Renée
door Renée Oct 9, 2019 om 16:17
Vakantie & reizen

Hoe krijgen we Ryanair zover een vergoeding te betalen bij vertraging vlucht?

Vorig jaar September ben ik vanuit Spanje naar Dusseldorf gevlogen met Ryanair.

Deze vlucht zou vertrekken om 09:50 maar uiteindelijk is deze vlucht met 6 uur vertraging vertrokken.

Vanuit Ryanair zou er een compensatie moeten komen. Ryanair weigert deze echter te betalen.
Ik ben vervolgens naar het Europees consumenten Centrum gegaan met de vraag hoe ik Ryanair zover kan krijgen het bedrag te vergoeden.
Zij hebben mij gestuurd naar de spaanse autoriteit Aesa die inmiddels ook in mijn voordeel een uitspraak heeft gedaan. Middels een brief die zijn ook aan Ryanair hebben gestuurd hebben zij duidelijk gemaakt dat Ryanair volgens de wetgeving inderdaad een compensatie dient te betalen.
Helaas word Ryanair ook hier niet warm of koud van. Zij betalen gewoon niet, en alle mails die ik naar hen stuur blijven onbeantwoord.

Het ECC heeft inmiddels ook aangegeven niet meer te kunnen helpen. Zij werken op basis van bemiddeling. Als een ondernemer niet bereid is mee te werken kunnen zij daarin niets afdwingen.

Inmiddels weet ik niet meer welke wegen nog meer te bewandelen zonder (hoge) kosten te maken. Het is toch onbegrijpelijk dat Ryanair zomaar kan doen en laten wat hij wil? Wetgevingen zijn er toch ook voor multinationals? Zijn er stappen die ik wellicht over het hoofd gezien heb? Andere mogelijkheden?

2035 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 9, 2019 om 16:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt een rechtzaak aanspannen en dan als u gewonnen hebt met een deurwaarder betaling afdwingen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 9, 2019 om 17:26
16827 Antwoorden / 202 Vragen

U kunt op basis van de uitspraken een deurwaarder inschakelen en een vordering doen uitbrengen. Voor zover het binnen de grenzen van sector kanton blijft heeft u geen advocaat nodig. U kunt eventueel ook een incassobureau benaderen dat op basis van no cure no pay werkt maar ik vrees dat men daar bij Ryanair niet van wakker zal liggen.
Zie hier een mogelijkheid van no cure no pay: (ondanks mijn bedenking): https://www.euclaim.nl/vlucht-vertraagd/ryanair

diumenge
door diumenge - Oct 9, 2019 om 17:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Of je legt je erbij neer en vliegt gewoon nooit meer met deze maatschappij.

panter22
door panter22 - Oct 9, 2019 om 17:45
6599 Antwoorden / Vragen
Tr
door Trostomaat Oct 9, 2019 om 18:34
239 Antwoorden / Vragen

De uitspraak gelezen hebbend, denk ik niet dat deze enige betekenis heeft voor de vragensteller. Tenzij het is dat er de hoop uit geput kan worden, dat, mocht het tot een rechtszaak komen, Ryanair mogelijk niet zo serieus verweer voert.

scherpslijper
door scherpslijper - Oct 9, 2019 om 19:06
70 Antwoorden / Vragen

In zo'n geval zou ik eigenlijk zelf voor een ietwat rigoureuzere oplossing gaan. Laat ze onder verwijzging van die eerdere uitspraak weten, dat u betaling van de u wettelijk toekomende compensatie eist en dat u dat - bij het uitblijven van prompte betaling - voor gaat leggen bij de rechtbank onder gelijktijdige legging van conservatoir derdenbeslag. Zo'n beslag kan namelijk in een geval als dit voordat er een uitspraak is gelegd worden, met als gevolg dat Ryanait vanaf dat moment geen enkele financiële handeling meer mag doen. Alle bankrekeningen worden op zo'n moment namelijk "bevroren". Heel benieuwd of ze dat zullen willen riskeren.

Tr
door Trostomaat Oct 9, 2019 om 23:37
239 Antwoorden / Vragen

Is er wel sprake van een vordering? En wat als die eerdere uitspraak geen enkele rechtskracht heeft?

justmeagain
door justmeagain Feb 5, 2020 om 23:06
623 Antwoorden / 8 Vragen

Dat gaat geen rechter toekennen. Zo'n zware maatregel, een miljoenenbedrijf platleggen voor een paar honderd euro.

aurora1
door aurora1 - Oct 9, 2019 om 22:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[edit - redactie, commentaar verwijderd]

Heeft Ryan Air ook een reden opgegeven voor waarom ze niet uitbetalen?
Zelf zou ik er geen energie meer in steken en het erbij laten, ook omdat het u geen extra geld gekost heeft.
Voortaan dan maar niet meer bij een Low Budget maatschappij boeken?
[edit]

Renée
door Renée - Oct 10, 2019 om 12:05
1 Antwoorden / 2 Vragen

Dank aan iedereen voor jullie reacties.

Het frustreert mij dat je als burger eigenlijk niets kunt doen tegen dit soort dingen. Wellicht is het naief van mij om toch te proberen wat beweging te veroorzaken.

Reactie van Ryanair over de reden van niet betalen was:

'which was caused by an unnecessary industrial action taken by a small number of cabin crew and was outside of our control.'

De AESA gaf echter aan dat ook deze staking, onder de wet valt. En hiervoor dezelfde regels gelden.

Nogmaals dank voor jullie nieuwe inzichten.

Tr
door Trostomaat - Oct 10, 2019 om 12:42
239 Antwoorden / Vragen

Het lijkt wel of de frustratie van burgers groter is geworden met het bestaan van deze zogenaamde compensatieregelingen. Groter dan voordat deze regeling het licht zagen. Toen haalde men gewoon de schouders op en ging men over tot de orde van de dag. De beste oplossing: niet meer vliegen met de desbetreffende maatschappij.

FemkeWilRecht
door FemkeWilRecht - Feb 5, 2020 om 12:03
1 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Erg vervelend. Ik heb nu voor een vlucht een claim ingediend via ECC, en ik wacht nog een reactie af. Mocht het niet lukken via ECC dan kan je kijken op

https://www.ilent.nl/onderwerpen/passagiersrechten/luchtvaart/klacht-over-naleving-melden

Ook begreep ik dat een rechtzaak in Ierland niet heel veel geld kost. Dit zou je dus ook kunnen overwegen.

Geef in ieder geval niet op. Ryanair moet zich aan Europese wetgeving houden, ook al is het een budget airline.

aurora1
door aurora1 Feb 5, 2020 om 13:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ook sinds Brexit?

marita5
door marita5 Feb 5, 2020 om 13:31
11507 Antwoorden / 15 Vragen
jo
door jorisw - Feb 5, 2020 om 15:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk is het vrij simpel:

Iedereen klaagt steen en been over Ryanair, maar ze blijven alleen maar groeien en zijn ondertussen de grootste van Europa. Domweg omdat ze overal naar toe vliegen voor scherpe prijzen. Klachten kunnen ze domweg negeren. Andere maatschappijen hebben niet die "luxe". Als KLM of Lufthansa er met de pet naar gooit boeken mensen daar niet meer. Maar Ryanair is immuun daarvoor. Iedere vliegtuig zit toch wel vol. En ja, ik doe er zelf ook aan mee. Er zijn veel beter luchtvaartmaatschappijen, maar ik vlieg toch 1 keer per maand naar Ierland met Ryanair, inclusief alle ergernissen.