Li
door LisaKohl Dec 2, 2021 om 13:26
Vakantie & reizen

Hoge annuleringskosten ivm niet realiseerbare boosterprik

Het gaat om een wintersportvakantie (per januari) naar Frankrijk. We hebben bij het boeken een alrisk annuleringsverzekering en een omboekgarantie bijgeboekt. De kosten hiervan zijn direct betaald net zoals een aanbetaling van 25% van de totale aankoop.

Aangezien het ons niet lukt om voor eind december in aanmerking te komen voor een boosterprik (21 en 25 jaar), moet de wintersport vrijwillig verplicht geannuleerd worden. De organisatie zegt echter dat het niet gaat om een negatief reisadvies en de annuleringskosten €700 euro bedragen. En alleen over deze kosten wordt 75% terug berekend vanuit de verzekering. Dat wil zeggen dat het aanbetalingbedrag verloren gaat.

Mag een organisatie dit zo regelen, het is een situatie waar wij voor nu geen invloed op hebben.

3127 14 Rapporteer

Topantwoord

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2021 om 13:30
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja. Voor jullie helaas. Je had wel wat invloed gehad. Door überhaupt geen vakantie te boeken in deze nog steeds heel onzekere tijden.

sira
door sira Dec 2, 2021 om 13:34
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Je bent me net voor met bijna hetzelfde antwoord ;-))

tenormin
door tenormin Dec 2, 2021 om 14:03
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, dank je.

Gr
door Grunn1 Dec 2, 2021 om 15:02
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En een boosterprik voor jongeren zit nog lang niet in de planning wat ook al veel langer bekend is.

tenormin
door tenormin Dec 2, 2021 om 16:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@grunn1, klopt. Ik ben 81+, heb nog geen uitnodiging ontvangen.

pe
door pebk Dec 3, 2021 om 17:44
580 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij kan iemand van 60+ gewoon via de website zich aanmelden. Uitnodiging of niet.
Dus u ook Terrormin!

heremietkreeft
door heremietkreeft Dec 3, 2021 om 18:36
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@PEBK, nu nog niet. Helaas kan dat eerst op basis van de uitnodiging.

tenormin
door tenormin Dec 3, 2021 om 19:13
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@pebk, ik ben geen terror hoor. Maar gisteren was mijn arts hier, voor een andere prik en de praktijk gaat alleen, nu nog, ouderen vaccineren die op geen enkele andere wijzen naar een locatie kunnen. Ik wel, met behulp van vrijwilligers in mijn Wijk en rollator. Ga morgen 0800-07070 bellen om een afspraak. Heb er geen echte haast me; kom verder toch nergens.

sira
door sira - Dec 2, 2021 om 13:34
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Dat zal exact in de voorwaarden vermeld staan.

Dat u nog niet voor een boosterprik in aanmerking komt, ligt aan het feit dat er veel te laat wordt begonnen met prikken. Ik ken 86-jarigen die ook nog niet eens geprikt zijn en zelfs nog niet eens iets gehoord hebben.

U had er natuurlijk wel enige invloed op. U had de vakantie beter even kunnen uitstellen tijdens een pandemie. Het is fijn om met vakantie te gaan, maar het is geen eerste levensbehoefte.

tenormin
door tenormin Dec 2, 2021 om 14:05
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@sira, klopt ook. Ben 81+ maar nog steeds geen uitnodiging gekregen voor boosterprik. Mijn zus van 89 overigens wel.

sira
door sira Dec 2, 2021 om 14:07
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Mijn broer van 74 ook nog niets gehoord. Slappe boel hier.

Thecla58
door Thecla58 Dec 2, 2021 om 15:08
853 Antwoorden / 3 Vragen

Als we De Jonge moeten geloven zijn alle 60+-ers voor het einde van dit jaar geboosterd. Ik ben er zo een, ik moet het eerst nog maar eens zien en dan geloof ik het pas.
Overigens vermoed ik dat het merendeel hier 60+-er is. Zo niet... dan mijn excuus. ;)

sira
door sira Dec 2, 2021 om 15:10
2321 Antwoorden / 24 Vragen

@TheClass
Klopt ik ben 66.

sira
door sira Dec 2, 2021 om 15:13
2321 Antwoorden / 24 Vragen
rj
door rjw Dec 2, 2021 om 21:25
3253 Antwoorden / 5 Vragen

Sorry, maar de boosterprik is niet bedoeld zodat we lekker met z'n allen op reis kunnen en zo virussen kunnen blijven verspreiden. Nu is het wel lekker populair om te klagen over de regering maar de meeste ellende hebben we toch echt aan onszelf te danken door ons niet aan een paar basisregels te houden. Iedereen probeert de grenzen op te zoeken en er dan net overheen te gaan.

tenormin
door tenormin Dec 2, 2021 om 21:48
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@rjw: +10. Alleen, bijna niemand wil het geloven dat "we het zelf doen".

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 2, 2021 om 13:38
2038 Antwoorden / Vragen

Het is mij onduidelijk wat er nu het probleem is. U annuleert en krijgt annuleringskosten en blijkbaar vergoed uw annuleringsverzekering, ik neem aan conform de voorwaarden, dan 75% terug.

ne
door neodutchio - Dec 2, 2021 om 14:51
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Wees blij dat u zich hier druk om kan maken. Vanwege familie omstandigheden probeer ik in januari ook naar Frankrijk te gaan. Aangezien deze week pas zaken aangepast zijn valt er simpelweg niets te plannen. Niemand weet wat er nog aangepast gaat worden. Besluit nu al te annuleren, weest blij dat het maximaal om een klein bedrag gaat. Gezondheid is niet te betalen.

Gr
door Grunn1 - Dec 2, 2021 om 15:00
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat er ook was gebeurd de kans op een boosterprik voor jullie leeftijd was er sowieso niet op tijd geweest. De boosterprik wordt minimaal na 6 maanden van de tweede prik gezet. Als de vakantie af zou hangen van een derde prik had je gewoon niet moeten boeken. Kan me ook goed voorstellen dat een annuleringsverzekering niet of maar een deel terugbetaalt.

marita5
door marita5 Dec 2, 2021 om 15:03
11506 Antwoorden / 15 Vragen

@Grunn1 , De boosterprik wordt minimaal na 6 maanden van de tweede prik gezet. Dit is niet juist . Ik heb de boosterprik gehad , 4 maanden na de tweede prik . En 2 weken na de griepspuit

Gr
door Grunn1 Dec 2, 2021 om 15:06
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@marita5, volgens de site van de rijksoverheid klopt het wat ik schrijf.

Tijd tussen eerste vaccinatie(s) en de boostervaccinatie

De boostervaccinatie moet minimaal 6 maanden na de laatste coronavaccinatie(s) gegeven worden. Heeft u corona gekregen na uw vorige vaccinatie(s)? Dan moet er 6 maanden tussen uw besmetting en de boostervaccinatie zitten. Voor de griepprik en de pneumokokkenprik geldt dat deze 2 weken voor of na de boostervaccinatie gegeven kan worden.

marita5
door marita5 Dec 2, 2021 om 15:08
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Ik val in een risico groep , Via ziekenhuis een oproep gekregen , meteen een afspraak gemaakt bij de GGD

Gr
door Grunn1 Dec 2, 2021 om 15:10
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maar wat ik dus eerder schreef klopt en de tijd is 6 maanden.
Mensen met een verminderde afweerstoornis krijgen geen booster maar dan is het gewoon een derde prik om volledig beschermd te zijn.

Verschil derde prik en booster

Een 3e vaccinatie is voor patiënten met een ernstige afweerstoornis onderdeel van de basisvaccinatie. Bij een deel van deze patiënten is deze 3e prik nodig om goed beschermd te zijn tegen ernstige ziekte of sterfte door corona

marita5
door marita5 Dec 2, 2021 om 15:14
11506 Antwoorden / 15 Vragen

Dankuwel voor de informatie , dit wist ik niet .

Gr
door Grunn1 Dec 2, 2021 om 15:24
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ach je kan ook niet alles weten maar hopelijk ben je nu voldoende beschermd. Maar wat ik wel weet is dat een 21 jarige zoals ts nog lang niet aan de beurt is voor een boosterprik.

Av
door AvRF Dec 2, 2021 om 19:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat toen er geboekt werd, er geen sprake was van boosterprikken en ook niet van zo'n verschil in maatregelen in Europa. Wat ben je nu kwijt? En wat vergoedt de verzekering?

panter22
door panter22 - Dec 2, 2021 om 15:08
6599 Antwoorden / Vragen

Kon je niet omboeken en dan niet naar de wintersport gaan?

ti
door tilpend - Dec 2, 2021 om 17:26
132 Antwoorden / 0 Vragen

Wilt u nu zeggen dat u naast de annuleringskosten van EUR 700 ook de aanbetaling kwijt bent?
Het lijkt mij dat als de totale annuleringskosten EUR 700 zijn, de aanbetaling van 25% hiermee verrekend zal worden en u een eventueel verschil zal terugkrijgen of moeten bijbetalen.

Als de totale annuleringskosten EUR 700 zijn en u krijgt daar 75% van terug vanuit de verzekering dan zou uw totale verlies EUR 175 zijn.

mahadma
door mahadma - Dec 3, 2021 om 01:44
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Zo het er nu uitziet bent u oké van 6 maanden na uw laatste prik, dan moet u de booster nemen, nr 3 dus, die weer max 6 maanden actueel is, daarna zal er ongetwijfeld weer een 4 de prik komen die dan weer 6 maanden actueel is, enz.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 3, 2021 om 09:21
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Wanneer is die 6 maanden om?

Is dat voor Uw vakantie vlak ervoor die  3e halen... of 2e bij  Janssen.

Als na aankomst daar is deze nog wel geldig...

alleen als je  14 juli tot 14 januari zou je probleem krijgen!

Maar elder word iedereen geprikt met  3e en kreeg  bewijs... weet niet meer of Duitse of Belgen waren...
Dan heb je geen NL maar andere    bewijs  en uitgeprint  is langer geldige dan op telefoon...

Ik heb tot sept 2022 staan en  1 jaar!.

Wel is omboeken tot na  3e booster prik mogelijk   als  dat in hun voorwaarden stond.. dan maar maandje later!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 3, 2021 om 10:45
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie nieuws in de media dat u de boosterprik in Frankrijk kunt krijgen en mijn advies is om dat snel nader uit te zoeken: Zie o.a. https://www.bing.com/news/search?q=boosterprik+in+frankrijk&qpvt=boosterprik+in+frankrijk&FORM=EWRE (Journalisten die de booster eenvoudig daar konen krijgen)

Re: hoezo vrijwillig annuleren, staat dat in de voorwaarden? Zie in ieder geval toch ook dit: : In beginsel heeft u iets betaald voor een dienstverlening die niet wordt verleend en zou u, zoals al weer enige tijd geleden aan de orde op een vrijdag bij Meldpunt van Omroep Max actie kunnen nemen in de context van het in gebreke blijven m.b.t. nakomen van een overeenkomst. U kunt uw probleem ook melden bij https://www.maxmeldpunt.nl/ waar al de afgelopen maanden veel aandacht is besteed aan dit soort problemen.

Ja
door JannieBoe - Dec 3, 2021 om 11:10
124 Antwoorden / Vragen

Hallo Lisa, ik kan me voorstellen dat het recente nieuws over die Franse boosterprik per 15 januari voor 18+ u overvalt. Je kunt niet alles aan zien komen tenslotte. Elk land heeft zo zijn eigen regels en die blijken snel en plotseling ingevoerd of aangepast te kunnen worden.

Hierboven wordt ook al gewezen op de voorwaarden van de verzekering. Volgens de Consumentenbond kan uw geval onder de dekking van sommige verzekeringen vallen. Sommige verzekeraars keren uit in het geval van 'het niet kunnen krijgen van noodzakelijke inentingen'.
Dus kijk er nog eens goed naar zou ik zeggen. Succes en hopelijk elders/op een ander moment een goeie vakantie!

sira
door sira Dec 5, 2021 om 16:07
2321 Antwoorden / 24 Vragen

ik kan me voorstellen dat het recente nieuws over die Franse boosterprik per 15 januari voor 18+ u overvalt.
Daarom is het ook niet verstandig om nu een vakantie te boeken, de regels per land wijzigen iedere keer en geen enkel land zit op verspreiding van het virus te wachten.

Ja
door JannieBoe Dec 6, 2021 om 09:04
124 Antwoorden / Vragen

Tja, niemand heeft een glazen bol. Die boosterprik voor Frankrijk kan iemand overvallen uiteraard. Zeer recent en het wijkt ook nogal af qua regelgeving. Als dat het geval is nádat je een reis geboekt hebt dan heb je daar last van.

Verder heb ik geen oordeel over of mensen wel of niet op vakantie moeten gaan naar Frankrijk.
Want daar gaat het hier niet over. Het gaat hier over de annuleringsvoorwaarden van de reis.

Ri
door RinusVorden - Dec 3, 2021 om 11:42
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb helaas ook eenzelfde ervaring, 30% van de reissom wordt gezien als annuleringskosten. Sunweb zet dan dat ik dit via de reisverzekering van AXA kan claimen. Maar dat is me toch een doolhof. kan niet eens een claim invoeren omdat het claim-scherm alleen maar foutmeldingen toont op het bedrag. Er moet een valuta teken komen. Maar wat ik ook probeer niets. Heb vervolgens een contactverzoek gestuurd, maar daar krijg ik ook geen reactie op.

Dus Sunweb vraagt veel annuleringkosten en de verzekeraar AXA is niet bereikbaar. Nou daar wordt een mens niet blij om.

panter22
door panter22 Dec 4, 2021 om 08:54
6599 Antwoorden / Vragen

Axa is overgenomen door REAAL verzekeringen. REAAL is te bereiken via telefoonnummer 085 666 5186

an
door anita71 - Dec 3, 2021 om 19:01
4 Antwoorden / 0 Vragen

[Edit redactie: niet-inhoudelijke bijdrage. Graag on-topic blijven]