Hoe krijgen we Ryanair zover een vergoeding te betalen bij vertraging vlucht?
Vorig jaar September ben ik vanuit Spanje naar Dusseldorf gevlogen met Ryanair.
Deze vlucht zou vertrekken om 09:50 maar uiteindelijk is deze vlucht met 6 uur vertraging vertrokken.
Vanuit Ryanair zou er een compensatie moeten komen. Ryanair weigert deze echter te betalen.
Ik ben vervolgens naar het Europees consumenten Centrum gegaan met de vraag hoe ik Ryanair zover kan krijgen het bedrag te vergoeden.
Zij hebben mij gestuurd naar de spaanse autoriteit Aesa die inmiddels ook in mijn voordeel een uitspraak heeft gedaan. Middels een brief die zijn ook aan Ryanair hebben gestuurd hebben zij duidelijk gemaakt dat Ryanair volgens de wetgeving inderdaad een compensatie dient te betalen.
Helaas word Ryanair ook hier niet warm of koud van. Zij betalen gewoon niet, en alle mails die ik naar hen stuur blijven onbeantwoord.
Het ECC heeft inmiddels ook aangegeven niet meer te kunnen helpen. Zij werken op basis van bemiddeling. Als een ondernemer niet bereid is mee te werken kunnen zij daarin niets afdwingen.
Inmiddels weet ik niet meer welke wegen nog meer te bewandelen zonder (hoge) kosten te maken. Het is toch onbegrijpelijk dat Ryanair zomaar kan doen en laten wat hij wil? Wetgevingen zijn er toch ook voor multinationals? Zijn er stappen die ik wellicht over het hoofd gezien heb? Andere mogelijkheden?
U kunt op basis van de uitspraken een deurwaarder inschakelen en een vordering doen uitbrengen. Voor zover het binnen de grenzen van sector kanton blijft heeft u geen advocaat nodig. U kunt eventueel ook een incassobureau benaderen dat op basis van no cure no pay werkt maar ik vrees dat men daar bij Ryanair niet van wakker zal liggen.
Zie hier een mogelijkheid van no cure no pay: (ondanks mijn bedenking): https://www.euclaim.nl/vlucht-vertraagd/ryanair
Kijk eens naar deze uitspraak:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBNHO:2018:2896&showbutton=true&keyword=ryanair&keyword=vertraging
De uitspraak gelezen hebbend, denk ik niet dat deze enige betekenis heeft voor de vragensteller. Tenzij het is dat er de hoop uit geput kan worden, dat, mocht het tot een rechtszaak komen, Ryanair mogelijk niet zo serieus verweer voert.
In zo'n geval zou ik eigenlijk zelf voor een ietwat rigoureuzere oplossing gaan. Laat ze onder verwijzging van die eerdere uitspraak weten, dat u betaling van de u wettelijk toekomende compensatie eist en dat u dat - bij het uitblijven van prompte betaling - voor gaat leggen bij de rechtbank onder gelijktijdige legging van conservatoir derdenbeslag. Zo'n beslag kan namelijk in een geval als dit voordat er een uitspraak is gelegd worden, met als gevolg dat Ryanait vanaf dat moment geen enkele financiële handeling meer mag doen. Alle bankrekeningen worden op zo'n moment namelijk "bevroren". Heel benieuwd of ze dat zullen willen riskeren.
Is er wel sprake van een vordering? En wat als die eerdere uitspraak geen enkele rechtskracht heeft?
Dat gaat geen rechter toekennen. Zo'n zware maatregel, een miljoenenbedrijf platleggen voor een paar honderd euro.
[edit - redactie, commentaar verwijderd]
Heeft Ryan Air ook een reden opgegeven voor waarom ze niet uitbetalen?
Zelf zou ik er geen energie meer in steken en het erbij laten, ook omdat het u geen extra geld gekost heeft.
Voortaan dan maar niet meer bij een Low Budget maatschappij boeken?
[edit]
Dank aan iedereen voor jullie reacties.
Het frustreert mij dat je als burger eigenlijk niets kunt doen tegen dit soort dingen. Wellicht is het naief van mij om toch te proberen wat beweging te veroorzaken.
Reactie van Ryanair over de reden van niet betalen was:
'which was caused by an unnecessary industrial action taken by a small number of cabin crew and was outside of our control.'
De AESA gaf echter aan dat ook deze staking, onder de wet valt. En hiervoor dezelfde regels gelden.
Nogmaals dank voor jullie nieuwe inzichten.
Het lijkt wel of de frustratie van burgers groter is geworden met het bestaan van deze zogenaamde compensatieregelingen. Groter dan voordat deze regeling het licht zagen. Toen haalde men gewoon de schouders op en ging men over tot de orde van de dag. De beste oplossing: niet meer vliegen met de desbetreffende maatschappij.
Hallo,
Erg vervelend. Ik heb nu voor een vlucht een claim ingediend via ECC, en ik wacht nog een reactie af. Mocht het niet lukken via ECC dan kan je kijken op
Ook begreep ik dat een rechtzaak in Ierland niet heel veel geld kost. Dit zou je dus ook kunnen overwegen.
Geef in ieder geval niet op. Ryanair moet zich aan Europese wetgeving houden, ook al is het een budget airline.
Ook sinds Brexit?
@femkewilrecht , de link https://www.ilent.nl/onderwerpen/passagiersrechten/luchtvaart/klacht-over-naleving-melden
Eigenlijk is het vrij simpel:
Iedereen klaagt steen en been over Ryanair, maar ze blijven alleen maar groeien en zijn ondertussen de grootste van Europa. Domweg omdat ze overal naar toe vliegen voor scherpe prijzen. Klachten kunnen ze domweg negeren. Andere maatschappijen hebben niet die "luxe". Als KLM of Lufthansa er met de pet naar gooit boeken mensen daar niet meer. Maar Ryanair is immuun daarvoor. Iedere vliegtuig zit toch wel vol. En ja, ik doe er zelf ook aan mee. Er zijn veel beter luchtvaartmaatschappijen, maar ik vlieg toch 1 keer per maand naar Ierland met Ryanair, inclusief alle ergernissen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Waarom blijft het internet via de tv kabel zo duur?
Al vanaf 2001 zijn wij abonnee van Casema en nu Ziggo, via de coax-kabel voor TV, Internet en telefonie.
Inmiddels betalen wij in Nederland ruim 2x zoveel voor het ontvangen van TV, etc. ,als andere burgers in de EU.
De reden hiervoor is dat er een monopoliepositie is gegund aan tv- kabelbeheerders. Dat zou moete worden beeindigd.
De ACM vindt, ten onrechte, dat aan derden gee
...
Lees meer
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Populair in Vakantie & Reizen
Deutsche Bahn
in september strandde ik in Hamburg . Defecte bovenleiding . Omdat ik met mijn fiets onderweg was , was het niet mogelijk om verder te reizen , zoals me verteld werd in het reis- / ticketcentrum ter plaatse .Voor de fiets heb je een reservering nodig . Die kreeg ik voor de volgende dag . Mijn overnachtingsdeclaratie ingediend , en ....afgewezen ! Hiertegen bezwaar gemaakt , maar krijg geen reacti ... Lees meer
Misleidende deal tussen HEMA en Verrassingstickets
Ik heb vorige week via de HEMA de drie daagse stedentrip voor 95 euro geboekt. Superleuke deal en goedkoop. Ik ging er vanuit dat dit een betrouwbare aanbieding zou zijn, omdat HEMA een betrouwbare naam is.
Als je de HEMA voucher inwisselt kom je automatisch op de website van Flywise, waar je alle keuzes moet invullen. Je wordt verplicht om vier vliegvelden aan te vinken waarvan er drie in
...
Lees meer
Light in the box, ervaringen?
3 augustus heb ik een bestelling geplaatst, 3 kleding stukken.
12 augustus is de betaling ontvangen en is het pakketje om 22:00 verstuurd, 13 augustus laten we zeggen.
Ik heb voor de normale verzending gekozen, 10/20 werkdagen...
iemand enig idee wanneer het binnen komt?
heb het voor volgende week (30 augustus) nodig.
Op me mails krijg ik een automatische mailterug,
...
Lees meer