen.

Maar uiteraard kan er altijd iets mis gaan in de administratie, in dat geval zit er maar één ding op: gewoon contact opnemen met de klantenservice. In mijn ervaring lossen ze dat bij duidelijke fouten altijd snel en zonder problemen op.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer